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XTC - Nonsuch (1992)

Ya le tocó el turno al disco Rey de XTC; el que para mi representa el cenit de su carrera musical: Nonsuch. 
Es también el que mas he escuchado, y que, sin embargo, sigue guardando cierto misterio para mi, no solo por sus emblemas, que parecen sacados de un tratado de alquimia del Renacimiento, sino también por sus canciones, a veces muy beatlesques, otras con una tremenda carga de existencialismo: pero todas pareciendo guiñar el ojo como para insinuarte que dicen más de lo que parecen decir. Un pequeño cofre repleto de joyas... le tengo un especial cariño a Humble Daisy, que podría estar firmada por Lennon y McCartney. Tomen las joyas a manos llenas, el cofre está abierto....

Artista: XTC
Álbum: Nonsuch
Año: 1992
Género: pop rock, beat, rock progresivo
Duración: ---
Nacionalidad: Inglesa


Lista de Temas:


01. The Ballad of Peter Pumpkinhead 

02. My Bird Performs 

03. Dear Madam Barnum 

04. Humble Daisy 

05. The Smartest Monkeys 

06. The Disappointed 

07. Holly Up on Poppy 

08. Crocodile 

09. Rook 

10. Omnibus 

11. That Wave 

12. Then She Appeared 

13. War Dance 

14. Wrapped In Grey 

15. The Ugly Underneath 

16. Bungalow 

17. Books Are Burning 


Alineación


      Andy Partridge / Lead & backing vocals, acoustic & electric guitars, tambourine, percussion, bell tree, circus band, keyboard programming, synthsizers, shaker, harmonica, cheers
Colin Moulding / Lead & backing vocals, bass guitar, electric & acoustic guitars
Dave Gregory / Synthesizers, electric & acoustic guitars, e-bow guitars, backing vocals, hammond organ, piano, cheers, church bell, acme thunderer, circus band
with
Dave Mattacks / Drums, samples, percussion, tambourine, shaker
Florence Lovegrove / Viola
Gina Griffin / Violin
Gus Dudgeon / Percussion, ringmaster, tambourine, chorus, cheers
Guy Barker / Flugelhorns & trumpets
Neville Farmer / chorus
Rose Hull / Cello
Stuart Gordon / Violin

                                           
                             

                                    








Nonsuch es el décimo álbum de XTC (sin contar los dos que hicieron como “The Dukes of the Stratosphear”),tercer disco doble de la banda y el último que graban con la casa Virgin, después del cual entran en pleitos legales con la misma y fundan un sello independiente.
Se trata de un  trabajo monumental, a mi juicio la obra maestra del grupo de Swindon, en la que cada tema es una pieza de orfebrería de inestimable valor. El álbum va acompañado de un conjunto de láminas que parecen inspiradas en el arte renacentista, (recuerdan un poco las cartas del Tarot), y que constituyen una imaginería propia y exclusiva de este disco.



 La portada del álbum es una foto de Palacio de Nonsuch en Surrey , del libro Una breve historia de Ewell y Nonsuch , por Cloudesley S. Willis. El palacio ya no existe, pero en sus antiguos terrenos incluía el actual Nonsuch Park entre Ewel y Cheam .
 Partridge  pensó que Nonsuch significaba  “No existe”, cuando en realidad quiere decir  “Unico”, “Sin Par”. Fascinado, lo eligió como título del disco. Mas tarde se daría cuenta del error.



 El disco fue nominado a un premio Grammy como Mejor Álbum de Música Alternativa. El tema "The Disappointed" fue nominado a un premio Ivor Novello. Alcanzó el número uno en la clasificación de álbumes alternativos de los colleges americanos de la  revista Rolling Stone y el numero 97 en el ranking de álbumes de los EE.UU. Fue el segundo éxito Top 30 consecutivo de la banda en la lista de álbumes del Reino Unido, alcanzando  el numero 28.



Del disco se extrajeron tres sencillos: "The Disappointed " (que alcanzó el número 33 en la lista de singles del Reino Unido), " La balada de Peter Pumpkinhead " (que alcanzó el número 71 en la lista de singles del Reino Unido) y "Wrapped in Grey", que fue la manzana de la discordia con Virgin, pues la compañia había decidido retirarla.


Se realizaron dos videos promocionales: "The Disappointed" y "La balada de Peter Pumpkinhead".


En este periodo, el núcleo de la banda estaba formado por Partridge, Moulding y Gregory, y existía mucha cohesión y entendimiento entre ellos.



  Los tres pasaban de  los treinta años , y Partridge ya era padre. Quizás por eso el disco suena más  maduro, por lo que algunos lo han clasificado de senil, creo que equivocadamente.  Me parece más bien que con él,  XTC sale definitivamente de una época más ligera y a menudo superficial (cuantos genios hay que son tremendamente superficiales?).

Para concluir, con respecto a la imagínería de Nonsuch, este conjunto de láminas me recuerda a las estatuas de los Jardines de Bomarzo, las figuras del Mutus Liber, las del Sueño de Polífilo, las del Arte de la memoria de Giordano Bruno, la lengua de los pájaros de Fulcanelli, los Emblemata de Alciato, los arcanos del Tarot, etc.  no quiero insinuar con eso que Partridge y compañía fueran alquimistas, ocultistas o algo así, pero si que supieron sacar de la iconografía renacentista  un gran partido estético. Les he puesto todas  las láminas, una por cada canción, y en muy alta definición por si quieren bajarlas.


Una canción de la que quiero tratar con mas detenimiento,  por ser la favorita de mi amigo Carlos, es Rook.  Dice Andy Partridge que surgió en un momento de bloqueo creativo, en el que se sentía totalmente estéril para crear. De pronto brotó esta canción, y le costó grabar la demo porque estaba ahogado en lagrimas. Tuvo la sensación de ver su propia realidad, de verse cara a cara en un espejo, reconociendo la propia finitud, la propia impermanencia. 
Dice que ni el entiende la letra, cosa que le da mas encanto a la canción, por lo tanto... quien sabe que significado tiene ese cuervo.... si me permites decir lo que a mi me evoca, te lo digo. En la alquimia medieval, el cuervo simbolizaba el proceso de putrefacción, de desintegración que precede al renacimiento. Algo así como que la semilla debe pudrirse en la tierra para poder germinar. 
Aquí podemos escucharla:




Algunas reseñas: 



A new decade, a new sound and maybe, just maybe, the best album XTC ever made. In 1992, these Swindonians were not the spritely young things that burst into the ears of the British public some fifteen years previously. These were men in their late '30s, Andy was a father, and consequently Nonsuch is a more mature record than anything they'd released up to this point. I can assure you though, it's not nearly as boring as that description may suggest!

Gus Dudgeon's production is so crisp; every instrument can be heard with perfect clarity. It's an enormous breath of fresh air after the suffocating atmosphere of Oranges & Lemons. I'm going to offer an unpopular opinion here and say that Colin's "My Bird Performs" is even better than "The Mayor Of Simpleton", whose lyrical theme it shares. This can be partly attributed to the vastly superior sound quality, I'm sure. The album's longest tracks, which bookend the album, might be considered "arena rock" to some. But any negative connotations the term may hold are entirely negated by the sincerity of their delivery, and the beautifully crafted aural package in which they arrive. Notably, Dave Gregory, too often the unsung hero of XTC, is allowed to shine without being overshadowed by the intentions - good or bad - of the man behind the glass.
    

Let's talk singles. The ones that were, and the ones that got away. Where better to start than "Wrapped In Grey", which somehow manages to fall into both categories. It's the "Imagine" of the 1990s, only a hundred times better. A ballad with real moral fibre and a chorus as inspiring as anything Andy ever wrote. I would have been bloody pissed off if my record label pulled it off the shelves too! "The Disappointed", which received an Ivor Novello nomination, is a terrific anthem for those with broken hearts and the opener a splendid fable. I wouldn't have picked either as the singles to accompany "Wrapped In Grey", however (a testament to the depth of this record). You will not need to paint on a grin when you hear "Dear Madam Barnum". Rather you'll be hard pressed to stop yourself from over-stretching your cheeks muscles. Finally, there's "Then She Appeared". Along with "Wrapped In Grey", one of the five best things the band ever released. Why it wasn't a single is a mystery even Sherlock would struggle to unravel, it should have been even bigger than "There She Goes".
There are thirteen Partridge compositions on Nonsuch and honestly there's not one I don't cherish to some degree. I've seen criticism directed at "Crocodile" but I think it's a wonderfully thrashy rocker on the subject of jealousy, and welcome jolt after the soporific "Holly Up On Poppy". Since this is perhaps my favourite songwriter at the peak of his powers I could talk about each song in great depth but I'll try to limit myself to just one more shout-out. "Rook" is another indication of the growing maturity in Partridge's songwriting. There are few subjects more daunting than that of mortality, and this ballad tackles it head on in a way that is both imaginative and memorable. Colin, for his part, delivers another astute miniature observing a curiously British dream in "Bungalow" and stretches his bass-playing muscles on the sarcasm-laden "The Smartest Monkeys". "War Dance" is perhaps the only misfire on this record, but 16 out of 17 ain't bad.

Don't believe those who tell you that Nonsuch is pedestrian, samey or "too adult" for the band that were once synonymous with "quirk". Maturity is not a dirty word, and it just so happens that this is one of the most remarkable pop/rock records of the 1990s. It sounds phenomenal, every song seems to reveal something more with each listen and it contains two of the five greatest song XTC ever put out. This is right up there with English Settlement and Skylarking and, depending on my mood, sometimes above the pair of them.


 


 Veamos lo que dice Chalkhills:

            THE HISTORY

XTC's singer/guitarist Andy Partridge claims to have a brain "like an exotic dog which needs walking occasionally." The result of letting him out for his most recent run is the batch of 13 songs he's written for Nonsuch, the band's long-awaited tenth album (bassist/singer Colin Moulding contributes a further four tracks).
The latest XTC record is, Partridge acknowledges, very different to Oranges and Lemons, the band's 1989 triumph. "It's not as immediate, and that's the way we want it. Oranges and Lemonswas right for the time, but it sounds cluttered to my ears now. Nonsuch is simpler sounding; our producer Gus Dudgeon forbade us to record any more than the bare necessities."
Although the production of Nonsuch (which means "without equal") is relatively straight forward, the album's lyrics are suffused with XTC's trademark mixture of the sardonic and the celebratory. "The outside world is dreadful and wonderful," explains Partridge. "When I cut it into bite-size chunks and make it personal, I'm usually rather happy with it. It'd be terrible if it was all one thing -- in life or on an album. That'd be like service a banquet of only green jello. We prefer a more balanced diet. We don't deny any emotion a song dictates."
One unfamiliar aspect to the new album was Partridge's method of composition; he penned many of Nonsuch's tracks on the keyboard, an instrument he calls "this grinning shark -- stroke its teeth and any minute it'll swallow you up." In fact, he's so unfamiliar with the device, he plays it "by drumming on it, two fingers here, two fingers there." Hence "Wrapped In Grey", which sounds "part Burt Bacharach, part Brian Wilson -- sort of Burt Wilson." The erstwhile Beach Boys leader cropped up again when Partridge wrote "Books Are Burning." "I worked out the Beach Boys' ‘I Get Around’ just to see how it was put together. And I thought, those are nice chords, shame to see them go to waste. We like to have mischievous fun, but we never steal knowingly."
Some of XTC's best ideas come from the remains of old records, and Partridge will go to great lengths to fillet out promising scraps. When the pop pathologist decided to examine the noisy middle passage in Pink Floyd's "See Emily Play" he discovered the warped piano figure which now drives "Omnibus".
"Often in the studio someone would say ‘Can we get the drums a little more like Little Eva's “Locomotion”? And let's have Neil Young playing the guitar ...’ These are just ideas you want to kidnap to build the perfectly proportioned Frankenstein's monster." (Each member of XTC has a home studio and guitarist Dave Gregory takes this love of old records to extremes in his painstakingly assembling miniature versions of rock epics. Notes Partridge, "He's made an extraordinarily faithful ‘Strawberry Fields’, an amazing ‘21st Century Schizoid Man’. Even ‘McArthur Park’. He's done Todd Rundgren better than Todd Rundgren."



The stereo in the Partridge household plays the sounds of the Sixties -- the 1660's, that is. Madrigals and ballads played on lutes and recorders and other bits of low tech gear. Any brushes with the mainstream that XTC's had over the years have been purely coincidental. The band is still flourishing after a decade and a half because its members continue to challenge themselves, never settling for the predictable or resorting to the formulaic.
Forged in the unglamourous town of Swindon, Wiltshire (where the band is still based today), XTC burst onto the London scene in 1977, during the height of the punk explosion. The band, in its original line-up of Partridge, Moulding, Barry Andrews (keyboards) and Terry Chambers (drums), soon impressed both critics and audiences with its humor, sharp intelligence and vitality as well as its innovative rhythms and melodic twists.
The first XTC albums, White Music and Go 2, were released in 1977, bring the group cult status in American, where the records were only available as imports. The next year Barry Andrews left, replaced by Swindon guitarist/keyboardist Dave Gregory, and XTC released its breakthrough album, Drums and Wires. The record included the band's foundation for success in the U.S. with an official American release. Sure enough, XTC's next album, Black Sea, a landmark in the band's songwriting development, entered the American Top 50 in 1980.
Major changes were, however, in the offing. Following 1982's English Settlement double set -- which included the British hit "Senses Working Overtime" -- five years of gruelling touring came to an abrupt halt. While onstage in Paris, Partridge collapsed from exhaustion. Shortly afterwards, XTC stopped touring for good from a combination of frustration with reproducing the band's music live and Andy's mild case of stage fright, adding yet another chapter to the band's growing legend.
With the departure of Terry Chambers, the three-piece XTC signed an American deal with Geffen Records. The fruit of this union was the album Mummer (1983), an acoustic-flavored outing which signalled a new maturity for the band. Geffen then re-issued the compilation Waxworks: Some Singles 1977-1982 and the group's entire catalog to date. Later in 1984 came the new studio album The Big Express, revealing a harder, bluesier side to XTC.



The following year saw the debut of XTC's psychedelic alter egos the Dukes Of Stratosphear, with the U.K.-only release 25 O'Clock. The Dukes' retro cool assault was reprised with the 1987 Geffen album Psonic Psunspot which included the alternative hit "Vanishing Girl" (The two critically-acclaimed albums are combined on Geffen Records' Chips From The Chocolate Fireballanthology). Although there will be no further Dukes records, rumors persist that Sir John Johns and company will be reincarnated as a bubblegum outfit.
Between the Dukes Of Stratosphear's warped homages came 1986's glorious Skylarking and the irony of an XTC hit that was initially a non-album B-side. The controversial "Dear God." Both the single and the album set the stage for Oranges and Lemons, America's #1 alternative in 1989.
While working on Nonsuch, XTC cleaned out the vaults. Last year, Geffen re-issued several of the band's albums for the first time on CD, including additional tracks not on the original releases. The band also served up Rag & Bone Buffet, a compilation of tracks never before released in the U.S. or on CD. Today, all of the band's 12 albums -- the last six originally released by Geffen in the U.S. -- all but Waxworks have been released or re-issued by the label on CD (look for Waxworks to be released on CD mid-summer).
Though XTC has enjoyed a consistently successful career, the group has always shunned the conventional trappings of rock n' roll stardom, preferring instead more traditional pleasures, from family and children to loitering around Swindon's second-hand bookshops. "We're not everybody's idea of rock stars," Colin Moulding gladly concedes, "so some people see us as oddballs. Even the kids in our town are bewildered when they see me walking the dog after watching us on TV in a video. But we cut our own furrow. That is just the way we are."



XTC has always been one of the most distinctively English groups in the pop arena, and nowhere is that clearer than on Moulding's "Bungalow", a three minute paean to a disregarded corner of English life. "We tried to evoke this aching desire to own a bungalow by the sea," says Andy Partridge, "and imagined the song set in an out-of-season seaside resort. In the studio it helps people to get into a pictorial state of mind if you give them a set to play in. You might say ‘can you play it like you're on the edge of a chasm?’ Or ‘like you're cycling round Belgium?’ You have to give people a role to play in the carnival. Then they can convert your wishes into musical forms."
Since becoming a non-touring trio, XTC employs a different drummer for each album. Chosen to fill the stool on Nonsuch was Dave Mattacks of the legendary English folk band Fairport Convention. Mattacks managed to convert all of the band's wishes into drum patterns pretty swiftly -- with the exception of the track "Omnibus", on which Partridge had set a particularly exotic scene. "I wanted it to have a slightly Egyptian feel, but we had trouble getting the kind of shish kebab bouyancy I wanted. Eventually he drummed brilliantly on the track, as he did on the other sixteen. A ludicrously good drummer. He's probably drumming on half of your record collection and you don't even know i

All this takes place under what Partridge calls "my own benevolent dictatorship. In the studio I become a cross between Walt Disney and Benito Mussolini." It must have been the Disney side which caused him to write "Holly Up On Poppy", a song about his daughter and her rocking horse. "I know writing about your children is well into the tacky sphere. When McCartney does that sort of thing I could murder him with a rusty Black and Decker. But I've fallen into the same abyss, apparently. I hope I don't come out too covered in treacle. Some people will see the track as candy floss hell, others will see it as natural."


Nonsuch was helmed by veteran producer Gus Dudgeon after a year's delay, during which numerous other top-ranked names were connected with the project. Former XTC producers Hugh Padgham and Steve Lillywhite were set to join forces (they even agreed to halve their fees), but Lillywhite's scheduling problems prevented the reunion. Former Led Zeppelin bassist John Paul Jones proved too expensive, as did stellar U.S. knobman Tom Lord Alge. Even Bill Bottrell, engineer on Michael Jackson's Dangerous, was ready to ship his vintage valve equipment to England, but the deal fell through.
"It's been a long and difficult birth. An elephantine gestation." But it's been worth the wait, says Partridge, adding, "It sounds corny but on a scale of proudness, this album's a 10. It has some of the very best songs we've ever done."
Although Nonsuch represents yet another confident stage in the continued growth of XTC, don't think for a second that the band suddenly craved the limelight. "We don't want to be praised and idolized," insists Andy Partridge. "We want our songs to be well-regarded. Love our songs, don't love us." 

     THE RECORD


XTC's songwriters, Andy Partridge and Colin Moulding, recently talked about the tracks on Nonsuch (Geffen Records), the band's 12th album. Produced by Gus Dudgeon, Nonsuch, was recorded from July to October 1991 in Oxfordshire, England. The first single is "The Ballad of Peter Pumpkinhead."

"The Ballad of Peter Pumpkinhead": "He's every hero, every politician, every religious leader who's far too good to be true and by telling the truth becomes a martyr. Is Peter Pumpkinhead Jesus or JFK or Buddha? Actually the name's from a jack-o-lantern I carved. After Halloween, I stuck it on a fence post in my garden and every day I'd go past it on my way to my composing shed. And every day it would decay a bit more. I felt so sorry for it, I thought I'd make it a hero in a song." (Andy)

"My Bird Performs": "A happy-with-my-lot song." (Colin) "The best melody that Paul Simon never wrote." (Andy)

"Dear Madam Barnum": "I initially wrote this for a film set in 1965. It has a folk rock chug that's east of Merseybeat and south of the Hollies. But when I delivered the song they had no money, so I kept it instead." (Andy)

"Humble Daisy": "A paean to the person and the weed. There's a wonderful field where I walk my dog and overnight these big daisies came up. So the song's in praise of that glorious weed. As for some of the words, I have no idea what they mean - but they're pictorially gorgeous." (Andy)

"The Smartest Monkeys": "A piece of sarcasm and an obvious sentiment -- the human race can send a man to the moon but it's not able to put food in stomachs and roofs over heads." (Colin)

"The Disappointed": "I fancied writing something that was up musically and dejected lyrically at the same time. It's about people who've been neglected in affairs of the heart, and they band together to form an organisation of the disappointed. Then they all congregate round this guy's house and declare him their king. It's in memory of morose teenage incapacity with the opposite sex." (Andy)

"Holly Up On Poppy": "My daughter calls her rocking horse Poppy. Originally the song was titled ‘Holly High on Poppy’ but people thought it was about drugs. Even now someone's said it's about dying of cancer and taking drugs to ease the pain. But it's really about my daughter and her rocking horse." (Andy)

"Crocodile": "The most basic thing on the album -- a noisy pop song about jealousy. It's about putting a shape to an emotion that we've all felt, the shape of a crocodile. The beast comes to live with you, and then devours you if you're not careful." (Andy)

"Rook": "I was frozen with writers block. Then suddenly this song came out. I was really frightened. I mean, I couldn't even finish the demo because I was in tears. It felt like seeing yourself in a mirror and recognising your own mortality. Maybe it's something in the chord changes. I don't understand the lyrics, which is rather exciting." (Andy)

"Omnibus": "In praise of women. They're wondrous. This belongs in a 50's musical with Anthony Newley singing it, hanging off the back of some trolleybus." (Andy)

"That Wave": "Falling in love. When I was a kid I remember dashing into the sea with these massive breakers and was struck unconscious. To this day I'm very frightened of the sea. Love too is frightening -- and marvelous." (Andy)

"Then She Appeared": "A slice of whimsy and a chance to mention Fox Talbot. You don't hear many pop songs invoke the name of one of the founders of photography." (Andy)



"War Dance": "The words were originally prompted by the Falklands War in 1982. But it was too much on one piece of history. Then along came the Persian Gulf War and I put the revised lyrics to a new piece of music. It was time to bring war out of the closet again." (Colin)

"Wrapped In Grey": "Life doesn't have to be grey and soulless. If you tap into your own emotions, you can experience all the colors." (Andy)

"The Ugly Underneath": "You must be prepared to take off the mask. You must see the ugly to be beautiful. The sugar sweet can become ugly too, like in marriage or politics. Hopefully we captured the psychotic nature of the song." (Andy)

"Bungalow": "Very seaside-y and cheesy organ, like something a cruddy trio in holiday camp might play." (Colin) "This is one of my favorite things Colin's written." (Andy)

"Books Are Burning": "I'm intensely proud of this song. I love books, they're sacred objects, and anyone who destroys them is scum. Usually it's frightened regimes, their way of saying we're in control. But what they stand for doesn't have a hope in hell. To destroy thoughts, dreams, and an attempt to communicate is a crime." (Andy)



Del  DIARIO VASCO
Ahora que la etiqueta del pop, a menudo denostada como indicativo de lo efímero, frívolo y facilón, se está pervirtiendo más que nunca, reivindiquemos a grupos como XTC. Mientras a las nuevas generaciones les brindan la bandeja del pop en el sector de la comida rápida y grasienta, e iTunes te propone en ese apartado a Justin Bieber, Beyoncé, Britney Spearsy One Direction y otras borracheras de autotune, recordemos que hubo un tiempo, hasta hace nada, en que el pop también era sinónimo de orfebrería aplicada a la canción de tres minutos. Odas a la inmediatez, el gancho instantáneo y la melodía tarareable, pero practicada por auténticos eruditos en la materia. O sea, gente que sabía cómo construir una melodía, ensalzarla con arreglos inesperados y dotarla de contenido de alta gama con letras brillantes, ingeniosas, evocadoras, enigmáticas, incluso literarias.
No vamos a hacer repaso de la brillante carrera de XTC desde finales de los 70, de su equivalencia con The Beatles en cuanto a su retirada de los escenarios a los pocos años debido al creciente pánico escénico de Andy Partridge para dedicarse a la minuciosa elaboración en estudio de obras maestras como Mummer (1983) o Skylarking(1986), o de la semidesaparición del grupo en los últimos años, desde que publicaron las dos partes de Apple Venus (1999 y 2000), entre otras cosas porque hace muchísimo tiempo que el grupo que sintetizó el éxtasis en tres letras mucho antes de que existieran las famosas pastillitas no era un grupo como tal, sino el proyecto de Andy Partridge ya solo secundado porColin Moulding.
Pero aprovechemos que se reedita Nonsuch (1992) para recordar aunque sea un par de canciones de otro de sus grandes discos, impecable de principio a fin. Esta reedición viene avalada por una de esas zarandajas: la remezcla en 5.1 (¿a quién le interesa eso?) a cargo de un Steve Wilson que se está poniendo morado de retocar, generalmente para mal, discos que sonaban muy bien como salieron en su momento, con el consentimiento de sus autores, eso sí.
Mejor tomemos de la estantería el CD original (o la cotizada edición en vinilo: el disco es de la época en que se suponía que el vinilo estaba caduco y ya no se editaba en ese formato o solo en tiradas escasas) y disfrutemos con su inagotable variedad, su inspiración permanente, su capacidad para mirar de frente, quizás como ningún otro grupo, a la inventiva abierta de miras de The Beatles o de Brian Wilson. De My Bird Performs a The Smartest Monkeys de Then She Appeared a War Dance se despliega toda esa grandeza del pop.
Aunque sea en Youtube, disfrutemos de nuevo de la perfección y el vitalismo de The Ballad of Peter Pumkinhead y The Dissapointed, dos inmarchitables singles que de paso nos sirven para recordar el tiempo en que en la tele se veían y se escuchaban buenos videoclips y buena música. Porque si te pones The Ballad of Peter Pumpkinhead a buen volumen y no vibras, es que estás en el lado equivocado del pop.

RICARDO ALDARONDO | 10-01-2014 



En la foto de arriba: estatuas de los jardines de Bomarzo.
A que estaba linda Marilyn? jaja  espero que lo hayan disfrutado!

el Canario

Comments

  1. Excelente reseña para un disco extraordinario! Gracias Canario!

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  2. como hago para conseguir el link

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    1. Tenés que suscribirte a la lista de correo. Acá te dice cómo hacer:

      https://cabezademoog.blogspot.com.ar/p/por-si-algun-dia-no-estamos-aca.html

      Saludos

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Bill Bruford - The Best of Bill Bruford The Winterfold & Summerfold Years (2024)

Empezamos la semana con la nueva versión del "Red" de King Crimson, seguimos luego con Bill Bruford´s Earthworks y parece que seguimos en la misma onda porque ahora presentamos, gracias al Mago Alberto, algo recién salido del horno: "The Best of Bill Bruford The Winterfold & Summerfold Years", que no otra cosa que una retrospectiva completa que cubre amplias franjas del trabajo del legendario baterista, desde su homónima banda de jazz-rock hasta la encarnación final de su célebre banda de jazz Earthworks, un conjunto de tres discos que está lleno de numerosas colaboraciones; su compañero de Yes Patrick Moraz, el pianista holandés Michiel Borstlap, Luis Conte, Chad Wackerman y Ralph Towner, entre otros. Artista: Bill Bruford Álbum: The Best of Bill Bruford The Winterfold & Summerfold Years Año: 2024 Género: Jazz Rock /  Fusion Referencia: Link a Discogs, Bandcamp, Youtube, Wikipedia, Progarchives o lo que sea. Nacionalidad: Inglaterra Ante

Alejandro Matos - Carnaval De Las Víctimas (2024)

Tras el impresionante "La Potestad" en el 2015, y casi diez años después llega el nuevo y  magnífico álbum del multiinstrumentista Alejandro Matos "Carnaval De Las Victimas", otro trabajo de primer nivel que para constatarlo se puede ver simplemente el lugar que ocupa en Progarchives, dentro de los mejores discos del este año 2024 a nivel mundial, y con eso ya nos damos una idea de la valía de este nuestro trabajo, donde Alejandro Matos se ocupa de todos los instrumentos salvo la batería, conformando un trabajo oscuro, cinematográfico, elegante y ambicioso, y toda una reflexión sobre los tiempos que corren, en base a buenos riffs y melodías cautivadoras, hasta su bucólica y triste belleza. Un trabajo que llevó tres largos años, que cursa su travesía desde un medio tiempo en casi toda su extensión y se escucha como un oscuro regalo de los dioses... o de los demonios, uno vaya a saber, pero que definitivamente tenemos que recomendar al selecto público cabezón. Ide

El Ritual - El Ritual (1971)

Quizás aquellos que no estén muy familiarizados con el rock mexicano se sorprendan de la calidad y amplitud de bandas que han surgido en aquel país, y aún hoy siguen surgiendo. El Ritual es de esas bandas que quizás jamás tendrán el respeto que tienen bandas como Caifanes, jamás tendrán el marketing de Mana o la popularidad de Café Tacuba, sin embargo esta olvidada banda pudo con un solo álbum plasmar una autenticidad que pocos logran, no por nada es considerada como una de las mejores bandas en la historia del rock mexicano. Provenientes de Tijuana, aparecieron en el ámbito musical a finales de los años 60’s, en un momento en que se vivía la "revolución ideológica" tanto en México como en el mundo en general. Estas series de cambios se extendieron más allá de lo social y llegaron al arte, que era el principal medio de expresión que tenían los jóvenes. Si hacemos el paralelismo con lo que pasaba en Argentina podríamos mencionar, por ejemplo, a La Cofradía, entre otros muchos

King Crimson - Larks' Tongues In Aspic 50th Anniversary Edition Elemental Mixes (1973 - 2023)

Para ir cerrando la semana vamos con uno de los clásicos experimental de todos los tiempos, pero presentado de un modo nuevo gracias al Mago Alberto que se zarpa nuevamente para quemarla las válvulas a más de un cabezón, mientras que a algunos más les funde algunas lamparitas. Hablo de un álbum que rompió nuestra percepción del mundo de la música, donde Fripp, Bruford, Wetton, Cross y Muir crean un disco bisagra en la historia del Rey Carmesí, pero ahora en otra versión distinta a la que conocés, y sobre ello nos dice el Mago: "Una nueva edicion de Larks Tongues in Aspic commemorando los 50 años de la salida de esta enorme obra, y así como sucedió con RED nos encontramos con un nuevo lanzamiento con nuevas versiones y mezclas, esta vez a cargo de David Singleton, van a poder disfrutar también de versiones alternativas del mismo álbum. Cuando se lanzo este disco King Crimson rompió con todos los moldes existentes hasta el momento, la instrumentación era exquisita y la grabación era

The Alan Parsons Project - Pyramid (Super Edtion Deluxe) (2024)

Otro gran aporte del Mago Alberto, se trata del tercer álbum de Alan Parsons Project, pero ahora reeditado en este 2024. "Pyramid" fue un álbum conceptual centrado en las pirámides de Giza, que se grabó en los estudios Abbey Road con una variedad de vocalistas y músicos un conjunto de 4 CD que incluyen una nueva remasterización del álbum por Miles Showell y 67 temas adicionales, 54 de ellos inéditos, incluidas tomas descartadas de sesiones de estudio y demos de Eric Woolfson o "Songwriting Diaries", como se las conoce. Y lo presentamos basándonos en un comentario que nos dejó hace tiempo nuestro amigo El Canario, que como siempre se disfruta mucho. Que lo disfruten, tanto al texto como a esta nueva versión de este clásico. Artista:  The Alan Parsons Project Álbum:  Pyramid (edición remasterizada y ampliada, 2008) Año: 1978 - 2024 Género:  rock progresivo, rock sinfónico Duración: 1:03:40 Nacionalidad:  inglesa De todo lo que he escuchado de Alan Par

Solaris - Martian Chronicles III: I Or A.I. (2024)

Comenzamos la semana con más de 80 minutos del mejor progresivo sinfónico nuevamente de la mano de los húngaros Solaris, en otro capítulo de su ya famoso "Martian Chronicles", y en otro de los mejores discos del 2024, algo recién salido del horno que nos presenta el Mago Alberto. Todo un festín de buena música, desafiante, melódica, potente, con toda la pasta que estos tipos vienen imprimiendo a su música desde hace décadas, "Martian Chronicles III" se compone de largas suites, una marca registrada de Solaris que nunca ha dejado de lado, creando una obra maestra de la música actual que no podemos dejar de recomendarles encarecidamente. Artista: Solaris Álbum: Martian Chronicles III: I Or A.I. Año: 2024 Género: Rock sinfonico Duración: 41:37 + 39:43 Referencia: Discogs Nacionalidad: Hungría Recordamos que el primer "Martian Chronicles" apareció como su álbum debut en 1984 y causó sensación de inmediato, tanto que todavía se lo menciona

Charly García - La Lógica del Escorpión (2024)

Y ya que nos estamos yendo a la mierda, nos vamos a la mierda bien y presentamos lo último de Charly, en otro gran aporte de LightbulbSun. Y no será el mejor disco de Charly, ya no tiene la misma chispa de siempre, su lírica no es la misma, pero es un disco de un sobreviviente, y ese sobreviviente es nada más y nada menos que Charly. No daré mucha vuelta a esto, otra entrada cortita y al pie, como para adentrarse a lo último de un genio que marcó una etapa. Esto es lo que queda... lanzado hoy mismo, se suma a las sorpresas de Tony Levin y del Tío Franky, porque a ellos se les suma ahora el abuelo jodón de Charly, quien lanza esto en compañía de David Lebón, Pedro Aznar, Fito Páez, Fernando Kabusacki, Fernando Samalea y muchos otros, entre ellos nuestro querido Spinetta que presenta su aporte desde el más allá. Artista: Charly García Álbum: La Lógica del Escorpión Año: 2024 Género: Rock Referencia: Rollingstone Nacionalidad: Argentina Como comentario, solamente dejar

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.