Basado en el grandioso poema de Samuel Taylor Coleridge, este es otro discazo de los italianos Höstsonaten. Copio las palabras con las que termino esta entrada: "Les dejo un disco hermoso, imperdible, asombroso, poderoso, épico. Super recomendado, no dejen de apreciar esta belleza. Ni se les ocurra pasarlo por alto". Si no me creen escuchenlo.
Artista: Höstsonaten
Artista: Höstsonaten
Álbum: The Rime Of The Ancient Mariner, Chapter One
Año: 2012
Género: Rock progresivo sinfónico italiano
Duración: 58:57
Nacionalidad: Italia
Año: 2012
Género: Rock progresivo sinfónico italiano
Duración: 58:57
Nacionalidad: Italia
Lista de Temas:
1. Prologue
2. Part I
3. Part II
4. Part III
5. Part IV
1. Prologue
2. Part I
3. Part II
4. Part III
5. Part IV
Alineación:
- Fabio Zuffanti / Bass Guitar, Moog Taurus Bass Pedals
- Luca Scherani / Mellotron, Mini-Moog & Korg Sigma synthesizers, Hammond organ, Grand Piano, Fender Rhodes & Wurlitzer Electric Pianos, Accordion, Mandolin
- Maurizio Di Tollo / Drums
- Matteo Nahum: Lead Guitar, Acoustic & Classical Guitar
- Silvia Trabucco / Violin
- Joanne Roan / Flute
- Edmondo Romano / Bagpipe, Soprano Sax, Percussion, Bodhran, Recorders
With:
Alessandro Corvaglia / Lead Vocals on Parts I & IV
Carlo Carnevali / Recitatons and Vocals on Part I
Davide Merletto / Lead Vocals on Part II
Marco Dogliotti / Lead Vocals on Part III
Simona Angilioni / Lead Vocals on Part IV
- Fabio Zuffanti / Bass Guitar, Moog Taurus Bass Pedals
- Luca Scherani / Mellotron, Mini-Moog & Korg Sigma synthesizers, Hammond organ, Grand Piano, Fender Rhodes & Wurlitzer Electric Pianos, Accordion, Mandolin
- Maurizio Di Tollo / Drums
- Matteo Nahum: Lead Guitar, Acoustic & Classical Guitar
- Silvia Trabucco / Violin
- Joanne Roan / Flute
- Edmondo Romano / Bagpipe, Soprano Sax, Percussion, Bodhran, Recorders
With:
Alessandro Corvaglia / Lead Vocals on Parts I & IV
Carlo Carnevali / Recitatons and Vocals on Part I
Davide Merletto / Lead Vocals on Part II
Marco Dogliotti / Lead Vocals on Part III
Simona Angilioni / Lead Vocals on Part IV
No, no tienen nada que ver con el tema de Iron Maiden, el último y épico track de "Powerslave" (y uno de los temas definitivamente más progresivos de la Dama de Hierro), aunque también se basa en el grandioso poema de Samuel Taylor Coleridge llamado "Balada del Viejo Marinero", pero en esta caso se trata de un disco conceptual basado en la primera parte del poema, o sea que esto tendrá secuelas, el segundo disco del proyecto traerá las tres últimas partes del poema y el epílogo.
Höstsonaten (Sonata de Otoño) es una banda que ya hemos presentado en el blog (con el majestuoso "Summereve" del 2011) y es uno de tantos proyectos del italiano Fabio Zuffantini, el Steven Wilson de Italia. En un estilo musical completamente enmarcado en el progresivo sinfónico, más melódico y menos experimental que otros de los proyectos del Wilson tano, como Finisterre y definitivamente la genial La Maschera Di Cera que también hemos traído al blog. Para este proyecto, Zuffantini se hace acompañar de todo un séquito de músicos de primera línea, con vocalistas diferentes en cada pista.
Como he leído en alguno de los comentarios del disco; podemos afirmar sin duda que este grupo es "una máquina de hacer rock retro-progresivo sinfónico, y no solo una máquina de hacer este tipo de música, sino de hacer obras maestras en esta vertiente".
"The Rime Of The Ancient Mariner - Chapter One" es un verdadero sueño hecho realidad para cualquier aficionado al progresivo sinfónico y al progresivo en general, un triunfo progresivo sin atenuantes. Mucho más hard que "Summereve", con secciones de riffeos bien rockeros y hasta algún grito en falsete más cercano al metal que al progresivo, que parecen ser algún guiño a Bruce Dickinson y a la musicalización que hiciera Steve Harris de este tema. Pero a no confundirse porque esto es progresivo sinfónico puro, acá no hay nada de metal ni asomo de Iron Maiden salvo el comentado. Pero el disco me pareció una joya y no sé la razón por la que no es más conocido...
Les dejo el comentario que hiciese en su momento nuestro involuntario columnista de siempre:
Todavía no llegamos al ecuador del año 2012 y ya nos toca volver a hablar de Höstsonaten, grupo de rock retro-progresivo sinfónico que más parece una máquina de hacer rock retro-progresivo sinfónico, y no solo una máquina de hacer este tipo de música, sino de hacer obras maestras en esta vertiente. Sí, Höstsonaten ha vuelto a crear una nueva obra maestra progresiva del nuevo milenio, un nuevo acto de re-posicionamiento contemporáneo de un legado musical que tiene recursos para resistirse a morir en las manos y mentes de músicos creativos, dispuestos a poner sus incansables agendas e incombustibles energías al servicio del rock progresivo. Se trata del disco conceptual “The Rime Of The Ancient Mariner – Chapter One”, el cual se basa en el grandioso poema de Samuel Taylor Coleridge; más exactamente, en las 4 primeras partes de las 7 que tiene en total, lo cual nos hace suponer que las partes restantes quedarán pendientes para el siguiente capítulo de este magnífico proyecto progresivo. Esta magna obra poética del Maestro Coleridge no es exactamente una absoluta novedad en los planes musicales del incombustible músico y compositor Fabio Zuffanti dentro de HÖSTSONATEN: en el homónimo primer disco se musicalizó ya la Parte I del poema, y en el segundo, “Mirrorgames”, lo propio sucedió con la Parte II, siempre con Claudio Castellini asumiendo la función vocal. Nuevas versiones de estas dos partes fueron grabadas para este proyecto ya marcha sobre ruedas, una vez que el otro proyecto de las cuatro estaciones se finiquitó con la edición de “Summereve” el año pasado (cerrando de este modo la secuencia de “Springsong”, “Winterthrough” y “Autumn Symphony”). Junto a Zuffanti (bajo y pedales bajos) están, además de su colega de años Maurizio Di Tollo (batería), Luca Scherani (con su arsenal de mellotron, sintetizadores Mini-Moog y Korg Sigma, órgano Hammond, piano de cola, pianos eléctricos Fender Rhodes y Wurlitzer, además de algunas intervenciones ocasionales al acordeón y la mandolina), Matteo Nahum (guitarras eléctrica, acústica y clásica), Silvia Trabucco (violín), Joanne Roan (flauta) y Edmondo Romano (gaita, saxo soprano, percusión, bodhran, flautas dulces). En cuanto a las misiones de cantar las majestuosas estrofas del Maestro Coleridge, ésta pasa de garganta a garganta en las voces de Alessandro Corvaglia (voz solista en Part I y voz adicional en Part IV), Carlo Carnevali (recitaciones y voz en Part I), Davide Merletto (voz solista en Part II), Marco Dogliotti (voz solista en Part III) y Simona Angilioni (voz solista en Part IV).César Inca
Con unos campaneos etéreos y el inapelable rugir de las olas marinas, se abre la puerta a ‘Prologue’, pieza encargada de llenar los primeros 7 minutos del álbum con un esplendor majestuoso que transita entre parajes épicos y otros serenos, hilados en un continuum mágico y envolvente. Los esquemas rítmicos utilizados para las secciones sucesivas van desde una lentitud diseñada para realzar algo ceremonioso hasta dimensiones frenéticas donde el nervio rockero es explorado de una forma tan estilizada como contundente: todos estos motivos son anticipos parciales de ideas que aparecerán de forma más expansiva en los siguientes temas del álbum. Retro-prog en su máxima expresión, un respeto genuino y una reconstrucción efectiva de la más pura tradición del prog sinfónico. ‘Part I’, que ostenta el canto principal de Alessandro Corvaglia (el héroe vocal de LA MASCHERA DI CERA), refleja toda la magnificencia que conocemos desde los tiempos del disco “Il Grande Labirinto” y “LuxAde” (precisamente ambos de LA MASCHERA DI CERA), así como del primero de HÖSTSONATEN. La mágica y casi irreal limpieza de los pasajes bucólicos (varios de ellos, signados por las líneas de flauta) se asienta muy bien entre los espacios que dejan los momentos más destellantes donde la banda explora estándares de GENESIS, PFM y ELOY. El breve interludio tétrico que se arma desde poco antes de llegar a la barrera del décimo minuto prepara el terreno para la triste languidez con la que se anuncia la última aparición y muerte del albatros, con su consecuente campaneo mortuorio. ‘Part II’ empieza con un carácter más dramático y agresivo, muy a tono con el lugar del relato del poema original inmediatamente después de que el viejo marinero tomara la irreflexiva decisión de matar al albatros. Esta parte tiene la peculiaridad de ser la primera de las secciones cantadas del álbum donde la guitarra eléctrica cuenta con notorios espacios de expresión para expandir su fuerza individual en beneficio del esquema colectivo de la instrumentación. A veces parece que hay una intromisión de algunas “ideas perdidas” de DEVIL DOLL en medio de un esquema sonoro cuyos referentes más usuales son ALPHATAURUS y MUSEO ROSENBACH. Davide Merletto, el cantante de esta parte (miembro de DAEDALUS), tiene un registro muy similar al de Corvaglia aunque con un tono menos ronco. En la armazón instrumental, como siempre, nos hallamos con una muy pulida ilación de motivos y una dinámica variación de ambientes que van desde la furia al horror, pasando por el desconcierto, para terminar todo envuelto en un halo de oscuro misterio en medio del omnipresente ruido de las olas del mar.
Un espacio de 30 minutos y pico es lo que dura la secuencia de las dos últimas partes. El ceremonioso motivo inicial de ‘Part III’ tiene bastante parentesco con el tenor general de la musicalización de ‘Part I’, pero la estructura general de esta Tercera Parte es más versátil en su integralidad. De hecho, las secciones rockeras son muy filudas (despliegues rítmicos contundentes, guitarras poderosas, órganos afilados, incluso florituras de violín aguerridas al modo de un Jobson-con-Way), y también es un hecho que los pasajes menos electrizantes se articulan en una sonoridad elegante que apela a un sentido moderado de la suntuosidad. El extenso motivo de cierre cuenta con maravillosas presencias alternadas del sintetizador Moog y de la guitarra solista, los cuales, desde sus asignados posicionamientos en primer plano, dibujan fraseos y texturas melódicas en perfecta consonancia con las majestuosas capas de múltiples teclados. El resultado es una majestuosidad intensamente magnética para una escena particularmente trágica: la muerte de todos los marinos subordinados de acuerdo a un destino hasta ahora desconocido que fue determinado por una insensata acción del capitán. ‘Part IV’ comienza con una Simona Angilioni que asume el canto protagónico con su prestancia de siempre (la conocemos de ARIES). Transitando entre estilizaciones clásicas marcadas por el piano hasta coloridos celtas de tendencia cuasi-Oldfieldiana, el ensamble navega solventemente por los parajes más reflexivos de su propuesta sonora, algo que suena interesantemente conectado con la figura femenina de la Vida-en-Muerte, al modo de una pesadilla cuya misión no es explotar nuestras angustias sino brindarnos una especie de sosiego de manera sutil y agridulce. La sección de los tres últimos minutos se explaya en un esplendor típicamente sinfónico sobre una sólida cadencia parsimoniosa, una celebración de los legados de PFM y LE ORME: la excelente armonización de los cantos de Angilioni y Corvaglia registra convincentemente el momento que lleva a la liberación del cuello del viejo marinero de la carga del cuerpo muerto del albatros.
Fabio Zuffanti y sus secuaces (expertos todos ellos en esta tarea de hacer rock progresivo en la actualidad, como Luca Scherani que también es de TRAMA y LA COSCIENZA DI ZENO, y Maurizio Di Tollo, que aparte de LA MASCHERA DE CERA también está en L’OMBRA DELLA SERA) se han lucido horrores con este disco hermoso y cautivador: esta empresa ha permitido al ensamble y sus asociados ocasionales a armar una sonoridad meticulosamente lírica cuya vitalidad se manifiesta de mil y una formas diversas a medida que el relato transita por sus bien definidos escenarios y emociones. “The Rime Of The Ancient Mariner – Chapter One” es un verdadero sueño real de cualquier aficionado acérrimo al prog sinfónico y al prog en general, y tal como dijimos en el primer párrafo de esta reseña, supone una nueva obra maestra del retro-prog del nuevo milenio, un triunfo progresivo sin atenuantes. ¡Medalla de oro en el podio prog-sinfónico de 2012 para HÖSTSONATEN!
Esto es progresivo sinfónico italiano (y del bueno) pero por alguna razón cantado en inglés... más allá que el poema original haya sido escrito en inglés ¿cual será la razón por la que varios grupos prefieren ese idioma? imagino que será por augurar una mayor llegada a los mercados internaciones y especialmente europeos, pero... ¿progresivo italiano no cantado en italiano? suena raro. Y no soy yo solo quien lo dice...
Los proyectos italianos se habían estado tardando un poco en salir este año, pero parece que ya van a empezar a ponerse al corriente. Este disco se estrenó el 8 de abril de 2012 con AMS Records, y es el 7mo álbum oficial de estudio (^) de HÖSTSONATEN, proyecto italiano que en este disco se alineó con Fabio ZUFFANTI (bajo, pedales, pandero), Mau di TOLLO (batería), Luca SCHERANI (melotrón, minimoog, Korg Sigma, órgano Hammond, piano de cola, Fender Rhodes, Wurlitzer, acordeón, mandolina), Matteo NAHUM (guitarras eléctrica, acústica y clásica), Sylvia TRABUCCO (violín), Joanne ROAN (flauta), Edmondo ROMANO (gaita, saxo soprano, percusión, bodhran, flautas dulce), Alessandro CORVAGLIA y Carlo CARNEVALI (canto en 2), Davide MERLETTO (canto en 3), Marco DOGLIOTTI (canto en 4) y Simona ANGIOLONI y Alessandro CORVAGLIA (canto en 5).Alfredo Tapia-Carreto
El Capítulo Uno del "The Rime of The Ancient Mariner" «La Balada del Viejo Marinero» mantiene la orientación sinfónico–melódica característica en el sonido de HÖSTSONATEN, pero también avanza hacia explosiones de temperamento enérgico. Se trata de una música francamente pastoral y bucólica en algunas partes y de orientaciones celtas en otras secciones, como si se tratase de un folclor de antaño y de la clase acomodada. También hay los sonidos del Mediterráneo y, sorprendentemente, algo de metal, todo colocado en el orden adecuado y en favor de la evolución musical. De los cinco temas que componen el disco sólo el 1 es 100% instrumental, y de alguna forma (porque no hay canto) lo prepara a uno para lo que vendrá. Es un prólogo, pues, que advierte los modales y altibajos que contiene el álbum. En cuanto a la instrumentación destacan los teclados y saca de onda los cantos en inglés, asunto que hoy no pienso discutir (de nuevo). Es un disco limpio, muy bien producido y sumamente progresivo, más de orientación británica que itálica. Como sea, es lo suficientemente bueno para competir con sus colegas nacionales, por lo que lo postulo como Mejor Álbum Italiano del 2012 y que el jurado de los ProgAwards, los que participen en el foro de los mismos, más tu opinión y voto en Manticornio, decidamos si este álbum se hará de la mención o no.
Apreciación personal del álbum: Buen álbum, sólido y competitivo.
En definitiva, un tremendo disco que pueden disfrutar desde principio a fin, poesía hecha música con la mejor síntesis de lo que el progresivo puede ofrecer y crear, ésta es una oda a la imaginación, el talento, al buen gusto y la ambición musical, la literatura clásica británica de finales del siglo XVIII fue capaz de dar rienda suelta a la imaginación de estos músicos sumamente inquietos. Un disco épico, con mucho de teatralidad y música sinfónica majestuosa al mejor estilo de "The Lamb Lies Down on Broadway" de Genesis, salpicado con momentos acústicos muy agradables llevamos por instruemntos de viento, principalmente la flauta, mientras entran en juego otros múltiples instrumentos más allá de los clásicos que hacen al rock y en su mayoría celtas: gaita, violín, acordeón y pandereta junto con los instrumentos que hicieron la gloria del rock progresivo de los años 70: moogs, teclados, mellotron, sintetizadores vintage, órgano Hammond, todo hace sonar portentoso, pomposo y a su vez decididamente melodioso y lleno de buen gusto.
Excellent new album from Fabio Zuffanti. What we find here is the recycling of a couple of older versions of Rime of an Ancient Mariner.Martin Crumpton
Part One here is a reworking of a track of the same name from Finisterre Project's album entitled 'Hostsonaten' and Part Two is a reworking of of a track with the same name from Hostsonaten's 'Mirrorgames' album.
Parts Three and Four - as well as the Prologue - are all original tracks from what I can gather although they all refer back to common themes and variations on those themes, reflected in Parts One and Two. The arrangements here have far more depth than previous versions and the mellotron work is particularly worthy of note. It is incredibly lush and sends shivers down the spine. The music is extremely melodic and relaxing to listen to and the mixture of male and female vocals, as well as long instrumental passages, mean there is something for all lovers of melodic prog rock here. The music really is beautiful.
In spite of its name (an homage to Ingmar Bergman’s 1978 film, Autumn Sonata in the English translation, which marked Ingrid Bergman’s final appearance on the big screen), Höstsonaten -one of the many projects in which bassist/composer Fabio Zuffanti (known to US prog fans for his work with Finisterre and La Maschera di Cera) is involved – hails from the Italian port city of Genoa. Its self-titled recording debut came in 1996, followed in 1998 by Mirrorgames, and then by the four albums comprising the Seasoncycles (Springsong, Winterthrough, Autumsymphony and Summereve), released between 2002 and 2011. Though Höstsonaten is a solo project rather than a conventional band, every one of its albums has been conceived as a group effort with the contribution of a number of talented Italian musicians, some of them members of Zuffanti’s other projects (such as Finisterre, La Maschera di Cera and Aries).Raffaella Berry
Samuel Taylor Coleridge’s iconic 9-part poem, The Rime of the Ancient Mariner (published in 1798 as part of the ground-breaking first edition of Lyrical Ballads), is one of those literary works that seem to have been created expressly to be put to music, especially in a progressive rock setting. A riveting tale of guilt, atonement and redemption set largely at sea, it epitomizes Romanticism with its heady blend of Christianity, pantheism and Gothic horror (masterfully captured by 19th-century illustrator Gustave Doré, one of whose etchings is reproduced at the end of the CD booklet). Most rock fans will be familiar with Iron Maiden’s stunning, 13-minute rendition that was included on their fifth album, 1984’s Powerslave. Indeed, Iron Maiden’s epic (by many considered a full-fledged example of progressive rock) was the original inspiration for Zuffanti’s own interpretation of Coleridge’s poem – which first appeared in Höstsonaten’s first two albums (as Part I and Part II). However, Zuffanti was not satisfied with the results, and decided to expand his vision and present the poem in its entirety (while the Iron Maiden song condensed Coleridge’s story, quoting the poet’s words only briefly), even if split between two albums, with Chapter Two’s release planned for 2013.
The ambitious scope of The Rime of the Ancient Mariner (as well as its respected literary source) will remind dedicated prog fans of the the numerous Colossus Project CD sets released by Musea Records in the past decade or so. Zuffanti himself has frequently collaborated with those endeavours, and graphic artist/drummer Davide Guidoni (one of Colossus Project’s mainstays) has contributed his accomplished artwork to the disc. Coleridge’s original text is interpreted by four different singers plus a reciting voice. As good as the vocal performances are, however, the music is the real strength of the album, effectively conveying the dramatic development of the story – from the joyful departure of the ship to the culmination of the tragedy caused by the Mariner’s wanton killing of the albatross, the “bird of good omen” that steers the ship through a deadly ice field.
The instrumental “Prologue” sets the scene with ominously tolling bells and the haunting sound of the waves, then builds up to a rich tapestry of keyboards (manned by Luca Scherani of La Coscienza di Zeno) laced with violin and Matteo Nahum’s stately, melodic guitar. Though the Genesis influence hovers on the whole album, Zuffanti also introduces heavier elements to bolster the work’s quintessentially dramatic nature. Part I (with vocals by La Maschera di Cera’s Alessandro Corvaglia, assisted by long-time Zuffanti collaborator Carlo Carnevali) is the most consistently symphonic episode, juxtaposing lush keyboard textures, choral mellotron and melodic guitar with the lyrical touch of the violin and the pastoral sound of the flute, and then gradually increasing the intensity quotient, leading to the mournful, melancholy mood that accompanies the killing of the albatross. After a deceptively subdued opening, Part II quickly builds up to a powerful climax, with roaring Hammond organ and synth slashes complementing Davide Merletto’s vocals, while some sax inserts add interest, and the eerie, rarefied sound effects at the end aptly convey the plight of the ship becalmed in the middle of an empty ocean.
Part III (at 16 minutes the longest track on the album) marks a definite change of pace, often veering into prog-metal territory and bringing to mind the melodic yet powerful style of bands such as Symphony X. Marco Dogliotto’s clear, assertive tenor (reminiscent of a less histrionic James LaBrie) navigates the shifts in the narrative with confidence and flair, while Silvia Trabucco’s violin alternately soothes and roars, sparring with guitar and organ in almost aggressive fashion. The slow, inexorable approach of the ghost ship is rendered in a chillingly understated way; then the music gains momentum once again to describe the death of the ship’s crew. Piercing bagpipes at the opening of Part IV convey the plight of the Mariner, alone on a ship with the corpses of his mates, whose staring eyes curse him. Corvaglia’s vocals blend with Simona Angioloni’s pure soprano, and the folksy suggestions are reinforced by the use of typical Celtic instruments such as the tin whistle and the bodhran, as well as the accordion, which perfectly complement the wistful, romantic note of the violin. Then, grandiose mellotron and powerful riffs, propelled by Maurizio Di Tollo’s imperious drumming, lead to the climactic moment of the Mariner’s redemption.
The Rime of the Ancient Mariner – Chapter One keeps to a restrained running time of about 58 minutes, and I have to applaud Zuffanti’s choice of splitting such an ambitious endeavor in two parts, rather than releasing a double CD that would have probably been indicted as overly pretentious. Displaying all the symphonic splendour of the golden age of prog, with a tantalizing sprinkling of folk and jazz influences and occasional forays into metal territory, the album manages nevertheless to sound modern (though obviously not “innovative”), avoiding the unabashedly retro stance of some highly praised releases of the past couple of years. Moreover, the lasting appeal of its literary source removes that whiff of cheesiness that often accompanies such ambitious productions. Highly recommended to fans of classic symphonic prog, with particular regard to the Italian school, The Rime of the Ancient Mariner – Chapter One is a very accomplished effort, and a loving homage to one of the milestones of English-language literature.
Hostsonaten's gleaming musical voyage continues unabated and progresses along nicely, the last instrumental sequence of the 4 seasons were completely exalting, especially the splendid Winter and Summer versions. Now that the cycle is complete, where will Fabio lead the ragazzi? Firstly, we are offered one of the most gorgeous album covers ever, a seemingly leather bound book of ripe green and bright yellow (remindful of the Oakland A's for our American fans or Norwich Canaries for you Europeans) in reverential praise for the Samuel Taylor Coleridge story that gives the album its name. Secondly, with La Maschera di Cera on holiday, Fabio has recruited the exemplary voice of Alessandro Corviglia, arguably one of the most original voices in modern RPI to adorn the verses with some emotional power and context. He adds that distinctive timbre on Part I and shares vocals with the delightful Simona Angioloni (of Aries fame) on Part IV. Part II features Davide Merletto (from prog-metal band Daedalus) and Part III has unknown singer Marco Dogliotti . One might easily assume that with all the lyrical content and singing that we are closer to the La Maschera di Cera- "Petali di Fuoco" style when in fact the line is simply blurred, this being a first chapter of two. When music is this appealing, who wants to worry about labels? The musicianship is world-class, starting with the tightest rhythm section in Italy, Fabio's relentless and reptilian bass allied with Maurizio di Tollo, a percussive veteran of the highest caliber. Both Luca Scherani and Matteo Nahum are phenomenal players as witnessed on previous works.Thomas Szirmay
The "Prologue" is instrumentally devastating, powerful and raucous, laden with smoking guitar riffs and leads, steaming mellotron howls, bruising bass and pounding drums. The stage is set for the story to begin, beads of salted perspiration and flexed muscles. The next 4 tracks are simply titled as Parts 1, 2, 3 and 4, each one distinctive, vivid and cinematographic.
Part I - The story is introduced by Corviglia's voice, acoustic guitar, flute and mellotron swoon in the background thus giving fuel to a strong early Genesis influence, as the album may be construed as a modern "Supper's Ready"-like suite. The result is certainly engaging, the melodies twisting and turning in a variety of directions. Hushed and distorted vocalizing harkens back to the Foxhead days, there is little doubt but its utterly entertaining and musically riveting. Part II - At first the music is elegantly piano-driven, Luca Scherani infusing his arsenal of ivories into the mix as the arrangement gets more intense, while Matteo Nahum 's chunky guitar adds a metallic sheen, not to mention some slippery leads played well and fast when need be. Just to keep us on our ears (not toes) Edmondo Romano supplies seductive sax and Joanne Roan flutes her flute. Merletto does a fine job on vocals.
Part III- The windswept mood gets emotionally very heavy and expressive; Zuffanti's booming bass waltzing with the piano and the flute. Then, suddenly and quite unexpectedly, Dogliotti outright steals the show with some heavy lunged yelps that would make Ian Gillan blue (OK, purple!) with envy! Synthesizers squeal in anger, the organ swells like some wicked ocean and the battleship drums pound endlessly. You would think of a more progressive Queensryche for a second! The near 17 minute hurricane is all of sound and fury of the finest order. This is not pretty, beautiful or ornate like the Season cycle that some reviewers criticized as being too cute. It's raw, harsh and breathtaking all at once, one of the finest slice of hard melodic prog coming from RPI-land in recent memory. A finale with sultry mellotron shrieks and screeching guitar solos will keep the seagulls away.
Part IV- Bagpipes amid the crashing waves, Simona's trembling voice expresses with words what the sad violin implores, flickering piano melancholy, acoustic guitar serenity and violin imagery combine with incredible genius. Her voice has a Kate Bush-like combination of delicacy and power that ultimately rejoices in the presence of the highly emotive Celtic tinge that morphs into a gentle flurry of luxuriant piano entering through the mist, Simona wailing brightly, violin in tow. Alessandro massages a testosterone-lusty and commanding voice to finish off this album with grandiose power.
As a rule, I dislike comparing albums as they are their own monument to a place and time. So I won't. This album is a definite progression away from the previous cute and shimmering symphonics, forging a new attempt at combining La Maschera di Cera power with Hostsonaten grace.
One of the most prolific musicians working in Italian prog today, Fabio Zuffanti - bassist and composer has been responsible for numerous bands and projects including Finisterre, La Maschera Di Cera, Aries and Hostsonaten who's latest release is this first part of The Rime Of The Ancient Mariner.Paul Fowler
Having only dabbled with Hostsonaten in the past with a couple of parts of the 4 Cd's making up the season cycle in my collection I was quite surprised at what I heard here. Winterthrough and Autumn Symphony had been enjoyable and pleasant, though it has to be said not terribly exciting pieces of symphonic prog. While Rime... has parts that could fit into that mould and still largely symphonic it has plenty of rocking out moments and also includes as you'd expect with the nature of the project, vocals, using Samuel Taylor Coleridge's poem as lyrics. This is not the first time Hostsonaten have dabbled with Rime... having tracks titled parts 1 and 2 on the first two albums. Whether these are the same as the pieces titled parts 1 and 2 here I couldn't say. Ultimately I find this a more satisfying album than the season cycle due to the more dynamic and diverse nature of the material, bearing more of a resemblance in the heavier parts to La Maschera Di Cera than Hostsonaten's recent output at least.
Aided by a good number of other musicians including most of La Maschera Di Cera it's all beautifully performed as you'd expect from a Zuffanti project with violin, flute, sax and even bagpipes alongside the more traditional instruments. Vintage keyboards in abundance alongside some fiery guitar work and the seemingly ever present Maurizio Di Tollo turning in some solid drumming.
Overall an enjoyable release, which has impressed me enough to shell out for part 2 when it emerges. If you already like Zuffanti's work then this will not disappoint and be another welcome addtion to your collection. If you don't however I doubt you'll be converted by Rime Of The Ancient Mariner.
FABIO ZUFFANTI is one of the most hard working musicians in our times. He have a dozen projects like FINISTERRE, ARIES, LA MASCHERA DI CERA, LAZONA, MERLIN, QUADRAPHONIC, ROHMER, R.U.G.H.E., ZAAL, HÖSTSONATEN itself and his solo career and every year he pulled out of his hat one or two albums.Diego Camargo
Like his 4 albums suite that was based on seasons: Springsong (2001), Winterthrough (2008), Autumnsymphony (2009) and Summereve (2011).
The Rime of the Ancient Mariner: Chapter One (2012) comes from a long love that FABIO ZUFFANTI have for the English writer Samuel Taylor Coleridge and his poem 'The Rime Of The Ancient Mariner', published in 1798.
FABIO already worked on the poem on others HÖSTSONATEN albums, Höstsonaten (1997) and Mirrorgames (1998). But this time he decided to give full treatment to the poem in 2 albums, the Part 2 will be released in early 2013.
The Rime of the Ancient Mariner: Chapter One (2012) delivers great Symphonic/Acoustic Progressive Rock with a hint of heavy Hard Rock kinda parts and lots of great synths. He worked with lots of musicians in the album to deliver some epic feel, thing that the poem needed. And he achieved. It's Progressive Rock in the vein of the old Italian Bands with a touch of the new era and great vocals by a bunch of nice guests, one different in each track.
And all the great music comes beautifully packed in a very sweet Gatefold LP alike package. BTF worked hard and did a very good job.
This album is absolutely awesome.Robert Sargent
It seems as to return to old -mid Genesis and as they compose a very inspirated incidental symphony of symphonic prog rock.
Male Vocals in general very similar as Peter Gabriel.(parts I and II mostly)
So put the best ingredients of Genesis with the best of Le Orme or with PFM get an inspired composition of incidental symphonic prog rock and....here we are.
So is not a discovery that english symphonic prog rock and italian symphonic prog rock are the master bands. A mix of the two best prog rock of those countries is a work like this.
So a very inspirited symphony of prog rock.Excellent musicianship . Excellent songs and excellent vocals.
A masterpiece for me in this times of prog. works in a level from regular to poor.
Fantastic symphonic prog from Fabio Zuffanti. Great compositions, arrangements, and musicianship, with excellent English vocals. Just a very dramatic sound from start to finish with soaring guitars and keyboards, including liberal use of the mellotron choir which just adds to the sound. Worth repeated listenings and highly recommended.emperorken
Les dejo un disco hermoso, imperdible, asombroso, poderoso, épico. Super ultra recomendado, no dejen de apreciar esta belleza. Ni se les ocurra pasarlo por alto.
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