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Tamouz - The Orange Season Is Over (1976)


Rock Made In Israel, en un aporte enorme de Marcelo que se prende en colaborar compartiendo buena música. Buen rock en un ícono del género en su país... Bienvenido Marcelo al staff cabezón, seguiremos con tus aportes.

Artista: Tamouz
Álbum: The Orange Season Is Over
Año: 1976
Género: Prog Related
Duración: 42:16
Nacionalidad: Israel


Lista de Temas:
1. Mah she-Yoter Amok Yoter Kachol (The Deeper The Bluer)
2. Panas ha-Rchov (Streetlight)
3. A'Lo Yodea Ech Lomar Lach (I Don't Know How To Tell You)
4. Holech Batel (Loafer)
5. Sof `Onat ha-Tapuzim (The Orange Season Is Over)
6. Ahavah Shkaytah (Quiet Love)
7. Lo Yachol Lishon Achshav (Can't Fall Asleep)
8. Kachah At Ratsit Oti (You Wanted Me That Way)

Alineación:
- Shalom Hanoch / acoustic guitar, main vocals
- Ariel Silber / vocals, piano, electric piano, Hammond, synthesizer
- Meir Israel / drums, percussion, vocals
- Eitan Gidron / electric bass, vocals
- Yehuda Eder / electric guitar, vocals
Additional musicians:
Morton Kam & Zeev Dickwart / saxophone
Romano Haim / Wah-Wah guitar
Zaroya Lahav / violin



Marcelo (otro Marcelo más) sigue con nuestro derrotero de discos compartidos por los cabezones, en una familia que ya es enorme. Y nos trae un disco de la que fue quizás la banda más influyente del rock israelí, unico disco de la banda progresiva llamada Tamouz, cantado en hebreo, bastante bueno, y que pasamos a compartir.


Para entender la música y el impacto de este álbum en su país, debemos analizar la escena musical israelí de finales de los 60 y 70, porque este disco es uno de los primeros productos sólidos de su tiempo en ese país. Considerando que el rock llegó a Israel un poco tarde, la escena del rock de finales de los años 60s estaba dominada por bandas de covers hasta que una segunda ola de rockeros trajo algo nuevo; un nuevo estilo de auténtico rock de origen israelí, mezcla de rock británico y psicodelia con música mediterránea, algo de jazz y música clásica y la adición de la música popular israelí.
Como resultado de estas circunstancias podemos encontrar una ola de rockeros israelíes con elementos de rock progresivo en su música, pero sin estar completamente identificados con el género progresivo, y haciendo un exótico rock muy interesante.
Así es como traemos a esta banda para que la conozcan, buen rock con elementos progresivos pero sobretodo con elementos muy ecléticos y personales. Tengo, más allá de esto, algunas maravillas israelíes más cercanas al jazz y al progresivo puro que les aseguro que les comparto el año que viene si es que el ejército de M&M me deja (y no me cierra el blog).

Aquí, algunos comentarios en inglés, como siempre:


This is a masterpiece. The best israeli album by far, and a good competitor for a place in the top 100 in my opinion (if only they sang in english!). For all you gentiles (just kiddin'), i would recommend to try and get a hold of this one.
No_Germs

It indeed is over and I'm sad that it is. To be honest, I first didn't believe that I'll like this album at all, as first track somehow disappointed me. This is all I remember from past listenings. However, then something happened and I put this CD into "good ones,will listen again later,but I know now that they're good" stack. From it I pulled this one today and, am surprised. Bass which works great here (not common thing, still not), organs are charming and vocals (+language) are maybe strange (more like unusual), but I would describe this as typical progressive rock/folk at times, even with neat guitar solos (and even one drum solo). But OK, let's stay calm, some songs here really pleased me, while others are more like average. Fortunately, there's no filler, even weaker songs happen.
4(-)/5, but more like better.
Marty McFly

This is one of Israels most influential albums ever. Paradoxically, after its release the band had to split because of the initial lack of success. On the other hand this was the album that launched the careers of Shalom Hanoch and Ariel Silber who will later become some of the most acclaimed musicians in Israeli rock (still filling venues today).
One of the factors that made this album so influential is the musicianship: the band was led by Hanoch (acoustic guitar and vocals) and Silber (keyboards and backing vocals). The first one represents the prototypical Israeli classic rocker drawing influences from rock, classical, Russian folk , gospel, blues and jazz, while the later brings to the table a range of styles including rock, folk and jazz. To accomplish this marvelous project they recruited drummer/percussionist Meir Israel , bass player Eitan Gidron and electric guitarist Yehuda Eder, plus the addition of a number of guests musicians including Haim Romano from the legendary The Churchills.
To understand the music and impact of this album we should analyse the Israeli music scene from the late 60's and 70's because this album is one of the first solid products of its time. The rock scene of the end of the 60's (rock got to Israel a bit late) was dominated by cover bands of British bands such as The Beatles until a second wave of rockers led by The Churchills (since 1967) brought something new to the table: a new style of authentic Israeli origin, blending British rock and psychedelia with Mediterranean music, jazz and classical music (playing with orchestras and adapting pieces by Bach). During the last years of the sixties original and bold artists, Hanoch (one of the aforementioned founders of Tamouz) Arik Einstein and Kaveret being the most prominent, started to write rock with similar influences to the ones of The Churchills (often collaborating with them and with each other) with the addition of Israeli and Jewish folk music (mainly Chava Alberstein, Yehoram Gaon and Naomi Shemer) and for the first time in rock: hebrew lyrics. During the 70's lots of progressive rock started to arrive to the country and to influence almost every rock act in the country (progressive or not), specially the Canterbury Scene and Gentle Giant because of idiosyncratic similarities added to other European classic rock influences (Jimmy Hendrix, The Doors, Led Zeppelin, Deep Purple, etc.). As results of these circumstances we can find a wave of rockers with progressive rock elements in their music without being completely identified with the genre among these artists we have Matti Caspi (more of an Israeli folk classically trained musician with many rock and jazz influences introducing odd time signatures in his music and producing several prog albums), Shalom Hanoch (more rock oriented in his solo albums with some proggy moments) and Alon Olearchick (former bass player of Kaveret and a straightforward rocker + he contributed with Eddie Jobson).
Bands with early progressive elements (proto-prog if you will) where around during the late 60s and the first half of the 70s (a bit late compared to other countries... but as I said before rock arrived to Israeli late), among the most important and influential of these efforts we have The Churchills, Arik Einstein (whose song Hayo Haya is considered the first 100% prog track recorded in Israel, Schlomo Gronich with his album Why Didn't You Tell Me (reminiscent to Frank Zappa's earliest with the addition of israeli influences), Behind the Sounds (a project conducted by Gronich and Caspi) and Shablool. Being the last one the earliest origin of Tamouz since it was an album/movie in the format of a rock opera (the first one in Israel) recorded by Hanoch and Einstein with The Churchills as a support band which included early versions of songs featured in this album (Ma Sheh'yoter Amok Yoter Cachol).
Tamouz was conceived as a project to join the influences of bands such as Pink Floyd, ELP, Yes, Genesis, Gentle Giant, Led Zeppelin, Hendrix and Cream with what Hanoch learned during his almost 9 years of rock experimentation and Silber's folk perspective. This, in my opinion, is one of Israel's first completely accomplished rock albums (together with Kaveret's Poogy BePita, Ktzat Acheret's and Sheshet's self titled album, and many others).
Now to the music:
The album kicks of with Mah she-Yoter Amok Yoter Kachol (The Deeper The Bluer), a track extracted from the Shablool project and the most progressive track in the album, paradoxically the original was one of the less progressive tracks of the project. The track features some "stereotypical" symphonic prog keyboards (very aptly performed), some rocking guitars and showcases the talent of the drummer in a very subtle way since his style of playing is far from bombastic but very noticeable as an intrinsic part of the music. An important point in this track and in the album as a whole are Hanoch's vocals (which are absolutely great!) and strange but very Israeli (70s Israeli to be more precise) lyrics. 4.75
Panas ha-Rchov (Streetlight) is more focused on the vocals with a continue acoustic guitar and some electric guitar soloing very well backed by the rest of the band (the keyboards and drumming are also noteworthy). 4.25
An'Lo Yodea Ech Lomar Lach (I Don't Know How To Tell You) will become a regular piece in Hanoch's shows in the form of a ballad. This version has a ballady aura but combines different elements of symphonic prog (the keyboards-great subtle hammond and jazzy piano solo performances - and drumming) and folk (guitars and lyrics). As highlights of the song we have the piano solo, vocals and instrumental section (with a Pink Floyd vibe). 4.5
Holech Batel (Loafer) comes out as an exponent of the folkier side of the band dominated by the acoustic guitar and vocals (Hanoch), the piano and bass present an outstanding backing performance and an electric guitar bluesy solo gives a great middle section to the song. 4
The title song Sof `Onat ha-Tapuzim (The Orange Season Is Over) is a great display of the folk-rock nature of the band headed by Hanoch's acoustic guitar and vocals + the electric guitar from the middle of the song , backed by the remarkable rhythm section and Ariel Silber's piano and Hammond with the obligatory electric guitar middle section and the appearance of a sax playing the main riff of the song. 4.5
Ahavah Shkaytah (Quiet Love) shows the rockier side of Tamouz with the main melody being played by the electric guitar with are less symphonic and rockier drums, featuring one of the first drum solos ever recorded in Israel (which is really remarkable). Hanoch's vocals and the instrumental sections are more aggressive here than before. 4
Lo Yachol Lishon Achshav (Can't Fall Asleep) is a typical Shalom Hanoch ballad with him as the only musician with his characteristic acoustic guitar and marvelous voice (when he is not yelling as he has tended to do lately). This could be easily compared to Greg Lake's From the Beginning. One of my favorite ballads ever. 4.75
Kachah At Ratsit Oti (You Wanted Me That Way) closes the album in a psychedelic-folky way with an outstanding sax performance. This song presents a very catchy melody headed by an electric guitar with some lyric-less vocalizations and Hanoch's lyrics very aptly backed by some great keys and the amusing rhythm section (specially the percussions). 4.5
Total: 4.40
This is a great album, it has everything from prog and psychedelia to rock and roll, it is intelligent music but at the same time accessible although not really commercial (main reason of the initial failure of the band) . The overall atmosphere is very calmed and laid back in the style of Pink Floyd (Animals and Dark Side of the moon) and the musicianship isn't really far behind the European rock and prog classics. The entire album is an Israeli, Folk Rock and Classic Rock essential and masterpiece, and one of my favorite and most played albums, but it is just an excellent addition to any prog music collection. 5/5 as a rock album and 4.40/5 as a prog album...
ProgressiveAttic

Just a week ago, the classic israeli rock band "Tamouz" has united again. Tamouz were the prophets of israeli rock-n-roll, when they released their first & last album in 1976 - "The Orange Season Is Over". The theme song, in the same name, became an instant hit on the charts, and until today stayed an anthem to all music lovers in israel.
The album is built very well, due to the two leaders of the band - Shalom Hanoch & Ariel Silber, who later became two known artists, and made very successful solo careers. So did the other members of the band - the drummer Meir Israel, the eletric guitarist Yehuda Eder, and the bass guitarist Eitan Gidron.
"The Orange Season Is Over", 42:16 minutes long and has only 8 tracks, but still makes it as a classic album. Many of the songs became known without even knowing that they were on the album first, such as "I Don't Know How To Tell You" - who is still a classic rock song & "The Deeper The Bluer", which is truly a prog song (when youl'l hear it - youl'l know...)
I'm truly excited to be the first one who writes a review for this album & for this band, because in israel it was one of the pioneers of rock music (and progressive rock as well), and really taught all the upcoming artists how to do it well.
So will they do a new album, out of the unite last week? maybe, but "The Orange Season Is Over" gives every listener a taste from a good era of israeli rock music.
I will give it 4/5 stars.
Guy Sela

Que lo disfruten...




Comentarios

  1. Download: (Flac - No CUE - No LOg - No Scans)
    http://adf.ly/1UKsMh

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  2. Uno de los discos que tenía bajado pero aún sin escuchar. Bueno, el momento llegó y debo decir que me gusta mucho por muchas razones: la fuerza rockera de las composiciones, el sonido general, la producción. Ahora, yo encuentro un tufillo latinoamericano,como de rock argentino y brasileño (temas 3 y 6 respectivamente). ¿Habrá habido una manito latinoamericana por ahí o era la evolución natural del rock por esa época? Por ahí me suena como cuando Botafogo canta en japonés... Estoy delirando, lo sé... El tema 7 es bellísimo y confirma este eclecticismo típico de cuando en una periferia se procesan tendencias de los países llamados centrales... La verdad que me sorprendió este disco; por ahí prometes publicar más rock israelí, Ojalá no te olvides. Saludos.

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Año:2007
Género: Jazz
Duración: 1:58
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2. "The Rube Thing"
3. "Where We Used To Live", 
4. "Eighthundred Streets By Feet"
5. "Definition Of A Dog"
6. "The Goldhearted Miner"
7. "Dolores In A Shoestand"
8. "Sipping On The Solid Ground"
9. "Goldwrap"
10."Behind The Yashmak"
Alineación:
Esbjörn Svensson / Piano
Dan Berglund / Contrabajo
Magnus Öström / Batería
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Álbum: Eclipse de memoria
Año: 2013
Género: Rock poético mexicano
Duración: 45:04
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. El alma nunca deja de sentir
02. Ante la ley
03. Garzas
04. Flores de invierno
05. En cada movimiento
06. La tercera joya desde el sol
07. El futuro más distante
08. Campos de batalla
09. Sequía
10. Siempre joven
11. El tiempo es olvido


Alineación:
- Federico Fong / bajo, piano, percusión.
- José Manuel Aguilera / voz, guitarras, órgano, charango.
- Adolfo Romero / guitarras.
- Navi Naas / batería.
Invitados;
Enrique Castro / marimba, percusión, piano, kalimba.
Alfonso André / batería.
Cecilia Toussaint / coros.
Yamil Rezc / percusión, juno, batería.
Agustín Bernal / contrabajo.
Darío González / rhodes, mellotron, hammond.
Daniel Zlotnik / sax soprano, sax tenor, flauta, hulusi.
Erick Rodríguez / trombón.
César Barreiro / trompeta.
Magali / piano.
Mónica del Águila Cortés / cello.
Arturo González Viveros / violín.
Erika Ramírez Sánchez / viola.

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Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos - Duas Vozes (1985)

Artista: Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos Álbum: Duas Vozes
Año: 1985
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Lista de Temas:
1. Aquarela do Brasil
2. Rio de Janeiro
3. Tomarapeba
4. Dancando
5. Fogueira
6. Bianca
7. Don Quixote
8. O Dia, À Noite

Alineación:
- Egberto Gismonti / guitar, piano, dilruba, wood flutes, voice
- Naná Vasconcelos / percussion, berimbau, voice



Robert Dimery, Editor - 1001 Albums You Must Hear Before You Die (2006)

Libro de referencia de la música pop aparecida entre 1955 y 2005, abarcando los géneros desde el rock, blues, folk, jazz, pop, electrónica y world music. Las reseñas fueron realizadas por un equipo de unos 90 críticos de distintas latitudes y gustos. El trabajo se basa en discos originales, quedando así por fuera las recopilaciones de varios artistas, quedando excluido así, el mítico álbum de Woodstock. Sin embargo el panorama es muy amplio y uno siempre encontrará artistas que no ha oído.

Editor: Robert Dimery Prefacio: Michael Lydon
Primera Edición: 2005
Cubierta:Jon Wainwright
Género: Catálogo
Páginas: 960
Nacionalidad: EEUU Editorial:Universe Publishing
Reediciones:2008, 2011, 2013 Otros Idiomas: español, portugués, noruego, finés, sueco, y otros.



Presentación del Editor de libros de Amazon.com 

The ultimate compendium of a half century of the best music, now revised and updated.1001 Albums You Must Hear Before You Die is a highly readable list of the best, the most important, and the most in…

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01. fascinacion
02. animal en extincion
03. hasta el fin del mundo
04. donde la demasiada luz forma paredes con el polvo
05. la vision
06. no mentalices
07. denzura
08. montana
09. la rosa
10. madreselva
11. minotauro
12. kalenda maya

bonus ep: cielo protector
13. cielo protector
14. rendicion
15. tsunami
16. el agua que cae
17. cielo protector (demo)


Alineación:
- José Manuel Aguilera / guitarra, voz, órgano
- Alejandro Otáloa / guitarra, piano, teclados
- José María Arréola / batería
- Alonso Arréola / bajo, guitarra acústica
Músicos Invitados:
Federico Fong - piano eléctrico (6)
Cecilia Toussaint - voces femenina (2,10)
Marco Antonio Campos - percusiones (2, 4, 9, 10)
Joe D'Etiene - trompeta (8 )
Cherokee Randalph - viola (3, 6, 7)
Mónica del Aguila - chelo (3, 7, 6)
José del Aguila - violín (3, 6, 7)
Arturo González - violín (3, 6, 7)
Eduardo del Aguila - platillo tibetano (1)

Manantial - Manantial (1977)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Manantial, algo así como los Arco Iris de Bolivia (incluso en su historia hay puntos de contacto con la banda de Santaolalla). Manantial fue una de las bandas mas representativas del rock boliviano producido en la decada setentera, con una clara influencia inclinada al rock progresivo y experimental, creando una verdadera joya perdida del rock boliviano (no van a encontrar referencia alguna por ningún lado de esto, salvo lo escrito por el cabezón Julio) que ahora presentamos en el blog cabezón gracias al trabajo investigativo de Julio Moya.

Artista: Manantial
Álbum: Manantial
Año: 1977
Género: Rock progresivo / Rock psicodélico
Nacionalidad: Bolivia


Este tiempo Julio estuvo viajando de lado a lado, ahora se encuentra en Bolivia consiguiendo material para "Años Luz", y nos deja la reseña de este disco, una nueva banda que damos a conocer en el blog cabezón, una …

Argentina Kamikaze

La Fiesta Amarilla (a la que no estás invitado, dicho sea de paso) sigue su curso y no va a parar hasta el iceberg. Después de los tristes anuncios desmentidos sobre los horizontes inflacionarios de 2018 llegan las primeras atenciones del gobierno PRO para con sus gobernados y a partir del 1 de febrero (2018) rigen los primeros aumentos del año: boletos de colectivos, boletos de trenes, facturas de luz, facturas de gas, medicina prepaga y peajes. Aumenta todo menos tus ingresos.

Hoy entran en vigencia los tarifazos del transporte (colectivo 32% y tren 35%), luz (24%) y prepagas (4%). Decisiones que afectan a la mayoría de los argentinos de un gobierno de empresarios en un año no electoral. Casualmente.
La catarata de aumentos tiene impacto no sólo en los bolsillos sino también en los índices de inflación, lo cual complica de entrada el cumplimiento de la meta de inflación anual que puso del Banco Central, del 15%. Según las estimaciones de las consultoras, el avance de los precios pod…

The Flower Kings - Retropolis (1996)

El segundo disco de estudio de The Flower Kings refuerza su pertenencia a la más sólida tradición prog, homenajeando sutilmente a algunos de los clásicos. Con este disco la banda se dio a conocer más ampliamente, con una propuesta musical entre el reconocimiento a los gigantes que crearon el género y la recreación de sus posibilidades en su presente. Retropolis ayudó en el resurgimiento del prog de los años 90 con su propuesta ecléctica y sus acertijos: “¿De quién estoy hablando?”, parecen decir en ciertas frases del texto y la música, ¡para que respondan lxs cabezonxs!

Artista: The Flower Kings
Álbum: Retropolis
Año: 1996
Género: Progresivo sinfónico ecléctico
Duración: 1:08:45
Nacionalidad: Suecia


El título y la carátula parafrasean el clásico cinematográfico Metropolis de Fritz Lang (1927), aunque la referencia se detiene ahí (a no ser porque la temática general de aquella visionaria película —la condena de una sociedad tecnológica que oprime al pueblo— es también una de las preocupacion…