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Deus Ex Machina - Gladium Caeli (1991)


Seguimos con los italianos de Deus Ex Machina, ahora con su primer trabajo discográfico. Excelentes músicos tocando una música fuerte, intrincada y original, en  una maravillosa mezcla de influencias e ideas (desde ELP y Yes, Led Zeppelin, Blue Oyster Cult, etc.) siendo un excelente esfuerzo para un primer álbum. Lo que es más interesante sobre este "Gladium Caeli" en comparación con los álbumes posteriores es que era una banda de "jam" que aquí se nota bien, aunque la banda ya estaba comenzando a experimentar con algunas cosas más extrañas. Un álbum muy escuchable y una buena introducción a Deus Ex Machina para aquellos que quizás no los conozcan..

Artista: Deus Ex Machina
Álbum: Gladium Caeli
Año: 1991
Género: Progresivo ecléctico / Progresivo italiano
Duración: 65:22
Nacionalidad: Italia


El Mago Alberto nos deja sus cositas, seguimos con otro disco de los geniales italianos Deus Ex Machina, esta vez con su disco debut que si bien no es el que más me gusta es desde donde han empezado a jugar su partido, y digamos que empezaron con el pie derecho para luego ir mejorando.
Y vamos con el comentario de Alberto.

Volvemos sobre nuestros pasos para encontrarnos de nuevo con Deus Ex Machina y un trabajo de 1991,una opera rock denominada Gladium Caeli,con pasajes largos,complejos,y una gama multinstrumental muchisimo mas elaborada que en otros trabajos,con un despliegue vocal realmente admirable de Alberto Piras,y arreglos en guitarra sencillamente espectaculares.Lo que potencia aun mas la propuesta de DEM,es su elaboracion musical,piezas envolventes con muchos climas,por momentos te recuerdan a Espiritu,a Crucis,a Contraluz,a El Reloj,y obviamente a Premiata,un sello tambien caracteristico y sobresaliente son los arreglos de violin,un todo compacto,armonico y con un sonido muy rockero y setentoso,una banda que no decae en ningun momento,realmente pelan en serio estos tanos.
Este ambicioso proyecto contiene piezas largas como Arbor donde se despachan con una parfernalia de solos,efectos de voces,y te llevan a un laberinto de sonidos donde no es facil salir ni seguir.
DEM es una banda distinta,su discografia no es facil de conseguir,y un halo under sigue a esta propuesta italiana,no recorren caminos comunes,mas bien alternativos de la produccion en general,son muy reconocidos en Europa en especial en Francia,y por supuesto casi desconocidos en America,solo ese selecto grupo de melomanos muy cercanos a este sitio conoce,pero el blog. cabezon siempre te da una posibilidad y te muestra rutas no muy transitadas,para el placer espiritual.Quizas este blog ,mute, se desarrolle o quizas tenga su muerte virtual,pero nadie puede discutir que aca vas a encontrar musica que en otro lado no te la ofrecen ni en figuritas o emoticones,aprovechen a disfrutar de bandas como DEM y aprovechen tambien que hoy toda esta movida es gratis.No duerman cabezones.
Alberto

Convengamos en que la producción no es de lo mejor, que podemos encontrar algunas desprolijidades, que el disco no es del todo parejo, pero es reconocible la semilla que germinaría en grandes, excelentes discos como son "De Republica", "Cinque" o "Equilibrismo da Insofferenza". Aquí tenemos su punto de partida.






Veamos algunos otros comentarios...


El primer album de esta impresionante banda es uno de los discos mas salvajes y violentos que ha dado el rock progresivo en estos 90, pero sin dejar de ser rock progresivo, pura dinamita en un album con gran espiritu rockero, que tiene la misma energia como si estuviera grabado en directo.
Las influencias en este primer album provienen sin duda de las bandas progresivas italianas de la vertiente mas rockera, Il Balleto di Bronzo, Biglieto per l'Inferno, Il Rovescio della Medaglia u Osanna, ademas de otras bandas como High Tide, Grand Funk Railroad, los Nektar de Sounds like This, PFM, Yes, Van der Graaf Generator, Gentle Giant y hard rock tipo Deep Purple o Led Zeppelin. El jazz que abunda en los posteriores albumes, aqui casi ni se nota.
Todo el album parece una interminable jam, cambios continuos, energia sin limites, con la continua labor solista de guitarras, teclados y violines, virtuosismo bien entendido, sobresaliendo la voz del increible Alberto Piras, que canta todo en latin. Una brutalidad de disco con temas magistrales como Gladium Caeli, Ignis Ab Caelo, Omnia Evolvitur Sed Potest Mutari y sobretodo la monumental Dialeghen, aunque todo el album es del mismo gran nivel.
Haced lo posible por asistir a su actuacion en el festival de Manresa, por que puede ser espectacular.
Tremendo, un album imprescindible de sin duda una de las grandes bandas de los 90.
Puntuacion: 9/10
Ferran Lizana

Con ustedes, y para terminar esta entrada, van algunos comentarios en inglés...


Great music, great singer and vocals are in Latin which is quite unusual. Has subtle influences from ELP and Yes but has that distinct Italian style. The downside is the production. For a 1991 recording, it sounds like they were using recorders from the late 1960's.
xerxobag

Certainly one of the most original of the Italian scene and my vote for the best currently active progressive, Deus Ex Machina are an excellent ensemble with one of the best vocalists to be heard since the late Demetrio Stratos. To top that off, the band also includes one of the better guitarists of this era, a breath of fresh air in the midst of all the metal stylists. With a wide instrumental palate, including keys and violin, Deus Ex Machina have a very unique sound with hints of both the classic Italian groups (Area, early New Trolls, Osanna) and FM classic rock like Led Zeppelin. Their debut Gladium Caeli (Kaliphonia ECD-2247, CD) was one of the fresher sounding albums of the early 90's, although this is nowhere close to the incredibly advanced music of their later titles. But even early on, Deus ex Machina stayed clear of familiar symphonic territory, favoring a harder and slightly bluesy edge, a deconstruction of 70's classic rock taken into directions jazzy, operatic and dramatic. While one can't expect the cohesion that drummer Claudio Trotta brought to the band later, this debut still remains a strong debut effort and worth the listen, if only for the embryonic beginnings of one of modern progressive music's most fascinating groups.
Mike McLatchey

DeM's debut album is a wonderful mish-mash of influences and ideas. And although not all of the influences (mostly ELP and Yes, a hint of Zep, and even a couple of "lifts" from Blue Oyster Cult's debut album) are "well-channeled" - i.e., they are often worn "on the sleeve" - and not all of the ideas are as well-presented as they might be, this is nevertheless an excellent effort for a first album. What is most interesting about Gladium Caeli - especially as compared with later DeM albums - is how much of a "jam" band DeM was: there are a few seriously deep jams here - some in non-standard time signatures - and the guitarist tends to use a fuzzbox or other distortion on the guitar (something which disappeared on later albums). And although most of the songs and song sections use fairly standard chord progressions, the band was already beginning to experiment with some odder stuff. / Overall, this is a good beginning for the band, a very listenable album, and a good introduction to DeM for those who may not know them.
Ian Alterman

I ended up listening to DEUS EX MACHINA in the first place because of the multiple and incessant recommendations of some friends and these articles I read at some website. So before jumping right on to "De Republica" as many of the reviewers I read suggested, I wanted to start from the very beginning by listening attentively to "Gladium Caeli". Quite a first impression I must say. The voice of Alberto PIRAS set off the album from the get go, blasting so annoying inside my head that happened to be recorded by my mind from that moment on. The music I was listening to surpassed all my expectations and hopes I set upon the band before popping the CD in the stereo though, showing me a rewarding surprise. The combination between the strident sound of a hopelessly numbing guitar and a revealing speeded up violin on "Expergi" convinced my eardrums and decided to go with the musical flow.
"Arbor" takes off pretty compassed and peaceful, displaying great intertwined chords from a gracious acoustic guitar (or at least they sound off acoustic) that drives the way to the climax of the song just beautifully. The encounter between the striking violin and the eclectic guitar happens again and lasts for almost what's left of the song. At this point, I realize PIRAS has a peculiar voice pitch that works perfectly in terms of the song's lyricism, sustaining a cheerful conversation with Mauro COLLINA's guitar all along the track, making the song worthwhile somewhat in the end.
When moving on to the self-titled track, I understood what was really going on with PIRAS' voice. I noticed this strange, almost inexplicable fixation, he had about standing out from the rest of the instruments. He just enjoys playing around with the arrangements, challenging the instrumentation to sound particularly outstanding. What he didn't realize though, is that he was actually sounding terribly loud and unclear. That, he solved (or at least improved) on "De Republica" (4 years after the band's debut album) and gave away a better piece of work to the fans. As a matter of fact, I consider that latter half of the nineties album, a possible masterpiece of the Italian symphonic rock. But let's just stick to "Gladium Caeli" in the meantime. By the end of "Gladium Caeli", there's this interesting closure where the impressive keyboard execution by Luigi RICCIADIELLO anticipates to Marco MATTEUZZI's drum striking to reach the finish line, displacing PIRAS' attempt to show off his aptitudes.
"Dialeghen". That's the track I appreciate the most out of the entire album. It certainly struggles to resplendence in between deadly songs like "Ignis Ab Caelo" (with PIRAS' sol-fa lessons) and "Se Ipse Loquitur" (same thing here, Alberto's noisy voice strikes back), but the waiting is completely worth it. The sixth track reproduces quite a superb experience made music. From the beginning, you will be able to appreciate depurated violin and keyboard performing, proving there's more to this "Gladium Caeli" experience. Surprisingly, PIRAS' displays outstanding determination to help himself from thundering awfully and out of cue. He actually performs superbly, making this almost 15 minute suite a DEUS EX MACHINA all time classic. The instrumentation performed on the strings set is incorrigibly great, the drumsticks are marvelously managed by MATTEUZZI, followed by the keyboards of skillful Luigi RICCIADIELLO. This time, the dialogue is between an enticing crunchy guitar and bass twanged off by Mauro COLLINA and Alessandro PORRECA respectively and RICCIADIELLO's keys.
This is an average album I must say. I think it deserves proper recognition due the track I just described up above, but blowing off your money on this early nineties album just because of that, seems quite incredible. This first approach to the Italian band is ungrateful somehow, yet you will learn to love after devoted, conscious listening sessions. Definitely, not recommended for fearful proggers.
Alberto R.

The start of something beautiful, and i am not quoting some better known artist.
I said that because Deus Ex Machina has been for years one of my favorite bands, not only in the realm of Italian prog, but in all the music in general i would put them in my top 10, there are some bands that i really love but have not reviewed any of their albums, this happens to DeM or Anekdoten for instance, and i believe a good wat to start reviewing their albums if from the beginning, with their first album entitled Gladium Caeli and released in 1991, time when people used to listen to mainstream things such as Metallica or Nirvana (of course i listened to them when i was a kid) a monster of progressive rock was giving birth to it`s first baby.
This album was not the first i listened to them, i actually knew first De Republica and Equilibrismo da Insofferenza which are both mind-blowing albums by the way, the fact is that when i discovered the band and those awesome albums, i wanted to explore a bit deeper in their music, i decided to go to their roots, to the early years, to their first sound, that`s how i found this great album which mixes jazz - fusion with symphonic music and some heavy moments, if you know their other albums, you know that the sound of this one is different, but still great, also (if i`m wrong please someone tell me) Claudio Trotta was not in the band when they released this first album, i mention that because i find Trotta`s drumming one of the best ever in the prog world, and of course it`s noticeable the difference from the drummer who was here.
Gladium Caeli features 7 songs (long songs by the way) and a total lenght of 65 minutes, so put the cd in your stereo, get in the mood and enjoy it because you will have a great time.
When you are listening to it, it is very probable that the first noise that will catch your attention are the vocals, i am sure that Alberto Piras` voice is unique but at the same time it`s one of those voices that either you love or hate, of course i choose the first option, another particular thing, is that as you may notice from the track titles, the songs are sung in Latin, strange no?, another extra point to this extraordinary original band.
The first track is Expergi which happens to be an important piece because it will show you what the band is made, the excellent music they can create, besides Piras`vocals, you will listen to the guitars and violins, a powerful beginning. Arbor is the longest song of this album with over 15 minutes long, the first minutes are just some nice random guitar sound, but then the progressiveness begin having inside some kind of musical jams, after some minutes the song becomes heavier and rockier, you will find a nice violin and flute sound and also a predominat guitar, the musical arrangements are excellent, but in some points it it`s pretty plain. Gladium Caeli the title track starts with a moody sound, with violins and some nice guitars riff, this song actually may be labelled as a classic Italian rock song, despite the different language, this is not the best song at all, in fact if you feel bored in the first minutes, you can skip it, no problem at all. Ignis Ab Caelo and Se Ipse Loquitur are short songs, both of them make only 7 minutes of music, both of them are very alike, with a bombastic beginning full of keyboards and violin, showing that they can be as bvombastic as they wish sometime, thing that they dont do anymore in their last albums, these songs are nice but i feel there`s a moment in which i prefer not to listen to them. Dialeghen is probably my favorite song of this album, another epic this time 14 minutes and kicking off with some nice bass lines and then flutes, guitars which makes a darker sound, the intro lapse is excellent, then the song turns a bit softer and melodic but few moments later it suddenly becomes heavier with that great guitar riffs and the heavy drums, a magnific song! And the last one is Omnia Evolvitur Sed Potest Mutari, a very nice track to finish a very nice album, the violin is predominant here at the beginning, but actually the song and structure itself is alike to the other songs.
I quite like this album, it shows the birth of a superb band and their first moves, some bands released their masterpiece in their first album, DeM fortunately not, so i will recommend this album to all DeM fans and also fans of original and different kind of prog, my rating is 3 stars, good but non-essential.
Enjoy it!
Guillermo H. Urdapilleta

I wanted to like this record. I wanted to be glad to have found this freshman effort by the talented Italian band with the cool name and swank surrealist cover art. And what is there not to like-- fine musicians all; drummer Marco Matteuzzi the heart of the group with an off-the-hook, tight and bright performance, Mauro Collina's strong Les Paul right in the pocket with Alessandro Porreca's bass and the perfect synths of Luigi Ricciardiello on harmonic support. And 'Expergi' is a fine first number creeping open through Ricciardello's synth wash, rising as the band overtures. Alberto Piras has a Brad Delp-like wail that fits the music if distracts and the tune swings with cock-rock confidence. 16-minute 'Arbor' has Collina on a sensitive solo blues/folk improvisation before the rest amble in, a well-built heavy shuffler with room left in for plenty of jam. DeM alternately remind of Zeppelin circa 1973 and classic Italian power acts as Osanna, Area and Balletto di Bronzo, with hints of ELP and American corporate rock. It is conceptually but not always creatively successful, making it a reasonable debut.
I wanted to like this record. To appreciate the mix of complex precision with the adrenaline rush of live music and, as with any unheard music, to look forward to listening again many times. But like a relationship gone bad that just won't die - the empty hope that somehow things will work out - it lingers waiting to be more than what it is. But you both know it's over and the writing is on the wall. The title is a slightly soggy love tune featuring some fine keywork from Ricciardiello, and 'Ignis ab Caelo' is folkie and quite good, Alessandro Bonetti's violin fitting in nicely with more great band kinetics from the drums/bass/guitar trinity. Finally we get 'Dialeghen', fourteen minutes of great heavy symphonic rock with contrasting passages of synth and church organ flurries, acoustic balladry, pumped-up power prog and a level of inspiration the band couldn't seem to maintain.
I wanted to like this record. And in fact I do, I'm just not attracted to it. It's not the relationship I'm looking for. It's not my type, and though fine on the surface it is a romance doomed to fail. But that doesn't mean someone won't love it, and to them I say carry on.
David

The debut album by Italy's Deus Ex Machina is, unlike later efforts, more obviously Rock than Fusion, offering an easier point of entry for intrepid newcomers to the band's unique, kinetic style. But that's a relative observation: nothing about Deus Ex Machina is entirely easy. Their music is complex and incredibly busy, played with breathless energy and a sometimes reckless momentum (imagine an Italian MAHAVISHNU ORCHESTRA after an all-night orgy of amphetamines).
And the operatic shrieking of lead singer Alberto Piras is an acquired taste, to say the least, at times sounding not unlike a warped hybrid of PETER HAMILL and Cedric Bixler-Zavala from THE MARS VOLTA (singing in Latin, which oddly enough gives the band more universal appeal than would have been possible in their native tongue). His glass-shattering entrance in the overture of "Expergi" functions like a challenge drawn in the sand for unwary listeners, daring you to cross at your peril.
Once there, you can thrill to the epic riffing of "Arbor" and "Dialeghen" (together clocking in at 30-plus minutes), or the manic convolutions of "Omnia Evolvitur Sed Potest Mulan", building to a series of alternating high-voltage solos on guitar, synthesizer and electric violin over a heavy but swinging 3/4 rhythm.
Elsewhere the stately title track comes within shouting distance (literally, with a singer like Piras) of classic '70s Rock Progressivo Italiano, before moving into yet another absolutely furious jam by guitarist Mauro Collina. And the all-too brief "Se Ipse Loquitur" ends in a typically goofy orgasm of tortured moaning and wailing: business as usual, in other words.
Later albums would exhibit more polish and finesse. But the raw energy on display in this first effort is hard to resist, if approached with a clear head and a pair of open ears.
Michael Neumann

This first album by DEUS EX MACHINA really does sound like a band trying to find an identity and not succeeding. Sure all the ingredients are here and it's still Alberto Piras singing but even Alberto sounds like someone without direction just showing his stuff. This is very much a Rock record that is often quite abrasive and too long.
"Expergi" opens with atmosphere then it kicks in after a minute and vocals follow as he screams several times. He does start to sing though. Check out the drumming 3 minutes in and the ripping guitar after 5 1/2 minutes. It settles after 7 minutes with vocals and organ before kicking in one more time. "Arbor" opens with gentle guitar and we don't get vocals until before 3 1/2 minutes as it gets fuller. It kicks in after 5 minutes when the vocals stop. It continues to shift. It's chaotic 10 1/2 minutes in with vocal expressions. "Gladiva Caeli" has a solid beat with violin and more. The guitar then starts to lead followed by a calm then the vocals join in. Violin is back as it picks up. Vocal melodies after 5 1/2 minutes. A guitar solo before 7 minutes and the organ follows. Ripping guitar before 8 1/2 minutes then it settles late with vocals as atmosphere ends it.
"Ignis Ab Caelo" opens with some impressive instrumental work then the vocals come in after 1 1/2 minutes when it settles some. Back to that instrumental work to end it. "Se Ipse Loquitur" is heavy with organ then it settles when the vocals arrive as contrasts continue. "Dialeghen" is led by the drums early then organ before we get a calm before 3 minutes as the vocals come in. It kicks back in before 5 minutes then it settles with vocals before 7 minutes. It builds then another calm 11 minutes in. Great sound when it kicks back in. "Omnia Evolvitur Sed Potest Mutari" opens with guitar and drums then the violin joins in. Vocals 3 minutes in but they are brief. More instrumental madness follows then the vocals return after 5 1/2 minutes. A guitar solo a minute later followed by violin. Vocals end it.
A good album but maybe one that i'd call immature. The next album shows the band becoming more focussed and then after that they become complex and insane but always within a framework.
John Davie

Highly technical Italian Prog/Fusion sextet from Bologna, formed in 1985 with Marco Matteuzzi (drums), Alessandro Porreca (bass), Maurino Collina (guitar), Alessandro Bonetti (violin), Fabrizio Puglisi (keyboards) and Alberto Piras (vocals).They performed an original rock-opera for years in several gigs, based on a story about the endless battle between humans and nature.The band gained fastly some growing fame, which led them to sign a contract with the Milanese label Kaliphonia.Finally this work would be released in 1991 under the title ''Gladium Caeli''.
From semi-long to very long tracks, Deus Ex Machina's official entrance in the music world was quite a shock.Not only the music was extremely technical, quirky and frenetic all the way, but the most impressive thing was that singer Alberto Piras abandonded the Italian language for the Latin lyrics and their unique flavor.The album was recorded in studio in just two days and the band itself admits that the album has some evident technical flaws, still the music is highly intricate and offered between deep but complicated arrangements and semi-loose sections.The main influences seem to be acts such as AREA, the more jazzy side of P.F.M. and BANCO DEL MUTUO SOCCORSO, MAHAVISHNU ORCHESTRA and WEATHER REPORT, while Piras' voice has a strong theatrical twist ala DEMETRIO STRATOS, despite being over the top at some moments.Musically the album offers very technical Progressive/Fusion with constantly different themes, ranging from improvised parts to technical performances to powerful and rich grooves with strong use of organs/pianos and endless violin workouts.An accurate and solid rhythm section and a sharp guitarist complete this great Italian group.Massive interplays with keyboards and violins in the forefront, furious and frenetic paces, alternation between 70's sounding organs, edgy synths and jazzy piano parts and a singer all over the place are the main components of this work, which often seem to much to handle.
Impressive debut to say the least.Not fully conveincing, as the technique seems often a priority compared to more tight arrangements, but the result is an album full of energy and postive feelings.Recommended and even more for fans of all the aforementioned bands...3.5/5 stars.
apps79

3.5/5 stars really! I pulled this out after not hearing it for a while. I remeber taking a few listens to warm up to it initially, as it is musically much more immature than their later albums. But even then, the playing and writing is still quite good. This is, however, probably the only album by them where you can hear "classic" prog influences, sometimes warn very much on their sleeves (like the ending keyboards to the title track, sounding almost identical to the beginning of Watcher of The Skies, amoung a few other things). I only wish I knew what the concept and story are about! It is a rock opera I've read, so I suspect knowing what it is all about might help with a deeper appreciation. But that is not crucial for enjoyment.
What brings this album down for me is the recording quality. I understand it was done more or less live in the studio, with a few overdubs over only a couple of days, so it's not surprising that this would not yeild stellar results. It does, in fact, sound like a live album. But I find it is much quieter than other CD's I have, so I have to turn it up quite high just to hear it at a normal (not overly loud) volume. There is some noticable distortion on the high end, and some of the keyboard sounds cut through my eardrums like a knife. I also am sympathetic to other reviewers concerns with the vocals. I love Piras' vocals on De Republica. In fact, he is one of my favorite singers just based on that album alone. But here, he goes WAY over the top with his screams and vocal histrionics. This does not really ruin the album, but it does make some parts hard to listen to. The bulk of the vocals are, however, quite well done, with some excellent harmonies (all by Piras I assume) on the title song and Arbor.
The first 3 tracks are my favorites, but I don't dislike any of them. Aside from my above complaints, a very impressive debut for any band, but probably not the place to start with this band. Go with De Republica for starters for sure. But if you already have that and like the band, this is worth getting.
infandous

Solid but still ragged debut album by this superbly talented, eclectic Italian progressive rock band. Their odd mélange of symphonic progressive, avant-gardisms, jazz fusion and Led Zeppelin (singer Alberto Piras’ greatest influence is clearly Robert Plant)—all presented in ancient Latin—is already in place. The playing is fine, but the songs themselves are a but unfocused; long marathon tracks like “Arbor” and “Dialeghen” contain the album’s high points, but tend to meander for much of their length before finally coalescing into something striking. They’d get much better at reeling their music in on ensuing albums. The production is regrettably quite poor.
Progbear

One of the best rock voices ever (Alberto Piras), and one of the greatest progressive rock bands. Great album but half star less for the awfull production.
elisheba75

Espero que lo disfruten, ya vamos a dejarles más cosas para que no nos extrañen.
Lista de Temas:
1. Expergi
2. Arbor
3. Gladium Caeli
4. Ignis Ab Caelo
5. Se Ipse Loquitur
6. Dialeghen
7. Omnia Evolvitur Sed Potest Mutari

Alineación:
- Mauro Collina / guitars
- Alessandro Porreca / basses
- Luigi Ricciadiello / keyboards
- Marco Matteuzzi / drums, percussion
- Alessandro Bonetti / violins
- Alberto Piras / vocals





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#musicaparaelencierro. El Mago Alberto aporta la ayuda musical necesaria para pasar los tiempos de reclusión virósica obligatoria. Y con ello volvemos a Los Jaivas, en disco recopilatorio que según el Mago es "un refresco auditivo de la banda latinoamericana más importante de este lado del mundo". Según parece, la cueca chilena es la protagonista de este disco (aclaro que lo publico sin escucharlo, aunque próximamente ya repararé ese error). Y aprovecho ello para saludar a tanto amigo chileno que anda dando vueltas por nuestras vidas en general y por el blog cabezón en particular (participando o no) y en especial a mi querida Coloradita -y mención obligada porque esta tapa hace homenaje al autor de "Condorito"-. Y en materia "Chile", la escuelita de rock no solo se ocupa de lo musical, por algo últimamente nuestro querido Chile anda dando vueltas tan seguido por este espacio.

Artista: Los Jaivas
Álbum: En El Bar-Restaurant "Lo Que Nunca Se Supo"
Añ…

Animal Logic - Animal Logic (1989)

#Músicaparaelencierro. (En el Perú, para bajar a la mitad el número de personas en la calle, se decretó que lunes, miércoles y viernes sólo salen hombres; martes, jueves y sábados, sólo mujeres, y domingos nadie). Así que para ir preparando el fin de semana cuarentenero, va un bello disco de new wave de fines de los 80, con nada menos que Stewart Copeland (The Police, Curved Air) y Stanley Clarke (Return to Forever y la escena fusión), que arreglan y producen las canciones de Deborah Holland; un power trio muy especial.

Artista: Animal Logic
Álbum: Animal Logic
Año: 1989
Género: New Wave, pop, fusión
Duración: 38:47
Nacionalidad: EUA


Siguiendo un comentario en el blog al post sobre Bewitched de Andy Summers y Robert Fripp, presentamos otra rareza del pop de los ochentas con participación de otro miembro de The Police. Ya conocemos a este personaje, por supuesto, pues ha sido protagonista importantísimo en uno de los renacimientos de una de las bandas más interesantes de la escena prog de …

David Lebón - Lebón & Co (2019)

#Músicaparaelencierro. Y el Mago Alberto nos trae lo último de David Lebón, un repaso por su inmensa carrera. David Lebón quiso volver a grabar muchos clásicos del rock nacional y a la vez invitar a músicos amigos. Por eso a mediados de 2018 (45 años después de su debut solista) se juntó con el productor Gabriel Pedernera (Eruca Sativa) para comenzar a grabar el material. Acompañado de Lisandro Aristimuño, Pedro Aznar, Ricardo Mollo, Andres Calamaro, Eruca Sativa, Polifemo, Fito Paez, Carlos Vives y otros músicos. Y pasan los años y el Ruso mantiene su poder de convocatoria intacto, se ve en cada recital y cada presentación, sus shows son verdaderas reuniones multigeneracionales donde se unen sus seguidores de siempre, muchos de ellos con sus hijos o piberío afin. La última producción de un grande del rock argento.

Artista: David Lebón
Álbum: Lebón & Co
Año: 2019
Género: Rock
Nacionalidad: Argentina


En el 2019, Lebón lo presentó en dos funciones colmadas en el Teatro Gran Rex (además de…

Kansas - Kansas (1974)

#Músicaparaelencierro. Aprovechando que tenemos harto tiempo para escuchar buena música, y que hemos pasado esta semana por los discos de Kansas que ya se habían comentado en el blog, aquí traemos su primer trabajo, en el que se pueden ver ya casi completamente desarrollados tanto su lenguaje musical como sus intereses líricos. Para ser el primer disco del grupo, ¡es muy bueno! No se lo pierdan.

Artista: Kansas
Álbum: Kansas
Año: 1974
Género: Hard rock, progresivo
Duración: 54:42
Nacionalidad: EUA


En 1974, cuando por fin sale al mundo el primer disco de Kansas, los muchachos de Topeka ya tenían algunos años de experiencia. Habían iniciado como banda local de esa región estadounidense de la que tomaron su nombre, enclavada en el corazón de las planicies centrales y, aunque habían logrado reunir una pequeña fanaticada, el contrato de grabación simplemente no sucedía. Cuentan por ahí, como anécdota, que hasta sus familiares los veían con condescendencia cuando decían “¡Ya vamos a grabar el dis…

Rino Rafanelli & La Rimanbloom - TAO (2019)

#Músicaparaelencierro. Un ícono del rock nacional nos trae su nuevo disco: el histórico bajista, ícono del rock argentino, integrante de bandas fundacionales como Color Humano, Sui Generis, Polifemo, Seleste, Spinetta y muchas más, aparece en el blog cabezón con su álbum, "Tao", presntado por el infalible Mago Alberto. Aquí, Rafanelli encaró una propuesta propia que incluye un power trío que conjuga experiencia y juventud en torno a su propio talento al frente de las cuatro cuerdas.


Artista: Rinaldo Rafanelli
Álbum: TAO
Año: 2019
Género: Rock
Nacionalidad: Argentina


El legendario bajista, cantante, guitarrista, compositor, arreglador y productor argentino volvió a aparecer en el mundo musical,aunque no haya pasado gran cosa. Esta vez con su trabajo "Tao", una obra conceptual y artesanal, a la vieja usanza.
Aquí, las palabras del Mago presentando el disco...

Más de un cabezón se habra preguntado durante estos año; -¿qué será de Rinaldo Rafanelli? y he aquí la respuesta!!…

Unordered List

"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.

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Denuncia en Primera Persona. El Desprecio a la Discapacidad

Quizás el rostro más duro y paradigmático de la política se pueda captar con precisión con las personas más vulnerables de la sociedad y el respeto que reciben por parte del poder político. Y esto va mucho más allá de las ideologías: es simple humanidad, o anti-humanidad. Aquí nos deja su mensaje, reclamo y denuncia nuestra amiga cabezona Natalia, quien partiendo de su historia personal, toca la problemática de la precarización laboral existente en el Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires en general, y repasando las actuales dificultades para la obtención del Certificado Único de Discapacidad, enfatizando la necesidad del pase a planta permanente de las y los integrantes del colectivo que actualmente se encuentran precarizados. Los datos demuestran que la crisis afecta de manera más significativa a las personas que pertenecen a colectivos que ya venían sufriendo discriminación. Por eso la crisis también ha empeorado las condiciones laborales y sociales de las personas con discapacidad…

NatGeo: Documental de Luis Alberto Spinetta

Para los que no pudieron ver este documental del Flaco, emitido por un canal de cable, aquí lo compartimos, una hermosa biografía de un gran artista. La biopic sobre el artista que falleció en 2012 tuvo varios momentos destacados, con Catarina Spinetta como conductora, la biografía, de casi dos horas, reconstruye la vida y obra de Luis a través del testimonio de los que más lo conocieron: sus familiares, amigos y compañeros de trabajo. Dante comentó: "Mi viejo es inmortal, porque te sigue hablando a través de las canciones y te sigue enseñando". Y como yapa, les damos las coordenadas del mural "Luis Alberto Spinetta" (Grand Bourg, Provincia de Buenos Aires). Y gracias al Mago Alberto por pasar el link...





Hawkwind - All Aboard The Skylark (2019)

Ya presentamos a Hawkwind en el blog cabezón, ese delirante y salvaje grupo del que saliera, entre otros, un jovencísimo Lemmy Kilmister. Incondicionales del rock espacial desde hace 50 años, mixturando punk, garage, rock espacial, rock psicodélico para crear sonidos de una fiesta interplanetaria con bastante adrenalina de a momentos, pero también con otros de inclinaciones acústicas.  Un disquito donde tendrán muchas cosas del viejo Hawkwind pero embebidas en el presente, detrás de esa vital energía multicolor que los hiciera conocidos. Los vibrantes sintetizadores y la atmósfera astral a veces reemplazados por suaves pasajes, pero todavía suenan como una especie de repertorio de sonidos asombrosos. Aquí, lo último de Hawkwind, y aclaro que con él volvemos a la sección de los discos que amas o que odias sin términos medios.

Artista: Hawkwind
Álbum: All Aboard The Skylark
Año: 2019
Género: Rock psicodélico / Space rock
Nacionalidad: Inglaterra



Cincuenta años después, solo Dave Brock siga en…

Esbjorn Svensson Trio - Live In Hamburg (2007)

Artista: Esbjorn Svensson Trio Álbum: Live In Hamburg
Año:2007
Género: Jazz
Duración: 1:58
Nacionalidad: Suecia
Lista de Temas:
1. "Tuesday Wonderland"
2. "The Rube Thing"
3. "Where We Used To Live", 
4. "Eighthundred Streets By Feet"
5. "Definition Of A Dog"
6. "The Goldhearted Miner"
7. "Dolores In A Shoestand"
8. "Sipping On The Solid Ground"
9. "Goldwrap"
10."Behind The Yashmak"
Alineación:
Esbjörn Svensson / Piano
Dan Berglund / Contrabajo
Magnus Öström / Batería
Lino, nuestro cabezón venezolano, se pega una vuelta por el blog y resube este buen disco de jazz contemporáneo. Si te gusta el jazz, no dudes de escuchar este trabajo. Gracias Lino!

Las 100 Mejores Canciones del Prog

Aquí, las 100 mejores canciones de rock progresivo de todos los tiempos, según la revista "Prog". Y aunque habitualmente no le damos bola a la lista de mejores discos o canciones de rock progresivo de la historia ofrecida por algunos portales, webs y demás publicaciones, quizás está bueno darle importancia a la lista que ofrece ahora la revista "Prog" (esa misma que da los premios que mencionamos el otro día) ya que es armada según la opinión de gran parte de su público. En concreto, la revista "Prog" ofrece un total de 100 canciones y la lista la ha elaborado a partir de una encuesta muy trabajada donde han participado tanto lectores como expertoso, artistas y autores de música consultados por la publicación. Una recopilación de lo más compleja que creo merece la pena.

Aquí está la lista de las mejores canciones de rock progresivo del puesto 100 al 1:

100) Inca Roads - Frank Zappa & The Mothers Of Invention
99) The Life Auction - Strawbs
98) In The Ca…

Tool - Fear Inoculum (2019)

Lo presentamos como sorpresa incluso antes de que salga a la calle, gracias a los incomparables aportes del Mago Alberto. Recién salido, ya adelantamos un poco lo que se notaba, Tool aportaba un nuevo / viejo estilo, con los mismos elementos de siempre pero dispuestos de otra manera, lo que generó primero la incógnita, luego la patada en el culo y el desgarro de ropajes de sus seguidores más incondicionales, acérrimos y fanáticos. Pero con un resultado completamente diferentes para aquellos que lo escucharon con las mentes abiertas. En el momento de publicar el disco hablamos aquí de disrrupción. ¿Ocaso? ¿Renacimiento?. En todo caso más bien de alternativa y desafío. Oprobio y quizás nueva gloria. Quizás... Y ahora, más escuchado y con más idea de todo lo que se mueve aquí adentro, le damos una revisión a este disco, que no es ninguna continuación de "Lateralus" (que era lo que todos los fans esperaban). Todo ello igual a lo nuevo de Tool.

Artista: Tool
Álbum: Fear Inoculum
Año…

La Barranca - Eclipse de memoria (2013)

Artista: La Barranca
Álbum: Eclipse de memoria
Año: 2013
Género: Rock poético mexicano
Duración: 45:04
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. El alma nunca deja de sentir
02. Ante la ley
03. Garzas
04. Flores de invierno
05. En cada movimiento
06. La tercera joya desde el sol
07. El futuro más distante
08. Campos de batalla
09. Sequía
10. Siempre joven
11. El tiempo es olvido


Alineación:
- Federico Fong / bajo, piano, percusión.
- José Manuel Aguilera / voz, guitarras, órgano, charango.
- Adolfo Romero / guitarras.
- Navi Naas / batería.
Invitados;
Enrique Castro / marimba, percusión, piano, kalimba.
Alfonso André / batería.
Cecilia Toussaint / coros.
Yamil Rezc / percusión, juno, batería.
Agustín Bernal / contrabajo.
Darío González / rhodes, mellotron, hammond.
Daniel Zlotnik / sax soprano, sax tenor, flauta, hulusi.
Erick Rodríguez / trombón.
César Barreiro / trompeta.
Magali / piano.
Mónica del Águila Cortés / cello.
Arturo González Viveros / violín.
Erika Ramírez Sánchez / viola.

Y ya p…

Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos - Duas Vozes (1985)

Artista: Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos Álbum: Duas Vozes
Año: 1985
Género: Jazz Fusión / Latin Jazz
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
1. Aquarela do Brasil
2. Rio de Janeiro
3. Tomarapeba
4. Dancando
5. Fogueira
6. Bianca
7. Don Quixote
8. O Dia, À Noite

Alineación:
- Egberto Gismonti / guitar, piano, dilruba, wood flutes, voice
- Naná Vasconcelos / percussion, berimbau, voice



Robert Dimery, Editor - 1001 Albums You Must Hear Before You Die (2006)

Libro de referencia de la música pop aparecida entre 1955 y 2005, abarcando los géneros desde el rock, blues, folk, jazz, pop, electrónica y world music. Las reseñas fueron realizadas por un equipo de unos 90 críticos de distintas latitudes y gustos. El trabajo se basa en discos originales, quedando así por fuera las recopilaciones de varios artistas, quedando excluido así, el mítico álbum de Woodstock. Sin embargo el panorama es muy amplio y uno siempre encontrará artistas que no ha oído.

Editor: Robert Dimery Prefacio: Michael Lydon
Primera Edición: 2005
Cubierta:Jon Wainwright
Género: Catálogo
Páginas: 960
Nacionalidad: EEUU Editorial:Universe Publishing
Reediciones:2008, 2011, 2013 Otros Idiomas: español, portugués, noruego, finés, sueco, y otros.



Presentación del Editor de libros de Amazon.com 

The ultimate compendium of a half century of the best music, now revised and updated.1001 Albums You Must Hear Before You Die is a highly readable list of the best, the most important, and the most in…

La Barranca - Denzura (2002)

Artista: La Barranca
Álbum: Denzura
Año: 2002
Género: Rock alternativo
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. fascinacion
02. animal en extincion
03. hasta el fin del mundo
04. donde la demasiada luz forma paredes con el polvo
05. la vision
06. no mentalices
07. denzura
08. montana
09. la rosa
10. madreselva
11. minotauro
12. kalenda maya

bonus ep: cielo protector
13. cielo protector
14. rendicion
15. tsunami
16. el agua que cae
17. cielo protector (demo)


Alineación:
- José Manuel Aguilera / guitarra, voz, órgano
- Alejandro Otáloa / guitarra, piano, teclados
- José María Arréola / batería
- Alonso Arréola / bajo, guitarra acústica
Músicos Invitados:
Federico Fong - piano eléctrico (6)
Cecilia Toussaint - voces femenina (2,10)
Marco Antonio Campos - percusiones (2, 4, 9, 10)
Joe D'Etiene - trompeta (8 )
Cherokee Randalph - viola (3, 6, 7)
Mónica del Aguila - chelo (3, 7, 6)
José del Aguila - violín (3, 6, 7)
Arturo González - violín (3, 6, 7)
Eduardo del Aguila - platillo tibetano (1)