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Egberto Gismonti Trio - ZigZag (1996)


Ya dije que publicaré todos los discos que tengo del maestro Egberto Gismonti, acá va otra belleza, ésta vez en formato de trío... Porque no pueden faltar las obras de éste genio en un espacio de buena música.

Artista: Egberto Gismonti Trio
Álbum: ZigZag
Año: 1996
Género: Jazz Fusión / Latin jazz
Duración: 57:37
Nacionalidad: Brasil


Lista de Temas:
1. ZigZag
2. Mestiço & Caboclo
3. Orixás
4. Carta de Amor
5. Um Anjo
6. Forrobodó

Alineación:
- Egberto Gismonti / 10 & 14-string guitars, piano
- Nando Carneiro / guitar, synthesizer
- Zeca Assumpção / double-bass




Otro discazo del maestro y extraterrestre Gismonti, ahora con un formato de trío. "Zigzag" es una maravilla, como buena grabación de Gismonti, en el formato que sea. Con el cuidado tradicional de las grabaciones de ECM, a Egberto se lo nota cómodo y con muy buena compañía. Y el resultado es fantástico. El CD tiene momentos muy brillantes, la guitarra y el piano de Gismonti son únicos, con su mezcla de elementos rítmicos de música brasileña, incluso en los momentos de virtuosismo puro está presente la belleza de su digitación, no es lo mismo un solo virtusoso de Yngwie Malmsteen, que hace casi siempre lo mismo y es más aburrido que chupar clavos, y un solo virtuoso del maestro Gismonti, con todo ese arcoiris de tonalidades jazzeras, clásicas, populares brasileras y experimentales, pero siempre profundamente emotivas, de carácter internacional y atemporal, pero de claras raíces brasileñas.


Su música tiene influencias diversas: de la música docta, como la del compositor brasileño Heitor Villa-Lobos, de la música popular y folclórica brasileña (como las batucadas, el choro, el bossa nova, el forró, el frevo el baião o el maracatú) del jazz (desde el bebop al jazz experimental), de la música indígena y del impresionismo (como las ideas de orquestación y armonización de Maurice Ravel).
Para poder tocar esta última música empezó a estudiar guitarra, comenzando por la guitarra clásica de 6 cuerdas. Después —acostumbrado a generar armonías complejas de jazz en el piano, con un uso completo de los registros agudos y bajos— se pasó a la guitarra de 8 cuerdas en 1973 y luego a la de 10 cuerdas.
Durante dos años experimentó con diferentes afinaciones y timbres (utilizando flautas indígenas, kalimbas, sho, voces, campanas, etc. Es extremadamente experto tanto en el piano como en la guitarra. Su obra, además de abundante (ha grabado más de 60 discos), es polivalente y multidireccionada en varios frentes, con influencias del jazz, el rock, la música de películas, el bossa nova, el samba y la erudita, principalmente del romanticismo y modernismo, además de presentar elementos de la música india, indígenas y nordestinos (del nordeste brasileño). De igual forma sabe combinar las flautas de los indios xingú, con una orquesta de cuerdas, música sintetizada y una batucada.
Ha grabado álbumes con algunos de los más grandes artistas internacionales tales como Jan Garbarek, Zeca Assumpção, Nando Carneiro, Charlie Haden, Jaques Morelenbaum, Hermeto Pascoal, Mauro Senise, Ralph Towner, Nené, Naná Vasconcelos, Colin Walcott e incluso con la Orquesta Sinfónica de Lituania.
Wikipedia


Nuevamente uno de los grandes músicos de la actualidad presentes en el blog cabezón. Y

This album brings Egberto Gismonti (mainly at his custom-made violões, just a couple of tracks at the piano), Nando Carneiro (violão, a discrete keyboarding), and Zeca Assumpção (double bass). The album comprises a broad dynamic range, from the peaceful, melancholic, and meditative to the aggressive, percussive, and dissonant. It brings a major difference from albums such as Dança Das Cabeças in the sense that the musical themes are delivered in a more direct manner, while Dança was more ambiguous. From the excellent music of this album, the northeastern-inspired bass solo of "Orixás" and the beautiful theme "Forrobodó" can be mentioned.
Alvaro Neder

Six original compositions from Egberto Gismonti comprise this, his 14th effort for ECM. Having already honed a broader sound in recordings like Música de Sobrevivência and Infância, for ZigZag the Brazilian virtuoso set his fingers dancing in the company of fellow guitarist Nando Carneiro (retained from the above two sessions) and bassist Zeca Assumpção. The absence of Jacques Morelenbaum changes the sound colors significantly. One might very well miss the cellist’s fluid presence were it not for the distinct quality of the music presented here, which is of such a different stripe that it elides comparison. The trio meshes so well that it becomes one large stringed instrument, such that by the second track, “Mestiço & Caboclo,” we are convinced of something profoundly shared. A kiss of whimsy deepens it that much more. Here, as in “Orixás,” Assumpção is the emotional maypole around which Gismonti and Carneiro twine their ribbons, the pen of a love letter in a hand familiar to anyone who’s ever taken a moment’s quiet contemplation. After the jagged defenestration of “Carta De Amor,” perhaps best expressing the album’s title, the group leader moves from fretboard to keyboard for “Um Anjo” in an arresting duet with bass. The nostalgia here is palpable, with enough left over for “Forrobodó,” in which orchestral accents from synthesizer add italics to an already bold text.
The beauty of this spirited recording is that, though it may not evoke the sights and sounds of our home, it welcomes us as if they were.
ECM reviews

Zigzag came out in 1996. I love this album and have played it hundreds of times. For me it is Gismonti's best. I love the way it was recorded- you can hear Gismonti breathing heavily as he plays giving the music a more personal feeling. I can remember back then I was disappointed with a DownBeat review which basically dismissed the album as pretentious. To me it's Gismonti's most heartfelt and deeply personal release. That DownBeat review compared it to John Fahey-that is senseless-Fahey's music was very much drenched in delta blues-his style is more primitive and simple. Gismonti's playing on this record is more complex-beautiful chords and dissonances Fahey would not have gone near. I love Fahey but Zigzag is something else entirely. The album is four or five guitar pieces accompanied by a double bass player and a second guitarist. It closes with one of Gismonti's piano pieces. In the middle approximately is one short wacko piece that breaks up the tension of the more elegaic pieces. During a period of intense insomnia I used to play this album back to back with Reich's Music for 18 musicians. Great late night music.
Bob Meier

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