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Egberto Gismonti (& Lithuanian State Symphony Orchestra) - Meeting Point (1997)

Artista: Egberto Gismonti
Álbum: Meeting Point
Año: 1997
Género: Música popular de cámara / Docta
Duración: 52:44
Nacionalidad: Brasil


Lista de Temas:
1. Strawa No Sertão – Zabumba
2. Strawa No Sertão – Maxixe
3. Música Para Cordas
4. Frevo
5. A Pedrinha Cai
6. Eterna
7. Música De Sobrevivência

Alineación:
- Egberto Gismonti / Piano, teclados
- Lithuanian State Symphony Orchestra / Conductor: Gintaras Rinkevičius


Este disco se podría haber llamado "Esto hubiese pasado si Stravinsky hubiese sido brazuca". Bueno, quizás no el Stravisnsky del dodecafonismo de su última etapa, pero podríamos hablar de su primera etapa donde se metía con los ritmos tradicionales de su país, en este caso folcklore ruso. Pero vamos, que Gismonti es brasilero así que esto se torna más divertido!
Esta vez alejado del ámbito del jazz, pero nunca de la música tradicional brasilera, lo único perdurable en este hombre es la transformación, la mutación, los cambios y la genialidad.
Otra vez el disco no se encuentra por ningún lado, y es una lástima. Aquí Gismonti deja la guitarra y el piano y hace de cuenta que Stravinsky es brasilero, al fusionar técnicas orquestales y rítmicas sinfónicas con formas y ritmos brasileros, combinando técnicas orquestales con melodiosos episodios populares al mismo tiempo y revelando en este sus capacidades como creador de obras sinfónicas. Temas interpretados por la Orquesta Sinfónica de Lituania, el material del álbum cubre vasto territorio y diversas influencias, no solamente sinfónicas y contemporáneas sino principalmente populares.
Con el propio Gismonti a cargo del virtuoso piano, principalmente, y en el teclado también. Un trabajo indispensable y que no podía faltar en nuestro espacio cabezón, disfruten de esta belleza llena de imaginación y genialidad.

If any title could sum up the ECM aesthetic in two words, it is Meeting Point. This disc features the Lithuanian State Symphony Orchestra, under the direction of Gintaras Rinkevicius, playing the music of Egberto Gismonti, who also acts as soloist. Having studied under Jean Barraqué and Nadia Boulanger in Paris, the multitalented Brazilian musician and composer puts his conservatory training into effect on this program of seven pieces. Of these, the diptych “Strawa no Sertão” is the shortest, making for a rollicking introduction that bustles like a market square, threading between fruit stands and children’s laughter. The nocturnal dances of “Música para Cordas” provide much-needed contrast to its surroundings, setting up a lively arrangement of “Frevo” (first heard on Sanfona). Gismonti now appears at the keyboard, adding urgency to this orchestral milieu. Interjections from horns burst onto the page like punctuation marks, while the flutes draw erasable underlines. The piano’s function as percussion instrument is further emphasized in the romping “A Pedrinha Cai.” It runs through that same market with stall prize clutched in hand, ending with that first sweet bite. Yet the most personal voice emerges in “Eterna,” for which a romantic solo violin blows like a summer breeze and breaks the orchestra down into the intimacy of a string quartet. Thus prepared for the roiling sea of a re-imagined “Música de Sobrevivencia,” we puzzle our way through brine and wisps of cloud, each blind to the other except through Gismonti’s overwhelming desire to communicate.
Though I wouldn’t recommend Meeting Point as your first Gismonti experience, one should never bypass the lungs on the way to the heart, for here is a breath of ineluctable brilliance, teaching, and careful thought.
ECM Reviews

Primarily known for his guitar-related endeavors-both as a player and composer-Gismonti unveils his capabilities as a creator of symphonic works for the first time. Performed by the Lithuanian State Symphony Orchestra, the album's material covers vast territory as he salutes aspects of his native country and various influences.
What if Igor Stravinsky had lived in Brazil? The first two pieces ("Strawa No Sertao-Zabumba" and "Strawa No Sertao-Maxixe") attempt to answer that question by playfully melding the Russian composer's orchestral and rhythmic techniques with Brazilian forms. On "Frevo," scored for woodwinds, brasses, strings and piano, Gismonte assumes duties at the concert grand, demonstrating that his instrumental capabilities reach far beyond the guitar. The album's most extended-and perhaps most ambitious-work, "Musica De Sobrevivencia" combines sometimes chaotic dissonance with tuneful episodes-occasionally at the same time.
While improvisation apparently doesn't factor into Meeting Point, its music does introduce new facets of Gismonte's far-reaching abilities.
Jim Ferguson

Un ambicioso trabajo donde nos introducimos y conocemos nuevas facetas y habilidades de este extraterrestre llamado Gismonti que todavía no sabemos de donde o de que planeta salió.
Discazo absoluto de esta bestia musical llamada Gismonti. Un disco que no se encuentra por ningún lado pero que nosotros nos enorgullecemos de tener en nuestro espacio cabezón. Para que lo disfruten y redisfruten en el fin de semana.



Comentarios

  1. vieja, muchísimas y casi infinitas gracias por el aporte de gismonti. ya subieron alta colección, y es muy cierto que se complica mucho conseguirlo. sigan tirando magia!

    abrazo

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    Respuestas
    1. Y vamos a tirar más magia así que hagan lugar en el disco duro...
      Gracias por agradecer :D

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