Ir al contenido principal

Bruno Sanfilippo - Visualia (2003)


Artista: Bruno Sanfilippo
Álbum: Visualia
Año: 2003
Género: Ambient, Atmosférico
Duración: 59:36
Nacionalidad: Argentina


Lista de Temas:
01. Visualia I
02. Visualia II
03. Visualia III
04. Visualia IV
05. Visualia V
06. Visualia VI
07. Visualia VII
08. Visualia VIII
09. Visualia IX

Alineación:
- Bruno Sanfilippo / Todos los instrumentos


Llega el fin e semana, encima fin de semana largo, y como tal les preparo algunas cositas diversas como para que se entretengan y no me extrañen en estos días en los que yo, al menos, no voya a aprecer por aquí (no sé si alguno de los otros cabezones sí). Entre ellos, no viene mal algo de música ambient para variar un poco con los estilos presentados, traemos otro disco en la basta discografía de este argentino radicado en España llamado Bruno Sanfilippo y que tiene una basta producción musical, siempre en ese estilo intimista propio de él. Música contemplativa, sofisticada, intimista, con mucha textura. EN este caso se trata de un trabajo dónde cada composición corresponde a una imagen de la artista norteamericana Janet Parke, y cada canción se convierte en una legítima escultura sonora, con 9 movimientos que capturan la esencia del onirismo. Música etérea evocando meditaciones ancestrales.



Bruno Sanfilippo is a classically trained musician and composer who has been creating music for more then 20 years. His focus alternates between the exploration of minimalist piano concepts and electroacoustic music. He is obsessed with the search for new and unique qualities in music - the amazing, the magical and the deep. When we dream at night there is nothing that is too absurd or too strange - and Bruno Sanfilippo's music comes from that inexhaustible and shameless source. During the last years, he has made soundtracks for feature films. He has performed live & multimedia events at different stages and festivals. Live performances usually consist of performing improvisations on piano + strings, or + electronic/laptop. He has contributed music to several compilation albums and has collaborated on numerous projects with such noted artists as: Mathias Grassow, Max Corbacho, Marsen Jules and Alio Die [Stefano Musso].
"Had a listener's only exposure to Bruno Sanfilippo come about through hearing his recent Hypnos recording Urbs, said listener would have identified him as an exceptionally refined sound-sculptor working in the electro-acoustic ambient field. But the classically trained Sanfilippo also issues minimalist piano recordings, of which Piano Textures 3 is a particularly impressive example"
Doscogs


El álbum es un viaje musical a través de una variedad de sonidos hechos texturas, una serie de melodías que fluyen en una secuencia en cascada en la que no faltan ni las incursiones étnico-tribales, magníficos coros gregorianos femeninos, sonidos de cuerdas sinfónicas, varios y diversos estilos de música electrónica. Esto no es sólo una colección desordenada de poemas sonoros, es la construcción de una estructura musical que se corresponde con una interpretación de un arte plenamente visual, o sea, lo visual llevado a sonidos, terminando de completar con sensaciones auditivas aquellas primigéneas sensaciones visuales (y fractales) de la artista Janet Parke, creando una obra que burla la parte analítica de nuestros sentidos. Sanfilippo ha tratado de tomar, en su música, la forma, el color, la textura y la luz de la obra gráfica basada en imágenes fractales, para que el oyente se "transfiera hacia una dimensión interna y atemporal que estimula la imaginación y la fantasía", según el propio artista.
Con su ritmo lento y melodías majestuosas, los ambientes y texturas abstractas y solemnes de "Visualia" se colan en la piel y no solamente por el oído.


As a music reviewer, nothing is more frustrating than to listen to an album, know you want to write a favorable review of it,
and yet not have a clue how to do it. That's where I find myself with the latest album from Bruno Sanfilippo, Visualia.
I must have listened to this album at least ten times..
I know I like it (even love parts of it), but I simply can't wrap my hands around 'why' except to say it is exceptionally
imagined as a musical voyage through an assortment of ambient, and EM soundscapes.
While it canbe somewhat uncohesive as a whole, Sanfilippo's music has threads of commonality running throughout the entirety of the recording.
There are moments of elegance and beauty here, such as on the first track with its undulating keyboards and shimmering textures
(all the songs, by the way, are titled Visualia followed by a Roman numeral to distinguish them, hence this song is Visualia I)
Visualia II opens with an ominous drone that ebbs and flows, building in drama, until you realize that a pleasant bell-like cascading sequence
is emerging from the distance, as well as new age-style flowing melodies.
The pseudo-metronome effect of the cascade counterpoints the breath-like quality of the ebb/flow drone.
Visualia III offers an opening dose of ethno-tribal percussive textures merging with a swell of organ chords and rainstick rattles in the background.
The mood is ominous compared to the opening two songs, until the appearance of a gorgeous female Gregorian choir appears
(and I mean real Gregorian, not that Enigma crap) as well as pealing bells and symphonic strings that are right out of an adagio.
What Sanfilippo specializes in on this album is infusing the various and sundry electronic music stylings he creates with a real sense of the humanity behind them.
Maybe that¹s what I liked most about the CD, i.e. I started getting to know the artist and who he was.
This is not just a haphazard collection of tone poems or ambient noodlings.
Sanfilippo means something on every one of these tracks - I'm convinced of it.
He's just leaving it up to you and me to figure it out. Whether it's the Vangelis-like beauty of Visualia IV with its slow pace and stately melodies, the more abstract ambient/tribal subterranean textures and solemn chorales of Visualia V, the nature-sound enhanced
(falling rain) soft but sad drifting ambience of Visualia VI that morphs into an almost spiritual celebration amidst bells and quavering synths,
or the Danna/Clement-ish Visualia VII, this is an album that requires a substantial investment from the listener, both in terms of time and attention in order to really appreciate what it going on within its sixty-minutes.
I haven' t even mentioned every song (by a long shot) and that will be part of the fun when you hear this (as you should).
Unlike so many recordings, which are unrelentingly unexciting, Visualia at least tries (and frequently succeeds) in doing something different,
i.e. engaging you, the listener, in participating and not just sitting there letting it wash over you.
While the music is not challenging in and of itself, the album taken as a whole is, since it stubbornly refuses to be placed in a nice neat compartment.Personally, I'm glad artists like Sanfilippo are still stretching the boundaries of this genre and I hope he continues to do so.
Bill Binkelman

Visualia is filled with bright swirls of sound, brimming with optimism, full of sonic imagery.
Simply titled “Visualia I,” “Visualia II,” and so forth, the listener is able to project their own interpretation into the music and what it represents.
Ambient background noise serves as a marker for transitions between tracks – water, people milling about, unidentifiable textured sounds,
and so on.
After two lighter tracks, the mood turns darker with “III,” as rich drones and soft shakers turn to nature sounds, female choirs,
rattling metallic sounds from an unknown source, and strings. Simply beautiful.
The disc blurs the lines between dark ambient, world, and new age music. I can’t really compare Sanfilippo to other artists that I listen to regularly, though there are hints of everything from Phillip Glass to Robert Rich.“Visualia V” has great spatial effects, as water seems to drip from every corner.
After floating abstractly for over five minutes, primitive drums take to the fore in convincing fashion. Water themes continue on “VI,”
a delicate atmospheric number. “VIII” even has sleigh bells, but they fit perfectly with the rest.
Visualia is all about imagination, music that puts images in your head and then carries you there
Phil Derby

VISUALIA is another pleasant surprise for me.This work possesses a powerful,
ethereal quality evoking treasured meditations and awakening a new appreciation of the numberless faces of the Sacred.
Through Sanfilippo's music and Janet Parke's fractal images, VISUALIA shows us that the destiny of art is , independent of changing paradigms, to forever reflect the light of infinity. From beyond this mutual conjuction of sound and image,comes this incipient music radiating into the intimacy of the heart and the immensity of the spheres.
Marius-Christian Burcea

From Spain comes this ambient artist whose latest album Visualia is inspired by the graphic computer art of Janet Parke.
Sanfilippo has tried to take the "form, colour, texture and light" of graphic artwork into his music so that the listener will be "transferred
towards an inward and timeless dimension which encourages imagination and fantasy".
Most tracks are calm(ish) with a nice blend of semi-acoustic and electronic sounds, usually structured as ambient pads with moving soundscapes, tribal rythms or percussion sounds on top. The range of sounds are wide, from human vocals to exotic percussion and pure electronics, which gives an honest and organic overall feel to the album.
But to me, the music leans too much in the soft and bland new age direction, rather than serious ambient music.
There are cute little melodies / sequences, passages of rain, thunderstorms, flutes, windchimes etc, sounds I associate with fluffy and "beautiful" new age music that unfortunately fails to connect on a deeper level. Good production values can't compensate for a somewhat
"easy listening" collection of soothing tracks, but by all means, if you need an hour of good non-intrusive electronic(ish) new age music,
give Visualia a try.
Glenn Folkvord

Sometimes, being a reviewer has its advantages. You receive an album by an artist or band you have never heard of, that
immediately grabs you and doesn’t let you go again.
This is such an album. Bruno Sanfilippo is an Argentine musician who already has made quite a lot of music and who has the gift to create
such an exiting atmosphere in his music that I hadn’t heard since the big days of artists like Michael Stearns ("Encounter", "Floating Whispers"), Steve Roach ("Structures Of Silence", "Quiet Music") and Thom Brennan ("Mountains"). The nine tracks on "Visualia" ("Visualia I-IX") also have the atmosphere of these legendary albums: rich, intense, slowly, excellently crafted, relaxing, uplifting, melancholic, slightly romantic and very beautiful. Starting with very moody floating sounds in "Visualia I", the albums goes through one to another ambient highlight.
Take "Visualia III": it has churchbells in the background, a little organic percussion and a soft women’s choir. "Visualia IV" is my favourite on
the album: a simple but extremely effective track with a superb melody. This is some of the best EM-pieces I have ever heard.
Sometimes Bruno follows the path of Steve Roach some more as in "Visualia V".
This is rather dark stuff with the voice of a woman and ethnic percussion.
At other times his music, like in "Visualia VI", reminds me a little bit of that of Sanford Ponder and also Harold Budd seems an influence
("Visualia VII") The sequences in "Visualia VIII" have some traces of Cliff Martinez’ music of the film "Solaris" while the last track is a more rhythmic affair.
A masterpiece. I am looking forward to his collaboration with Max Corbacho, "Indalo"
Paul Rijkens

On the album Visualia 59'39", Bruno Sanfilippo shows us that Ambient Music can offer the listener more than just the pleasant passing of time. Working in a genre steeped in neutrality, Sanfilippo has realized a distinctive work at the upper edge of attention yet unbound in time. Visualia exists as a series of nine tracks - moments of sensation which the listener links together to construct a cohesive, however dreamy, mindscape. The album drifts along gradually between frames. His pieces are in constant motion,
wandering amongst dark and light tones and moods. Low synth tones purr deeply beneath gently plucked metal strings while unique samples
and field recordings tease the analytical side of our senses. Reverberant voices sing as layers of synth pads build alongside mad ethnic drumming. Out of a windswept dream rises an evocative piano solo, ever so bright against the dense drone.
Themes are repeated and rephrased just as an old memory is revisited and again considered. Visualia roams and strays like a dreaming mind.
The territory covered is dramatic and beautiful. With its majestic harmonies and heavenly voices, this album explores the more elegant side of Electronic Music. Behind the experience is the composer's intelligent, human design.
Chuckvan Zyl

With his 5th album he attempts to make music that awakes images hidden in our memory,
but which also corresponds to the fractal art images of American visual artist Janet Parke which are also featured in the booklet. Well, Visualia sounds quite intimate and imaginative at times, in the 3rd track it even turns a bit grand with beautiful symphonic textures, voice and deep bass-tones. Things don’t stay that quiet as “Visualia V” gets things moving with great tribal percussion, before things slow down again in the next track with deep, sometimes ethereal ambient textures and environmental sounds. “Visualia VII” moves into some
Tim Story-environment with treated piano and bell-sounds. The dreamy effect is a bit lost in the final track, which is a bit dreary.
All in all, Visualia is well produced recording, there’s sure something for any general ambient-fan to be found.
Bert Strolenberg


Si te gustan los sonidos electrónicos o ambientales de Vangelis, Phillip Glass, Jorge Reyes o Steve Roach, no te pierdas esta disco porque tu satisfacción estará asegurada.



Comentarios

  1. Download: (Flac - No CUE - No Log + Scans)
    http://pastebin.com/hhFCe19M

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Yes - Symphonic Live (2009)

#Videosparaelencierro. Gracias a Horacio Manrique acá está no sólo el sonido de una obra monumental, única, sino el video completo, uno de los grandes hitos de Yes que quizás muchos desconocen. Como dice el Mago Alberto en su comentario: esta obra pasa a ser trascendental simplemente por su contexto, por su coyuntura, este proyecto resiste cualquier crítica, este trabajo va más allá de cualquier análisis. Para el seguidor de Yes esto no es ninguna novedad, para el desprevenido y el colgado esto les va a caer de maravilla. Una de las mayores obras creadas por esos magos del rock sinfónico que se dieron a llamar Yes, grabadas a fuego en el blog cabezón... y de ahora en más también en tu cabeza. Artista: Yes Álbum: Symphonic Live Año: 2009 Género: Rock sinfónico de aquellos Duración: 194:00 Nacionalidad: Inglaterra Desde unos días antes de la partida de Chris Squire (y por ende de su propio proyecto personal: Yes ) habíamos estado publicando las sendas obras de Yes ; y n...

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer ...

Steven Wilson - The Overview The Film (2025)

Llegamos temprano y poco a poco el ambiente se fue tornando como al previo a un concierto en vivo, los comensales auditivos llegaban con sus camisas de portadas de álbumes o giras de Porcupine Tree y de Steven Wilson llenos de mucha expectación.... Artista:  Steven Wilson Álbum:  The Overview The Film Año: 2025 Género:   Crossover Prog Duración:  41.32 Nacionalidad:  UK La función empezó sin preámbulo, algunos todavía estaban acomodándose, la imagen y el sonido sin critica alguna. La primera parte enfocada hacia tomas dentro de la tierra, montaña mar, ríos, ciudad, bosques para después pasar a imágenes, sobre la contaminación, cambio climático, guerra, y figuras humanas en reunión. La segunda parte la mirada es hacia el cosmos, descripción de enormes distancias de galaxias, nebulosas y cuerpos cósmicos seguido de un astronauta con la cara de Wilson en una caminata espacial después de ver el inmenso cosmos voltea a ver nuestro mundo. La mezcla visu...

Museo Rosenbach - Zarathustra (1973)

Artista: Museo Rosenbach Álbum: Zarathustra Año: 1973 Género: Progresivo italiano Duración: 39:39 Nacionalidad: Italia Lista de Temas: 1. Zarathustra a) L'Ultimo uomo b) Il re di ieri c) Al di la del bene e del male d) Superuomo e) Il tempio delle clessidre 2. Degli Uomini 3. Della Natura 4. Dell'Eterno Ritorno Alineación: - Giancarlo Golzi / drums, vocals - Alberto Moreno / bass, pianoforte - Enzo Merogno / guitar, vocals - Pit Corradi / Mellotron, Hammond - Stefano Lupo Galifi / vocals

Genesis - BBC Broadcasts (2023)

Falta poco para el fin de semana y ya vamos preparando algo para no se aburran, ahora es el Mago Alberto que aparece y lanza un bombazo, les copio palabras textuales: "El pasado viernes 3 de marzo se lanzó en todo el mundo una serie de 5 volúmenes finamente seleccionados por Tony Banks de grabaciones en vivo de Genesis que abarcan desde los comienzos de la banda hasta su etapa final. Lo sorprendente de estas ediciones es el trabajo de retocado muy profesional del sonido, que produce un placer auditivo muy particular ya que las primeras tomas en vivo en los albores de la banda por lo general no eran muy buenas, pero realmente vale la pena escuchar estas versiones, aparte de un muy buen gusto en la selección de los tracks, todos muy rockeros incluida la etapa mas popera y menos atractiva del grupo, así que vayan con confianza y disfruten a pleno de esta muy buena edición. Por supuesto ya todos conocemos el inmenso abanico musical de Genesis, así que los fanáticos van a ...

Chango Spasiuk - La ponzoña (1996)

Artista: Chango Spasiuk Álbum: La ponzoña Año: 1996 Género: Chamamé fusión Duración: 38:13 Nacionalidad: Argentina Lista de Temas: 01. Gobernador Virasoro 02. La colonia 03. La ponzoña 04. Preludio a um beija flor 05. Chamamé en mi-bemol "El polvaderal" 06. Borboleta 07. Ivanco 08. Canto a ñande reta 09. San Jorge 10. Misiones 11. El violín / Ojos color del tiempo Alineación: - Chango Spasiuk / Acordeón Invitados; Hector Console / Contrabajo Tancredo / Violin Lalo Doreto / Guitarra Cuchu / Voz Antonio Agri / Violin

El Tarro de Mostaza - El Tarro de Mostaza (1970)

Artista: El Tarro de Mostaza Álbum: El Tarro de Mostaza Año: 1970 Género: Rock psicodélico Duración: 36:41 Nacionalidad: México Lista de Temas: 1. Obertura - Brillo De Luz 2. Final - Avances 3. En Caso De Que Mi Reloj Se Pare 4. El Ruido Del Silencio 5. Amor Por Telefono 6. Brillo De Luz Alineación: - Juan Felipe Castro Osornio / Guitar - Jorge Lopez Martinez / Keyboard - Francisco Javier / Vocal - Oscar Garcia Casados (El Pipi) / Drums - Santiago Galvan Diaz (El Bolillo) / Bass

Cheat The Prophet - Redemption (2025)

Y por alguna extraña razón este pequeño y humilde blog se terminó haciendo conocido no solo para los melómanos sino también para las bandas musicales, y no solamente en Argentina o Latinoaméricana, sino que también proyectos de todos lados del mundo nos piden que le hagamos las reseñas de sus discos. Y en ese esquema, los tenemos a estos muchachos de Cheat The Prophet que nos pidieron nuestra impresión de su opera prima. Este es un power trío proveniente de yankylandia, con un sonido neo progresivo bastante particular, ya que lo primero que me llamó la atención al escuchar el disco fue que me costaba relacionar su sonido con el de cualquier otra agrupación, no solamente hablando estrictamente de rock progresivo, sino directamente de rock en general. Una banda integrada por músicos muy competentes y experimentados dan un álbum maduro que logra su primer disco basándose en los sonidos clásicos del Neo Progreso pero en contexto fresco y moderno y con su claro toque personal. Y ahora t...

Raw Material - Raw Material (1970)

Vamos con otro aporte de neckwringer, con un disco desconocido de una banda psicodélica criminalmente subestimada, el grupo británico que no causó sensación con sus dos álbumes lanzados a principios de los 70, pero ambos merecen su lugar en el panteón de los clásicos perdidos. Este es su trabajo homónimo, el primer lanzamiento que vio la luz en 1970, bastante temprano en el desarrollo del rock progresivo, y que gracias a un sello con mucha modorra y a la apatía total de la prensa musical de la época, abandonaron este álbum al fracaso desde el principio. Combinando elementos de psicodelia, blues, rock con tintes de jazz, divagaciones folk y vuelos pop con tintes lisérgicos, "Raw Material" es un álbum fascinante, con una mezcla ecléctica de estilos que, de alguna manera, logran encajar de forma convincente. El álbum también posee un tono extraño y atmosférico que le otorga una atmósfera cósmica, que evoca al Pink Floyd y al King Crimson de "Meddle", conformando un ...

Steven Wilson - The Overview (2025)

Hoy salió a la luz el último trabajo del señor Steven Wilson, y tanto el Rafa Nori y el Mago Alberto lo presentan en el blog cabeza. Y por supuesto, tenemos que cerrar la semana con este trabajo, del que cuenta su concepto el mismo Wilson: "Es un viaje de 42 minutos de duración basado en el conocido 'efecto de visión general', por el que los astronautas que ven la Tierra desde el espacio experimentan un cambio cognitivo transformador, la mayoría de las veces con una apreciación y percepción abrumadoras de la belleza, y una mayor sensación de conexión con otras personas y con la Tierra en su conjunto. Sin embargo, no todas las experiencias son positivas; algunos ven la Tierra realmente como lo que es, insignificante y perdida en la inmensidad del espacio, y a la raza humana como una especie atribulada. Como reflejo de ello, el álbum presenta imágenes e historias de la vida en la Tierra, tanto buenas como malas". Y con esto nos despedimos hasta la semana que viene, dond...

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.