Artista: Bruno Sanfilippo
Álbum: Piano Textures 2
Año: 2009
Género: Ambient, Atmosférico
Duración: 50:09
Nacionalidad: Argentina
Año: 2009
Género: Ambient, Atmosférico
Duración: 50:09
Nacionalidad: Argentina
Lista de Temas:
1. Piano Textures 2 I
2. Piano Textures 2 II
3. Piano Textures 2 III
4. Piano Textures 2 IV
5. Piano Textures 2 V
6. Piano Textures 2 VI
1. Piano Textures 2 I
2. Piano Textures 2 II
3. Piano Textures 2 III
4. Piano Textures 2 IV
5. Piano Textures 2 V
6. Piano Textures 2 VI
Alineación:
- Bruno Sanfilippo / Todos los instrumentos
- Bruno Sanfilippo / Todos los instrumentos
Luego del primer "Piano Textures" publicado ayer, ya dijimos que presentaríamos la trilogía. Acá tienen, el segundo de los tres, en la misma onda que el primero...
Piano Textures 2 is an album for lovers of piano-atmospheres, and people who look for beauty and melody in contemporary music. A collection of tranquil, intimate piano & electronic pads inspiring the canvas of imagination.
Para no repetir lo que comenté en el primer disco de la trilogía, les dejo los comentarios que encontré por ahí:
El ambiente perfecto para alcanzar la inspiración!. Sublime!.reviewsnewage.com
Piano Textures 2 es la décima publicación del compositor, teclista y pianista bonaerense Bruno Sanfilippo y la continuación de su anterior álbum publicado en 2007, Piano Textures. Frente a su piano Steinway D y con el apoyo de varios sintetizadores, Bruno consigue crear una atmósfera mágica, relajante, donde seis extensas piezas invitan al oyente a viajar por sus sueños más profundos. Mimando cada nota, cada arreglo e invirtiendo toda su experiencia cosechada durante años, Bruno ha dado vida a un hipnótico álbum capaz de calmar y aliviar a los más inquietos corazones.
"Piano Textures2 I" abre el álbum. La base de un synth pad introduce a la entrecortada melodía reproducida por el piano, donde furtivas notas altas y, en ocasiones, delicadas progresiones de acordes sirven como acompañamiento al brillante sonido sintetizado. El suave sonido del sintetizador que fluye en armonía con las delicadas notas del piano, arrancadas con sutil delicadeza, invitan al oyente a evadirse de la realidad y sencillamente, soñar. Bendita serenidad!.
Una misteriosa melodía de sintetizador y un piano que toma protagonismo, más implicado que en el tema anterior, dan vida a "Piano Textures2 II". El sonido desconcertante del synth pad, como si del soplo del viento se tratase, perdura durante toda la pieza, mientras la melodía que dibuja el piano, discontinua, improvisada, posee un carácter triste, melancólico. Una de mis favoritas!.
"Piano Textures2 III" es la banda sonora de un profundo sueño. Delicada, la melodía del sintetizador como voz predominante sigue un ir y venir entre los canales izquierdo y derecho, mientras el tenue piano va soltando notas al aire que encajan a la perfección con el hipnotizador ambiente creado por el synth pad. Cautivadora pieza!. Transporta a un estado de quietud pura!. Me encanta!.
En "Piano Textures2 IV" la unión de la bella melodía que reproduce el synth pad, unida a las acertadas notas altas que en ocasiones, son marcadas con fuerzas, ofrecen una libertad de espíritu sorprendente; dibujando un entorno natural idílico, esta pieza detiene el tiempo para que podamos disfrutar del momento. Bellísima pieza!.
"Piano Textures2 V". Un rápido y breve toque de notas en el piano abren paso a una poderosa melodía de sintetizador que baja su tono y se mantiene inalterable de principio a fin, creando una atmósfera idónea para el descanso. El piano, furtivo, alterna notas altas con notas bajas, como si de un diálogo se tratase. Una apacible pieza, donde el suave synth pad junto al delicado piano, transmiten sensación de paz y tranquilidad al oyente. Cautivadora pieza!.
La pieza más extensa del álbum, poco más de diez minutos, se titula "Piano Textures2 VI". Una nostálgica melodía que nace en la zona alta del piano y que es acompañada por los delicados acordes de la mano izquierda. La ausencia de sintetizador de fondo da una agradable sensación de frescura, acentuando cada nota y acorde que Bruno arranca al piano. Un solo de piano perfecto para culminar este trabajo... Además de ser mi preferida!. Asombroso track!.
Bruno ha conseguido crear la música ambiental perfecta, donde cada pieza puede unirse a la anterior, sin sobresaltos, procurando con celo que ninguna nota o sonido despunte sobre las demás, manteniendo una linealidad perfecta. Un álbum apto para lograr alcanzar la inspiración artística o para, simplemente, realizar tareas en las que se necesite un silencio absoluto y que bien podrían acompañarse con este fascinante trabajo. Piano Textures 2 es un álbum muy recomendado!.
(...) Con la llegada del nuevo siglo, por tanto, la música de Bruno Sanfilippo experimentó un importante cambio de estilo más orientado a la elaboración de paisajes sonoros y que le permitiría al músico, más adelante, volcarse, más concretamente, en dos áreas de interés: por un lado, la exploración de espaciosas texturas pianísticas, en donde mostraría un encomiable talento con el uso del reverb, consiguiendo un sonido envolvente pero preservando, al mismo tiempo, sus más íntimos detalles (sirvan como ejemplo los dos trabajos anteriormente citados en colaboración con Mathias Grassow así como también, por supuesto, su serie "Piano Textures"); y, por otro, la creación de lo que el músico denomina "esculturas electrónicas", como puede apreciarse en trabajos tales como "Auralspaces" (2009) o "Subliminal Pulse" (2011).
Para la presente entrada hemos seleccionado el décimo proyecto como solista de este gran músico, titulado, precisamente, "Piano Textures 2" (2009), el segundo de una imprescindible trilogía en donde el pianista da buena muestra de su maestría y sensibilidad a la hora de crear contemplativos pasajes ambientales de una belleza celestial. Como el propio título ya nos indica, el protagonista absoluto de este álbum es el piano, más concretamente un piano de cola Steinway modelo D del año 1923, arropado por unos cálidos y etéreos colchones para sintetizador que recrean un sutil ambiente idóneo para la introspección y el silencio. Y es que, como el propio compositor ha señalado, en realidad no necesita mucho más para expresarse, optando pues por la vía de la sencillez y reduciendo el número de elementos en su música a la mínima expresión:
I want to finally transmit things to listeners with elements reduced to the minimum and if it is to be with silence so much the better (...) Silence begins to be a part of the work by turning into a pause full of intention. The placement of the noise or the sound into the space is now a transcendental point of the creation. Meditation and a much closer-to-nature way of life allow me to create music from an inner peace. I find that I am able to venture deeper inside the music I am creating. The very silence suggests to me what sound goes after the next one.Quizás para garantizar un diálogo más profundo con ese silencio, el álbum fue grabado en el estudio Onix de Barcelona durante una serie de sesiones nocturnas en el verano de 2009, de ahí que esta música resulte especialmente gratificante de escuchar durante las horas de vigilia, cuando la ciudad duerme y la serena quietud de la noche invita al recogimiento y la ensoñación, acunados por los mínimos aunque hermosos y evocadores apuntes melódicos al piano, los cuales se abren paso con cristalina nitidez entre las vaporosas tonalidades electrónicas. El efecto es relajante y al mismo hechizante, de una irresistible atracción, como si la misma vida discurriera a un ritmo más pausado. Sirva la pieza incluida a continuación como ejemplo y testimonio del inmenso genio de Bruno Sanfilippo.
Nuevo trabajo de Bruno Sanfilippo, un disco que continúa la senda iniciada con sus incursiones al piano, estas se han visto reflejadas en conciertos y en un excelente trabajo, ahora vuelve con la segunda parte de este último, con "Piano Textures 2".Roberto Vales
"Piano Textures 2", después de leer el título y conocer su anterior trabajo, sobran las palabras, porque aquí nos vamos a encontrar al Bruno minimalista que nos sumerge a través de las teclas del piano en las profundidades de nuestro ser, con esas atmósferas que solo él sabre crear, esa manera minismalista de introducirnos en la música, en descubrirnos el poder de ese instrumento llamado piano.
"Piano Textures 2" son seis piezas, más de cincuenta minutos de puro deleite musical, de puro minimalismo contemporáneo, de música instrumental para deleite de todos aquellos que tengan la oportunidad de escuchar este trabajo y de todos que tengan el placer de poder disfrutar de uno de sus conciertos en directo.
Bruno Sanfilippo es un magnífico compositor que siempre es capaz de trasladar a sus obras todo su sentimiento,
toda su sabiduría, toda la belleza de lo que nos rodea, en esta ocasión, vuelve a poner su manos sobre las teclas de un piano,
para con sus delicadas texturas volver a deleitarnos de esa magia que es la música.
Y luego de esos detallados comentarios en castellano, vamos por supuesto a los clásicos comentarios en inglés:
To be honest, I cannot recall when I last heard a CD as simply graceful and beautiful as Bruno Sanfilippo’s latest offering, Piano Textures 2.John Shanahan
Slow-handed piano melodies lazily describe themselves over calm, warm synth washes in the six pieces here, each one slowing life down just a bit and trailing color as they go. Relatively common in character, these pieces absolutely melt together, the moment between tracks coming like a reflective pause before you begin to drift away on the next one. This is a superb disc for low-volume looping, ideal for winding down the day, meditating or just deep listening. Nothing jars the flow as Sanfilippo gently pours feeling across his keyboards and guides us along.
A stunning, gorgeous piece of work that’s also a Hypnagogue Highly Recommended CD.
Delicate piano atmospheres with subtle electronic support. Bruno Sanfilippo presents here a series of very beautiful compositions that feature an 'old lady grand piano' recorded during the night hours. Smooth electronic washes and drones are laid down in gentle layers forming light, hazy expanses within which the master instrument luxuriates. The piano playing is mostly of an understated, unhurried melodic form calling to mind the purity and tranquil grace of Satie, touched with delightful melancholy and haunting airy wistfulness. Spacial structure is masterful, creating an incredibly enchanting ambience, the arrangements seemingly having the meandering freeness of improvised playing whilst at the same time obviously exhibiting the kind of harmony and refinement that comes only from painstaking crafting and control.Paul Jury
Piano textures comes in a jewel case with three panel folded insert. Imagery focuses on physical textures in harmony with the sonic textures of the disc. The main image is of monochrome leaf fibres, sepia strands running at a slight incline - an image that is repeated behind the CD itself within. Since the case has a clear spine the slim vertical left edge is used to display a piano keyboard running from top to bottom. The back cover takes a faded version of the main image and turns it sideways, here forming a backdrop to a diagram of the inner workings of a grand piano. Track titles discreetly follow the upper contour of the instrument. When the insert is fully extended, one side holds the front cover, a second textural study (this time of fabric fibres) and a section for information: instrumental details, recording facts, website info and a quote from Shakespeare. The second side of the insert is completely given over to a strongly textured landscape photograph - stony hills, flat sky.
Piano Textures 2 comes as follow-up to the wonderful Piano Textures album released back in 2007. In the meantime the albums Ambessence piano & drones with Mathias Grassow and Auralspace were recorded in 2008 and 2009 respectively. Buenos Aires born Sanfilippo has been playing the piano since childhood and his love of the instrument is fully evident in the six powerfully emotive pieces here. The album is once more delivered through the artist's own AD21 Records label. From my perspective this latest collection of music is even more powerful than the previous. Having found a form of expression that clearly released some personal passion, Sanfilippo has refined his technique since the first instalment - more confident, more melodic, more captivating. This is exquisite music - I find it hard to imagine that anything more breathtaking could be coaxed from this instrument. Samples of the music can be found at the website www.bruno-sanfilippo.com.
This CD from 2009 features 51 minutes of gentle ambient music. As implied by the release’s title, the principle instrument here is a grand piano (a model 1923 Steinway D, to be exact).Matt Howarth
Sanfilippo plays gentle Steinway chords that linger with a congenial sovereignty. The melodies pursue an extremely relaxed temperament with each expression isolated by reverent pauses (which are suitably filled with languidly drifting texturals). The electronics are primarily tenuous, establishing vaporous environs not unlike the mists that cloak a beach in the dawn hours. These tonalities engulf the music in translucence, a luster delicately penetrated by the piano notes. Some of the atmospherics exhibit a suppressed grittiness reminiscent of distant electrical currents crackling in an open field. For the most part, though, the ambience remains moderate and courteous.
The compositions are ethereal yet compelling. While most ambient music relies entirely on the ebb and flow of harmonic auralscapes, these songs employ a melodic structure generated by the piano keys. Those melodies are then enhanced into pleasant phantasms by the conjunctive application of soft tones. The fragile compositions evoke moods the exact nature of which are wholly derived from the mind of the listener.
It should come as no surprise to any of my readers that I'm a big fan and supporter of Bruno Sanfilippo and his music. His "Auralspace" release has been in permanent rotation in my CD player for almost a year now, and I regularly return to his other works when I'm looking for something to listen to. You can understand that I was very pleased to hear about his latest release "Piano Textures 2", a follow up to 2007's "Piano Textures", which was a stunning album of inspired environments using only a processed and effected grand piano as a sound source.Rik MacLean
Now that I've had a chance to listen to it carefully, I'm pleased to report that "Piano Textures 2" continues the idea with similar beautiful results.
"Piano Textures2 i" opens the disc with a theme from the earlier "Piano Textures" release, which leads into a new meditative piece of great beauty. Employing sparse and simple melodic work over a slowly drifting pad Sanfilippo creates a relaxed environment for the listener to discover at their own pace. Rich in texture and layers, "Piano Textures2 i" sets the tone for the disc as a whole, establishing a mood and a feeling
that will continue throughout.
"Piano Textures2 ii" is up next, a bit more melancholy in tone but certainly just as engaging as the album opener.
A quiet drone drifts through the background underneath a forlorn melodic line. There's a really clear emotion at play here, a very organic
and real feeling that breathes through the track, made all the more impressive by the minimal number of notes being used.
A truly impressive piece of music.
"Piano Textures2 iii" follows, a slowly drifting track where forms and shapes are vague and amorphous at best, but still just as warm and beautiful as we've come to expect from Sanfilippo. Tones ebb and flow through the soundscape, gradually becoming clearer and more defined as the track progresses. It's all very languid and beautiful, bringing to mind images of floating on a still lake on that perfect summer's day.
I've always enjoyed how Sanfilippo's music can transport me to another space like that.
"Piano Textures2 iv" begins with a deep drone that slowly rises out of the soundfield, rich tones building in strength alongside it.
As time passes, the melodies become more complex, more pronounced, weaving throughout the music but never overtaking the initial drone,
just complementing and adding to it. A lovely piece of work.
The sound of twinkling stars begins "Piano Textures2 v", leading into a beautiful example of minimalist space music.
There's a rich, organic feeling at play here, something very natural and clean developed from simple sources rather than the processed synth work that largely defines the genre. I can't help but think of slow orbits around alien worlds, a solitary beauty.
"Piano Textures2 vi" brings us back to earth, a lush piano piece with minimal processing, just some really wonderful playing that makes me incredibly jealous of Sanfilippo's talents. I really can't do justice to this track, but trust me when I say that it's the most beautiful piece on an album of very beautiful work.
Sanfilippo's talent and mastery of the genre are on clear display with this release and I have no doubt that I will have to find room in my CD player for another one of his releases that I'll be playing all year long. "Piano Textures 2" is a stunning collection of music that I whole heartedly recommend to existing fans of Sanfilippo's work and to those who are looking for carefully crafted organic ambience. Another great release from one of my favorite artists!
Espero que lo disfruten, y en un rato traigo el tercer disco de "Piano Textures", completando la obra.
Download: (Flac + CUE + Log + Scans)
ResponderEliminarhttp://pastebin.com/Buf1QUKb
ta roto el link... *caritatriste*
ResponderEliminarEl enalce esta caido. Por favor cuando puedas te agradeceria si pudieras resubirlo. Gracias
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