Ir al contenido principal

Caravan - Paradise Filter (2013)


Artista: Caravan
Álbum: Paradise Filter
Año: 2013
Género: Escena Caterbury / Rock pop
Duración: 49:53
Nacionalidad: Inglaterra


Lista de Temas:
1. All This Could Be Yours
2. I'm On My Way
3. Fingers In The Till
4. This Is What We Are
5. Dead Man Walking
6. Farewell My Old Friend
7. Pain In The Arse
8. Trust Me I Am A Doctor
9. I'll Be There For You
10. The Paradise Filter

Alineación:
- Pye Hastings/Vocals, guitars
- Mark Walker/Drums
- Jan Schelhaas/Keyboards, backing vocals
- Doug Boyle/Lead guitar
- Geoffrey Richardson/Viola, banjo,acoustic guitar, backing vocals
- Jim Leverton/Bass, backing vocals


Seguimos con nuestro desprolijo derrotero de Caravan con los discos que nos compartiera oportunamente Wan. Un disco del 2013, esto es Caravan reinventado otra vez, y debo decir que yo no esperaba mucho de este disco, a decir verdad lo único que esperaba era que fuese una porquería, y realmente no es así, así que sin ser un disco maravilloso me ha sorprendido por su buena calidad. Desde ya que los tipos no pretenden llegar ni hacer algo remotamente parecido a lo que han realizado en sus épocas de mayores glorias, pero se reúsan a dejar esa estela de calidad que siempre tuvo su música, mientras nos van mostrando las múltiples facetas de las que son capaces.



Esto es Caravan actual, y la verdad ha sido una agradable sorpresa que se las traigo para pasar más placenteramente este dian tan de lunes.
Ya son unos agradables viejitos pero que bueno que no pierdan sus ganas de continuar esa exploración que comenzara hace tantas décadas, y que los viera como uno de los creadores de ese peculiar movimiento que te definió como "escena Canterbury", aún a pesar de la desaparición del histórico baterista Richard Coughlan.


Diez canciones en el estilo más amable y de inmediata llegada que la banda puede ofrecer, ahora muy lejos de los paseos increíbles y progresiones setentosas y psicodélicas. Las texturas y colores propios del rock progresivo han ido desapareciendo, dejando el lugar principal a un pop / rock bien armado e interesante; pero por otro lado, es cierto que en algunas pequeñas ráfagas reaparecen esos pasajes que suenan más típico de los conocidos e históricos Caravan, y esos pasajes se convierten en los momentos más bellos y emocionantes del disco, pero también hay atmósferas mágicas, suaves timbres y sonidos de voz aterciopelada y excelentes coros. Es verdad que el disco contiene momentos predecibles pero nunca deja de ser un disco honesto donde no se pretende volver a la gloria pasada sino continuar el camino de avance con las fuerzas (y la imaginación) que queden en pie, y donde se nota que ya no quieren impresionar pero sí simplemente divertirse y hacernos pasar un lindo momento, y lo consiguen. Son una banda de amigos que les gusta lo que hacen, la pasan bien haciéndolo y se nota.



Vamos ahora a nuestra habitual sección con los habituales comentarios en inglés.

Caravan was pretty much dead when it comes to Studio Albums. During 80's they had two, during 90's one and 00's one more (but they released a huge load of live albums during this time).
In 2013 the band announced a crowdfunding campaign for their new studio album Paradise Filter (2013) and I was happy to see that the campaign was 146% completed. I was happy because is nice to see a crowdfunsing campaign that is fair when it comes to the values and rewards and unlikely so many others that try to rip of their own fans.
Anyway, I wasn't very excited when I've heard some snippets of the album and I thought that the album would be a huge flop. That's why it took me over a year to actually listen to it.
Another huge thing on Caravan world in 2013 was that original drummer of the band Richard Coughlan passed away in December of that year and had been in poor health for quite some years. Paradise Filter (2013) is the only album of Caravan that doesn't have Richard playing his unique style...
Well, it turned out that Paradise Filter (2013) is a damn solid album that can stand well against many of the classic works of the band. They have what they always had, a feet in the Pop a feet in the Prog. I've seen many people saying that the band went Pop on this album.... I think they really don't know what Caravan was really about as they were always a big Pop act all the way. Weird because some many really Pop bands are labeled as Prog... anyway.
Paradise Filter (2013) is a bit less than 50 minutes long and is a solid 4 stars and although is no masterpiece you can hear it at any given time. Tracks like the opening 'All This Could Be Yours', 'Fingers In The Till', 'Pain In The Arse' and the title track that closes the album show they still have gas to go.
I recommend!
Diego Camargo

Canterbury band, Rocks and Pops!!
Clean, catchy "Pop/Rock", close to today's mainstream "new" Prog? bands. - In this Caravan's "Paradise Filters" , it is more by association than musical language, but then again "Canterbury" is a quiet "loose" Prog sub-genre.
Three very "radio oriented" songs open up the "paradise filters". It quiet starts the same way it finishes, more or less. I have to admit, that even though there are far better Rock groups, doing this kind of music, all of this album's songs are sure "winners", in their way to install this "franchise" in today's young (maybe some oldies?) target Prog audiences.
What really works for this effort, IMO, is the unpretentiousness in general, but also the masterful songwriting. Really, the fact of writing a "best hits" album, without them existing previously, is quiet novel.
What does not make me that happy about the whole thing, is the not that original musical language. Maybe Prog audiophiles who only listen to "prog" by rule, may rave over this album, but on the other hand, if you are a more "universal" audiophile, a lot of these songs will remind you (pleasantly) of some BIG names outside the court of Prog. Otherwise flawless.
3.5/5 "very good PA stars album". Young people may think otherwise, but this is not "Prog" as such, but then again, not all Canterbury bands were!
Alan

This is what we are
A full ten years after their previous studio album, Caravan returned in 2013 with a new album. While not up to the high standards of the previous The Unauthorised Breakfast Item, Paradise Filter is a good album that is superior to the albums the group released during the 90's, 80's, and second half of the 70's (post-Cunning Stunts).
The line-up consists of Pye Hastings, Jan Schelhaas, Geoffrey Richardson, Jim Leverton, Doug Boyle, and Mark Walker. The distinctive Caravan sound remains intact and the band's trademarks are here. The sound is a bit more laid-back compared to The Unauthorised Breakfast Item, but not as "naked" and tame as The Battle Of Hastings. Though, the Folk influences from The Battle Of Hastings are again evident here.
The melodies are less strong than on the previous album and there are no standout tracks like the excellent Nowhere To Hide from that last album. Still, Paradise Filter is a pleasant listen from beginning to end and there are no embarrassments. Any Prog fan is bound to notice that almost all of the tracks here are around four and half minutes long, and the longest track is just over six minutes in length. Hence, no epic track like Nine Feet Underground or Dabsong Conshirto. The slightly longer tracks at the end of the album and not much more progressive than the shorter ones, and the album as a whole is not overly progressive really. Paradise Filter is nonetheless a worthy entry in the Caravan catalogue.
Fritz-Anton

There are some rare bands underway which still can hold up the spirit they were able to offer when starting the fire long ago. Unfortunately though, at least when it comes to this studio album, the current CARAVAN incarnation can't be counted amongst them. Okay, they are free to record what they like to play, no question. But this definitely is not what I was waiting for. When comparing with their earlier productions, 'Paradise Filter' appears far away from what I would call progressive rock music. Ten songs are given, blues and folk pop rock tinged, I can't hear any canterbury context anymore.
Simple straightforward compositions, not remotely close to suites like 'Nine Feet Underground' and 'For Richard' for instance. I'm missing any surprises, twists and turns, or improv parts featuring this typical intriguing guitar, keyboard and violin interaction from the earlier days. Only on Trust Me I'm A Doctor and the title track there is a slight reminiscence to the successful times to recognize. Although Pye Hastings' charming voice nearly has gone on some tunes you can hear that the musicianship is already there basically. But when it comes to the compositions they are playing it utterly safe here. Hence - with deep respect for the musicians and their legacy - this songs won't light my fire, sorry.
Uwe Zickel

It's been a sad time for Caravan and their followers with the loss of founding member Richard Coughlan in 2013, no doubt shaking the group up, but through the support of fans, by way of a successful online Pledge Music pre-order campaign, we now have a thirteenth Caravan album entitled `Paradise Filter'. Truthfully, as much as fans can have good-will towards this beloved act, the results delivered offer only a slight interest to progressive rock fans, but there's still traces of the Caravan humour, good nature and musical taste. It's not like anyone should have expected any more side-long epics or quirky arrangements, so a bulk of `Paradise Filter' is straightforward oldies pop/rock, AOR tracks and ballads, but admittedly there's still the instantly recognisably warm and dignified voice of Pye Hastings. While initially somewhat unexciting, stick with the album for a few tracks and the better material starts to emerge.
A bunch of pleasing, melodic but mostly forgettable pop/rockers takes up the first sections of the album. With a bit more energy and life, `All This Could Be Yours' could have been one of those peppy little openers that appeared on earlier albums like `Feelin' Alright' off `Better By Far'. It's got a fairly catchy chorus, and Geoffrey Richardson's viola shows up briefly throughout the final minute, but it's mixed very low when it really needed to stand out! Mid- tempo rocker `I'm On My Way' has an almost flat wheezy chorus, but some gently bluesy guitar licks save it. With a title like `Fingers In The Till', one of those trademark silly and sprightly Caravan poppy tracks was expected, but it's a rather melancholic and serious plodder, only getting more infectious in the chorus towards the end. There's nice synths but they're mixed so far to the back they may as well have been left off altogether.
`This Is What We Are' shows the first signs of life and promise, a catchy chorus and stand- out vocal break mixed with menacing heavy piano and surprisingly murky snarling hard- rock riffs. `Dead Man Walking' has nice dusty western movie style harmonica, with a welcome extended instrumental second half built around striking acoustic guitar and dramatic piano, Hammond organ bristling away in the background. `Farewell, My Old Friend' is a touching piano ballad in honour of the late Richard Coughlin sung with sincerity by Pye and the whole band playing with great heart and emotion, and `I'll Be There For You' is a lovely romantic and optimistic light banjo ballad with classy synth orchestration.
Thankfully we also eventually get some of those cheekier numbers starting with the slinky jazz rocker `Pain In The Arse'! The hostile and very bitter `relationship gone wrong' lyric is a little shocking, but it's worth it to hear Pye deliver the classic line `While I think of it, you look just like a horse!' - now that's the Caravan I like to hear! `Trust Me I'm A Doctor' has nice jangling guitars over sly lines like `I'm here to look after your health, and maybe I'll add to my wealth', or even more amusingly `I told him that my throat hurt and that I couldn't sing, he said "Don't worry, Pye, neither can I!" Speaking of classic Caravan, Geoffrey Richardson takes the lead vocal on the title track album closer, a dreamy ballad that deters into a 70's style Caravan instrumental, not unlike the middle of `The Dog, The Dog He's At It Again'. Trilling flute, soft acoustic guitars and energetic synths all weave beautifully together, and it's the absolute highlight of the album.
I do believe the band should really `play the prog card' like that final piece a little more if they decide to release further albums in the future, just throw in more zippy synth soloing, more instrumental passages, even if it's kind of clichéd and predictable, because that's the sound Caravan fans really want to hear. A majority of vocal based straight-forward rock pieces from any progressive band are going to wear a little thin, no matter how much goodwill you have towards them. But many nice moments pop up throughout, so `Paradise Filter' is not without its charms, and it's really hard not to be taken in by this good-hearted band. Therefore it's still a worthy release for the more forgiving of their fans, and Caravan and Canterbury Scene completists will likely want to add either the CD or vinyl LP to their collection right away.
Three / Five stars.
Note - Well done to all the fans who pre-ordered the album and got their names printed in the CD booklet. Nice big letters, easily to read and clear, they must be stoked to be a part of Caravan history! Good on them!
Michael H

What I wrote about "The Battle of Hastings" applies here as well: There is much on this album that I like, just not too much prog, really. So, although I consider this to be quite a fine album (some songs stronger than others, of course) I can't give more than 3 stars here, progwise...
Musically, it's close to TBoH, although I'm missing older brother Jimmy Hastings' woodwinds that are missing here (for the first time?). Nevertheless, Geoffrey Richardson's viola fills some gaps in a nice way.
After some listening, it's probably a little weaker than TBoH, which might have the catchier melodies, and "The Unauthorized Breakfast Item", which might have a little more edge, but if you liked those, this one should definetely be worth a try.
Madcap

The British Canterbury band Caravan has been an important part of my prog discoveries the past two years and I have got anything fresh and lovely from almost everything they have done. Thirteen records have they done, many of them have got bad reviews from listeners here but I have liked even records as Back to front, The Album and Cunning Stunts. Their latest record from 2003 though didn't got my fully attention. In the very end of last year 2013 Caravan released their thirteenth studio album "Paradise filter" and it took some while before I could listen to it. I like the appearence of the cover. The Caravan sign is fresh and simple and the title has a computer style and the main motive is some strong coloured fields.
Four of the participating musicians have been in Caravan before. Most important of them are of course Pye Hastings, without whose voice and light attitude there hadn't been any Caravan. Also we have Geoffrey Richardson whose strings from time to time have given this music a lot of splendor and Jan Schelhaas who also played keyboards in the band in the middle of the seventies. Jim Leverton has played bass in the band since 1995. The drummer Mark Walker and guitarist Doug Boyle are new. Beside these musicians some are missed of course: Richard Coughlan, who died last year, the keyboard wizard Dave Sinclair and the charismatic Richard Sinclair is also missed, even if Caravan still is a reliable band.
Actually I was a bit suspicious when I put this record but instead the music made me satisfied. "Paradise filter" is not a fantastic record that Caravan should be remebered for, but it is a great collection of well performed songs. Some of the songs are very decent. I think I like "I'll be there for you" most(8/10). It's a happy song with an instrumental world which proudly bears the mantle of this prog band. "Trust me I am a doctor" is another lovely piece, well composed and sung and has great guitars too(8/10). Then we have "All this could be yours" which enters the record with melodical light and the catchy Pye and some English strings(8/10). "Fingers in the till" is also very sympathic with a smart melody and guitar(7/10) as well as "I'm on my way" which even if it's a bit bluesy has some old Caravan' feeling. The other compositions are reasonable but not interesting. My overall impression is that this is a good late Caravan record. It doesn't seem to have intentions to fight with old Caravan in originality but it doesn't need to do that. If I would judge records after how progressive they are this would have got a very low rating. Now I'm going to give it three strong stars. It is not a magic record, but it pleases me as a Caravan fan, and I am sure others will like it too. I think Caravan is worth your time!
Adrian Drömmaren

This is Caravan's thirteenth studio album and is released ten years after their last one "The Unauthorised Breakfast Item". I find it hard to believe that it is ten years since that was released and it is something I still listen to quite regularly.
"The Unauthorised Breakfast Item" represented a return to form after some mediocre releases. So I was eagerly awaiting the release of "Paradise Filter". While it may not be as excellent as the previous album it is still very good and is an album that can stand proud amongst their discography.
It starts well with an uptempo track "All This Could be Yours" displaying some nice guitar riffs. There are a few of those quirky humourous songs such as "Trust Me I'm a Doctor"so typically of Caravan throughout their career.
Highlights on the album include I'll Be There for You" which features a banjo played by Geoffrey Richardson who manages to make the instrument sound good. "This Is What We Are" is another good one. The final track is the title track and is a nice soothing piece of music initially but livens up half way in with some fine guitar work followed by nice flute before it returns to the earlier mood. Another highlight is "Farewell My Old Friend" which is a fitting tribute to their former drummer Richard Coughlan who passed away last year
On their past albums there were often one or two tracks that I found annoying but not in this case. Overall it is a mellow album with fine musicianship, reflecting the maturity of the band members. Its a recording to chill out to, maybe on a summer's evening watching the sunset with a glass of fine vintage wine.
A definite 4/5 star recording!!!
Francis Murphy


En definitiva, un lisndo disco de rock pop, pero no esperes mucho más. Si querés escuchar alguna maravilla musical entonces buscá otro Caravan, el de los discos gloriosos. Pero si te podés olvidar de los hitóricos discos y ponés esto como si fuese de alguna banda que escuchás por primera vez, podés llegar a pasar muy lindos momentos, sobretodo si tenés en la mano un vaso de bebida espirituosa y si estás bien acompañado, esto como música de fondo viene al pelo.
Y éste fue el primer comentario en castellano que tiene este disco.




Comentarios

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. duro un suspiro, dice que fue eliminado en pastebin

      Eliminar
    2. duro un suspiro, dice que fue eliminado en pastebin

      Eliminar
    3. Raro, lo acabo de ver y sigue OK

      Eliminar
    4. puede ser que falte un link con los primeros 5 temas¿?

      Eliminar
    5. Así es, solo es un rar con los temas 6-10, le aviso a Moe (aunque seguro ya vio estos mensajes)

      Eliminar
  2. Perdonen el error al comprimir archivos, lo quito de circulaciòn hasta que lo vuelva a subir

    ResponderEliminar
  3. Este comentario ha sido eliminado por un administrador del blog.

    ResponderEliminar
  4. Gracias por el aporte, lindo volver a escuchar a esta banda.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer

Los Grillos - Vibraciones Latinoamericanas (1976)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Los Grillos, y resumiendo les diría que si Jethro Tull hubiera sido andino, probablemente hubiese grabado este disco, ya que encontrarás flautas similares a Ian Anderson, junto con instrumentos de viento autóctonos. Un disco con 8 temas con una duración total que no alcanza la media hora. De alguna manera puede trazarse un paralelismo con Los Jaivas de Chile, pero se debe tener en cuenta que la raíz folclórica es diferente y con un sonido propio de altiplano. Aquí, uno de los discos más importantes de la historia del rock en Bolivia, y una de las mayores joyas del rock boliviano, expresión del folk rock temprano donde Los Grillos fundadon el sonido del Neo Folclore Andino, incursionando en el Moog a modo de "sintetizador andino". Si disfrutaste de "Alturas de Macchu Picchu" de Los Jaivas, o los bolivianos Wara o los argentinos Contraluz, descubrirá

Spinetta y el sonido primordial

“Si vinieron para que les hable de mí, me voy –dijo Luis Alberto Spinetta al tomar el micrófono–. Yo les voy a hablar de la música en una faz filosófica: del origen de la materia sonora y su repercusión en la civilización. Y solo contestaré preguntas sobre eso, no sobre Spinetta.” Eran pasadas las 19.30 del lunes 2 de julio de 1990 cuando el Flaco dio comienzo a su “clínica de poesía musical” en la Casa Suiza –ubicada en Rodríguez Peña 254 de la ciudad de Buenos Aires–, con entrada libre y gratuita, ante más de cuatrocientas personas. Años después, esa charla se convertiría en un libro apócrifo: El sonido primordial. Por Patricio Féminis Esta es la historia de aquella conferencia de Spinetta que llegaría a tener una edición pirata, como si fuera un libro suyo, y que llegaría a venderse por dos editoriales distintas en Mercado Libre. Aquel lunes invernal de 1990, el guitarrista, cantante y creador asistió para exponer en la Casa Suiza (hoy tapiada por un edificio en construcción)

Varios Artistas - Reimagining in the Court of the Crimson King (2024)

La realeza de la música rock se reunió para recrear uno de los álbumes más importantes e influyentes de la historia, la obra maestra de King Crimson de 1969, "In ​​The Court Of The Crimson King", y Jorge Nuñez se volvió a acordar de ustedes y es por ello que ahora lo presentamos en sociedad: uno de los álbumes más icónicos de la historia de la música, considerado por los críticos como una grandiosa obra maestra, vuelve a ser noticia porque recién salió del horno su última resurrección, con reversiones a cargo de miembros de King Crimson, como Mel Collins y Jakko M. Jakszyk, así como de Todd Rundgren, Chris Polonia (Megadeth), Ian Paice (Deep Purple), Joe Lynn Turner (Rainbow), James LaBrie (Dream Theater), Carmine Appice (Vanilla Fudge, Cactus, Pappo's Blues, etc.), Steve Hillage (Gong) y más. Y lo más divertido es que seguramente quedarás paralizado de oír como cada tema es interpretada por esta extraordinario banda de músicos. Para que te entretengas en el finde, es

La indiferencia de los tiranizados duele como la crueldad de los tiranos

Para John Berger, "las tiranías no solo son crueles por sí mismas, sino que, además, ejemplifican la crueldad y, por consiguiente, fomentan la capacidad para serlo y la indiferencia frente a ella entre los tiranizados". Estamos frente a una avanzada masiva sobre nuestras vidas. Hacia donde miremos vemos catástrofe. Despidos, comedores sin comida, cierre de programas que garantizaban derechos, desfinanciamiento de las universidades públicas, desregulación de las tarifas, represión de la protesta, el endeudamiento como mecanismo de reducción de la posibilidad de vivir y una larga  lista que se actualiza día tras día. Frente a esto, se suceden expresiones que intentan revalorizar las vidas dañadas: "Nuestro trabajo era importante", "no todos somos ñoquis" o ―peor aún― "yo no era ñoqui", "lxs docentes no adoctrinamos", "perdimos compañerxs que hacían". Tenemos que producir valor a partir de la desgracia. Vivir se convirtió en

Miguel Abuelo & Nada - Miguel Abuelo & Nada (1973)

Mucho antes de agitar la primavera alfonsinista de la recién llegada democracia con la segunda encarnación de Los Abuelos de la Nada allá por los años 80, había nacido en Francia la primera versión de esta agrupación, pariendo además un disco maldito del que poco se llegó a conocer por estos parajes, e inclusive la primera edición para el mercado argentino de este disco salió no hace mucho. Un disco particular, donde hay hard rock, psicodelia, experimentación, y además una historia muy rica donde terminan apareciendo muchos de los máximos referentes del rock argentino, y donde Miguel Abuelo, ese niño de la calle devenido en poeta iluminado por la psicodelia y el folclore del noroeste es el protagonista casi casi, principal. Recién lo acabamos de presentar y ahora revivimos este disco tan particular. Un disco de culto que no puede estar afuera del blog cabeza. Artista: Miguel Abuelo & Nada Álbum: Miguel Abuelo & Nada Año: 1973 Género: Hard rock / Rock psicodélico Duració

Incredible Expanding Mindfuck (I.E.M.) - I.E.M. (2010)

Una reedición de la discografía completa de I.E.M., y convengamos que estos temas de I.E.M. eran muy difíciles de encontrar dado que sus ediciones fueron de una tirada muy limitada que ya se había por descatalogada ya hace mucho tiempo. Otro enorme aporte de LightbulbSun, y para aquellos que no están familiarizados con esto, les cuento que estos son los álbums en formato boxset de I.E.M., o Incredible Expanding Mindfuck, o el apodo de Steven Wilson para sus exploraciones psicodélicas y krautrock creadas entre lo que va de 1996 hasta el 2001 que pueden resultarte una especie de shock. Este compilado reúne con los 3 álbumes de estudio en este período, y definitivamente har algunas joyas aquí que seguramente serán muy apreciadas por el público cabezón. E ideal para cerrar otra semana a pura música en el blog cabeza, aquí tienen mucha música por si el fin de semana se presenta feo y lluvioso y se te joda el asado... con esto no te vas a aburrir. Artista: Incredible Expanding Mindfuck Á

El arte es para el aire: El aplausómetro, según Spinetta

"No puedo evaluar lo que hago con el aplausómetro. Me importa un belín. La pregunta es, si un pintor que sabe que es bueno sabe también que no va a poder mostrar sus cuadros, ¿los pintaría? Más bien. Le chupa un huevo. Un novelista, un poeta que es capaz de escribir versos, ¿qué necesita? Nada; va a Pippo, se pide un fresco y batata, se sienta y en el mantel, nomás, escribe LAS palabras. ¿Tecnología? Nada ¿Costo? Cero. Si uno hace música y sabe que suena bien, no importa si otro cree que no es tan buena. ¿Qué? ¿La voy a parar y no la voy a componer? No. Me importa un pito. Es el aire para quien yo la estoy haciendo y es el aire el que me va a devolver lo que yo quiera sembrar allí. ¿Acaso una novela se aplaude? Se lee en soledad. El arte es un trabajo individual y suena dentro del recinto en el que se lo trabaja. De ahí a que se crea que es una necesidad que otro lo escuche hay un largo espacio. Y, por otro lado, cuando la música es buena, cura. Cura. Sólo eso. Entonces, ahí sí

John McLaughlin - Electric Guitarist (1978)

Y comenzamos la semana bien alto con algo del Mago John McLaughlin, un excelente material de jazz fusión y jazz rock, al mirando a Mahavishnu de John pero un poco más orientado al jazz convencional, y donde además de tener un equipo de lujo (Billy Cobham, Jerry Goodman, Stu Goldberg y Fernando Saunders) hay un batallón de genios, y solo por citar a algunos podemos hablar de Chick Corea, Stanley Clarke, Jack DeJohnette, Carlos Santana, Jack Bruce, Tony Williams y un montón de bestias más para darle su toque personal a un trabajo redondo, porque a todos y a cada uno de ellos McLaughlin responde, da réplicas, complementa, exacerba emociones o simplemente pasa un buen rato o comparte buenas vibraciones, en n esfuerzo excepcional que resume no sólo su ilustre carrera en los años 70, sino todo el género de fusión jazz-rock de ese período. Y otro genial aporte de LightbulbSun para empezar la semana a lo grande . Artista: John McLaughlin Álbum: Electric Guitarist Año: 1978 Género:

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (2024)

Entre el stoner rock, el doom y el heavy progresivo, con muchos riffs estupendos para todos y por todos lados, mucha adrenalina y potencia para un disco que en su conjunto resulta sorprendente. El segundo disco de una banda sueca que en todo momento despliega su propio sonido, a 4 años desde su anterior álbum, "Earth". Saltarás planetas, verás colisionar cuerpos celestes, atravesarás galaxias y te verás arrastrado hacia la nada que lo abarca todo, conocerás el vacío y el fuego abrasador de los soles, y también encontrarás algunos arcoíris desplegándose bajo el cielo bermellón. He aquí un viaje interestelar por el universo de los sonidos, en una búsqueda tremenda y desgarradora, un disco muy bien logrado, que muestra una de las facetas de los sonidos de hoy, donde bandas deambulan por el under de todos lados del mundo en pos de su propio sonido y su propia identidad, y también (al igual que muchos de nosotros) su lugar en el mundo terrenal, tan real y doloroso. Los invito

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.