Ir al contenido principal

Blezqi Zatsaz - Rise and Fall of Passional Sanity (1991)


Artista: Blezqi Zatsaz
Álbum: Rise and Fall of Passional Sanity
Año: 1991
Género: Rock sinfónico
Duración: 54:30
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
1. Dawn
2. The last Wisdom
3. Mind
4. Heart and Soul
- a) First impression
- b) Dreamare
- c) Awake by the Awe
- d) No sting of Conscience
- e) Dreamare Reprise
5. Shine
6. In a Flash
7. Friday Twilight
8. Haunted Recollections
9. The Wrath
- a) Presence
- b) The Steal
10. Void,The Partner
11. The Rising
- a) The pseudo Cure
- b) End of the Troubled Season?
12. Snowman

Alineación:

- Fabio Ribeiro / keyboards
- Chico Mocinho / drums, percussion, drums stick
- Ronaldo Lobo / bass and Fretless
- Luix Sacoman / guitars
Guest:
Jose Renato Luiz / Jazz solo guitar on The Steel

Algo más de buen rock progresivo brazuca... Este es el ataque de teclados brasileños impulsado por un tipo Fabio Ribeiro... pero mejor empecemos por el principio...

Ya hablamos del proyecto III Milênio y su álbum "Aliança dos Tempos".
Bueno, resulta que Blezqi Zatsaz es (o fue) un hijo de ese proyecto. Liderado por el tecladista Fabio Ribeiro (quien tocó en III Milênio y también en Desequilíbrios ¿recuerdan esa banda? ahora que hablo de ella caigo en cuenta que es una de las tantas cosas que tengo para resubir), que utiliza una increíble variedad de teclados y sintetizadores antiguos (perdón, ahora se les dice vintage) como el Minimoog, ARP Odessey y Oberheim Matrix. Las composiciones de sonido son agradables, con mucho juego de teclado orquestal, pomposo, suntuoso y espectacular. Además podemos encontrar solos de guitarra bien realizados.


Blezqi Zatsaz es más un proyecto del tecladista más que un grupo de verdad. Vale mencionar que entre otras participaciones, este grupo participó de la antología "Tales of Brazilian Rock", lanzado por el desaparecido (según me han contado) sello Record Runner.


Hay exactamente 20 teclados diferentes, siendo Ribeiro un jugador muy hábil, extremadamente capaz, mientras que hay algunas buenas líneas melódicas que van desde Vangelis hasta Wakeman que seguramente gustará a los amantes de este estilo.


Y basta de chácharas, vamos con algunos comentarios de esos que traigo, donde escribe gente que hace buenos reviews:

Oficializado en Sao Paulo a principios de 1990 por el teclista Fabio RIBEIRO, BLEZQI ZATSAZ completó su alineación con Luiz SACOMAN (guitarra), Chico MOCINHO (batería) y Ronaldo LOBO (bajo). En noviembre de ese mismo año y a pesar de que no disponían de mucho tiempo para ensayos, ya estaban listos para iniciar sesiones para grabar composiciones base de RIBEIRO, en donde sus músicos intervenían con secciones inspiradas por fluidos imaginativos propios.
Comandados por un joven teclista que además realiza las composiciones, que dibuja las ilustraciones para ser portada de sus álbumes, que escribe extensas líneas sobre sus decisiones sobre el grupo, sobre cómo ha sido guía de los músicos que seleccionó, que no es modesto en absoluto pero que probablemente no tendría por qué serlo, BLEZQI ZATSAZ cuenta ya con un par de álbumes: "Rise and Fall of Passional Sanity" (LP 1991, CD 1992, re edición 2000) y "The Tide Turns" (demo y CD 2002), además de un par de compilaciones donde participan con un tema.
LManticornio


Sometimes mistaken as a normal group,BLEZQI ZATSAZ were actually a solo-project of keyboardist Fabio Ribeiro,before entering the prog metal scene with ''Angra'' and ''Shaman''.Ribeiro attended both guitar and keyboard/piano lessons as a young man and participated in a couple of bands during the 80's before creating his personal work.This would come in 1991 with the beautiful title ''Rise and fall of passionate sanity''.
The album can be described as a personal bet of Ribeiro around his classical studies,as it presents a grandiose,full-blown symphonic work,filled with a number of different keyboards and electronics.The sound is not that far from what TEMPUS FUGIT presented as little later with hints of JEAN MICHELLE JARRE.Here melodic guitar solos are blended with classical-based synths and deep electronics to create excellent instrumental soundscapes.Digital synthesizers with bombastic passages are folowed by the nice use of the Minimoog and the numerous classical piano parts,full of delicacy and beauty.However,the album will propably be characterized as a tiring one for anyone not deep into the massive use of keyboards and electronics,but instrumentally speaking it alternates constatnly between more intense and smooth moments.Keyboard freaks will love this one to death,for all the others you should check some samples first before purchasing.Nevertheless,a recommended release of pure symphonicism.
psarros

Quite a strange name for this Brazilian band !
Very good musicianship (specially the keys are great, thanks Fabio Ribeiro). This instrumental album is truely pleasant to listen to. Bombastic moments ("The Last Wisdom" and especially "Heart & Soul" which is my favourite : fantastic guitar play here as well), intimist piano passages ("Mind").
"Friday Twilight" 's intro sounds like "Horizon" from "Genesis" and develops quite remarkably into a very melodious song with lots of guitar & synths.
Although some influences are obvious (Yes, ELP) it was quite a good surprise to discover this band.
Lots of very short tracks though on this album (7 of about 1'30" which is quite short to really develop an idea). Not essential but still this album deserves a listen. Three stars.
Daniel

Please tell us what the Hell does BLEZQI ZATSAZ mean?" So say the sleeve notes for this album by Brazilian keyboard wizard Fábio Ribeiro and the three other musicians (guitars, bass and drums/percussion) he gathered together for this project, recorded in 1990 and 1991 (bonus track recorded in 1995).
I'll tell you what BLEZQI ZATSAZ means: 54 minutes 35 seconds of keyboards-dominated instrumental music with soaring guitars in places that should leave many synthesizer aficionados impressed. Putting aside the instruments used by the other musicians, just consider the equipment Fábio Ribeiro used on this album: ARP Odyssey, Casio CZ101, Casio CZ1000, E-MU Proteus 1XR, Kawai K1M, Kawai K3M, Kawai K4, Korg M1, Korg T3, Korg DSS1, Minimoog, Oberheim Matrix 1000, Roland D70, Yamaha DX7, Yamaha SY77, Yamaha QX5, Eventide H3000SE, Atari 1040ST (C-Lab Notator), Korg 01/WFD, Korg 01R/W, Korg 03R/W, Korg X, Yamaha DX7S. The sleeve notes thank, amongst others, Bob Moog ("for everything") and RICK WAKEMAN, although it's not clear whether the two actually helped Ribeiro or whether the former is simply being thanked for inventing the Minimoog and the latter for inspiration.
This is bombastic symphonic Progressive Rock with melody; we're not talking psychedelic 'electronica' here. Fans of RICK WAKEMAN and VANGELIS may find this album of interest. The album is Music (Ribeiro even includes some Bach in one piece) but, as synthesizer fans might expect for such a project, a host of interesting synthesizer-generated sounds are scattered liberally throughout the tracks. The 2000 release has a rather unexpected bonus track: 'Snowman', Ribeiro's synthesizer-driven instrumental interpretation of the song 'Walking In The Air' written by Howard Blake and covered by Ritchie Blackmore's RAINBOW as 'Snowman'. The song was written for the animation of Raymond Briggs' story "The Snowman", first shown on TV on Christmas Eve 1982 (I remember it well!).
The album starts off with 'Dawn', tinkling sounds giving way to wailing synthesizer, breathy 'pipes' and chirps, and then courtly, medieval-sounding 'trumpets' and 'strings' make a majestic entrance.
'The Last Wisdom' initially has a very electronic sound in the vein of VANGELIS, but then bops along with drums and guitar accompanying, again with synthesizer sometimes sounding like orchestral strings. The 'buzzy' synthesizer in this track is not always so pleasant to my ears, but overall the track is not bad.
'Mind' is a short track with haunting, tinkling 'piano' and 'owl hoots', leading into the track 'Heart and Soul' which is reminiscent of VANGELIS (and Greece) at the start but then ups tempo and bops along with foot-tapping drums and percussion supporting some quite fast synthesizer, dreamy guitar, 'strings', 'flute' and 'clavichord'. A good track.
'Shine' is a very short piece with 'horns', leading into the 'piano' of the track 'In A Flash': a calm piece with 'flute' and 'horns'. It sounds a bit twee, but only for a minute, because then the guitar comes in briefly to rescue the track and it then mutates into 'piano' and 'soprano saxophone' à la KENNY G! It's slightly corny, but very laid back.
'Friday Twilight' starts with some 'cymbal', lovely acoustic guitar, and then comes tambour, the creaking of the deck of a wooden boat (the 'boat' rolls from side to side if you've got headphones on!) and in comes a good beat and synthesizer that, to me, is again reminiscent of VANGELIS. The 'deck creaking' sound is very evocative and I like this track. Apart from the creaking sound, there are all sorts of other synthesizer-generated sounds such as clanging ship's bell and bow waves as the 'ship' ploughs through the 'water'. Then comes some oriental-sounding synthesizer and nice 'flute', then more synthesizer which this time reminds me of JAN HAMMER, then 'trumpets' heralding some excellent, soaring guitar licks followed by some buzzy synthesizer emulating the soaring guitar. Surprisingly, it just fades out at the end. Still, it's a super track and probably my favourite of the album.
The start of the short track 'Haunted Recollections' again reminds me of VANGELIS. There are many interesting sounds: 'seagulls' and echoey 'whales'.
'The Wrath' is a boppy track, again with 'horns', 'flutes', 'chorus' and a marching, slightly medieval feel at the beginning but feeling more modern about a third of the way through, at one point lapsing into jazzy barroom 'piano' with guitar, fat synthesizer and various synthesizer sounds in the background.
'Void, The Partner' is a short, sombre track with all sorts of echoey noises in the background, synthesizer dancing around like rats, then Arabic 'pipes' in the foreground. Anyway, think Edgar Allen Poe. But then the tinkling 'bells' come in, followed by 'clavichord' to kick off 'The Rising', with a thumping backing and catchy key-tapping rhythm underlying fast synthesizer, followed by Bach 'organ' (which does sound good: the reverb!). The second part of 'The Rising' kicks off with a catchy thumping drum, 'clavichord' and 'harpsichord' on top and 'trumpets'. Damn good track, with a majestic 'organ' and 'xylophone' ending.
And then comes the bonus track: 'Snowman' (see earlier) to nicely round off the album, with a slow, thumping KRAFTWERK/VANGELIS beat.
The production is excellent, the recording is as clear as a bell, and the large mix of sounds (predominantly synthesizers) is impressive. The stereo effect and all the nuances are especially pleasing when you listen using headphones. In my view it's more background music than foreground music though - perhaps the sort of thing you would have playing at the beginning of a big event in a stadium for effect (hope that does not sound critical). I think this album would be simply *adored* by some and regarded as derivative by others. The musicianship and attention to detail is unmistakable: a myriad of sounds carefully woven into the music by Fábio Ribeiro. He wrote all the music except for 'The Last Wisdom' and 'Heart And Soul' on which he was co-author, 'Shine' and 'Snowman' (well, and the snippet of Bach in 'The Rising'). The album is very much a showcase for Ribeiro - the guy is a wiz of the synthesizer and clearly loves what he does. As a taster, you can check out a couple of the tracks from this album on the BLEZQI ZATSAZ official Web site - the MP3s take a bit of finding, but they're there: 'The Last Wisdom' and 'The Rising'. I enjoy listening to this album and am glad to own it but, even though I am a big fan of keyboards, have to say that, in my opinion, it's a 3-star album (Good, but non-essential). But it's a very good non-essential album!
Fitzcarraldo

One year after the III MILENIO experience, Brasilian keyboard player Fabio RIBEIRO decided to take a step higher in founding BLEZQI ZATSAZ. This power-trio played deliberately on the same ground as EMERSON, LAKE & PALMER, showing however a very strong personality and a flawless originality. The omnipresence of keyboards is a major feature of the classically written band's music, which can be compared to that of SOLARIS and some of the best Japanese combos (DEJA VU, MUGEN...). With the Musea reissue including bonus tracks, the sole album "Rise And Fall Of Passional Sanity" (1991) is a little gem of symphonic Progressive rock. Although Fabio RIBEIRO was believed to be comfortably settled within the second embodiment of ANGRA, our man has been back with his first love, providing a rather unexpected follow-up to his masterpiece. "The Tide Turns" is another gem, that you should not miss either at all !
Olav Martin Bjørnsen

Sometimes mistaken as a normal group,BLEZQI ZATSAZ were actually a solo-project of keyboardist Fabio Ribeiro,before entering the prog metal scene with Angra.Ribeiro attended both guitar and keyboard/piano lessons as a young man and participated in a couple of bands during the 80's before creating his personal work.This would come in 1991 with the beautiful title ''Rise and fall of passionate sanity''.
The album can be described as a personal bet of Ribeiro around his classical studies,as it presents a grandiose,full-blown symphonic work,filled with a number of different keyboards and electronics.The sound is not that far from what TEMPUS FUGIT presented as little later with hints of JEAN MICHELLE JARRE.Here melodic guitar solos are blended with classical-based synths and deep electronics to create excellent instrumental soundscapes.Digital synthesizers with bombastic passages are folowed by the nice use of the Minimoog and the numerous classical piano parts,full of delicacy and beauty.However,the album will propably be characterized as a tiring one for anyone not deep into the massive use of keyboards and electronics,but instrumentally speaking it alternates constatnly between more intense and smooth moments.Keyboard freaks will love this one to death,for all the others you should check some samples first before purchasing.Nevertheless,a recommended release of pure symphonicism.
Discogs

Instrumental keyboards driven symphonic rock from Brazil with brilliant moments. Sometimes bombastic, sometimes classic, it seems to be a big Rick Wakeman influence in Fabio Ribeiro, the BZ keyboardist. The whole album is very good -even when there are not super complex structures- because melodies are really nice and the playing is magnificent. Recommended.
Marcelo Matusevich

In 1991, Brazilian keyboardist Fabio Ribiero released the first Blezqi Zatsaz album "The Rise And Fall Of Passional Sanity" and then more or less disappeared. He resurfaced a few years ago as the keyboardist with Shaman, the offshoot band from Angra. Finally we get the new Blezqi Zatsaz album and it's a masterpiece of instrumental symphonic prog. Ribiero is helped by an assortment of musicians from the Brazilian prog and metal community - most notably Kiko Loureiro, the incredible guitarist from Angra as well as Eduardo Ardanuy, the drummer for Dr. Sin. Ribiero is a powerhouse - think Wakeman/Rudess/Vangelis all rolled into one. The music is straight on symphonic rock with dazzling synth and guitar solos. Ribiero takes old school prog and turns it on it's head! The last thing that needs to be mentioned is the packaging...this is housed in a deluxe DVD sized digipak with a full color 18 page booklet. Haven't heard too much great symphonic prog lately...here's one. Highest recommendation.
Ken Golden
Brazilian band led by keyboard-wizard Fabio Ribiero who runs the show here. The production of the albums sounds a little bit thin and lacks depth but the music makes up for it. This is an all-keyboard album whith the rest of the instruments used mostly as backup for the keyboards. For all you out there who miss what Rick Wakeman did in the mid 70s, here is something for you. Blezqi Zatsaz is an all-instrumental and Mr Fabio Ribeiro uses most of his keyboard arsenal here.
Recommended songs are The last 'Wisdom' and 'Heart and Soul'. All in all a good album for us keyboard fans. There is supposed to be a second album from this band but I haven't found it.
And as they say on the cover of album: 'What the hell does Blezqi zatsaz mean?'
Proggnosis


Este álbum está especialmente indicado para los amantes del progresivo con predominio de teclados, a lo Rick Wakeman. Un álbum suntuoso de fácil escucha y agradable, con buenas canciones y puro sinfonismo.





Comentarios

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer

Los Grillos - Vibraciones Latinoamericanas (1976)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Los Grillos, y resumiendo les diría que si Jethro Tull hubiera sido andino, probablemente hubiese grabado este disco, ya que encontrarás flautas similares a Ian Anderson, junto con instrumentos de viento autóctonos. Un disco con 8 temas con una duración total que no alcanza la media hora. De alguna manera puede trazarse un paralelismo con Los Jaivas de Chile, pero se debe tener en cuenta que la raíz folclórica es diferente y con un sonido propio de altiplano. Aquí, uno de los discos más importantes de la historia del rock en Bolivia, y una de las mayores joyas del rock boliviano, expresión del folk rock temprano donde Los Grillos fundadon el sonido del Neo Folclore Andino, incursionando en el Moog a modo de "sintetizador andino". Si disfrutaste de "Alturas de Macchu Picchu" de Los Jaivas, o los bolivianos Wara o los argentinos Contraluz, descubrirá

Varios Artistas - Reimagining in the Court of the Crimson King (2024)

La realeza de la música rock se reunió para recrear uno de los álbumes más importantes e influyentes de la historia, la obra maestra de King Crimson de 1969, "In ​​The Court Of The Crimson King", y Jorge Nuñez se volvió a acordar de ustedes y es por ello que ahora lo presentamos en sociedad: uno de los álbumes más icónicos de la historia de la música, considerado por los críticos como una grandiosa obra maestra, vuelve a ser noticia porque recién salió del horno su última resurrección, con reversiones a cargo de miembros de King Crimson, como Mel Collins y Jakko M. Jakszyk, así como de Todd Rundgren, Chris Polonia (Megadeth), Ian Paice (Deep Purple), Joe Lynn Turner (Rainbow), James LaBrie (Dream Theater), Carmine Appice (Vanilla Fudge, Cactus, Pappo's Blues, etc.), Steve Hillage (Gong) y más. Y lo más divertido es que seguramente quedarás paralizado de oír como cada tema es interpretada por esta extraordinario banda de músicos. Para que te entretengas en el finde, es

Spinetta y el sonido primordial

“Si vinieron para que les hable de mí, me voy –dijo Luis Alberto Spinetta al tomar el micrófono–. Yo les voy a hablar de la música en una faz filosófica: del origen de la materia sonora y su repercusión en la civilización. Y solo contestaré preguntas sobre eso, no sobre Spinetta.” Eran pasadas las 19.30 del lunes 2 de julio de 1990 cuando el Flaco dio comienzo a su “clínica de poesía musical” en la Casa Suiza –ubicada en Rodríguez Peña 254 de la ciudad de Buenos Aires–, con entrada libre y gratuita, ante más de cuatrocientas personas. Años después, esa charla se convertiría en un libro apócrifo: El sonido primordial. Por Patricio Féminis Esta es la historia de aquella conferencia de Spinetta que llegaría a tener una edición pirata, como si fuera un libro suyo, y que llegaría a venderse por dos editoriales distintas en Mercado Libre. Aquel lunes invernal de 1990, el guitarrista, cantante y creador asistió para exponer en la Casa Suiza (hoy tapiada por un edificio en construcción)

La Mesa Beatle: Borges y el Squonk de Genesis. Un homenaje a las aventuras íntimas de los perdedores

Buenos días desde La Barra Beatles, hoy nos vamos rumbo a la Inglaterra de los 70´s, una era de oro que pone melancolía en La Barra. La idea es  rememorar a una de las grandes bandas de rock progresivo, que en Argentina empezamos a conocer años después de sus primeros lanzamientos. En 1976 Genesis publica el primer disco luego de la traumática partida de su cantante y miembro fundador Peter Gabriel. Representó todo un reto, porque mucha gente teorizó que con esa separación el grupo había sufrido una herida de muerte. Perder un cantante y compositor de la talla de Peter creo que preocupa a cualquiera, pero los muchachos no arrugaron y decidieron continuar, el resultado fue uno de sus mejores trabajos: “A trick of the tail”. Para algunos la traducción literal sería “Un truco de la cola”, otros hablan de un giro idiomático que sería algo así como “El diablo estuvo metiendo la cola”, también lo traducen como “Un golpe de timón”. Por Jorge Garacotche Este bellísimo álbum fue grabado entre

La indiferencia de los tiranizados duele como la crueldad de los tiranos

Para John Berger, "las tiranías no solo son crueles por sí mismas, sino que, además, ejemplifican la crueldad y, por consiguiente, fomentan la capacidad para serlo y la indiferencia frente a ella entre los tiranizados". Estamos frente a una avanzada masiva sobre nuestras vidas. Hacia donde miremos vemos catástrofe. Despidos, comedores sin comida, cierre de programas que garantizaban derechos, desfinanciamiento de las universidades públicas, desregulación de las tarifas, represión de la protesta, el endeudamiento como mecanismo de reducción de la posibilidad de vivir y una larga  lista que se actualiza día tras día. Frente a esto, se suceden expresiones que intentan revalorizar las vidas dañadas: "Nuestro trabajo era importante", "no todos somos ñoquis" o ―peor aún― "yo no era ñoqui", "lxs docentes no adoctrinamos", "perdimos compañerxs que hacían". Tenemos que producir valor a partir de la desgracia. Vivir se convirtió en

Miguel Abuelo & Nada - Miguel Abuelo & Nada (1973)

Mucho antes de agitar la primavera alfonsinista de la recién llegada democracia con la segunda encarnación de Los Abuelos de la Nada allá por los años 80, había nacido en Francia la primera versión de esta agrupación, pariendo además un disco maldito del que poco se llegó a conocer por estos parajes, e inclusive la primera edición para el mercado argentino de este disco salió no hace mucho. Un disco particular, donde hay hard rock, psicodelia, experimentación, y además una historia muy rica donde terminan apareciendo muchos de los máximos referentes del rock argentino, y donde Miguel Abuelo, ese niño de la calle devenido en poeta iluminado por la psicodelia y el folclore del noroeste es el protagonista casi casi, principal. Recién lo acabamos de presentar y ahora revivimos este disco tan particular. Un disco de culto que no puede estar afuera del blog cabeza. Artista: Miguel Abuelo & Nada Álbum: Miguel Abuelo & Nada Año: 1973 Género: Hard rock / Rock psicodélico Duració

Incredible Expanding Mindfuck (I.E.M.) - I.E.M. (2010)

Una reedición de la discografía completa de I.E.M., y convengamos que estos temas de I.E.M. eran muy difíciles de encontrar dado que sus ediciones fueron de una tirada muy limitada que ya se había por descatalogada ya hace mucho tiempo. Otro enorme aporte de LightbulbSun, y para aquellos que no están familiarizados con esto, les cuento que estos son los álbums en formato boxset de I.E.M., o Incredible Expanding Mindfuck, o el apodo de Steven Wilson para sus exploraciones psicodélicas y krautrock creadas entre lo que va de 1996 hasta el 2001 que pueden resultarte una especie de shock. Este compilado reúne con los 3 álbumes de estudio en este período, y definitivamente har algunas joyas aquí que seguramente serán muy apreciadas por el público cabezón. E ideal para cerrar otra semana a pura música en el blog cabeza, aquí tienen mucha música por si el fin de semana se presenta feo y lluvioso y se te joda el asado... con esto no te vas a aburrir. Artista: Incredible Expanding Mindfuck Á

El arte es para el aire: El aplausómetro, según Spinetta

"No puedo evaluar lo que hago con el aplausómetro. Me importa un belín. La pregunta es, si un pintor que sabe que es bueno sabe también que no va a poder mostrar sus cuadros, ¿los pintaría? Más bien. Le chupa un huevo. Un novelista, un poeta que es capaz de escribir versos, ¿qué necesita? Nada; va a Pippo, se pide un fresco y batata, se sienta y en el mantel, nomás, escribe LAS palabras. ¿Tecnología? Nada ¿Costo? Cero. Si uno hace música y sabe que suena bien, no importa si otro cree que no es tan buena. ¿Qué? ¿La voy a parar y no la voy a componer? No. Me importa un pito. Es el aire para quien yo la estoy haciendo y es el aire el que me va a devolver lo que yo quiera sembrar allí. ¿Acaso una novela se aplaude? Se lee en soledad. El arte es un trabajo individual y suena dentro del recinto en el que se lo trabaja. De ahí a que se crea que es una necesidad que otro lo escuche hay un largo espacio. Y, por otro lado, cuando la música es buena, cura. Cura. Sólo eso. Entonces, ahí sí

Present - This Is Not The End (2024)

Comenzamos la semana a lo grande con el último disco del legendario ensamble belga Present (uno de los grandes valuartes del mejor avant-garde, rock de cámara y Rock In Opposition) y,  pesar de su título, lamentablemente será el último lanzamiento de la banda ya que su líder y compositor Roger Trigaux (ex Univers Zero) murió durante su grabación. El disco es una verdadera bestialidad que combina como ninguno el rock pesado con música de cámara de influencias clásicas y zeuhl, y al igual que todas sus demás obras, es una deslumbrante exposición de maestría musical, donde abundan precisas combinaciones de instrumentos sincopados, todos aparentemente provenientes de diferentes ángulos pero que en última instancia trabajan juntos como un todo cohesivo. Unos tipos que lanzaban un disco cada muerte de obispo, imagino que por el trabajo que conlleva lanzar este tipo de obras, pero cada vez que publicaron un trabajo rompieron el molde tanto por lo imaginativo de su obra como por su calidad

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.