Ir al contenido principal

Bruno Sanfilippo - Urbs (2012)

Artista: Bruno Sanfilippo
Álbum: Urbs
Año: 2012
Género: Ambient, Atmosférico
Duración: 67:33
Nacionalidad: Argentina


Lista de Temas:
01. Urban Flow
02. The City Reflected
03. Chaotic Order
04. The Gray Umbrella

Alineación:
- Bruno Sanfilippo / Todos los instrumentos


Convengamos que no me considero la persona apropiada para reseñar un disco "ambient" porque no es mi estilo, y salvo ocasionalmente, en estados de ánimo especiales, me dispongo a escuhar un disco de este estilo... pero allá vamos, dejo algún comentario pero principalmente dejo muchos otros comentarios de gente que se atreve al estilo o es más caradura que yo, je.

Where is the defined boundary between sound and noise? Generally, music does not seem to be related to noise.
Due to the fragility of its aesthetic dimension, urban noise, in its context common things, seems to be inexpressive. In the production of this work I try to merge elements from a punctual approach, discrete in elements and discourses...
We all know that the music itself does not bear any content; it only resounds through the subjective associations of the psyche, in any case, mobilizing the feeling of the listener.
Bruno Sanfilippo, 2011


Para quien no lo conozca y ni sepa de quien estamos hablando, le dejo este próximo comentario, aclarando un poco y presentando a este personaje:

Bruno Sanfilippo es un músico y compositor de formación clásica que ha estado creando música desde hace más de 20 años.
Su enfoque alterna entre la exploración de conceptos minimalistas en piano y electroacústica.
Le obsesiona la búsqueda de lo nuevo, lo sorprendente, lo mágico, y lo profundo. En los sueños no hay cosa imaginada demasiado absurda o demasiado rara - y la música de Bruno proviene de esa fuente onírica inagotable y descarada.
Durante los úlimos años ha realizado música encargada para pequeños proyectos de cine y video.
Ofrece conciertos y eventos multimedia en diferente escenarios y festivales. Usualmente consisten en improvisaciones en piano + cuerdas, o + set electrónico, laptop y video proyecciones. Ha contribuido en varios recopilatorios y ha colaborado en numerosos proyectos con artistas tan notables como: Mathias Grassow, Marsen Jules, Max Corbacho y Alio Die.
Música Global

Bruno Sanfilippo, músico oriundo de Argentina pero que está viviendo en Barcelona, pertenece a este encantador hermandad de músicos que a pesar de tener una licenciatura en composición clásica, utiliza toda su técnica compositiva para alzar su vuelo a nuevos horizontes, en base a su instrumento: el piano, pero no sólo con él sino que además le suma el sonido de electrónicos y de samplers y, además, grabaciones de campo tomados de la realidad: subterráneos, estaciones de tren, iglesias, la calle, los bares, etc.
Las fotografías que componen este álbum "urbano" nos regala instantáneas que están llenas de fuerza expresiva y que asumen el carácter de un viaje onírico a un mundo que sabe cómo transformarse de un lugar caótico de un universo metafísico desbordante de belleza y de ensueño musical.


Urbs es el título del último álbum de mi buen amigo Bruno Sanfilippo, un trabajo de corte atmosférico y planeador basado en grabaciones de campo urbanas que se acaba de publicar en el sello discográfico Hypnos Recordings.
El álbum, que tuve oportunidad de escuchar ya hace unos meses, es de una calidad y delicadeza realmente excepcionales, aunque se aleja un poco de la magia melódica a la que nos tiene acostumbrados el compositor argentino. Encontramos aquí una fuerte presencia electrónica de estructuras minimalistas, en ocasiones con cierto cariz atonal, encargadas de generar texturas altamente inmersivas y sutiles pasajes armónicos pero que también contienen parte de esa magia tan característica de su música. Así, podemos encontrar pasajes realmente épicos como la parte final de Urban Flow, con sublimes coros vocales y una intensa nube de sonidos microtonales o el corte más melódico del disco, The Gray Umbrella, donde las notas afloran con un tono de melancolía más cercano a lo que Bruno nos tiene acostumbrados.
Sin embargo la fuerza y la belleza de Urbs no radican sólo en todo este imaginario instrumental, si no en cómo se combinan dichas texturas con las grabaciones realizadas en entornos urbanos y el tratamiento que se le ha dado a estos. Entre dichas grabaciones se incluyen estaciones de tren, calles, bares y otros espacios públicos, lugares que pueden resultarnos muy familiares pero que en ocasiones nos será difícil identificar gracias al procesamiento recibido. El resultado es un fascinante ejercicio exploratorio a través de un frondoso universo sonoro con evidente aroma urbanita, con espacios pertenecientes a una ciudad que se nos antoja imposible gracias a toda esa hermosa lírica que sólo un gran compositor podría integrar.
El disco se ha editado, como decía, en el sello Hypnos en formato digipack y se encuentra disponible desde su webstore a un precio introductorio de 8,99$ (sólo hasta el próximo viernes), todo un regalo para una obra maestra. Para más detalles e incluso escuchar el disco completo os animo a visitar bruno-sanfilippo.com
Ran Kirlian

Bruno Sanfilippo es un compositor que me fascina desde hace muchos años, principalmente desde que tuve el placer de escuchar "Suite Patagonia", pero es un hombre que no ha dejado de evolucionar en su música y en sus últimos trabajos esta se ha vuelto profunda e intimista, ahora nos presenta su nuevo trabajo titulado "Urbs", un disco que está publicado por el sello norteamericano Hypnos.
En este trabajo, Bruno se encarga hasta de la portada, con una curiosa imagen realizada desde un autobús en la ciudad de Berlín, algo que nos va a indicar por donde va a circular el contenido del mismo, un trabajo en el que compositor recopila sonidos de diversas ciudades del mundo, entre ellas de New York, en concreto de la Grand Central Station para ir creando un trabajo conceptual que gira alrededor de los sonidos de las ciudades, de esas urbes que se han apoderado del mundo.
Comenzar a escuchar este trabajo, es trasladarse al interior del mundo circundante de una gran ciudad, de los sonidos que nos envuelven cada vez que nos adentramos en una, pero entre esa monotía, ese ruido, ese caos, puede surgir la belleza e indudablemente la música de Bruno se encarga de ello. El compositor consigue a la perfección con esta obra hacernos sentir esas sensaciones de opresión, de falta de libertad, de esos ruidos que se apoderan de nosotros, pero Bruno, también nos hace ver que el ruido no deja de ser una percepción y de él podemos extraer música, sonidos que generan composiciones y que nos permiten también soñar, porque la música es una forma de soñar.
La concepción de este trabajo, por momentos me hizo recordar un fantástico disco de Vangelis titulado "The City", el disco de Bruno es más oscuro, quizás más íntimo, pero la idea es la misma, esa idea de mostrarnos ese ruido de la ciudad, pero que puede llegar a ser música para nuestros oídos siempre que estemos dispuestos a abrir nuestra mente. Cómo siempre, un verdadero placer el disfrutar de un nuevo trabajo de Bruno Sanfilippo, y que podemos disfrutar tanto en el campo como en un gran urbe.
Roberto Vales

"Urbs" es un título extraño que tiene sentido cuando se descubre el tema de la música, el concepto, se basa en la vida urbana, su movimiento, su discurrir, forman el paisaje sonoro surrealista dentro lo que podría suceder en una ciudad urbana y todas sus historias y emociones. El álbum se divide en cuatro pistas, pero suena como una gran pista larga, los tres primeros temas con un promedio de 20 minutos cada una.
Les dejo algunos otros comentarios sobre la obra, pero ahora en inglés:

The title Urbs derives from the prominent incorporation urban sound environments, recorded by Sanfilippo in urban environments such as train stations, streets, bars and other public areas to explore the boundaries between the textural sounds which surround all of us day to day, and the nature of composed sound art such as music. These "real world" sound textures merge with more traditional electronics such as synthesizers and samplers, leaving no doubt as to the composed and "intentional" nature of these soundscapes.
Gentle and evocative, subtly textural and transporting, Urbs is something we genuinely expect to become a long-term favorite among Hypnos releases.
Hypnos Recordings

Not surprisingly, Urbs, the debut Hypnos CD by Barcelona, Spain-based composer-musician Bruno Sanfilippo, draws extensively upon the urban environment for much of its source material.
Field recordings, most of them gathered using an iPod Touch from train stations, streets, bars, subway platforms, and other public settings (in various European cities as well as Grand Central Station in Manhattan) are transformed liberally as they're threaded into the dense fabric of the CD's four compositions.
Urbs is not a pure field recordings-based collection, then, but one which uses them in conjunction with Sanfilippo's samplers and his Korg Radias synthesizer.
What results is an interesting fusion that merges the everyday city environment that is so indelibly a part of many peoples' lives (and to which they therefore become sonically desensitized to as a result) and ambient-drone synthesizer music. “Urban Flow” alchemizes field recordings gathered from various environments into a nightscape of powerfully evocative character.
Footsteps, buzzings, creaks, and clatter are some of the real-world sounds Sanfilippo integrates into the setting, though they're never merely sandwiched together and left untreated.
Instead, they're heavily dosed with reverb and merged with synthesizer and sampler-generated elements until a dream-like, slow-motion drone is the provocative result.
In “The City Reflected,” muffled voices and crystalline shadings drift across a central mass of echo-drenched haze, with everything moving at an even slower pace than in the opening piece.
In a not unwelcoming move, Sanfilippo strips the material back in isolated moments so that a single sound predominates, whether it be water sounds or synth washes—something the track's twenty-minute duration can easily afford to accommodate.
That sense of drift isn't displeasing either, as it's used to establish an overall harmonious ambiance that's easy for the listener to embrace.
In having softly whistling tones float alongside the muted noises of the city, the slightly longer “Chaotic Order” unfolds in unexpectedly serene manner for its opening ten minutes before glitchy textures extend the piece into rougher territory. The moment passes quickly, however, after which “Chaotic Order” assumes a noticeably extraterrestrial character when lunar transmissions, rumblings, and whooshes grow ever more dominant. The seven-minute “The Gray Umbrella” can't help but feel like a coda when it's so short compared to the other pieces, yet it nevertheless tells a complete story in its melding of synth patterns and reverberant voice mutterings.
Textura

On "Urbs", Bruno Sanfilippo's debut release on the Hypnos label, Bruno works with some previously unexplored styles, moving away from the gentle piano sounds of earlier recordings and replacing them with a more abstract form which I'm happy to discover is just as accomplished and just as appealing as his earlier work.
"Urban Flow" is a night time journey through the city, found sounds and drifting pads creating a vibrant and moody film noir environment. As the track progresses, the sound takes a turn for the fantastic with pads stretching and expanding around the soundfield, a wash of sound over the city giving it a golden sheen, illuminating magic that may have gone otherwise unnoticed.
"The City Reflected" continues through the city on a rain drenched evening. Cars drive through the mist and puddles while tones arc and bend, high trebly tones piercing like lights through the night time fog. A selection of drones lie underneath, an interesting counterpoint to the beauty of lights. As the piece progresses it very nicely captures that late nighttime feeling that starts around 4am, where things start to get wierd, and where lack of sleep distorts reality enough to make it more surreal.
"Chaotic Order" revels in the sounds of crowds in the city, a slow drift through the streets of crowded areas, voices and footsteps, the sounds that people make in a teaming metropolis. Pads drift slowly overtop, interlacing with eachother, forming a delicate latticework of sound that glides across the track in a most appealing way. As time progresses, a second movement finds the pads joined by other sounds creating a very interesting and emotive piece, a fascinating trip through cinematic sound environments. A third movement begins with a gristly tone and a deep windy drone, an intermittently haunting segment that brings the ghosts of the city to life. A very impressive suite.
The disc closes with "The Gray Umbrella", a thematic book end to the opening track, presenting a similar feeling of a nocturnal walk through the city streets. Quietly ringing notes play alongside the sounds of the city, complementing and weaving through the natural flow of an urban setting. It's a quiet piece to end the album, a sleepy resolution that suggests that the journey has come to a conclusion and it's time to go to bed. And really, that's the best way to end the album, a feeling of completion, satisfaction, and the sense of security that comes with returning full circle to one's own home. Our trip through the city of "Urbs" is done.
Those of you who regularly read the ping things blog will no doubt recognize that I'm running out of ways to say how much I enjoy Bruno's work, running out of ways to say what a talented artist he is. The fact is, I am regularly astonished by his impressive musical talents, and hearing a release like "Urbs" I am further impressed by his versatility, and the way he can easily work within new styles and forms. "Urbs" is a very interesting new direction for Bruno, and as always I look forward to seeing where that direction will lead him.
Rik

The origins of Ambient Music seem to date back to Erik Satie and his idea of "Furniture Music", music that is present in a room and just as unobtrusive as its furniture.
Another idea came from Brian Eno and his renowned Music for Airports. Texturally sparse and of a gentle mood it more fully espoused the notion of music experienced equally well through active listening or at the periphery of awareness. As this musical concept went out into the world it fueled the creativity of many musicians and confirmed the output of others already working towards similar ends. Over the years Ambient Music has quite creatively moved beyond the concepts first implied at its beginnings and now includes an enormous variety of works - some of which reach into the realms of musique concrète, spacemusic and minimalism to further the expressionistic intentions of the composer.
Urbs (67'33") by Bruno Sanfilippo is certainly an album of Ambient Music, but it should also be thought of as a unique and personal creation made in the form of a complex yet truly Ambient soundscape. While it may feel somewhat vague Urbs is much more than mere background music. Yet listeners may have to treat it that way.
The four tracks pass very quietly in a slow motion haze - but as compelling as these realizations are it may be difficult to stay present in the music.
At once dreamlike and vibrant Urbs is interestingly inward. Using synthesized and sampled textures and atmospheres Sanfilippo also works in a distinctive array of field recordings from various urban settings. Voices, street traffic, the ambiance of large spaces and the general sounds of city life are all arranged beautifully amidst breathing drones, ethereal bells and rounded electronic tones. In many passages Sanfilippo combines his manmade sounds with location audio so effectively that it is difficult to discern one from the other - the blending is so complete.
More gesture than musical composition Sanfilippo's work is remarkable for its absence of a recognized process - and may be more notable for its own mysteries than as a means of unlocking ours. Its detailed and fluid movement will cause a range of reactions, none of which is wrong.
Chuck van Zyl

Bruno Sanfilippo is a multi-talented artist, capable of crossing genre borders with ease. On his two latest releases, Urbs and Piano Textures 3, he shows two very different compositional sides–and both are superb in their own right.
Urbs is a deep ambient disc, beatless and drifting, composed from synthesizer washes, liquid electronic textures and field recordings. This is a heavily atmospheric album, full of impression and amorphous imagery and an almost unfathomable sense of vastness. The field recordings are melted and manipulated into new forms.
They dwell like ghosts of memory in the background, retaining recognizable elements–the rolling murmur of a crowd, the lilt of a voice across a public address system.
There’s an intriguing austerity to Sanfilippo’s landscapes in Urbs, a wind-swept loneliness that comes to feel very personal. This is about you, separated and isolated in an urban canyon.
The pauses between moments, especially in “The City Reflected,” become small eternities of waiting as notes fade into an impossibly distant horizon. Sanfilippo leans toward an uneasy feel throughout much of the disc–”The City Reflected” lightens noticeably toward the end–but his sounds are so foggy, floating and incorporeal that they become oddly lulling. It’s easy to give yourself over to it all. This is never more the case than on the stunning “Chaotic Order.” This 25-minute track evokes Eno in its long-drawn, unobtrusive pads. A repeating chime brings up echoes of Thursday Afternoon. Negative space is used beautifully throughout; Sanfilippo is definitely not afraid to hang a pause. This is a piece you internalize in short order, the cadence of the warm synth bringing your breathing in sync.
The field recordings here exist at the edges of hearing, a slight breeze of voices wafting through. Headphone listening is a must with Urbs. Sanfilippo’s details are exquisite, down to the very smallest, and you’ll want to take it all in. Light taps of percussion pepper the background, quiet drones rise and fall, and he never seems to run out of new sounds to fold into the flow.
This is a simply amazing piece of ambient work.
Hypnagogue

This CD from 2012 features 67 minutes of urban ambient music.
Sanfilippo plays: Korg radias synthesizer, samplers, and field recordings. While most ambient synthesists utilize environmental recordings in their music, the general milieu for these samples are appropriated in the countryside.
Here, though, Sanfilippo has confined his sampling to urban locales: inside churches. train stations, subway platforms, and on the streets and in the bars of cities.
This lends this music a completely different temperament. While the tonalities tend to be harsher than normal, they are softened by gentle electronics that serve to unify these sounds into a flowing vista of vaporized concrete and windblown steel.
Despite the grittiness of the samples, though, these tunes possess a certain tranquility, a comfortable familiarity for city dwellers.
Not that the sounds are readily recognizable, for they've been treated and mutated to belong to an eerie palette.
Electronic chords lurk within the mix, embellishing the flowing soundscape with noble influences.
With only one exception, these tracks are excessively long, affording the soundscapes ample time to establish their ethereal stance and indulge in various variations as they progressed. The compositions seethe with a gentle puissance despite their minimal definition. Regardless of whether you closely study the music or enjoy it as a background soundtrack,
the tuneage seeps into the soul and instills a peaceful impression.
Matt Howarth

Experimental ambient and expressive field recordings.
This deeply evocative album centres upon carefully selected urban field recordings gathered by Bruno Sanfilippo from such diverse locations as churches, train stations, subway platforms, streets and bars. Apart from sounds of Grand Central Station in New York, the recordings were obtained within the cities of Europe using just an iPod Touch.
Not just textures to add interest to the more crafted sounds of music; these ghostly audio presences are the main forms within these blurry ethereal soundscapes.
The opening track blends intriguing noise and dream-like musical abstraction from the very start: delicate tonal swells, twinkles and electronic burbles harmonise with soft footfalls, percussive disturbances, metallic clatter and echoing human hubbub. The second track The City Reflected has a somewhat harsher sound for the first fourteen minutes or so than its predecessor - distant voice fragments and turbulent movements hang among dissonant bell tones and uneasy synth pads.
The conclusion softens into hypnotic harmony and leads comfortably into Chaotic Order a twenty-five-and-a-half minute nocturne of welling beauty and environmental sounds presented as if refracted through a heavy veil of sleep. The relatively brief end piece drifts in elegant meandering half slumber - muted chimes and far-off social interactions beclouded by sonic fog.
ARTWORK: This glossy two-panel digipack follows the current Hypnos format: broad black upper border with expressive photo-imagery below.
Ambiguous urban abstracts of turquoise and red light patterns fill both inside and outside spreads. Repeating fluid swirls pool and flow in and out of shadow like a night-time city in the drenched in rain. Cover notes reveal that the imagery was "captured inside a bus in Berlin City." The rear cover lists the four tracks against their respective times with a quotation from Aristotle musing upon the relationship of an individual to society. Inside, the right panel supports the disc in a clear plastic grip; the left delivers recording information; thoughts on the nature of the music and relevant contact details.
Bruno Sanfilippo plunges further and further into the abstruse depths of ambient experimentation with this new release - leaving his more melodic new age origins far behind.
This is the first release by the Spanish musician on the renowned Hypnos label and a mighty introduction it is: bold, confident, luxurious and expansive.
Here Bruno Sanfilippo has softened his sound palette into such subtle tones that it is pleasingly difficult to define "the boundary between [musical] sound and noise."
The usually inexpressive noise of the city becomes another instrument in the arsenal of this skilled audio-sculptor. The four tracks are of fourteen minutes forty-one; twenty minutes twenty seconds; twenty-five twenty-nine and six minutes fifty-eight seconds respectively. You can explore the music at Hypnos or the official Bruno Sanfilippo website.
Paul Jury

The debut CD on Hypnos by ambient maestro Bruno Sanfilippo could not possibly be any more impressive. In fact, to these ears it is one of the finest discs Hypnos has released in the last 15 years. "Urbs", a strange title which makes sense when you discover the urban theme of the music, plays like an alternative, and more ambient, soundtrack to Ridley Scott's 1982 masterpiece "Blade Runner." The striking cover imagery of a photo of Berlin taken through a bus window gives a hint of the surreal soundscapes contained within, which could describe both an urban city and all its stories and emotions, or simultaneously the landing of a spacecraft on a barren and undisturbed extra-solar planet. Sanfilippo utilized only the Korg Radias synthesizer, samplers, and field recordings (of churches, cityscapes, subways, and bars), focusing on the "less is more" approach to sound design, making the music feel open, spacious, and uncluttered. And seemingly, not a sound is out of place as the music unfolds like a radiant dream, a dream which you never want to end.
The album is broken up into four tracks but plays like one long track, the first three averaging 20 minutes a piece. This kind of urban environmental ambient has been done before by other artists--check out Paul Vnuk's "Silence Speaks in Shadow" on Hypnos, or Pete Namlook and Charles Edwards' "Create" series on Fax--but "Urbs" never sounds derivative of those or cliched in any way. And that's probably because the sounds employed on the album are just so jaw-droppingly, viscerally ethereal and beautiful that "Urbs" actually should have been the album to inspire those works. The first two pieces, "Urban Flow" and "The City Reflected," set the stage with gritty, shadowy (but not dark) sound design; "The City Reflected" then morphs into some melodic synth motifs that are incredibly pastoral and calming (I am reminded here of Namlook/Inoue's classic "2350 Broadway" album, which explored similar urban themes).
The third piece, "Chaotic Order," the longest, at over 25 minutes, begins with lush, beautiful melodic sine waves over city soundscapes of streets, voices, etc; here I'm reminded of Steve Roach's classic "Structures from Silence." Slowly, some ultra-ethereal blips echo in and out (Tetsu Inoue fans take note) as the track continues its majestic path, pulling you from downtown to the Moon and back again. Later in the piece, some glitchy sounds add some grittiness to the rainy streets.
The final 7-minute piece, "The Gray Umbrella," opens with heavily reverberated field recordings of voices in a train station, followed by some incredible metallic sounding synth tones that continue the pastoral feel of the album and create a perfect close. What a phenomenal album! "Urbs" has my highest recommendation, and is easily the best ambient album I have heard so far in 2012. Congratulations Bruno Sanfilippo on an instant classic and unforgettable masterpiece.
Drone

Field recordings are the key elements of "Urbs" and "BIOMA", the last two albums of Bruno Sanfilippo (on "BIOMA" he was joined by his fellow soundscaper, Max Corbacho). While on "BIOMA" documenting the life of a nature, on "Urbs" Bruno has decided to focus on everyday's life of a city, when collecting location recordings from various European metropoles plus New York by mapping surrounding environments like train or subway stations, streets, bars, churches...
This brand new album, Bruno's 16th when counting also his collaborations with Mathias Grassow or above mentioned Max Corbacho, is not only his premiere work for renowned Hypnos label, but also a quite radical departure from all his previous works that are spanning from rather ambient/new age oriented, through deeper organic or cinematic ambience to modern classical influenced. Bruno Sanfilippo is now venturing with "Urbs" into more minimal soundscaping with gently portrayed pulsing life of the city. To be honest, without knowing the name of the artist who is behind "Urbs", I would never connect it to Bruno Sanfilippo. But don't be afraid, because this chameleonic change is not only totally adventurous, but also proving the unlimited creativity and considerable talent of this sound architect (born in Buenos Aires, Argentina, but residing in Barcelona, Spain).
"Urban Flow" is perfectly chosen name for opening piece, with dominating colder on-site recordings of various rumblings, noises, buzzes, creaks or squeaks, all wrapped by hazed nocturnal atmosphere and masterfully merged with deeply evocative drones and assorted mesmerizingly or mysteriously emerging voice and choir samples. Wow, this is absolutely phenomenal, nearly 15-minute intro!!! Grandioso & mágico, Bruno!!!
Voice transmissions unfold the next piece, "The City Reflected", clocking over 20 minutes. Deep, nearly ear-bending echoes, various rumblings, mysteriously odd voices enter the stage as well, everything harmoniously crafted and bridged, and superbly evoking a place similar to some underground lively corridor. Cascading sonic palette is minimal, but intense and maximally effective. "Chaotic Order", a 25 and half minutes long opus reveals with deeper drones, again enriched by distant conversations and various street rumblings, serenely drifting before entering during the second third into slightly more active areas with glitchy and hissy elements invading. The last third returns to more mysterious and droning course with assorted noises, breathings and voices on the back. Definitely another deeply absorbing masterpiece!!!
The closing piece, 7-minute "The Gray Umbrella", is colored by various voice recordings, possibly the most textured sonic escapade slowly moving towards the end into minimal and quieter, nearly meditative outro. "Urbs" is stirringly challenging and refreshing, carefully sculpted and fused into amazingly homogeneous structure, with strong attention paid to every detail.
This album delivers enormous amount of spectacular listening moments and transports each listener into magnificently immersing urban environments.
Bravo to Bruno Sanfilippo, bravo to Hypnos!!!
Richard Gürtler

On “Urbs”, Bruno Sanfilippo introduces the listener in the amazing world of city soundscapes and its vast array of noises.
Bruno tried to merge this mysterious alchemy from a punctual approach, discrete in elements and discourses.
“Urbs” offers a spacious, mysterious and above all hypnotizing sonic ride through the multiple dimensions of inner city life in four lengthy tracks.
Don’t think this is kind of background music as the gliding and gradually shifting effect of noises and field recordings melted together demands focussed listening.
I’m personally not too amused by the occasional, slightly distracting experimental cracks and noises as employed in “Chaotic Order” (with its 25-minute duration the longest track on the album).
Fortunately, a sense of harmony and stillness slides back on “The Gray Umbrella”, in a way slightly approaching Vangelis “Bladerunner” atmosphere.
All in all, “Urbs” makes an intense listening experience
Bert Strolenberg

Para terminar, si te gusta la música ambiental y si te gustan cosas como las que crea y genera Steve Roach, por ejemplo, entrale sin miedos porque este disco es mucho más que interesante, y lo probables sea que te resulte una delicia.



Comentarios

  1. Download: (Flac + CUE + Log - No Scans)
    http://pastebin.com/ByczvBLC

    ResponderEliminar
  2. Cancelado el enlace. Igual gracias por los aportes

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Lo dejamos en el listado de discos por resubir. Tenemos mucho para resubir!

      Eliminar
  3. Y ahora que recuerdo, también tengo otros discos de Bruno Sanfilippo para traer...
    Igual, recuerden que los nuevos links irán en la Biblioteca Sonora de la lista de correo. No aquí. Así que imagino que ya estarán suscriptos a la lista de correo. Si no es así, les recuerdo que aquí está un instructivo:

    https://cabezademoog.blogspot.com.ar/p/por-si-algun-dia-no-estamos-aca.html

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer

Los Grillos - Vibraciones Latinoamericanas (1976)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Los Grillos, y resumiendo les diría que si Jethro Tull hubiera sido andino, probablemente hubiese grabado este disco, ya que encontrarás flautas similares a Ian Anderson, junto con instrumentos de viento autóctonos. Un disco con 8 temas con una duración total que no alcanza la media hora. De alguna manera puede trazarse un paralelismo con Los Jaivas de Chile, pero se debe tener en cuenta que la raíz folclórica es diferente y con un sonido propio de altiplano. Aquí, uno de los discos más importantes de la historia del rock en Bolivia, y una de las mayores joyas del rock boliviano, expresión del folk rock temprano donde Los Grillos fundadon el sonido del Neo Folclore Andino, incursionando en el Moog a modo de "sintetizador andino". Si disfrutaste de "Alturas de Macchu Picchu" de Los Jaivas, o los bolivianos Wara o los argentinos Contraluz, descubrirá

Varios Artistas - Reimagining in the Court of the Crimson King (2024)

La realeza de la música rock se reunió para recrear uno de los álbumes más importantes e influyentes de la historia, la obra maestra de King Crimson de 1969, "In ​​The Court Of The Crimson King", y Jorge Nuñez se volvió a acordar de ustedes y es por ello que ahora lo presentamos en sociedad: uno de los álbumes más icónicos de la historia de la música, considerado por los críticos como una grandiosa obra maestra, vuelve a ser noticia porque recién salió del horno su última resurrección, con reversiones a cargo de miembros de King Crimson, como Mel Collins y Jakko M. Jakszyk, así como de Todd Rundgren, Chris Polonia (Megadeth), Ian Paice (Deep Purple), Joe Lynn Turner (Rainbow), James LaBrie (Dream Theater), Carmine Appice (Vanilla Fudge, Cactus, Pappo's Blues, etc.), Steve Hillage (Gong) y más. Y lo más divertido es que seguramente quedarás paralizado de oír como cada tema es interpretada por esta extraordinario banda de músicos. Para que te entretengas en el finde, es

Spinetta y el sonido primordial

“Si vinieron para que les hable de mí, me voy –dijo Luis Alberto Spinetta al tomar el micrófono–. Yo les voy a hablar de la música en una faz filosófica: del origen de la materia sonora y su repercusión en la civilización. Y solo contestaré preguntas sobre eso, no sobre Spinetta.” Eran pasadas las 19.30 del lunes 2 de julio de 1990 cuando el Flaco dio comienzo a su “clínica de poesía musical” en la Casa Suiza –ubicada en Rodríguez Peña 254 de la ciudad de Buenos Aires–, con entrada libre y gratuita, ante más de cuatrocientas personas. Años después, esa charla se convertiría en un libro apócrifo: El sonido primordial. Por Patricio Féminis Esta es la historia de aquella conferencia de Spinetta que llegaría a tener una edición pirata, como si fuera un libro suyo, y que llegaría a venderse por dos editoriales distintas en Mercado Libre. Aquel lunes invernal de 1990, el guitarrista, cantante y creador asistió para exponer en la Casa Suiza (hoy tapiada por un edificio en construcción)

La Mesa Beatle: Borges y el Squonk de Genesis. Un homenaje a las aventuras íntimas de los perdedores

Buenos días desde La Barra Beatles, hoy nos vamos rumbo a la Inglaterra de los 70´s, una era de oro que pone melancolía en La Barra. La idea es  rememorar a una de las grandes bandas de rock progresivo, que en Argentina empezamos a conocer años después de sus primeros lanzamientos. En 1976 Genesis publica el primer disco luego de la traumática partida de su cantante y miembro fundador Peter Gabriel. Representó todo un reto, porque mucha gente teorizó que con esa separación el grupo había sufrido una herida de muerte. Perder un cantante y compositor de la talla de Peter creo que preocupa a cualquiera, pero los muchachos no arrugaron y decidieron continuar, el resultado fue uno de sus mejores trabajos: “A trick of the tail”. Para algunos la traducción literal sería “Un truco de la cola”, otros hablan de un giro idiomático que sería algo así como “El diablo estuvo metiendo la cola”, también lo traducen como “Un golpe de timón”. Por Jorge Garacotche Este bellísimo álbum fue grabado entre

La indiferencia de los tiranizados duele como la crueldad de los tiranos

Para John Berger, "las tiranías no solo son crueles por sí mismas, sino que, además, ejemplifican la crueldad y, por consiguiente, fomentan la capacidad para serlo y la indiferencia frente a ella entre los tiranizados". Estamos frente a una avanzada masiva sobre nuestras vidas. Hacia donde miremos vemos catástrofe. Despidos, comedores sin comida, cierre de programas que garantizaban derechos, desfinanciamiento de las universidades públicas, desregulación de las tarifas, represión de la protesta, el endeudamiento como mecanismo de reducción de la posibilidad de vivir y una larga  lista que se actualiza día tras día. Frente a esto, se suceden expresiones que intentan revalorizar las vidas dañadas: "Nuestro trabajo era importante", "no todos somos ñoquis" o ―peor aún― "yo no era ñoqui", "lxs docentes no adoctrinamos", "perdimos compañerxs que hacían". Tenemos que producir valor a partir de la desgracia. Vivir se convirtió en

Miguel Abuelo & Nada - Miguel Abuelo & Nada (1973)

Mucho antes de agitar la primavera alfonsinista de la recién llegada democracia con la segunda encarnación de Los Abuelos de la Nada allá por los años 80, había nacido en Francia la primera versión de esta agrupación, pariendo además un disco maldito del que poco se llegó a conocer por estos parajes, e inclusive la primera edición para el mercado argentino de este disco salió no hace mucho. Un disco particular, donde hay hard rock, psicodelia, experimentación, y además una historia muy rica donde terminan apareciendo muchos de los máximos referentes del rock argentino, y donde Miguel Abuelo, ese niño de la calle devenido en poeta iluminado por la psicodelia y el folclore del noroeste es el protagonista casi casi, principal. Recién lo acabamos de presentar y ahora revivimos este disco tan particular. Un disco de culto que no puede estar afuera del blog cabeza. Artista: Miguel Abuelo & Nada Álbum: Miguel Abuelo & Nada Año: 1973 Género: Hard rock / Rock psicodélico Duració

Incredible Expanding Mindfuck (I.E.M.) - I.E.M. (2010)

Una reedición de la discografía completa de I.E.M., y convengamos que estos temas de I.E.M. eran muy difíciles de encontrar dado que sus ediciones fueron de una tirada muy limitada que ya se había por descatalogada ya hace mucho tiempo. Otro enorme aporte de LightbulbSun, y para aquellos que no están familiarizados con esto, les cuento que estos son los álbums en formato boxset de I.E.M., o Incredible Expanding Mindfuck, o el apodo de Steven Wilson para sus exploraciones psicodélicas y krautrock creadas entre lo que va de 1996 hasta el 2001 que pueden resultarte una especie de shock. Este compilado reúne con los 3 álbumes de estudio en este período, y definitivamente har algunas joyas aquí que seguramente serán muy apreciadas por el público cabezón. E ideal para cerrar otra semana a pura música en el blog cabeza, aquí tienen mucha música por si el fin de semana se presenta feo y lluvioso y se te joda el asado... con esto no te vas a aburrir. Artista: Incredible Expanding Mindfuck Á

El arte es para el aire: El aplausómetro, según Spinetta

"No puedo evaluar lo que hago con el aplausómetro. Me importa un belín. La pregunta es, si un pintor que sabe que es bueno sabe también que no va a poder mostrar sus cuadros, ¿los pintaría? Más bien. Le chupa un huevo. Un novelista, un poeta que es capaz de escribir versos, ¿qué necesita? Nada; va a Pippo, se pide un fresco y batata, se sienta y en el mantel, nomás, escribe LAS palabras. ¿Tecnología? Nada ¿Costo? Cero. Si uno hace música y sabe que suena bien, no importa si otro cree que no es tan buena. ¿Qué? ¿La voy a parar y no la voy a componer? No. Me importa un pito. Es el aire para quien yo la estoy haciendo y es el aire el que me va a devolver lo que yo quiera sembrar allí. ¿Acaso una novela se aplaude? Se lee en soledad. El arte es un trabajo individual y suena dentro del recinto en el que se lo trabaja. De ahí a que se crea que es una necesidad que otro lo escuche hay un largo espacio. Y, por otro lado, cuando la música es buena, cura. Cura. Sólo eso. Entonces, ahí sí

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (2024)

Entre el stoner rock, el doom y el heavy progresivo, con muchos riffs estupendos para todos y por todos lados, mucha adrenalina y potencia para un disco que en su conjunto resulta sorprendente. El segundo disco de una banda sueca que en todo momento despliega su propio sonido, a 4 años desde su anterior álbum, "Earth". Saltarás planetas, verás colisionar cuerpos celestes, atravesarás galaxias y te verás arrastrado hacia la nada que lo abarca todo, conocerás el vacío y el fuego abrasador de los soles, y también encontrarás algunos arcoíris desplegándose bajo el cielo bermellón. He aquí un viaje interestelar por el universo de los sonidos, en una búsqueda tremenda y desgarradora, un disco muy bien logrado, que muestra una de las facetas de los sonidos de hoy, donde bandas deambulan por el under de todos lados del mundo en pos de su propio sonido y su propia identidad, y también (al igual que muchos de nosotros) su lugar en el mundo terrenal, tan real y doloroso. Los invito

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.