Ir al contenido principal

Ars Nova - Seventh Hell (2009)


Artista: Ars Nova
Álbum: Seventh Hell
Año: 2009
Género: Hard rock sinfónico
Nacionalidad: Japón

Lista de Temas:
1. Seventh Hell
2. La Venus Endormie
3. Cazadora de Astos
4. Voice of Wind
5. Salvador Syndrome

Alineación:
- Keiko Kumagai / keyboards
- Satoshi Handa / guitars, vocals
- Shinko Panky Shibata / bass
- Hazime / drum

Empezamos el lunes, y que mejor que hacerlo con este discazo. Son chicas, son japonesas, son talentosas, experimentales y clásicas, y uno de los mejores grupos de Japón... y por si fuera poca son muy lindas. Y hacen música progresiva con un sinfín de estilos mezclados de manera en que solamente ellas pueden hacerlo. Con ustedes, una de las maravillas infravaloradas de la música mundial, desde Japón vienen estas chicas a romperte la cabeza, y si no me crees, escuchalas... Discazo!.

Con tanto progresivo latinoamericano por publicar me olvido de continuar presentando los álbums internacionales que más me gustaron, como éste, fantástico trabajo de estas japonesas, su mejor trabajo desde mi punto de vista, sin desperdicio alguno. Con su estilo muy influenciado por el progresivo sinfónico clasíco más una fuerte vena de experimentación, este es un registro un poco más experimental de lo que nos han mostrado antes, pero con el derroche de energía y virtuosismo habitual. También en este álbum se muestran más cercanas al metal que en sus anteriores trabajos, y esto es un elemento nuevo en la banda, y la verdad es que le queda muy muy bien, ya que el poder del sonido no se basa en la distorción y el machaque de la guitarra sino en la fuerza de las composiciones, donde múltiples capas hacen un torbellino musical que envuelve todo a su paso. Una buena muestra de como se puede ser duro sin subir los niveles del volumen y sin exagerar con los redobles del doble bombo, muchachos metaleros, me parece que estas japonesitas tienen muchas ideas para que intenten llevarlas adelante... si tienen la destreza y capacidad necesaria, por supuesto. El conjunto de éstos elementos novedosos en su música, combinados con las composiciones complejas y a la vez melódicas a las que nos tienen acostumbrados, hacen de Seventh Hell uno de los mejores álbums que salieron a la luz en el 2009, al menos para mí. 

 
He leído esto en un foro donde comentaban sobre el estilo de estas japonesas: Una absoluta maravilla o un rompecabezas sin sentido, depende no ya del tema que estés escuchando, sino del segundo concreto. Diez segundos antes los odiabas, diez después los adoras. El caso es que acumulan tantas influencias, de una manera tan absurda, que uno termina aceptando las reglas del juego o tirando el disco por la ventanilla. Y entonces es cuando realmente lo disfrutas. Creo que está bastante acertado, o entras en su torbellino de ideas y estilos y te dejas llevar de la mano de ese talento en las teclas y composición que es Keiko Kumagai, o realmente ponete a escuchar otra cosa porque las vas a detestar. Yo me inclino por lo primero. Un álbum sin desperdicio.
Ars Nova es sin duda uno de los grupos más sobresalientes del rock progresivo en Japón, con un estilo muy influenciado por los músicos veteranos del rock sinfónico como Emerson, Lake & Palmer, Premiata Forneira Marconi o Rick Wakeman, e incluso han hecho tributo a algunas bandas como las que aquí se citan. En su música suele también haber ciertos elementos oscuros y tendencias al progresivo sinfónico italiano, y a través de casi dos décadas de carrera, se están conviertiendo en una banda de culto. Seventh Hell, su nueva y esperada producción discográfica, representa su regreso a la escena progresiva, pero lo hacen de forma maravillosa y más experimental. Como siempre, la técnica con que la tecladista y principal compositora, Keiko Kumagai maneja su instrumento, no deja de sorprender, con un nivel de virtuosismo que no llega convertirse en exageración. Por otro lado se destaca también el trabajo de la guitarra, que a veces aporta cierto toque de metal enérgico al álbum, y esto es un elemento nuevo en la banda. El trabajo vocal se vuelve más importante en éste que en otros discos, y se hace notar sobre todo en el último y más largo tema, que tiene un acercamiento directo al rock ópera. El conjunto de éstos elementos novedosos en su música, combinados con las composiciones complejas y a la vez melódicas a las que nos tienen acostumbrados, hacen de Seventh Hell uno de los mejores álbums del 2009 y de la discografía de ésta banda japonesa.
Squizophrenic
"Seventh Hell" sounds like perfect example of hell to me. I forgot which style this is, but I suspect symphonic. And indeed, what else could it be. She sings in Japan language, so I don't understand, but I don't mind, because at least is pleasant language to hear, nothing strong, hard. And except first unpleasant seconds, I'm satisfied as much as possible. Because this track has a gift to enhance your imagination, if you already have it working. Just thinking about images connected with these sounds (Futurama's hell? something my own?). When it's symphonic, or supposed to be, I expect, well, symphony. Beautiful and complex melody, better if structured quite difficult, synth or real synths, singing not so important. From what I could saw, Japan Bands have a lot of synth prog bands. In this track, there are two parts. One is ascending part, where music is in fast pace and trying to reach the top of the mountain, then second parts, when it jump from the edge and enjoys free fall. What about similar fall to depths of hell ? 7:22-8:30 is long example of second one. It contains beautiful and absolutely incredible blend of transitions from guitar solo to synth one (so masterskilledly edited that you will not see any bump) and then to both. Keiko Kumagai is probably this gorgeous girl on cover. She's so pretty and not at all Japanese looking here + when you consider her keyboard skills, her giving a lot of band's ideas and this erotic style her own (Android Domina, various photos), you can't help but think that's a quite weird combination. Not bad, just strange. Babel Tower on her head, bird eating a man from Bosch's famous painting (one of two I have in my room, second one is Eden by him too, so every time I see something from it, connection between this artwork and this where I see it is stronger. 5(-) stars for almost masterpiece. Well, sad truth is that there are few worse parts which does not fit me aat all in overall composition. But as depiction of Hell (don't forget about it) it's flawless. EDIT: + 1/2 stars, because of solid state of this record, which provides original element enough (through wild ideas) to be considered as master-class.
Marty McFly
Seventh Hell is the latest release from Japanese band Ars Nova, not to be mistaken for the Italian band of the same name. It's an album of highly proficient high tech symphonic prog. The music centres around the talented Keiko Kumagai's grandiose and powerful keyboard work. Guitarist Satoshi Handa comes from the Steve Vai school of playing, again a highly proficient player who can shred with the best of them but injects the occasional acoustic moment for colour. The rhythm section of drummer Hazime and bassist Shinko Panky Shibata lay a solid foundation but are able to follow the twists and turns of the complex musical structures with ease. Ars Nova's brand of symphonic prog in the main is very bombastic, often veering into metal territory, constantly shifting with some inventive chord structures on the five compositions. It's mainly instrumental with only the occasional vocal or spoken voices to break the musical onslaught. However I could quite happily live without the Japanese operatics that appear on closing track Salvador Syndrome. I found myself quite enjoying Seventh Hell, particularly the opening title track which captures them at their best but the music generally comes across as a little clinical and soulless. The constantly changing nature of the compositions whilst being technically impressive does sometimes frustrate a little as an enjoyable section appears and is gone, never to heard again. This in turn leaves them fairly unmemorable, even after half a dozen plays. Whilst I doubt I'd want the entire Ars Nova back catalogue in my collection, Seventh Hell is an album I'll enjoy coming back to from time to time when I'm in the mood. Worth checking out if you like your prog on the in your face bombastic side.
Paul Fowler
Bombastic, heavy, chaotic, loud! Seventh hell indeed! I was drawn to this japanese outfit when I read some reviews here on PA, since I had never heard of them before. It was said they were a kind of ELP copycat but if they ever did that I don´t know. What I can say is nowadays their music resembles anything BUT ELP. Liking it or not, they have their own sound that is a mix of speed of light type of guitars, shifting rhythm patterns and very complicated musical structures. Most keyboards parts are really interesting and creative, but the overall music is just too shapeless and too changeable for me to enjoy it more fully. It sounds mostly like an exercise of virtuosity than really music for the ears or soul. Don´t get me wrong. It is just my personal taste.Besides, there are some very nice and genuine unique sounds that could be a fine material for great songs if they were interested in writing ´straight´ songs, but it does not seem to be the case here. Their musical hability is beyond question, the musicians are all very skillful and the arrangements are quite demanding. So much I´ll have to hear at least some other of their works to give them a fair judgement. For now I can only recommend this album to the ones who love to hear an explicit display of great musical technique without much care for song structure or feeling. If you´re into that, jump right in!
Tarcisio Moura
 
Seventh Hell, Ars Nova's latest, is based on 5 surrealist paintings - quite a unique concept. Led as ever by composer / keyboardist Keiko Kumagai, Ars Nova is currently a quartet with guitarist Satoshi Handa, drummer Hazime, and bassist Panky joining Kumagai. Special guests include Zoltan Fabian from Age Of Nemesis, bassists Ken Ishita and Kira, and vocalists Robby Valentine, Mika, and Daniela Lojarro. Let's go to Seventh Hell track by track...

Track 1: Seventh Hell KK: I like that picture, The Garden Of Earthly Delights - Hell by Hieronymus Bosch most, that portrays hell. I see the horrible sights from that, but the other hand, there are various unique demons and monsters in the picture that are funny and 'lovely' to me. (haha :-)) Each of them and the whole hell sight carefully painted made my imagination excited. Anyway, I would like to make the song the most aggressive one and the main song on the album. To make it so, I thought the song needed one more aggressive and powerful guitarist, not only Satoshi. That guitarist is Zoltan Fabian from Age Of Nemesis (from Magna Carta Records) who played very well on the Succubus and The 42 Gods bonus tracks on Ars Nova's digitally re-mastered CDs. So, I thought he understood my music well and he was the right guitarist for the song. Just as I thought, he liked that picture as well that I chose for the song, so he understood and agreed with my intention for the song. Satoshi only recorded his (the first) solo on the song. Satoshi is rather better as a fusion-metal guitar player than metal. So all the guitars were arranged and played by Zoltan Fabian except the first guitar solo by Satoshi. I left all the guitars to Zoltan after the demo. Then he understood my intention and the song well and he made various guitar sounds and played with his own unique ideas. It was greater than I expected. At the mixing of the song, I asked him to mix it with not too much keyboards. I wanted the keyboards and the guitars have the same balance. I also wanted to put different 2 guitar solos by Zoltan and Satoshi. First I put the backing riffs on their solo parts by Hammond. Then I asked them, please play your own best aggressive solo whatever you want. And their solos were both great and I was satisfied with them. But I did not want to make the whole song aggressive only. There is always 'classical music taste' in my mind. So I wrote that part after the aggressive part with 2 guitar solos, to put a 'wide gap'. The classical part starts with acoustic guitar, bells, the woodwinds and harp to remind criminals that all people desire peace and how much they had disturbed that, in my story. And I was sure that if some voices would be put as demons ones in a different language, it should be interesting. In the recording they are Latin, French, Finnish and Hungarian. Anyway, I am sure Seventh Hell is the right song as an opener.

ZF: Very dark themes, but they are also monumental at the same time. When I got the keyboard tracks, I was excited coz I couldn't imagine how the song would be in the end. I was sure about one thing only: Seventh Hell will be very good..After I woke up from the first shock of the difficult themes and the length of the song, I got the meaning of the concept. Then it was easy to play. I tried to make the aggressive parts more aggressive, with some special guitar tricks, tunings and so on. Also, the 'crazy' parts became more 'crazy' because of some crazy effects and some crazy tricks and techniques. :) I used some exotic scales. I played some special Hungarian-like themes coz they are good and maybe unusual in this genre. And after all I'm Hungarian. haha! Also, I recorded two different guitar solos. One for the Japanese and one other for the French releases. I thought I could fit myself and my playing with the song well. I was afraid of the new style a little bit coz that is more 'metal' than Ars Nova's previous style. But after that Keiko and Shingo liked the results, and I was happy. I'm proud of this song and it is a great honor to play with Ars Nova. :)

Track 2: La Venus Endormie

KK: I wanted to make the song beautiful and sad from the picture La Venus Endormie. The title means "Sleeping Venus." They say Venus dreams beautiful and peaceful dreams. But from the picture, I think it is a not so happy dream. In my imagination, she deplores the corruption of humanity in her dream. I see death, luxury, a cry, pain, and salvation from my point of view of the picture. In my own story, Venus would like to escape from that sad dream. So she dreams one other dream that is given by someone who loves her for healing her sadness. Only she is healed by that peaceful and beautiful dream and does not want to wake up forever..This is my own story from the picture. Basically I would like to make the song beautiful and sad, incorporating some acoustic and folk-like parts. Usually my Hammond sound is distorted but I did not use distorted Hammond on my solo. All Zoltan’s guitars and also the drums/percussion programming by him expressed my story of Venus well, and his work on both songs was great. You can listen to his beautiful and impressive acoustic guitar solo that sets off the song. ZF: Beautiful and sad (or happy at the end of the song ) melodies that only Keiko can write. I only tried to help them with some acoustic guitars and solos. This song is more melodic than Seventh Hell and it was easier to play its themes on guitar. But only easier, not easy. haha :) For example: when all the distorted guitars come in, I played the solo all with glass notes bending them by the arm. I recorded that solo many many times till it was good enough. haha. I also added many acoustic guitars to this song so the song can be hard and pleasant at the same time. Anyway, it was a huge experience for me from the start till the end and I like this song very much. The mixing of Seventh Hell and La Venus Endormie was not easy at all..These songs have about a hundred tracks each. I sent the mixes to Japan and they wrote me their impressions, then I mixed the songs again and again until they said, it is OK. I'd like to say thanks for this chance to Ars Nova, it was great to work with you! Track 3: Cazadora De Astros KK: Remedios Varo is my most favorite female surrealist painter from Spain. I think this song is easier to understand than other my songs. I also wrote a Spanish part and a symphonic part on the song. The highlight part is from 4'12" to 6'13". Satoshi's guitars and my keyboards have fused remarkably on the song. This song already has a good reputation from listeners. I don’t know why they like the song much, but I am honored.

SH: I tried to put fusion and crossover sounds that Ars Nova songs never had before. I made the sound old age (70s) ones, so I think I was able to express a wealth of emotions. In proportion to progress, the guitar sound is getting harder and harder. I think I was able to create different aggressive guitars from Zoltan’s ones (Seventh Hell and La Venus Endormie).

Track 4: Voice Of Wind KK: On this album I adopted this song, which was written by another member of the band for the first time. This song is written by Hazime and I only read aloud the words that were written by him at the beginning, and recorded my crying and reverse reading on the middle part of the song. Therefore I did not take part in the song musically at all, I think it is good that the new album has 'new air'. You can enjoy his song that was composed mathematically and smartly.


H: I have chosen La Voix Des Vents by Rene Magritte for the song. From the picture, ‘symmetry’ as the concept came into my mind. So I expressed that with rhythm and composition in the song. For example, on the middle part of the riffs, I composed 13/8 beats. That composition is subdivided into 8/5 - 8/8. Also I arranged the progression of the song using those riffs with symmetry of the time axis.The picture that I chose is also a surrealist one, so I thought I needed to incorporate ‘actuality’ into the theme. Usually I express the meaning of positive and negative when I write song, so I did it the same way on the song. First I broke the image of the song to the listener with my method – to put major, minor and whole tone scales together alternately and add 17/8 beats. Then the tonality gives the listener an uncertainty. And another method is to use poly-tonality. It deletes the boundaries between major and minor scales. I emphasized the abstract that the picture has.The beginning of the prose that Keiko recites is also a link to the contents as stated above. The beginning of the prose is as below: Dozing in the amber liquid Central nerves follow the daydream Uncivilized era becomes more invisible As if the entropy of karma is going to expand Then it reads a mean dimension

Track 5: Salvador Syndrome KK: I was not be able to choose one picture only from many of Dali's paintings. Because there are many pictures that I love. So I put my impressions from his fantastic works and strange character on the whole song. So the length of the song was the longest. It was not easy to choose one picture only from many of Dali's paintings. Because there are many pictures that I love. But at least I chose The Dream Of Venus. Also I tried to put my impressions of his various fantastic works and strange character on the whole song. The length of the song was the longest one I have ever written. But I am sure it is the best song of all my songs. I put a four-handed performance on the piano on the left and right side of the recording on the first theme after Robby sings. The first symphonic theme is my impression of whole the picture of The Dream Of Venus. After the symphonic part is the dark and heavier part. On that, I put my impression from Dali’s agony and fear of death from his boyhood. I like that part very much. Thinking that Dali is Spanish, I had Daniela sing in Spanish and I arranged and incorporated a Spanish part into the song. It was my first try. With Satoshi's guitars, Kira’s bass and piano programming and some advice from sound producer Shingo Ueno, I made it better. Also I put the theme that Dali had been seeking and asking for heaven in his life. It was difficult for him to find the answer. On that theme, Robby Valentine’s wonderful vocals and Daniela Lojarro’s operatic vocals are so impressive and great, and they set off the song all the more. I played my synth solo from 5’48” for the French release. In the end I would really like to thank all the guests for the album, and I am sure Seventh Hell is the best of all Ars Nova’s albums.



SH: On this song I used heavy riffs on a 7 string guitar, Spanish part by gut guitar, acoustic stroke, clean tone harmonics, phased electric sitar, etc. To me it was the first time using so many guitar tracks and tones on one song! It was a great experience to me. The song is long enough, but it doesn’t get boring with the various parts. I think I was able to add both power and passion with my best effort.
John A. Wilcox Disfrutenlo el disco es una maravilla...

Comentarios

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  2. Moebius, abusando de tu bondad, en un tiempo que tengas libre, del que me supongo te sobra poco, te pido por favor, puedas re subir este maravilloso album de Ars Nova.
    Gracias anticipadas por tanto arte compartido, Atte: gerajazz

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Gerajazz, ninguna molestia! es un gusto resubir este discazo. Y ya que estamos subimos algunos otros discos de estas niponas piruchas

      Eliminar
    2. Piruchas pero super talentosas!

      Eliminar

Publicar un comentario

Lo más visto de la semana pasada

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer

Los Grillos - Vibraciones Latinoamericanas (1976)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Los Grillos, y resumiendo les diría que si Jethro Tull hubiera sido andino, probablemente hubiese grabado este disco, ya que encontrarás flautas similares a Ian Anderson, junto con instrumentos de viento autóctonos. Un disco con 8 temas con una duración total que no alcanza la media hora. De alguna manera puede trazarse un paralelismo con Los Jaivas de Chile, pero se debe tener en cuenta que la raíz folclórica es diferente y con un sonido propio de altiplano. Aquí, uno de los discos más importantes de la historia del rock en Bolivia, y una de las mayores joyas del rock boliviano, expresión del folk rock temprano donde Los Grillos fundadon el sonido del Neo Folclore Andino, incursionando en el Moog a modo de "sintetizador andino". Si disfrutaste de "Alturas de Macchu Picchu" de Los Jaivas, o los bolivianos Wara o los argentinos Contraluz, descubrirá

Varios Artistas - Reimagining in the Court of the Crimson King (2024)

La realeza de la música rock se reunió para recrear uno de los álbumes más importantes e influyentes de la historia, la obra maestra de King Crimson de 1969, "In ​​The Court Of The Crimson King", y Jorge Nuñez se volvió a acordar de ustedes y es por ello que ahora lo presentamos en sociedad: uno de los álbumes más icónicos de la historia de la música, considerado por los críticos como una grandiosa obra maestra, vuelve a ser noticia porque recién salió del horno su última resurrección, con reversiones a cargo de miembros de King Crimson, como Mel Collins y Jakko M. Jakszyk, así como de Todd Rundgren, Chris Polonia (Megadeth), Ian Paice (Deep Purple), Joe Lynn Turner (Rainbow), James LaBrie (Dream Theater), Carmine Appice (Vanilla Fudge, Cactus, Pappo's Blues, etc.), Steve Hillage (Gong) y más. Y lo más divertido es que seguramente quedarás paralizado de oír como cada tema es interpretada por esta extraordinario banda de músicos. Para que te entretengas en el finde, es

Spinetta y el sonido primordial

“Si vinieron para que les hable de mí, me voy –dijo Luis Alberto Spinetta al tomar el micrófono–. Yo les voy a hablar de la música en una faz filosófica: del origen de la materia sonora y su repercusión en la civilización. Y solo contestaré preguntas sobre eso, no sobre Spinetta.” Eran pasadas las 19.30 del lunes 2 de julio de 1990 cuando el Flaco dio comienzo a su “clínica de poesía musical” en la Casa Suiza –ubicada en Rodríguez Peña 254 de la ciudad de Buenos Aires–, con entrada libre y gratuita, ante más de cuatrocientas personas. Años después, esa charla se convertiría en un libro apócrifo: El sonido primordial. Por Patricio Féminis Esta es la historia de aquella conferencia de Spinetta que llegaría a tener una edición pirata, como si fuera un libro suyo, y que llegaría a venderse por dos editoriales distintas en Mercado Libre. Aquel lunes invernal de 1990, el guitarrista, cantante y creador asistió para exponer en la Casa Suiza (hoy tapiada por un edificio en construcción)

La Mesa Beatle: Borges y el Squonk de Genesis. Un homenaje a las aventuras íntimas de los perdedores

Buenos días desde La Barra Beatles, hoy nos vamos rumbo a la Inglaterra de los 70´s, una era de oro que pone melancolía en La Barra. La idea es  rememorar a una de las grandes bandas de rock progresivo, que en Argentina empezamos a conocer años después de sus primeros lanzamientos. En 1976 Genesis publica el primer disco luego de la traumática partida de su cantante y miembro fundador Peter Gabriel. Representó todo un reto, porque mucha gente teorizó que con esa separación el grupo había sufrido una herida de muerte. Perder un cantante y compositor de la talla de Peter creo que preocupa a cualquiera, pero los muchachos no arrugaron y decidieron continuar, el resultado fue uno de sus mejores trabajos: “A trick of the tail”. Para algunos la traducción literal sería “Un truco de la cola”, otros hablan de un giro idiomático que sería algo así como “El diablo estuvo metiendo la cola”, también lo traducen como “Un golpe de timón”. Por Jorge Garacotche Este bellísimo álbum fue grabado entre

La indiferencia de los tiranizados duele como la crueldad de los tiranos

Para John Berger, "las tiranías no solo son crueles por sí mismas, sino que, además, ejemplifican la crueldad y, por consiguiente, fomentan la capacidad para serlo y la indiferencia frente a ella entre los tiranizados". Estamos frente a una avanzada masiva sobre nuestras vidas. Hacia donde miremos vemos catástrofe. Despidos, comedores sin comida, cierre de programas que garantizaban derechos, desfinanciamiento de las universidades públicas, desregulación de las tarifas, represión de la protesta, el endeudamiento como mecanismo de reducción de la posibilidad de vivir y una larga  lista que se actualiza día tras día. Frente a esto, se suceden expresiones que intentan revalorizar las vidas dañadas: "Nuestro trabajo era importante", "no todos somos ñoquis" o ―peor aún― "yo no era ñoqui", "lxs docentes no adoctrinamos", "perdimos compañerxs que hacían". Tenemos que producir valor a partir de la desgracia. Vivir se convirtió en

Miguel Abuelo & Nada - Miguel Abuelo & Nada (1973)

Mucho antes de agitar la primavera alfonsinista de la recién llegada democracia con la segunda encarnación de Los Abuelos de la Nada allá por los años 80, había nacido en Francia la primera versión de esta agrupación, pariendo además un disco maldito del que poco se llegó a conocer por estos parajes, e inclusive la primera edición para el mercado argentino de este disco salió no hace mucho. Un disco particular, donde hay hard rock, psicodelia, experimentación, y además una historia muy rica donde terminan apareciendo muchos de los máximos referentes del rock argentino, y donde Miguel Abuelo, ese niño de la calle devenido en poeta iluminado por la psicodelia y el folclore del noroeste es el protagonista casi casi, principal. Recién lo acabamos de presentar y ahora revivimos este disco tan particular. Un disco de culto que no puede estar afuera del blog cabeza. Artista: Miguel Abuelo & Nada Álbum: Miguel Abuelo & Nada Año: 1973 Género: Hard rock / Rock psicodélico Duració

Incredible Expanding Mindfuck (I.E.M.) - I.E.M. (2010)

Una reedición de la discografía completa de I.E.M., y convengamos que estos temas de I.E.M. eran muy difíciles de encontrar dado que sus ediciones fueron de una tirada muy limitada que ya se había por descatalogada ya hace mucho tiempo. Otro enorme aporte de LightbulbSun, y para aquellos que no están familiarizados con esto, les cuento que estos son los álbums en formato boxset de I.E.M., o Incredible Expanding Mindfuck, o el apodo de Steven Wilson para sus exploraciones psicodélicas y krautrock creadas entre lo que va de 1996 hasta el 2001 que pueden resultarte una especie de shock. Este compilado reúne con los 3 álbumes de estudio en este período, y definitivamente har algunas joyas aquí que seguramente serán muy apreciadas por el público cabezón. E ideal para cerrar otra semana a pura música en el blog cabeza, aquí tienen mucha música por si el fin de semana se presenta feo y lluvioso y se te joda el asado... con esto no te vas a aburrir. Artista: Incredible Expanding Mindfuck Á

El arte es para el aire: El aplausómetro, según Spinetta

"No puedo evaluar lo que hago con el aplausómetro. Me importa un belín. La pregunta es, si un pintor que sabe que es bueno sabe también que no va a poder mostrar sus cuadros, ¿los pintaría? Más bien. Le chupa un huevo. Un novelista, un poeta que es capaz de escribir versos, ¿qué necesita? Nada; va a Pippo, se pide un fresco y batata, se sienta y en el mantel, nomás, escribe LAS palabras. ¿Tecnología? Nada ¿Costo? Cero. Si uno hace música y sabe que suena bien, no importa si otro cree que no es tan buena. ¿Qué? ¿La voy a parar y no la voy a componer? No. Me importa un pito. Es el aire para quien yo la estoy haciendo y es el aire el que me va a devolver lo que yo quiera sembrar allí. ¿Acaso una novela se aplaude? Se lee en soledad. El arte es un trabajo individual y suena dentro del recinto en el que se lo trabaja. De ahí a que se crea que es una necesidad que otro lo escuche hay un largo espacio. Y, por otro lado, cuando la música es buena, cura. Cura. Sólo eso. Entonces, ahí sí

Bosón de Higgs - Los Cuentos Espaciales (2023)

Para terminar la semana presentamos un disco doble muy especial, desde Ecuador presentamos a una banda que ya tiene un nombre particular que los define: Boson de Higgs, que como ópera prima se manda con un concepto inspirado en el cosmos, la astronomía en un viaje interestelar de 15 temas que tienen además su versión audiovisual, en un esfuerzo enorme que propone la divulgación científica y cultural de un modo nuevo, donde se aúnan la lírica en castellano, el rock alternativo, la psicodelia, el space rock, el hard rock y el rock progresivo. Un álbum doble sumamente ambicioso, con muy buenas letras y musicalmente muy bien logrado y entretenido en todos sus temas (algo muy difícil de conseguir, más pensando si es su primera producción) y donde puede verse en todo su esplendor en su versión audiovisual que obviamente no está presentado aquí salvo en algunos videos, pero que pueden ver en la red. En definitiva, dos discos muy buenos y realmente asombrosos para que tengan para entretenerse

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.