Ir al contenido principal

Eyot - Similarity (2014)


Y si el anterio disco de estos serbios les gustó, esperen a escuchar las atmósferas de su último disco. Con màs presencia de la guitarra, con màs energìa y las mismas ganas de abrir nuevos caminos, estos mùsicos crearon otro disco espectacular que rebalsa de calidad, sensibilidad y buen gusto. Impresionante, imperdible y extremadamente disfrutable, creo que este es un disco que amaràn tanto los aficionados del jazz, como los del post-rock o los del rock progresivo sinfónico. Discazo absolutamente genial e imperdible.

Artista: Eyot
Álbum: Similarity
Año: 2014
Género: Jazz Rock / Fusion
Duración: 53:39
Nacionalidad: Serbia


Lista de Temas:
1. How Shall The Dust Storm Start?
2. Druids
3. Similarity
4. Pools Of Purple Light
5. New Passover
6. Nirvana
7. Walking On The Thin Ice With Iron Shoes
8. Blessing

Alineación:
- Marko Stojiljkovic / bass
- Milos Vojvodic / drums
- Sladjan Milenovic / guitar
- Dejan Ilijic / piano
Guest:
Dejana Sekulic / viola (track 2)
Pete Judge / trumpet (track 8)
Jake McMurchie / tenor saxophone (track 8)






Como primera menciòn les digo que los dos temas de los primeros videos no están en este disco, pero ello no importa, me encantaron y los quise traer. Pero no se preocupen que los temas de este disco no se quedan atrás.
Un cuarteto de jazz emanando lucidez y solvencia, pero sobretodo iamginación, sensibilidad y emotividad. El primer álbum, "Horizon" se caracterizó por un ambiente hermoso y una serenidad y atmòsfera atractiva que sin duda llenarà las expectativas de los aficionados del jazz-rock más enfocados a los desarrollos melòdicos. Luego sacaron un segundo álbum de la banda, "Drifters" que no he escuchado por lo que no voy a opinar sobre él. Y llegamos al último álbum del cuarteto de Serbia, que eleva la banda a otro nivel, ganando una mayor cohesión que se traduce en términos de música cargada de dramatismo.



Las melodías siguen siendo una parte central de su sonido, pero su sonido final es aún más refinado y, al mismo tiempo... provocativamente intenso. El álbum encapsula perfectamente el enfoque atmosférico de Eyot: el ritmo creado por la base bajo - batería crea inmediatamente la imagen de una obra maestra de energía controlada, ya que la banda amenaza con explotar en cualquier momento, pero nunca lo hace, y la tensión resultante resulta magnífica y agrega drama a la suave belleza de la melodía. Todo un testimonio de creatividad enèrgica en la construcción de una carrera liderada por sus propios dictados.



El jazz tiene el poder de provocar a los músicos para hacerlos crecer musicalmente quizás como ningún otro género (este es mi simple opinión). Las apariciones de las cuerdas, del saxo tenor y la trompeta (tanto el sazo como la trompeta aparecen otra vez) vuelven a dar su couta de ampliaciòn de horizontes que ayudan a formar la nueva dirección tomada por la banda, caracterizada por la intensidad en sus composiciones y el dramatismo impuesto en los temas. Otro interesantísimo desarrollo en la capacidad creativa del grupo que crea un álbum capaz de imprimir nuevos caminos dentro del propio y personal camino ya elegido por el grupo, pero dentro de los ritmos que permanecen cohesivos y dan unidad a toda su obra.
 

Definitivamente, este disco es el mejor resultado que puede dar una fusión energética y poderosa de diversas influencias musicales (jazz, clásico y art-rock); un cuarteto de jazz serbio con una sensibilidad progresiva. Quizás hasta podrían llegar a imprimir un nuevo estilo de jazz en un futuro, y de verdad que eso espero, porque estos chicos son geniales, y este álbum es espectacular.



Este trabajo deja una imagen muy clara de una banda llena de ideas y ganas de romper esquemas y fronteras, de esas que nos gustan tanto a los amantes del progresivo, mùsica de riesgos pero también la única que nos permite el goce máximo. Nuevamente el piano lidera las atmósferas hipnóticas de la guitarra mientras la sección rítmica metamórfica genera los recursos necesarios para el necesario despliegue instrumental, en algunas secciones màs cercanos al sinfonismo, otras màs cercanas al rock, o hacia cualquier direcciòn que quieran imprimir, pero siempre navegando desde su centro jazzero.



Los muchachos brindan su música en conciertos por toda Europa y fuera de ella, por lo que leo se estàn haciendo conocidos en algunos cìrculos y no es para menos. Pero en este disco Eyot no es el mismo desde su primer trabajo, ha acumulado experiencia y la estàn aplicando aquì. El abanico de colores musicales es aùn màs amplio e inesperado, en una continua evoluciòn musical, incluso aùn si ya nos hemos acostumbrado a las melodías melancólicas y la improvisación del piano como base de su expresión musical. Creo que este es un disco que amaràn tanto los aficionados del jazz, como los del post-rock o los del rock progresivo sinfónico.




La mayoría de las pistas exuda una atmósfera de altos niveles de inspiración, pero de una manera tan fuida que pareciera como si los temas estuvieran compuestos de un solo tiròn y fácilmente, sin ningún tipo de calambre creativo o dificultad en encontrar la forma correcta de desarrollar la idea musical inicial que querían representar. Lindo, fluido, agradable, todo un gustazo para los oídos y el alma, y porque no, también las neuronas.
Vamos con algunos comentarios en inglès, no sé si hacen falta, pero aún hay poco escrito de esta gente, está bueno darlos a conocer.


Some wonderful rock played jazz style. Eyot have made some neat, smooth rock by adding piano and playing like the Softs, and that alone makes it a great album. On top of that, though, there is also viola on "Druids" and brass on the wonderful closer "Blessing". They and the ten minute long title track stand as the best songs on the record. A lot of different directions and sounds are explored just with the guitar/bass/drums/piano combo already, and it is the bass as much as the guitar that really carries this piece. Just plain enjoyable, just plain good. Recommended to all fans of rock, this is what truly new and great rock can sound like in our current age.
Kelvin W.

Eyot is the 4-man Serbian ensemble crowning a multi-award wining combination that music speaks widely for it's self. Founded as recently as 2008, they have quickly amasses a noble reputation holding a high regard of appraisal. Their third album Similarity from 2014 graciously felt like a transport mechanism to the 'bygone' smoky-bar-room era of sparkly contemporary brass-string Jazz movements, sporting its style in a crisp, rich manner that effectively classifies itself among the overall album content. Though the Jazz aspect dominates the scene as its intended expression, it still gets a fine collaboration of etheric and futuristic sounds from Milenovic to establish almost a Post-Neo modern take. Milenovic seems to get the pacified arena worked up with an array of eerie and spacey measure. Track-2 'Druids' soon makes addition of finely sprinkled Post Rock and 'Mild-Hard Rock' essence in an 'echoy' air, allowing the Jazz to hold its form and that crisp clarity. Even Ilijic's Prog Jazz signature that comes thru on occasion feels contemporary and intentional. Stojiljkovic's bass lines are also a truly classic entwined with signature lines. May bands arrange for a small bass note to vibrate thru, but Stojiljkovic plays a fantastic set clearly audible and well stated stance. Vojvodic's take on the Classic Jazz Drumming scope is something to behold, with fantastic arrangements to simple mood. This fine instrumental album is by no means a complication of matters generally involved with Prog or a unique collection of sound tools which interprets that unique does not necessarily constitute a complex heavy arrangement that can emerge from inventive or improvisational setups. Although Similarity does listen like an arrangement of eight tales in (large) variation, no track complimenting the previous or the next, the emotions are still warm and committed. Ilijic's small nuances with the keys on 10.41 minute track-4 'Similarity' makes the listen personal, like when you have that urge to increase your monitor levels a 'little' more to appreciate the fine technicality. It does sound fantastic louder. All instruments are meticulously (mathematically) played in a variety of styles from classic to contemporary to modern?. Am I feeling a taint of future here, The Chalmun's 'Mos Eisley' Cantina? I'd like to think so. I felt it the four times the album was listened to, evolving with fresh content along side the Jazz. Eyot makes a bold statement about its intent, but does not attempt to barrage or hammer-home its distinctively classy form. Absorbing the rewarding experience of Similarity is one different in the way you would expect normally associated with absorbing high value audio, one is left with a quality reminiscing of classic jazz worked with a modernity. I loved this work.
Sheriff

Jazz is definitely one of these genres that were always there in the modern music and that will be played until the end of the world, therefore challenging it and creating something original might seem an overwhelming task for artists. However, jazz is also the most flexible type of music, in which there will never be a final word said – it’s like a book written by thousands of writers with another thousands waiting for their time to contribute. One of these writers is EYOT, a group of four people who recently added a new chapter to the book. It’s called “Similarity”.
I always considered jazz to be the music that can make you go into trance. Probably that’s why I prefer listening to musicians like Coltrane or Monk, who used typical jazz instruments, did crazy things with them and then recorded their craziness on vinyl. Although, Eyot is hard to compare to these two jazzmen (the timespan between them as the first reason alone!), Serbs do possess this jazzy spark. Despite some post-rock inspirations can be heard, Eyot is a band of jazzmen willing to do something new in jazz, contrary to, for example Bohren & Der Club Of Gore who are rather metalheads willing to play jazz.
Music of Serbs is a combination of sniping precision, instrumental skill and realization that in music you can do anything you want. The result are eight impeccably constructed coherent songs that will make you drift into a smoky bar, somewhere in New York, just to take you to a beatnik binge where drunk poets are getting high while listening to this extremely loudly, and then to some art opening with painters carefully analyzing every sound and nodding to each other with appreciation. This is not an album that fits only a single occasion – it can be either listened to as a background, but also with headphones and lights turned off, when you get the most out of the music. Personally, I enjoyed it the most when riding a bike around my hometown – Eyot’s modern and spacious jazz perfectly corresponded to quick shifts of architectural images.
If jazz was a place it would be the bar I mentioned before – full of cigarette smoke and people, making the air inside dense. What Eyot does is they take this crowded bar, widen its walls and then paint them with loads of bright colors. Having done that, they take out their equipment and set it up in the corner of this really spacious, loft-like room. When they start to play, there are people who come to listen. Although there is a lot of space in the room, they sit close to the amplifiers so that they can hear every detail. Therefore, the space remains and becomes a distinctive feature of Eyot’s jazz, supported mostly by balanced guitar, which is nicely juxtaposed by a fierce, virtuosing piano, unrestricted by any limitations. Despite being two separate spirits on this album, guitar and piano reinforce each other perfectly, which can be heard the most in an otherwordly intro for “New Passover” – my favorite track from “Similarity”. The struggle and friendship between guitar and piano is wrapped around incredibly timed drumming and sexy bass licks making Eyot sound like a proper whole. The cover artwork, designed by Marko Miladinović perfectly corresponds to the delicate yet concrete character of “Similarity”. It also brings out some notions of Bauhaus-like urban space – a space where jazz feels at home.
Seems like the hard task of creating something new in jazz is not that hard when you give it to the right people, and Eyot are surely these kind of men. They don’t try to get the hype, instead they do what they feel like doing the most. That’s why their third LP (some say that third album confirms whether the band still has ideas or not) “Similarity” is full of life, professionalism and comfort coming from playing with people that know each other for a long time. They all know their strengths and limitations (for example, Dejan Ilijic, the pianist, has no limits!) and they do implement this into their music creating a sophisticated piece of music which is a little gem in the jazz book.
Jedrzej Jedraszyk

Eyot is the band name of the quartet from the city of Nis in Serbia led by the pianist Dejan Ilijic. The band was formed in 2008 by Ilijic, bassist Marko Stojiljkovic and guitarist Sladjan Milenovic with drummer Milos Vojvodic joining the group a little later.
“Similarity”, released in 2014 on the New York based Ninety & Nine record label is the group’s third album and follows “Horizon” (2010) and “Drifters” (2013). It was actually recorded in England at the Bristol studio of Get The Blessing and former Portishead bassist Jim Barr, who also acts as producer, and the closing track, aptly titled “The Blessing” features guest appearances from GTB’s Pete Judge (trumpet) and Jake McMurchie (saxophone).
The Get The Blessing connection came about when the two bands met at the Nisville Festival, one of the biggest jazz festivals in Eastern Europe which is held in Eyot’s home city of Nis. It was the similarities between the two bands that helped to inspire the album title, a shared attitude of irreverence and a willingness to embrace influences from outside the jazz tradition. Eyot mention not only the inspiration of rock acts such as Pink Floyd, Nirvana and Radiohead but also the combined influences of Eastern European classical composers and traditional Balkan music.
Ilijic describes his group’s music thus;
“The main powers of our music are the solid and steady rhythm section, very often playing odd time grooves, the legacy of Balkan music; the ambient and unusual solution of the guitar lines and lyrical melodies of the piano plus the energy of the live performances”.
Eyot’s music makes frequent use of rock rhythms and dynamics and their music is likely to appeal to fans of British “punk jazz” acts such as Get The Blessing, Neil Cowley, GoGo Penguin, Portico Quartet, Polar Bear, Led Bib etc. The much missed E.S.T are surely another touchstone for the band as the influence of the pioneering Swedish piano trio continues to resonate across Europe.
The eight compositions on “Similarity” are credited to Dejan Ilijic & Eyot, suggesting that the initial idea for each tune came from the pianist but with the pieces subsequently being developed by the whole band. Opener “How Shall The Dust Storm Start?” commences with a solid, meaty bass and drum groove which persists throughout the piece. On piano Ilijic provides melodic embellishment as well as adding to the momentum with rapid fire repeated motifs. Milenovic’s shadowy guitar adds depth and texture, particularly during a slightly more reflective episode mid tune. The way the band expand and develop their ideas is very reminiscent of E.S.T as is the way they ratchet up the tension and make effective use of dynamics. Milenovic turns to the power chord as the music builds to a climax in a piece that owes much to the rhythms and dynamics of rock. Having come to jazz from this direction this is music that I can relate to and enjoy although jazz purists may be less than convinced. “Similarity” received a distinctly lukewarm review from Nick Hasted in the November 2014 edition of Jazzwise magazine but online commentators, most notably Bruce Lindsay of the website All About Jazz, have been far more encouraging.
“Druids” is slightly more reflective and features the viola playing of guest Dejana Sekulic. The strings lend a lushness to a piece that is centred round a liquid electric bass groove and the same kind of gradual melodic, thematic and dynamic development. The Esbjorn Svensson like presence of Ilijic is again at the heart of the music and Milenovic again provides a rich tapestry of varying guitar sounds. The piece ends with the solo viola of Sekulic (possibly multi-tracked), the sound illustrative of the influence of both folk and contemporary classical music.
It’s a supple bass and drum groove plus eerily textured guitar that kicks off the lengthy title track,
Ilijic eventually picking out a sparse but lyrical melody which he and the group develop in thoughtful, unhurried fashion with Stojiljkovic’s bass remaining at the heart of the music. Milenovic’s treated, other worldly guitar sometimes fulfils the role taken by Dan Berglund’s arco bass in E.S.T. Instruments take turn to assume the lead but Ilijic is the main soloist, using his features to subtly steer the group in other directions as they once again ramp up the tension.
“Pools of Purple Light” begins with solo piano which shapes the direction that the piece will ultimately follow further to the introduction of bass, drums and guitar. There’s the now familiar thematic and dynamic development plus some sparking soloing from group leader Ilijic. After again seemingly bringing things to a now familiar climax there’s a sudden change of pace that paves the way for a more atmospheric and lyrical coda, a welcome variation on the group’s working methods.
“New Passover” is built around a tight, insistent, hip hop flavoured drum groove and Ilijic’s punchy, urgent piano motifs. Stojiljkovic’s bass is given room to roam and Milenovic’s ambient guitar washes are used to dramatic effect.
The influence of Kurt Cobain & Co is expressed via “Nirvana” a piece that adheres to the grunge loud/soft template with Milenovic and Vojvodic enjoying the opportunity to rock out on the tune’s more explosive moments. Ilijic provides a balancing lyricism on one of the album’s most readily accessible tracks.
“Walking on Thin Ice with the Iron Shoes” is the album’s most atmospheric track and the closest the group get to a true ballad. It’s sparse, lyrical and atmospheric with Vojvodic’s mallet rumbles and cymbal shimmers a good demonstration of a hitherto unheard versatility. Indeed it’s a beautifully controlled performance that also finds Ilijic and Milenovic at their most lyrical.
The buoyant closing track “The Blessing” adds GTB’s Pete Judge and Jake McMurchie to the mix, the Brit duo blending well with their Serbian colleagues. McMurchie takes the first solo on tenor shadowed by Milenovic’s scratchy guitar. Ilijic follows on piano, dancing above an implacable bass and drum groove. Collectively the expanded group makes an impressively full sound as the music soars towards a rousing climax before gradually falling away to end with the sound of Milenovic’s guitar FX.
The album press release describes “Similarity” as being ” forged in Serbia, crafted in Bristol” and there’s a youthful energy and vibrancy about the group’s music that I find highly appealing. Their catchy hooks and rock grooves are just fine by me but I can understand why jazz purists might get a tad sniffy about this band, the rhythms are almost uniformly rock. Nevertheless there’s still plenty that’s likely to appeal to jazz and rock fans alike and one would imagine that Eyot are a very exciting live act, capable of delivering their music convincingly in either a jazz or a rock environment.
The Jazz Mann

Atmosphere. That oft-indefinable feel that music can have, the creation of a mood or a sensation that inveigles itself into a listener's mind and captures the imagination. It's not melody, harmony or rhythm but it needs all three. Eyot—a four-piece from Serbia—has a great line in atmosphere, ably demonstrated on the band's third album, Similarity.
Album opener "How Shall The Dust Storm Start" perfectly encapsulates Eyot's atmospheric approach—the rhythm crafted by bassist Marko Stojiljkovic and drummer Milos Vojvodic immediately creates an image of the titular storm that persists in Dejan Ilijic's rolling piano figures. "Walking On Thin Ice With The Iron Shoes" is a masterpiece of controlled energy—the band threatens to burst out at any moment, but never actually does so. The resulting tension is superbly judged and adds drama to the tune's gentle beauty. "Nirvana" shows the band's prog rock credentials—if this tune is influenced by Nirvana then it's the Nirvana of "Rainbow Chaser," not the one soaked in teen spirit.
Two tracks feature guest musicians, expanding Eyot's sonic range to good effect. Dejana Sekulic adds viola to "Druids," a tune based around a repetitive and catchy melody line with an edge of mystery. Trumpeter Pete Judge and saxophonist Jake McMurchie appear on "Blessing"—a tune named in their honor (like producer Jim Barr, they are members of Bristol band Get The Blessing). It's Sladjan Milenovic's guitar that make the first impact—another repetitive and catchy hookline—before McMurchie's solo. The tune builds slowly to a high-volume peak before returning to the calm that characterised its opening section.
Eyot's music has a flow, a forward motion, that suggests the band is constantly attempting to extend its musical horizon. It's a feeling that was already present on Eyot's debut release, called Horizon (Ninety And Nine Records, 2011), but the fuller sound to be found on Similarity accentuates it and gives it added urgency. These are exciting times for Eyot.
Bruce Lindsay






Comentarios

Lo más visto de la semana pasada

David Gilmour - Luck and Strange (2024)

Una entrada cortita y al pie para aclarar porqué le llamamos "Mago". Esto recién va a estar disponible en las plataformas el día de mañana pero ya lo podés ir degustando aquí en el blog cabeza, lo último de David Gilmour de mano del Mago Alberto, y no tengo mucho más para agregar. Ideal para comenzar a juntar cositas para que escuchen en el fin de semana que ya lo tenemos cerquita... Artista: David Gilmour Álbum: Luck and Strange Año: 2024 Género: Rock Soft Progresivo / Prog Related / Crossover prog / Art rock Referencia: Aún no hay nada Nacionalidad: Inglaterra Lo único que voy a dejar es el comentario del Mago... y esto aún no existe así que no puedo hablar de fantasmas y cosas que aún no llegaron. Si quieren mañana volvemos a hablar. Cae al blog cabezón, como quien cae a la Escuela Pública, lo último del Sr. David Gilmour (c and p). El nuevo álbum de David Gilmour, "Luck and Strange", se grabó durante cinco meses en Brighton y Londres y es el prim...

Don Cornelio y la Zona - Don Cornelio y la Zona (1987)

"Hola, les saludo desde Ecuador, he seguido la página desde hace unos años y han sido un gran soporte emocional en mi vida gracias a la música que me han compartido. Quería preguntarles si pueden revivir este álbum que descubrí hace poco". ¿Y cómo negarnos ante ese comentario?. Como homenaje al recientemente desaparecido Palo Pandolfo (uno de los cantautores más destacados de la música argentina en las últimas tres décadas), reflotamos un discos que Artie había publicado hace ya mucho tiempo. Acá está, entonces, el disco homónimo de Don Cornelio, muy pedido por varios, como recuerdo de ese referente del rock argento que fue el poeta del rock "Palo" Pandolfo, con su combinación de lirismo y violencia reconocible en su rock, algunos dicen que fue heredero artístico de Pescado Rabioso , y desde hace 35 años que vino siendo bastante más que el flaquito que vino a poner oscuridad en el pop alfonsinista. Artista: Don Cornelio y la Zona Álbum: Don Cornelio y la Zona ...

Los 100 Mejores Álbumes del Rock Argentino según Rolling Stone

Quizás hay que aclararlo de entrada: la siguiente lista no está armada por nosotros, y la idea de presentarla aquí no es porque se propone como una demostración objetiva de cuales obras tenemos o no que tener en cuenta, ya que en ella faltan (y desde mi perspectiva, también sobran) muchas obras indispensables del rock argento, aunque quizás no tan masificadas. Pero sí tenemos algunos discos indispensables del rock argentino que nadie interesado en la materia debería dejar de tener en cuenta. Y ojo que en el blog cabezón no tratamos de crear un ranking de los "mejores" ni los más "exitosos" ya que nos importa un carajo el éxito y lo "mejor" es solamente subjetivo, pero sobretodo nos espanta el concepto de tratar de imponer una opinión, un solo punto de vista y un sola manera de ver las cosas. Todo comenzó allá por mediados de los años 60, cuando Litto Nebbia y Tanguito escribieron la primera canción, Moris grabó el primer disco, Almendra fue el primer ...

King Crimson Collector's Club (1998 - 2012)

Artista: King Crimson Álbum: King Crimson Collector's Club Año: (1998 - 2012) Género: Progresivo ecléctico Nacionalidad: Inglaterra Lista de Discos: KCCC 01 - [1969] Live at the Marquee (1998) KCCC 02 - [1972] Live at Jacksonville (1998) KCCC 03 - [1972] The Beat Club Bremen (1999) KCCC 04 - [1982] Live at Cap D'Agde (1999) KCCC 05 - [1995] On Broadway - Part 1 (1999) KCCC 06 - [1995] On Broadway - Part 2 (1999) KCCC 07 - [1998] ProjeKct Four - The Roar Of P4 - Live in San Francisco (1999) KCCC 08 - [1994] The VROOOM - Sessions April - May (1999) KCCC 09 - [1972] Live At Summit Studios Denver, March 12 (2000) KCCC 10 - [1974] Live in Central Park NYC (2000) KCCC 11 - [1981] Live at Moles Club Bath (2000) KCCC 12 - [1969] Live in Hyde Park, July 5 (2002 KCCC 13 - [1997] Nashville Rehearsals (2000) KCCC 14 - [1971] Live at Plymouth Guildhall, May 11 (2CD) (2000) KCCC 15 - [1974] Live In Mainz, March 30 (2001) KCCC 16 - [1982] Live in Berkeley (2CD) (200...

El Ritual - El Ritual (1971)

Quizás aquellos que no estén muy familiarizados con el rock mexicano se sorprendan de la calidad y amplitud de bandas que han surgido en aquel país, y aún hoy siguen surgiendo. El Ritual es de esas bandas que quizás jamás tendrán el respeto que tienen bandas como Caifanes, jamás tendrán el marketing de Mana o la popularidad de Café Tacuba, sin embargo esta olvidada banda pudo con un solo álbum plasmar una autenticidad que pocos logran, no por nada es considerada como una de las mejores bandas en la historia del rock mexicano. Provenientes de Tijuana, aparecieron en el ámbito musical a finales de los años 60’s, en un momento en que se vivía la "revolución ideológica" tanto en México como en el mundo en general. Estas series de cambios se extendieron más allá de lo social y llegaron al arte, que era el principal medio de expresión que tenían los jóvenes. Si hacemos el paralelismo con lo que pasaba en Argentina podríamos mencionar, por ejemplo, a La Cofradía, entre otros muchos ...

Los hijos de puta: Si esta no es la casta... ¿la casta dónde está?

Si acá no está la casta ¿la casta dónde está? En la Argentina se habla mucho de la pobreza: como se mide, cuantos pobres hay, si sube o baja, que políticas o gobiernos la hicieron crecer o bajar. En el discurso, les preocupa a todos: Macri hizo campaña en el 2015 prometiendo alcanzar la "pobreza cero", y Milei basa su cruzada contra el socialismo en que son "zurdos empobrecedores". De lo que no se habla tanto (casi nada) es de la riqueza y de los ricos: quiénes son, cuan ricos son, como y por qué se hicieron ricos. Y menos que menos se habla de la relación directa y necesaria que hay entre las dos cosas: en el capitalismo salvaje que vivimos, para que haya (pocos, cada vez menos) ricos cada vez más ricos, es imprescindible que haya pobres (cada vez más, y cada vez más pobres). Hablan mucho de la pobreza para no hablar nunca de la riqueza. Ése es el truco.   De los pobres sabemos mucho, o nos cuentan bastante: quien los manipula políticamente o los emplea como man...

David Gilmour - Rattle That Lock (2015)

Artista: David Gilmour Álbum: Rattle That Lock Año: 2015 Género: Rock, Blues, Jazz Duración: 51:17 Nacionalidad: Inglaterra Lista de Temas: 1. 5 A.M. 2. Rattle That Lock 3. Faces Of Stone 4. A Boat Lies Waiting 5. Dancing Right In Front Of Me 6. In Any Tongue 7. Beauty 8. The Girl In Yellow Dress 9. Today 10. And Then ... Alineación: - David Gilmour / electric & acoustic guitars, bass, percussion, piano, Hammond organ, electric piano, saxophone, vocals, cumbus, bass harmonica - Guy Pratt / bass - Phil Manzanera / piano, keyboards - Polly Samson / piano, vocals - Steve DiStanislao / drums - Mica Paris / vocals - Louise Marshall and The Liberty Choir / vocals

Tantor - Tantor (1979)

Artista: Tantor Álbum: Tantor Año: 1979 Género: Jazz rock Nacionalidad: Argentina Lista de Temas: 1. Guerreras club 2. Niedernwohren 3. Llama siempre 4. Oreja y vuelta al ruedo 5. Halitos 6. El sol de la pobreza 7. Carrera de chanchos Alineación: - Carlos Alberto Machi Rufino: bajo - Héctor Starc: guitarra - Rodolfo García: batería Invitados: - Leo Sujatovich - Lito Vitale Seguimos con las resubidas, Sandy nos trae estos dos discos dificilíiiiiiisimos de conseguir, mejor dicho, imposible. Banda de músicos excelentes, todos EX de otras grandes bandas del rock nacional de los 70s, luego de la separación de sus grupos fundacionales, grupos como Almendra y Aquelarre. Quizás dos álbums demasiado menospreciados dada su calidad, principalmente porque los tipos tuvieron la chispa creativa pero la misma no pegó en el público y en su momento no tuvieron la difusión y reconocimiento que se merecían. Desde este humilde espacio volvemos a hacer otra reparación histórica...

21st Century Schizoid Band - Live in Barcelona (2024)

Otra vez revisitamos esta banda que es esencialmente un equipo de figuras clave dentro de King Crimson sin las estrellas obvias Robert Fripp y Greg Lake, y los volvemos a traer para cerrar otra semana llena de buena música y sorpresas. Grabado en Barcelona en 2003., podemos ver un grupo que tiene un gran talento y sigue siendo inventivo en el antiguo repertorio, incluso hablando de Peter Giles, que se retiró de la música profesional en 1970. No daremos mucha vuelta sobre esto, porque ya hemos hablado mucho en su momento, así que viene a completar la historia de este proyecto que hemos expuesto en demasía en el blog cabeza. Y con esto me despido de ustedes hasta la próxima semana, donde volveremos con más música, más sorpresas y más ganas de hincharle las pelotas a este deshumanizado mundo de mierda que tanto nos hace sufrir día a día... y en algún instante será momento de que la tortilla se de vuelta de una vez por todas, mientras tanto, a disfrutar de tanta música y tantas cosas buena...

Sin conexión a Internet: día 7

¿No era que todo lo solucionaba el mercado? Personal, Telecentro y todos los proveedores de la zona de Flores y Floresta, se pueden ir la la reput&$%!@~€|Ç^[!!!. Desde le viernes no tengo conexión a Internet así que hasta que se reestablezca la conexión (increíble en estos tiempos), el blog cabeza tendrá servicios reducidos. Luego volveremos a la locura de siempre y a la que ya seguramente están  acostumbrados...

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.