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Machy Madco - Manuscritos desde Musmell (2006)


Artista: Machy Madco
Álbum: Manuscritos desde Musmell
Año: 2006
Género: Progresivo ecléctico / Funk blusero progresivo (?)
Duración: 65:05
Nacionalidad: Argentina

Lista de Temas:
01. Martina
02. Te Matare
03. Funkyto
04. Banderita
05. Abeto
06. Siete, Un Numero Sincero
07. Paisajes Que No Estan
08. Triangulito Parte 1
09. Circulito de Escobios
10. Triangulito Parte 2
11. Tanto en Tanto

Alineación:
- Machy Madco / Bajo, teclados
Invitados:
Maxi García / Percusión
Ángel Monzón / Guitarra
Virginia Castro / Saxo tenor
Héctor Cocote / Trompeta
Yamil Salim / Batería
Héctor Starc / Guitarra
Ricky Caneschy / Piano, teclados
Carolina Loreley / Voz
Gabriel Maceratesi / Guitarra
Boff Serafine / Guitarra
Eduardo de la Torre / Guitarra
Carlos Riganti / Batería
Cristian Vidal / Guitarra
Fabio Dintino / Batería
Seba Urresti / Percusión
Pato Loza / Batería



Aquí un disco que me han pedido desde que trajimos su trabajo "Sueño Azul", pero antes de entrarle al comentario de este disco, me parece hablar del músico
Uno de los mejores y más versátiles bajistas de nuestro país, nacido en 1959, comenzó a tocar el bajo eléctrico a los 11 años y se dedicó a tocar rock, jazz, fusión, funk, soul y hasta heavy metal, con una trayectoria que pasa por Pappo´s Blues, Color Humano, La Mississippi, Nexus, Logos y Aquelarre, entre otras muchas bandas en las que ha participado. Desde su bajo eléctrico genera una música instrumental mezcla de blues, funk, latin, progresivo, jazz y lo que tenga ganas.




Es tipo un hito viviente del histórico rock argentino, tocó con Pappo, Jorge Pinchevsky, Black Amaya, León Gieco, Ciro Fogliatta, Vitale, Edelmiro Molinari, Héctor Starc y muschísimos más; mientras que la sobriedad y buen gusto de Machy hace que se destaque con su bajo en cualquier escenario en que se presente. No por nada fue uno de los bajistas que más veces tocó con el Carpo en Pappo´s Blues. El bajista Machy Madco pertenece a la liga de músicos excepcionalmente dotados que saben entonar complejas, difíciles composiciones, incluso las más complejas de tocar, perfectamente y naturalmente. Músico virtuoso pero no de esos a los que el ego le ganó a la música.



Sobre su relación con Pappo, es curioso como lo conoció y comenzó a tocar con él, dice Machy: "Fue por intermedio de su hijo, que es muy amigo mío. Yo a Luciano lo conozco desde que tenía 13 años, incluso antes de que supiera que era hijo del Carpo. Luego Luciano me presentó a Pappo y así terminé tocando en Pappo’s Blues.
El primer show que toqué con Pappo fue en Obras con B B King, lo conocí ahí mismo. Fue en el ‘94, luego de que él hiciera el disco Blues Local. Justo estaba buscando bajista. Yo en esa época estaba tocando con Black Amaya en una banda que se llamaba Los Robertones. Un día, mientras me estaba tatuando, me llaman por teléfono para avisarme que pasara por Obras, a saludar no se a quien. Todo muy raro. Cuando llego a Obras, aparece Pappo, me da la mano, y me dice: “¿Vos sos Machy?” Sí, le digo. “Vamos a tocar”. Entonces me dan un bajo y subí a tocar seis temas con él. Estuvo bárbaro. Recién lo había conocido y ya estábamos tocando en un escenario sin siquiera haber ensayado. Al otro día me dicen que vaya a tocar de nuevo. Así empezó todo. Al final, estuve cuatro años tocando con Pappo en más de 300 shows. Fui uno de los bajistas que más duró tocando con él."

He aquí, resumidos, los datos del artista, ahora vamos con este disco:

Músico de dilatada y reconocida trayectoria, Machy Madco presenta en su nuevo trabajo, “Manuscritos desde Musmell”, una visión musical que escapa a lo encasillamientos fáciles. La amplia experiencia que Madco ha sabido atesorar a lo largo de años de transitar escenarios y estudios de grabación con su bajo, interactuando con músicos de todos los estilos, hace que su música sea una síntesis de todas esas influencias.
Luego de una introducción con sonidos “espaciales”, la música baja a tierra con lo tintes latinos de “Vida Inteligente I”, en donde lejos de tomar elementos caprichosos de este estilo, su sonoridad remite a discos como “Borboletta” del pasado lejano de Santana.
“Amanecer en América”, el tercer tema del álbum, encara una visión musical más folclórica en donde Machy pasea con su bajo sobre los colchones de acordes aportados por el Hammond hasta la aparición de un soberbio solo de guitarra a cargo de Héctor Starc.
Aires latinos nuevamente en “Tristemente Célebre”, hasta llegar al blues en “El Abeto”, y proseguir en un amplio abanico musical que incluye fusión con toque funky (“Falsos Salvadores” y “Civilización del Mal”), toques experimentales en “Fascinación” y más elementos latinos fusionados con rock en “Sin Control Terrestre”, hasta desembocar en el sugerente blues “Vida inteligente 2”.
Si amplio es el andamiaje musical de Machy Madco, así como su calidad como bajista, también lo es el listado de músicos que participan en el disco, entre los que figuran Carlos Riganti, Héctor Starc, Cristian Vidal, Tamil Salim, Maxi García, Boff Serafine, Eduardo De La Torre, Ricky Caneschi, Carolina Loreley, Angel Monzon, Virginia Castro, Héctor Cocote, y Gabriel Maceratesi. Juntos, y convocados por Machy Madco, consiguen llevar adelante una obra de concepto musicalmente rica en matices, estilos y calidad instrumental que tiene, como plus de los 16 temas que la componen, cinco bonus tracks de distintos temas y formaciones en los que participó el bajista y que sirven para confirmar la versatilidad instrumental y calidad humana que a Machy Madco le reconocen tanto sus colegas músicos como el público más exigente.
“Manuscritos desde el Musmell” propone entonces, un apasionante viaje por fascinantes territorios musicales, tanto conocidos como por descubrir.
Carlos Salatino


"Manuscritos", que está basado en la poesía de Lovecraft, sobre este particular, el mismo Machy aclara el porqué de esta inspiración: "Porque me parece un tipo muy creativo, más allá de que como persona fuera un tipo de mierda, muy racista y con un montón de problemas personales. Pero la obra de él, por más que refleje todo eso, también tiene una cosa de imaginación que yo admiro, que es todo el universo que él imaginó. El creó toda una mitología y una cosmogonía, él sólo. Y eso trato de rescatar de las bandas como enseñanza más allá de la música.
Por ejemplo, yo escuchaba Rush, que es una banda canadiense y empecé a leer las letras y me parecían impresionantes y después me di cuenta que eran fanáticos de Lovecraft. Asimismo, hay un montón de escritores que yo terminé leyendo por haber escuchado a Rush, o sea que me ayudó culturalmente la música y todo su entorno. Que es lo que trato de hacer cuando hago música. Que los chicos no sólo reciban música sino información, que por ahí a alguno lo vaya a inquietar o por ahí a través mío el tipo conozca otras músicas y otras cosas culturales."

¿Qué tal?

El bajista toca guitarra, batería y teclados en varias de las canciones que componen este disco, se ha rodeado de músicos (y seguramente amigos en muchos casos) experimentados y talentosos. Algunas canciones tienen una estructura relativamente sencilla pero hay también aquí muchas estructuras altamente complejas pero que sin embargo no dejan de ser relativamente pegadizas y llevaderas, pero con ritmos complejos y sofisticados. Obviamente, impresionantes solos de bajo pueblan el disco, con el sutil impacto de la música de Santana mezclada con una ligera vibración de jazz fusión para adentrarse de vez en cuando y con excelencia técnica dentro del folklore sudamericano e inspirado dentro de la rimbombante experimentación del rock progresivo.
En el curso del disco, Machy Madco y su banda demuestran que son verdaderos maestros en sus respectivos instrumentos y les sobran conocimientos técnicos, especialmente las líneas del bajo que es considerablemente complejo y sumamente disfrutable (no sé si les dije, pero AMO el sonido del bajo, sobretodo cuando se lo toca tan bien). La versatilidad es una de sus fortalezas, y Machy lo sabe y le saca bien el jugo, mientras se divierte de lo lindo.
El disco es principalmente instrumental aunque aquí y allá intervienen algunas voces femeninas, en canciones que van desde baladas, blues, música que parece armada para publicidad de televisión o soundtracks, el rock vanguardista, jazz con un rastros de progresivo, mientras que las composiciones son pegadizas y agradables, aunque al mismo tiempo intrincadas y complejas. Quién quiere una buena fusión entre el jazz, el blues y el funk rock, ha llegado al lugar adecuado.


Seguí escuchando y tocando buena música hasta que a fines de los años ’70 empecé a escuchar jazz, rock y fusión. Escuchaba Génesis y mucho rock progresivo y llegó un momento que la cabeza se me limó y dejé de tocar. Estuve diez años -toda la década del 80- sin tocar el bajo, y en los ‘90 volví a tocar de nuevo y con muy buena suerte. Comencé a tocar con el Pato Loza (el batero de Los Abuelos de la Nada y Sueter) y armé una banda. Después armé Los Robertones con Black Amaya; ahí lo conocí a Pappo, por intermedio del hijo, Luciano, que era muy amigo mío. Empecé a tocar en el ’94 en Pappo’s Blues hasta el ‘98. En el ‘97 toqué paralelamente en Color Humano, un año con el amigo Molinari. Tocamos en varios lugares del país. También en esa época grave para Logos, con el cantante de V8. Y en el 98 me desvinculo de Pappo’s Blues.
Paralelamente, desde el año 1992 estuve tocando con Héctor Starc, en las distintas formaciones del Héctor Starc Trío, y en la Super Banda con Molinari, Black Amaya y Ciro Fogliatta. Grabamos un disco con Lito Vitale y Starc Trío que está por salir ahora.
El bajista de Aquelarre tocaba guitarra acústica. Entonces lo conocí a Edelmiro y de ahí me llamó para armar la banda. Duró ocho meses pero después terminó en un estancamiento creativo. En el año 1998 empecé a trabajar en mi material, que es la música que tenía guardada desde que era chico. Temas instrumentales, una onda Jess Beck, blues. Lo empecé a latinizar porque me gustaba mucho Santana y empezó a salir un material que le entró a gustar a mucha gente y terminé grabando 4 discos solistas.
Reporteje a Machi Madco

Vamos con un par de textos en inglés y derechito al disco!

Machy Madco is an Argentine bassist that has nearly 35 years of playing experience, his vast background has allowed him to master many styles and techniques each assisting in his development as a recording and performing artist. He lists progressive, blues, jazz and Latin music as major forms of inspiration, and on this cd - Sueño Azul, he covers all sorts of musical terrain, with a talented listing of musicians to bring his musical creations to life.
Being that Machy Madco is the bassist/songwriter, the songs have that noticeable bass presence behind the songs, whether it be funky, smooth, jazzy, he shows the skills of a musician that has been dedicated to his craft, yet like a true professional, Machy does not try to steal the show, his songs take a life of their own, the compositions are strong, and he willfully shares the spotlight with the other musicians involved on each song.
This cd is presented by Viajero Immovil records, which has presented some interesting new artists to the unsuspecting public, I am not sure how the label works, but if I could critique one thing, the few cds I have heard from the label seem to have less than stellar production sound, even this cd, which is full of fantastic performances, seems to be mixed a little light, especially for a bass forward cd, where the bass and drums could be music more punchy. Perhaps they are on a limited budget, which I would understand, but a great mix could have done wonders for the overall effect this cd has as a whole, some sounds live, so perhaps that is what I am hearing, or maybe some are archival recordings.
As a jazz/fusion cd, this is some pretty good music really, not only do you hear a well rounded group of fairly unknown musicians, but you are able to hear a broad spectrum of music throughout the length of the cd, I hope my review here helps Machy Madco find an audience in the jazz/fusion circles, as he is a force on the bass, and has a good feel for being creative as a composer as well.
M. J. Brady

Machy Madco is a bass player/composer from Argentina. Coming soon after his release of the album, Manuscritos, Sueňo Azul is a compilation of mostly bluesy guitar instrumentals written and recorded originally at home between 1997 and 2000 and featured on his 3 earlier albums, Nocturno, Area 51 and Live in bs.as. Eleven short compositions make up this tasteful work which makes equally good late night listening or calming background music to work or drive to. Each song is either presented by Madco himself playing all parts or with guest musicians. Opening with a couple of mellow numbers, "Funkyto" is the first piece to make you sit up and take note with its complex fuzzed bass and strident guitar arrangement. Hector Starc (of Aqualarre) on guitar particularly stands out here. Tempos vary nicely throughout, for example between the smoochy "Banderita" and the raunchy "Abeto" which follows. Track six is a pure bass arrangement ala Squire's "Fish" with Madco using the two ends of the bass range to create an interesting little quasi-duet.
The funky wah-wah guitar and percussion on the next track lends a Santana feel (circa Caravanserai) to the arrangement. "Triangulito" is another arrangement for bass guitar, this time more laconic, while saxophone makes a brief contribution on "Circulito de Escobios", the most jazz-influenced composition on the album with hints of Chick Corea in the style. The jazz influence is repeated on the second "Triangulito" track while the closing piece returns to the Santana influence in a fresh and breezy arrangement and a classy, Clapton-like guitar solo from Alejandro Ricosta.
Richard Barnes

After repeated listenings, I just don’t have much to say about this CD, for reasons I’ll go into in a minute. However, I ought to be able to make it obvious to you whether you would like it and thus should get it. If you’re a fan of any of these things, you’ll probably like this album: jazz fusion; jazzy blues; excellent electric bass playing; the music of Carlos Santana. If you’re not a fan of one or more of those things, steer clear.
I’ll begin with the last of those. My wife walked in when I was listening to the CD, paused a moment, and said “Oh – new Santana?” Now, to be fair, there are tracks on here that sound nothing like Santana – the bluesiest one, El Abeto, for example. But for the most part, you got your congas, you got your nimble-fingered bass playing, you got your horns, and you got your Santana-ish guitar soloing (supplied by one of several guitarists: Boff Serafine, Hector Starc, Eduardo de la Torre). Occasionally there will be wordless singing by Carolina Loreley. But the show belongs to Machy Madco himself and his array of basses, so let’s look for a minute at that array and what he does with it.
Not being able to read Spanish, I’ve been able to find out little about Madco, but the band’s website features many, many pictures, lots of them of or centering on Madco and his basses – four-strings and five-strings, Fenders and some custom-made ones the names on whose headstocks I can’t make out, fretted and fretless. And similarly, the songs on Manuscritos almost all centre on Madco’s groove and highlight his playing. I happen to love listening to excellent bass players, so you’d think this album would be just my thing, because Madco is indeed an excellent player. And there’s beguiling stuff here indeed. Check out, as only a couple of examples, his tasty but also tasteful fretless work on Faisanacion and his deep, hypnotic Latin groove on Viajando Para Encontrarte. And then there’s the refreshing, if hardly original, slow blues of El Abeto, on which, while the guitarist blazes away, Madco is able to lay out deep in the pocket and let his bandmates do the work. So yes, this should be an album that a fan of good bass work would like.
But despite the excellence of the bass playing and the fine support of the other musicians; despite the variety of tempi and the large palate of sounds on this album; despite its more-than-generous hour-and-nine-minute length – it’s not really compelling of attention. Remember the hilarious scene in This is Spinal Tap where the band played a 20-minute free-form jazz composition because, having lost their lead guitarist and singer, they couldn’t properly perform their usual set list? The audience was bored, the band (except for the bassist) was bored – it just went on and on. I’m afraid that’s a bit how I feel about this CD. However, as I said at the outset, if you like Santana or fusion or fine Latin-jazzy bass playing, this album may be just your thing; my rating reflects the extent to which I believe the album adds anything to the genre it’s working in: not much.
Gerald Wandio

This is - at times, an excellent album whose Latin sounds flow between various styles from somewhat contemporary/popular jazz (think Gato Barbieri) through to serious jazz-fusion (think Return to Forever). More of the former than the later. The recording is tight and well mixed.
Madco's bass is quite noticeable due to the mix - properly so and his sonority and virtuosity are amply demonstrated. To hear him smoke on Amanecer En America, for example, is the clear highlight and overall point of this recording. Madco moves though bass solos as effortlessly as his various guitarists do their guitar solos.
If a single track can seriously impact an album then Manuscritos Desde Musmell's has such a track. Hearing a very straight BB King type blues track such as El Alberto after the 5 soothly transitioning tracks which precede it is disjointed experience which seriously takes away from the overall mood established by the previous tracks (and reestablished by the subsequent tracks). The guitar solo by Gabriel Mageratesi in El Alberto really rocks but this cannot protect the listener from the annoyance of bumping into this song at its' current placement in the track order.
Supporting Madco are some very good musicians - most of whom distinguish themselves in the the various guitar solos. I mentioned Mageratesi previously, but one cannot overlook Boff Serafine's scorcher in the jazz-fusion piece which follows it: Falsos Salvadores, a track which would be a standout on some of the finer fusion releases of the 70's. In fact many tracks here would play well on 70's releases.
Overall though, the mix of tracks and sounds is pretty good. The tracks are not long - most under 4 minutes and yet nothing on Manuscritos feels truncated. As a result, this CD has continued to find itself on my player over the past year. On casual listens I enjoy it but am not distracted by it. When I pay greater attention to the music with deeper listens to pretty much any given song I am totally taken with Madco's bass playing. It's not common to find an album that can play in the background as easily as any smooth jazz piece and yet stand up to repeated and scrutinizing listens. Manuscritos mostly accomplishes this. If listeners and not misled by the easy Latin smoothness of this recording and dig into it's excellent performances they too will find the reason why this album reappears on my player so regularly.
DBSilver

Un disco imposible de conseguir que vive en nuestro blog cabezón, para todo el mundo, y para que todos puedan escuchar y disfrutar de este exquisito bajista que despliega una música con estructuras altamente complejas pero sobretodo donde prima la musicalidad ante todo. Disponible únicamente aquí (bueno, por ahora, luego alguien lo distribuirá por aquí y por allá), tienen esta joyita inconseguible. Otra más dentro de nuestro catálogo musical.






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