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Andreas Kisser - Hubris I & II (2009)


Tremendo disco en solitario del guitarrista de Sepultura; Andreas Kisser, que tiene por título "Hubris I & II", este doble trabajo ha sido autoproducido y tiene mucha calidad, y si piensan que aquí se van a encontrar thrash están bastante equivocados, al menos no en el sentido puro, a veces (muchas) esto no puede ser llamado metal: un enfoque completamente diferente al de Sepultura, tocando guitarra acústica, violín, canciones en portugués, desconcertante, delicado o agresivo pero siempre muy técnico, progresivo, rockero, alternativo y experimental, creando un excelente trabajo que los invitamos a conocer.

Artista: Andreas Kisser
Álbum: Hubris I & II
Año: 2009
Género: Heavy progresivo
Duración: 71:33
Nacionalidad: Brasil


Lista de Temas:
HUBRIS I:
1. Protest !
2. Euphoria/Desperation
3. Eu Humano
4. The Forum
5. Virgulândia
6. God's Laugh
7. R.H.E.T.
8. Em Busca do Ouro
9. Lava Sky
10. A Million Judas Iscariotes

HUBRIS II:
1. Sad Soil
2. Worlds Apart
3. Breast Feeding
4. Page
5. Domenicana
6. Vivaldi
7. 0120
8. Armonia
9. Hubris
10. Mythos
11. O Mais Querido

Alineación:
- Andreas Kisser / Vocals, Guitars, Bass










Con mas de 25 años de carrera, el virtuoso y humilde guitarrista Andreas Kisser es sin duda alguna uno de los guitarristas más emblemáticos de las ultimas dos décadas debido a su característico sonido con SEPULTURA, hoy en día siendo la cabeza pensante de los brasileños metaleros. Una rareza, sin lugar a dudas.




Me gustan varios temas pero no me puedo considerar un fanático de Sepultura. Este cd del guitarrista del combo brasilero, finalmente llega después de sentir, tal vez, lo que le pasa a muchos de sus verdaderos fans que, la afamada banda continua sin dos de sus miembros originales.
Tal vez de esta manera Andreas quiere demostrar que sin Sepultura aun sigue siendo un músico respetado y por eso recién lanzado les comento acerca de su disco doble titulado “Hubris I & II”.
En Hubris I Kisser ataca con un rock potente, lógicamente orientado al metal, pero no a lo extremo como nos tiene habituado con Sepultura, y de hecho hasta un poco progresivo.
Para los amantes de Sepultura, acá van a encontrar buenos riffs, pero no bases veloces, mas si mantienen una potencia preponderante a lo largo del cd.
Una de las cosas que puede permitir ser un disco ágil es la variación de voces, aportadas por diferentes artistas que Adres eligió para disco album.
También la incorporación de músicos de alta talla como es el caso de Paralamas, Bi Ribeiro y de su compañero de banda Jean Dollabella, engalanan esta producción.
Hay temas que apuntan más a un sonido medio oscuro como sucede con “Em Busco Do Ovro”, donde se canta en portugués, algo que se repite a lo largo de sus dos discos. Aunque el compacto 2 es prácticamente instrumentas y aun muchísimo mas relajado el Hubris I.
Acá se podrá apreciar la habilidad de Kisser sin que la voz opaque dicha performance. Solo en la última canción hay vocalizaciones. Esta segunda parte tiene mucho de guitarra clásica y se notan aires de las raíces de donde es Andreas: Brasil; lo cual para quienes estén mas abiertos de mente se lo recomiendo porque se aprecia algo totalmente nuevo por parte del headbanger. Mas para los que esperan algo brutal, esto los puede llegar a decepcionar.
Andreas Kisser evidencia saber tocar mucho mas que cuatro riffs frenéticos, y esta es la prueba de ello!
Lucas Gordon

El disco es tan desconcertante que sería difícil hacer un review muy adecuado a él, prefiero poner algunos videos de canciones para que sepan de qué va todo esto...


















Sepultura without the Cavalera brothers has been a tough sell for many despite the noble efforts of Andreas Kisser, Paolo, Jr., Derrick Green and current drummer John Dolabella. Fortunately for Kisser, his name commands respect not only in Sepultura, but also his side projects Sexoturica, Asesino and now Hail! the latter also featuring Tim “Ripper” Owens, Paul Bostaph and David Ellefson.
All of this leads the insanely busy Kisser to issue his debut solo project, a double album subdivided between electric and acoustic explorations, Hubris I & II. Heavy in one breath, quixotic and introspective in another, Andreas Kisser gives air to the more creative cages of his headspace with Hubris I & II. Though his sophisticated venture at times goes off on tangents, most of the journey is absorbing.
Other than “Eu Humano” and “The Forum” from Hubris I plus “Page” from Hubris II, Kisser strays as far away from Sepultura as he possibly can.
Ray Van Horn, Jr.


Beloved guitar shredder Andreas Kisser of the legendary Brazilian metal band Sepultura releases his first solo project HUBRIS I&II on Mascot Records. This double album project will only be available as an import online or on iTunes as a download.
Since the release of “Roots” (1996) and the consecration of Sepultura, the world was introduced to a new form of metal guitar playing. Mixing blinding riffs, strong pounding rhythms, and clear & expressive tones, Andreas Kisser had created something very new. We named this style, ‘root guitar’, and it found its way around the world, having a transforming influence on much of the 90’s metal scene. It’s style & technique can be seen in what is now called ‘New Metal’ (or Nu Metal).
Just to clarify, Andreas Kisser is happy in Sepultura, with the same intensity and passion as always and has no intentions of leaving the band. However, he felt it was time to expand his horizons & the different challenges that lay in front of him. His first solo album release is called, “HUBRIS I & II”. Going beyond the usual ‘noise’, the album demonstrates influence of metal, musical education & disciplines, MPB (Brazilian popular music) and even “repente” (a form of improvisation, a style of music born in the streets of the Brazilian Northeast region). & all the while doing this without losing what is truly important: its musical identity.
There are 21 tracks divided into two volumes: a heavy side & the other less intense. The majority of the well-guarded ideas come from demons. “After Max Cavalera left Sepultura, I started to compose melodies while never reaching a completed song.” explains the Brazilian guitarist. HUBRIS I & II is a finalization of what I have written since 1997.” Despite this obvious contrast, the album as a whole has consistency & unity.
HUBRIS I
Here we have an interesting collaboration of tuning between guitar, bas & drums. The sound carries the ‘root’ feeling so familiar in his sound, its intensity only comparable to a high voltage shock. IN respect to the compositions, from the start there are varied surprises. From the introduction of the Brazilian ten string acoustic guitar called, “viola caipira” alongside the electric guitar and then quickly letting the listener know what is to come. And that is exactly what happens, as told by the guitarist: “This is a guitar record with an emphasis on tones. Although there are some solos, I preferred to work on the ambiances, almost as if I was doing a soundtrack for a movie.”
HUBRIS II
In general HUBRIS II keeps the nuances a little a little more daring. This will probably be the record that will surprise the public more accustomed to Sepultura. A fair part of the songs is instrumental, in which the big connection between them is the acoustic guitar as the protagonist. Yet Andreas advises: “This isn’t strictly an ‘unplugged’ record, with just acoustic elements. It has electric guitars, of course!” Who would think that Andreas could resist the temptation?
HUBRIS I & II brings to us the Andreas Kisser, exposed: the multiple sides as a musician, composer, arranger and producer. We can see all the various facets of this great guitarist, who has taught us where the root guitar comes from, as well as its origins and more importantly, what it spawned from Sepultura. Influences and identity collide in endless eclecticism, yet all of it comes from a strong point of view & common sense. This Andreas Kisser’s first solo project in his career, yet his story has just begun...
Rob Rockitt






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"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.