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martes, 21 de marzo de 2017

Jerzy Antczak - Ego, Georgius (2014)


Otra joyita proveniente de Polonia, con mucho aire a un Pink Floyd, con mucho de electrónica, sonidos étnicos (muy en la onda Peter Gabriel), mucho del buen gusto, moderno, muchísima magia y mucho clima. Tan bueno que algunos dicen que fue el mejor disco del año 2014 (copio la reseña de terceros para que no crean que soy exagerado). Hace mucho tiempo Lino había presentado a Albion, banda polaca en la que se destacó este Jerzy Antczak, y que ahora se lazó como solista con este genial disco con el que van a gozar a lo grande. Un disco que habla de la gran decepción del mundo moderno, pero lo dice de una manera hermosa y fascinante. Otra joyita desconocida que no se pueden perder.

Artista: Jerzy Antczak
Álbum: Ego, Georgius
Año: 2014
Género: Crossover Prog
Duración: 56:01
Nacionalidad: Polonia


Lista de Temas:
1. Naive
2. Bloody George
3. Escape from...
4. Heaven
5. Nebayilhaye
6. Don't need you
7. Bottom of my soul
8. The Gods of our planet
9. Mermaids' song
10. Big deal
11. Humid tube
12. Waltz

Alineación:
- Jerzy Antczak (Albion) - guitars, keyboards, sequencers, vocals

With:
Anna Batko (ex-Albion, Hipgnosis) - vocals
Karolina Leszko - backing vocals
Krzysztof Wyrwa (Millenium) - bass
Rafal Paszcz - (ex-Albion) - drums, percussion
Waldemar Nowak - guitar
Aisha - a mysterious voice " from Heaven "






Jerzy Antczak, al parecer, no necesita presentación para los que están interesados ​​en la escena progresiva polaca (no creo que sean muchos por estas pampas, aclaro, o al menos no lo eran antes de que en este espacio presentaramos tantas joyitas provenientes de aquel país de músicos con nombres impronunciables). Un guitarrista capaz de tocar solos excepcionalmente encantadores y ajenos a la destreza pirotécnica, pero este tipo puede estar tocando una hora sin parar y sin desplegar un solo segundo de rapidez y digitación, pero hará que en toda esa hora se te quede la piel de gallina en tu alma. La música de este disco se basa en gran medida de pasajes instrumentales llenas de colchones de teclados, una gran dosis de sonidos electrónicos y guitarras increíbles rondando y bailando alrededor, con momentos extremadamente climáticos y atmosféricos que casi podrían ser catalogados como espacial al estilo Jean-Michel Jarre, donde hay lugar para sonidos y ritmos tribales, voces de mujeres del Oriente y unas cuasi sesiones de "The Wall" de Pink Floyd.



Este álbum es un trabajo interesantísimo, hay un cierto hilo de misterio con el que nos topamos desde el primer vistazo a la cubierta, y lo que viene adentro tiene una magia y un encanto fascinante...


Este año 2014 asistimos asombrados a un evento fantástico, como es el surgimiento de este trabajo de Jerzy Antczak. Creo en lo personal que lo importante no es que provenga de Polonia, ni que sea el guitarrista de una banda polaca llamada Albion, o que este sea su primer disco solista, o los músicos de difíciles nombres que lo acompañaron en esta obra. Creo que lo único importante es que ni bien comenzamos a escuchar el disco, la magia surge como un geiser de música imparable. Es realmente impresionante. Una verdadera imaginería de rock progresivo de altísimo nivel. Nada importa , excepto la música. Se necesita mas de una pasada para asimilarlo en su verdadera dimensión, pero la sensación de plenitud que nos dejará es difícil de superar. A veces deberíamos agradecer el estar vivos en la misma época que estos genios, y poder sentir lo que ellos intentan transmitirnos. El Disco del Año, sin lugar a dudas...
Con Opus

El tipo sacó su segundo disco solista el año pasado, no sé, si me lo llegan a pedir por ahí no podría negarme, justamente porque ahora lo estoy escuchando y tiene toda la onda de éste trabajo; música interesante e intrigante, con momentos muy bellos, hermosas armonías vocales, y que pretence hacer pensar con su lírica que habla de la necesidad de construir un arca antes de que avalance la avalancha de odio de nuestros corazones, arca que pueda llevar a las almas más puras en busca de tierra firme, pero cae en cuenta que sólo somos peones en el juego del ajedrez, números almacenados en cajas. Muy valiosa es la placa. Y sin embargo, todo lo que dice no transmite amargura, sino una sensible pena y nostalgia, que quizás se lleven bien con las largas tardes de otoño que se vienen para detener temporalmente los pensamientos ante tanta emoción amanada de los sonidos de "Ego, Georgius".

 
No es un disco muy conocido, no van a encontrar muchas referencias, pero no se preocupen, escuchen la música de los videos y escúchenme a mí que se los recomiendo mucho.


Jerzy Antczak has been leading Polish neo-prog band Albion for quite some time now (1994) , part and parcel of the rather imposing prog scene in Poland that has given us Collage, Satellite, Millenium, Abraxas, Believe, Soma White, State Urge, Corral and many more. On this his first solo outing, Jerzy plots for a much denser sound, perhaps closer to electronica-infused soundtrack music , something compatriots Lebowski do rather well, albeit in a punchier manner. Surrounded by Albion stalwarts Anna Batko on vocals and Rafal Paszcz on drums, as well as adding Millenium bassist Krzysztof Wyrwa, with a few others, Jerzy Antczak really handles most of the splendid guitar work and all the keys, creating an exhilarating electro-tornado that has really caught my attention and certainly deserves to ensnare yours. The music is meant to be listened in one continuous effort, far from any song by song catalog.
An immediate gentle immersion is in order on the opener "Naïve", a nearly Oriental koto-like feel that permeates the soul, soothing and yet somewhat a tad eerie, as if something is lurking not too far away, in the shadows. Appropriately 'naïve' vocals collide in sorrow, encapsulated by metallic percussives that hint at John Foxx-like electronica, a modern dirge that spins, whirls and soars on sublime synthesized propellers. This bleeds right into the guitar tempest that is "Bloody George", the same theme just catapulted onto a higher plane, the voice more urgent, the beat firm and the howling backing voices giving the necessary depth with Wyrwa's rumbling undertow flashing the road ahead.
After a fluffy microelectronic intermezzo, "Heaven" unleashes some sequenced horizons that are closer to classic Tangerine Dream, ethereal sounds and melodious motifs that show a gentler side , only to be confronted by some serious rumble on the fantastic bass slap driven "Nebayilhaye", sandstorm of furious sonic frenzy, female Arabic voices whirling amid the male English voiced rage. This is serious progressive rock with quite a bite and a toothy Doberman snarl.
Keeping the foot squarely on the harder pedal, "Don't Need You" sounds almost like Floyd's "Run Like Hell" but snarkier as the bass and drums pack a wallop, only to be crested by a sweeping voodoo guitar solo that prickles nastily, showing Antczak's rather considerable technique. Pooling electro grit, delicate piano and unspecified angst is display on the half-minute "Bottom of My Soul" before the arrival of the colossal 9 minute and 40 second "The Gods of Our Planet", a space/electronic voyage that is deliberately operatic with the pleading vocal, caressed along by forlorn synths and extremely modern and futuristic in scope. Again, the grumbling bass is a terrific feature, moaning like some sycophantic praetorian guard looking to the stars. Sequencers ablaze, thick symphonics and tectonic binary drum rolls, this is simply intoxicating. Jerzy unbridles a blistering axe solo that blasts the speakers far into the celestial galaxy, tense and speedy, emotionally sound.
Hard to believe after so many good pieces that the best is yet to come. "Mermaid's Song" is perhaps the absolute show stopper here, an almost Celtic melodious chant, melopoeia in Latin that winks at Oldfield or Iona in terms of adventurism, as if some Norse drakkar was fording into some misty firth, gulls screeching their fear as they swirl overhead. The fretboard solo is nervy, intricate and most expressive. A truly terrific tune! The wee "Big Deal" emits aromas of a Floyd gone by, especially vocally, before blooming into the rash "Humid Tube" (a great name for a band BTW) which sizzles, fizzles and drizzles brilliantly, as drummer Paszcz manhandles his kit.
The elegant "Waltz" shuts this tremendous work down with a majestic 7 minute epic, all emotion and genuine class, sparkling tiny details reflecting off the gentle waves of sound, an insistent synth egging on an urgent vocal that truly shudders in feeling. The scintillating guitar solo is simply intense and glorious, full of bravado and intent, technique melding with inner love, a true genial finale. I just cannot believe how fabulous this album turned out to be. Just the right amounts of dream and reality.
The artwork gives off a Gothic gleam that instills the perfect image of humility and genius at work here. This is magic. My Polish friends/brothers never cease to amaze me.
5 Gorgeous self-images
Thomas Szirmay


This is one of the greatest surprises from 2014 and definitely one of my Top 15 of that year. Were it not for a bit of a stumble with songs 6-8 ("Don't Need You," "Bottom of My Soul" and "The Gods of Our") this would be a virtually flawless play-through concept album. Opening with the world music electro-pop of "Naive" (5:59) (9/10) we get a kind of OMD sound before it turns more toward THE FIXX ("Stand Tall")--a sound that carries through song 2, "Bloody George" (3:03) (8/10). This is why Thomas likes this one so much! There are certainly a lot of PINK FLOYD sounds and riffs throughout Ego, Gerorgius and, like Floyd, none of the music is very complex and is often quite atmospheric. Also Floyd-like is the seemless flow from song to song.
Breaking away from respected Polish progsters ALBION, guitarist/multi-instrumentalist Jerzy Antczak has created one of those albums that flows so perfectly from start to finish that one has no choice but to listen to it straight through each time. In fact, songs one through five bleed seamlessly one right into the next. It's awesome! Also, the album seems to start and end with its best clusters of songs. The music is at times quite atmospheric, acoustic, and full of samples and performances of folk and "world" instruments. In fact, I found myself thinking several times that this is where I had hoped MARIUZ DUDA was heading with LUNATIC SOUL. Jerzy's singing even sounds a bit like Mariuz's. This is better. Far better.
Favorite songs: the amazing COLLAGE/SATELLITE-like 12. "Waltz" (7:10) (10/10); the beautiful sequence of songs that builds up to "Nebayilhaye" 3-5. "Escape from.../Heaven/Nebayilhaye" (10:54) (10/10); 11. "Humid Tube" (2:56) (9/10); 1. "Naïve" (5:59) (9/10); 2. "Bloody George" (3:03) (9/10) and; "Mermaid's Song" (7:10) (9/10).
A very strong four star album plus.
9/12/15 amendment: After six more months of letting this music get deeper into my brain and using my revised system of metrics to rate albums, I am bumping this album up to 5 star masterpiece status! The album just doesn't quit--and it never lets me down!
Drew Fisher




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