Ir al contenido principal

Orne - The Tree Of Life (2011)

¿Rock progresivo oscuro y melódico? Sí, desde Finlandia, Orne recorre atmósferas que te calarán los sentidos y que te transportarán a pasajes abrumadores pero a su vez calmos. The Tree of Life, su segunda entrega de cuarenta y  nueve minutos, de evidente  espíritu setentero y de notables influencias como Pink Floyd, Van Der Graaf Generator pero con el distintivo sello sombrío de su vocalista Sami Albert Hynninen, experimentarán sonidos de antaño.


Artista: Orne
Álbum: The Tree Of Life
Año: 2011
Género: Progressive dark rock
Duración: 49:48
Nacionalidad: Finlandia


Lista de Temas:
1. Angel Eyes
2. The Temple of the Worm
3. The Return of the Sorcerer
4. Don't Look Now
5. Beloved Dead
6. I Was Made upon Waters 
7. Sephira 


Alineación:
- Sami Albert Hynninen / Vocals
- Jaakko Pentinen / Bass
- Jari Pohjonen / Drums, Keyboards
- Timo Oksanen / Flute
- Pekka Pitkälä / Guitars
- Pirkka Leino / Organ, Rhodes piano
- Kimi Kärki / Guitars
Guest members:
Lea Tommola / saxophone
Patrick Walker / spoken word








Otro disco que reseñamos nosotros porque no hay un puto comentario en castellano en toda la red. Pero para eso está el blog cabezón.
Cerramos la saga de rock (y no tan rock) finlandés con el segundo álbum de una banda que nada tiene que ver con los italianos Le Orme. Un disco que me gustó mucho y me lo presentó Zily (y en este caso me tomo el atrevimiento de terminar un posteo empezado pro ella simplemente porque engancha justo con esta gran saga finlandesa que tuvimos en el blog cabezón), con mucho sonido setentero, mucha oscuridad, mucho mellotron, mucho Hammond, mucha guitarra acústica... pero nada del típico sonido finlandés: alegre, liviano, con mucho folk escandinavo, jazz y wold music cuando es posible, no, nada que ver con todo eso.
En la linea inglesa de VDGG (creo que esa es la banda a la que más se acerca estilísticamente), pero lo curioso es que esta banda deriva de los miembros de una banda de doom metal llamada Reverend Bizarre que sin embargo se fueron inspirando en el movimiento progresivo de los primeros setentas, lo más oscuro en la vena de los citados Van der Graaf Generator, King Crimson, Genesis , Black Sabbath, Goblin, Wigwam y Pink Floyd, entre otros.



Si bien es cierto que la melancolía y oscuridad es a menudo uno de los aspectos de la música progresiva (ojo, no necesariamente, tenemos publicado en el blog muchso discos alegres, casi bailables, livianos y sin embargo progresivos), pero rara vez lo sombrío se convierte en lo más importante del sonido como lo es en "El árbol de la vida" de Orne. Ello sucede de vez en cuando y más que nada con bandas como ésta o como Opeth que vienen de lo más oscuro del metal, aunque a decir verdad la historia progresiva tiene en su historial a grupos como Goblin o Jacula (ambas bandas italianas, por cierto) que inspiraron a estos modernos exponentes de la oscuridad de hoy en día.

El disco está lleno de exploraciones suaves con los órganos y las guitarras, conformando un álbum íntimo que contiene música memorable y única, llenas de atmósferas y lejos de la demostración técnica, generalmente las canciones son lentas y densas, con mucho clima, y algún ocasional riff que sacude la modorra ensoñadora a la que te llevan sus suaves notas psicodélicas, o las hermosas melodías de guitarra acústica que dibujan sobre el lienzo atmosférico que generan los colchones de órganos, en ese estado de ensoñación casi hipnótica que la voz calmada también ayuda a introdirnos.

En definitiva, un lindo álbum oscuro, que derrocha prog de la vieja escuela, hipnótico, atmosférico, melancólico y con algunos tramos muy bellos.
Al final, les dejo el video con el álbum entero. Y con este disco cerramos (al menos por ahora) nuestro festival de bandas finlandesas, tremenda saga que ya debe llevar más de un mes, con un lindo (y generalmente desconocido) disco finlandés por día. No se pueden quejar!

Vamos con los comentarios en inglés que les dejo a continuación, pero créanme, no hacen falta, denle Play al video y déjense llevar hipnotizados por los sonidos de la cripta.
Otra linda adición a la Biblioteca Sonora, disfrútenlo!

You like Mellotron? Oh...this one has lots of it. You like Hammond organ? Oh...this one has lots of it. The Mellotron sounds like Mike Pinder (The Moody Blues) and the organ has a Julian Jay Savarin (Julian's Treatment) meets Richard Wright (Pink Floyd) thing going on. Not a lot of flashy chops, but definitely intense and with a pervasive early seventies British sound. Bands like Black Widow, Pink Floyd, and even VDGG come to mind.' Well, these lines are not mine, but I read them in the info sheet referring to the Finnish band Orne. Anyway, these words certainly made me curious to the music of this band.
Orne consist of musicians that were once members of the doom metal band Reverend Bizarre. However, this time they got their inspiration from the English progressive rock movement of the early seventies. They describe their sound as dark progressive rock in the vein of Van der Graaf Generator (VDGG), Black Widow, King Crimson, Genesis with Peter Gabriel and Pink Floyd. The Italian label Black Widow discovered them and signed them to their label. Orne's first album Conjuration By The Fire was released in 2006.
On the second album The Tree Of Life (2011) the band consist of Sami Albert Hynninen (lead vocals), Kimi Kärki (electric and acoustic guitars, Mellotron), Pirkka Leino (Hammond organ, Fender Rhodes electric piano), Timo Oksanen (flutes), Jaakko Penttinen (bass guitar), Pekka Pitkälä (electric guitars), Jari Pohjonen (drums, percussion) and guest musician Lea Tommola (saxophone on Sephira). It's not that often that a press info sheet tells the truth about the music you can expect on an album. However, this time the information truthfully reflects the contents of the album. The influences from the early seventies progressive bands as VDGG, early Genesis, early Pink Floyd and Black Widow are clearly present.
The Tree Of Life is quite an intimate album containing memorable and unique music. I would like to describe their music as slow atmospheric doom with mellow psychedelic hints and retro-progressive rock with an occasional touch of folk. You'll mostly hear slow and broody tracks filled with classic organ, Mellotron, acoustic guitar and sometimes hard rock riffs. The acoustic guitars play frequently beautiful melodies over the organ; it sounds rather mellow with psychedelic hints. Most of the time these patterns slowly change into more hard rock passages with distorted power chords, organ and pounding drums. I think the album's highlight is the twelve-minute piece The Temple Of The Worm. It has some fine flute and organ playing and melancholic guitar parts, while the lead vocalist sings very calmly, which sounds really beautiful. Another fantastic piece is Beloved Dead with some outstanding Mellotron-parts. However, if you want to hear some more aggressive parts you better listen to Don't Look Now. On this track the link with doom metal band Reverend Bizarre is most obvious.
People who are fond of the aforementioned early seventies progressive rock bands will find some musical satisfaction with this release. I certainly did!
*** +
Henri Strik

'The Tree Of Life' - Orne (8/10)
There is certainly no rule saying that prog rock has to be cheery, but many of the modern prog bands I have come across pass me as being rather upbeat. Of course, it may simply be where I'm coming from as a listener, but there doesn't seem to be much room for bands like Beardfish and Sky Architect on a sombre, rainy day. The melancholic is often an aspect of prog music, but seldom does it become such a forefront of the sound as it is on Orne's 'The Tree Of Life'. These Finnish rockers have taken the classic sounds of prog rock and filtered it through a cynical, depressing tone. Of course, this approach could have resulted in a shaccrine and adolescent endeavour, but 'The Tree Of Life' is ultimately one of the most moving albums I have heard in the classic prog style this year.
Many reviewing this album before me have described this album as having ties with doom metal; as far a style from prog as ice cream is from FBI torture techniques. Even so, 'The Tree Of Life' is dominated by downtempo musical ideas; Orne never lets their music get too excited or energetic. This results in a dreary, introspective mood, the likes of which could be compared to Van Der Graaf Generator, a band whose influence shows clearly in Orne. Those expecting a vintage prog album in the vintage style will come out puzzled; while the band uses the sounds of classic acts (particularly Pink Floyd), the compositions skirt away from displays of technical virtuosity or anything of that matter. For that, Orne mange to find a sound that is very much their own.
As I mentioned, Pink Floyd is a major influence on the band's sound. There are plenty of soft explorations with the organs and guitars, and I get a natural, even pastoral sense of atmosphere from Orne's palette of sound. The voice of Sami Heinninen is low and brooding, and the lyrics are introspective and poetic to match. A possible gripe with the set-up that proggers may, and possibly will have with 'The Tree Of Life' is the fact that it is a fairly slow album. With that in mind, it can also come across as boring if a listener isn't in the mood for it. Regardless, Orne is a pleasant musical surprise on my end, and while certainly not for everyone, I can see myself returning to the powerful music of this band in the future.
Conor Fynes

Enter the crypt
It has been said before, but you can really hear and feel whenever you're listening to a Black Widow Records affiliate. There is a prevailing sombre and Gothic vibe to these acts that mostly come off sounding appropriately dark and menacing in all the right ways, instead of mimicking the sort of frights and terrors you get from a slice and dice horror movie with big breasted females and the mute axe killer with a limp.
Orne is no exception to this rule, and once you've ventured but a few seconds into this their second outing, it becomes apparent just how much these Gothic black sinister atmospheres play into the thing. My fellow reviewer from the Italian quarters Finnforest describes this as some kind of fog drifting through bone-yards, and I can perfectly follow his association. To tell you the truth, I was picturing something similar the first time I popped this mother on the stereo. The switch from doom metal band to sombre Gothic prog rock band is clearly still reverberating within Finnish act Orne, manifesting itself in the moods of the melancholic guitar glissandi, the pitch black plowing of the bass and the ancient cabinet organs taken directly from the Pharaoh's crypt.
The one thing that to me drives this album is those organs. They sound like a mixture of the aforementioned last resting place of the Egyptian rulers, but adding to that slightly bonkers metaphor there is something futuristic happening as well. Deep within the signal of this instrument lies a fluttering firefly - a fencing laser beam - a sonic sword that oscillates accordingly to what the organ is doing at any given moment. It brings something new to this ancient horror movie antiquity, and furthermore had me listening like a man trying to emulate one of those pictures that once were taken of John Lennon kneeling down in New York with a stethoscope to the ground - trying with all his might to tell what was wrong with the world at the time. Just from the top of my head: I am thinking a lot, but I digress...
You can really picture and feel how the metal got dropped in favour of the bitter-sweet sounds of this current formation. The picture here at PA says it all really, as the guys still wear big crosses, black shirts and loooong hair. The power of metal is still there in the drum pedals and the guitars, although they're harnessed and kept under wraps - amounting to the kind of atmosphere you'd get on an early Metallica ballad like Fade to Black - only bereft of the explosions.
Together with the horror cabinet soundtrack of the organs - there is indeed a melancholic vibe going on here that more than often takes me to Sweden and bands like Anekdoten and Morte Macabre. We are becoming increasingly skilled in conveying the hollow winds and freezing colds of our changing weathers up here in Scandinavia, and Orne are certainly no slouches in this department either. I get images of abandoned cathedrals, howling wolfs in the snow and a sense of unearthly bond with the black beauty of night that quite entrancingly marries together with the overall ambiance of the band.
Gluing all of these wild images together is one heck of a booming voice. Oh yeah I nearly got you going there - thinking this release was all instrumental, but you'd be wrong... Somewhere between Jim Morrison, Brendan Perry and Patric Helje off Landberk lies vocalist Sami Albert "Witchfinder" Hynninen. Even if he reminds me a bit of all those singers, it still doesn't truly forward the uniqueness of this man's vibe. First time I heard his vocals, I was somewhat dumbstruck and felt the whole thing getting a tad too Gothic for its own good. Maybe I am a purist of some sort, but there are only a few singers who have been successful with that special manly clean-breasted voice, that sounds like impending doom and bellowing Nordic deities all at the same time, and those are the aforementioned vocalists, maybe excluding Helje on this one because he wields a feminine touch as well that doesn't really go hand in hand with what I am getting at here, - and the original lord of boom: Frank Sinatra. I have since then warmed up to Hynninen's timbre, and now it is an irreplaceable part of the equation.
The Witchfinder here does add a sombre groove to the proceedings with his dark and warm voice, which contradicts the cold hard Scandinavian nature of the music, but, and here I am speaking entirely out of preference, sometimes it gets a bit too much for this listener. My favourite tracks on here, where the marriage between music and vocals truly takes off, are the shorter ones called Don't Look Now and the following Beloved Dead.
Tree of Life is heartily recommended to fans of the bitter-sweet side of Porcupine Tree, the ghastly cold of Anekdoten and the stark black beauty of the Scandinavian night. 3.5 / 5 stars.
David Guldbamsen

Like fog drifting through the boneyards...
Black Widow Records is one of the few labels which practically creates its own sound genre, they are the purveyors of the "dark" sound, when this album starts you immediately thing of Black Widow. While known for fielding Italian bands across many genres the roster does have talent outside of Italy, and Orne would be one. Orne hails from Turku, Finland, and several members of the project are well known for their participation in the band Reverend Bizarre. Their influences are noted as VDGG, early Genesis, early Floyd, Black Widow, Black Sabbath, Saturnalia, and Wigwam amongst many others, though it should be pointed out that a good deal of the album is much mellower than some of the heavy/hard bands noted above. It has some heaviness but extended mellow sections as well. If you can imagine a mix of "Careful with that Axe, Eugene", "The End," and "The Herald," all processed through a doom-rock filter, you might have an idea what to expect.
The Tree of Life is an intimate album filled with memorable and unique music. I might describe their sound as a slow, atmospheric doom with mellow psych, occasional folk, and retro-heavy prog. Slow, brooding tracks are heavy with classic organ, acoustic guitar, and occasional hard rock chug. The songs are thick with moody, ominous, haunting atmosphere and a damp woodland feel, like some moonlit ritual with Satyrs running around through the brush, chunks of meat smoking on the fire, maidens rife with amulets and spells. A great album to bring to the Renaissance Festival...but I digress. Like their label mates Goad and Jacula, Orne is a band in their own strange world. The vocalist has this thin, odd voice that works perfectly as a master of ceremonies cloaked in long robes. The acoustic guitars lay down beautiful melodies over the organ, very mellow with psych touches, then it slowly builds into a more muscular hard rock with distorted power chords, pounding organ, and fine drumming. But my favorite part of the album is simply the feeling you get listening to the more subdued moments, it's a strange, disorienting, somewhat sinister vibe like you get with Comus or Goad. The album's highlight is the 12-minute "The Temple of the Worm" which has some great alluring flute and melancholic guitar leads, just a fantastic track.
Recommended to fans of the Black Widow Records sound, and those who love retro organ doom-rock with lots of atmosphere. 3.5 / 5 stars.
Jim

Orne is a band from Finland that has been around since the last decade, and in 2011 released their second studio album entitled "Tree of Life" which was released via Black Widow Records, that great Italian label whose bands (almost all) own an inherent heavy sound in their music, Orne is not the exception. In this album they offer nine compositions that make a total time of 49 minutes in which one can listen to a blend of prog rock styles, taking symphonic, heavy and even psych in some passages, so the eclectic tag is great here.
It opens with "Angel Eyes" whose first minute has spoken word by a male voice, taking us to the past and those mediaeval times. Later a dark atmosphere is created by keyboards, while drums, bass and guitar produce a soft sound that really suits in this structure. This track leads to "The Temple of the Worm" which is the longest track, surpassing the twelve- minute mark. Delicate guitar notes open this song later the other instruments are joining and making a progression little by little, with a notable flute sound, by the way. Before the third minute the vocals appear for the first time creating a mellow tune that perfectly complements the music. The song is flowing and changing while the minutes pass, there are some heavier passages and some more delicate ones, in moments the keyboards increase the intensity, in others guitar and flute put the beauty. The last minutes are rockier, dynamic and very cool.
"The Return of the Sorcerer" opens again with a delicate passage where we can appreciate that exquisite flute. The drums works is pretty nice, playing with the rhythm, managing the time and making it own. Later the delicate voice joins and all together flow like water, telling us its story. "Don't Look Now" has some friendly guitar notes at first and later vocals enter with more intensity than in the previous tracks, however the music is not that intense, it is soft and delicate, with charming atmospheres. A couple of minutes later the drummer give us once again a great performance, I really love his work. Some nice bass notes continue for some seconds, but the music returns to its original form. After five minutes it changes, turns faster and with more energy, and offering a keyboard feast in the last moments.
"Beloved Dead" starts with acoustic guitar that creates a repetitive structure, seconds later the voice joins and together produce a smooth sound; then drums and keyboards join and take me to the 70s, more specific to the KC Lizard era. After three minutes the direction changes, the mellow sound vanishes and now a much rockier tune is offered, taking us to the heavy prog realm, with obvious 70s reminiscences, once again. "I was made upon waters" starts with the voice singing in a rock way, but they disappear and the instruments create that soft sound that Orne has offered in the first minutes of all the album's tracks. After a minute the music becomes friendly, repeating a structure and sharing an ambient of joy.
The album finishes with "Sephira" whose first minutes follow the same path of the other songs (they are a bit repetitive in this matter), but later the music becomes heavier and rockier, intercalating the passages and adding some nice elements such as a saxophone. The spoken word that opened the album returns here, now closing it.
This is a very nice album by Orne, with some nice mixtures and richness of sounds, however there were moments I felt their music and structure repetitive, with some passages of monotony, that's why I could not fall in love with it. My final grade will be three / five stars.
Enjoy it!
Guillermo H. Urdapilleta

ORNE were a Finnish band whose two albums were released through the Italian Black Widow Records, and the guitarist-composer Kimi Kärki had formerly played doom metal in a band called Reverend Bizarre. So it comes as no surprise that Orne's music is pretty dark and melancholic. It also has a strong retro feel with some resemblance to the early 70's output of classic prog such as Van Der Graaf Generator, Genesis, King Crimson and Pink Floyd. At the same time Orne's style is truly personal and they never sound exactly like any of the bands mentioned. The instrumentation features Hammond, Mellotron, Rhodes piano, both acoustic and electric guitars, flute and saxophone. The vocalist Sami Albert Hynninen may have technically a bit uncertain voice but it's full of emotion and guts, which is why one may come to think of Peter Hammill. The voice fits very well to the dark music even though I'm not fond of some hard rock mannerism in it.
This second and sadly final album The Tree of Life was recorded between July 2008 and June 2010. It consists of seven tracks with various lengths up to 12+ minutes. All are quite powerful and atmospheric, but the longest one, 'The Temple of the Worm', deserves to be mentioned especially. It has a delicious and delicate instrumental section sounding like the Nursery Cryme -era Genesis, and the song is completed with the mighty roar of Hammond and a passionate electric guitar solo.
In the acoustically oriented first half of 'Beloved Dead' the tender vocals do sound a bit like Peter Hammill before getting into rougher hard rock territory. The closing track 'Sephira' has some VDGG- reminding saxes but it's slightly marred by cocky vocals and a melodramatic speech part (as is the opener too). Further listenings make me more aware of the negative sides, mostly dealing with the vocals, but despite some weaknesses I'd like to rate this emotionally strong album with four stars. The beautiful cover art is a Biblical painting by John Roddam Spencer Stanhope (1887), such a perfect choice!
Matti

Are 4/5 stars too much for a doom-metal band outspring? I'd certainly have said so before listening to this record. I wouldn't say so now. "The Tree of Life" is a deeply athmospheric album, strongly based on early '70s progressive rock or even proto-progressive music. There is also a scent of Italian prog here, well mixed with early PInk Floyd and Trespass era Genesis.
But the strongest reason why you should buy this album is the large amount of good melodies you'll find in it. Too much athmospheric records loose themselves in long and alas boring chords, and while you wonder when the real song will begin, the track is ended. This is not the case of "The Tree of Life", where solid compositions rise up from the musical mist of keyboards and guitars. I especially liked the early prog oriented "The Return of The Sorcerer", a slow ballad between Cressida and Le Orme, the slightly acid "Don't Look Now" you could have dated back to the Summer of Love, the gentle "Beloved Dead", something like David Gilmour meets Gary Brooker, with a heavier finale.
A well structured album, a worthy addiction to a prog fan's collection.
Domenico




Comentarios









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona

Autonautas de la Cosmoogpista...


Este espacio fue gestado con la intención de compartir sonidos, melodías que nos conmueven día a día, que nos reciben al abrir los ojos, quizás para muchos el primer contacto con la realidad, antes que un mate o un desayuno como la gente. Estos sonidos nos causan extremo placer y por eso queremos convidarles un poquito, para juntos escapar a la dominación del hemisferio izquierdo.
Pasen, vean, lleven lo que gusten. Pero si tienen la posibilidad de hacerse con el material tangible, no lo duden, es la forma que tenemos de colaborar con los artistas para que sigan creando.
Sí alguna persona o ente se siente ofendido por encontrar material en este sitio le rogamos nos lo haga saber, todavía creemos en las palabras.
Si por alguna razón no pueden leer estas lineas, usted ya no es, usted ya no existe, usted tiene un moog en la cabeza.


Aclaración...

Este espacio se reserva el derecho de publicar sobre cualquier tema que parezca interesante a su staff, no solamente referidos a la cuestión musical sino también a lo político y social.
Si no estás de acuerdo con lo expresado podrás dejar tu comentario siempre que no sea ofensivo, discriminador o violento...

Y no te confundas, no nos interesa la piratería, lo nuestro es simplemente desobediencia civil y resistencia cultural a favor del libre acceso al conocimiento (nuestra música es, entre otras tantas cosas, conocimiento).

Información y estadísticas









Lo más visto de la semana pasada

Hawkwind - All Aboard The Skylark (2019)

Ya presentamos a Hawkwind en el blog cabezón, ese delirante y salvaje grupo del que saliera, entre otros, un jovencísimo Lemmy Kilmister. Incondicionales del rock espacial desde hace 50 años, mixturando punk, garage, rock espacial, rock psicodélico para crear sonidos de una fiesta interplanetaria con bastante adrenalina de a momentos, pero también con otros de inclinaciones acústicas.  Un disquito donde tendrán muchas cosas del viejo Hawkwind pero embebidas en el presente, detrás de esa vital energía multicolor que los hiciera conocidos. Los vibrantes sintetizadores y la atmósfera astral a veces reemplazados por suaves pasajes, pero todavía suenan como una especie de repertorio de sonidos asombrosos. Aquí, lo último de Hawkwind, y aclaro que con él volvemos a la sección de los discos que amas o que odias sin términos medios.

Artista: Hawkwind
Álbum: All Aboard The Skylark
Año: 2019
Género: Rock psicodélico / Space rock
Nacionalidad: Inglaterra



Cincuenta años después, solo Dave Brock siga en…

Congreso & León Gieco - Manifiesto (La Esperanza viene del Sur)

Hoy me desperté con un claro sentimiento de emoción y lo primero que veo al abrir los ojos es un mensaje con este video, y todo eso fue el mejor regalo que me ha dado este fin de año tan interesante, y ahora comparto este hermoso regalo para este año 2020 que recién comienza. León Gieco, Pedro Aznar, Víctor Heredia, Lito Vitale, Juanita Parra, Nano Stern, Mario Mutis, José Seves, Juan Carlos Baglietto, Liliana Herrero, Javier Maloseti y muchos más, en esta nueva versión de un clásico, registrada en ambos países bajo la producción artística de Lito Vitale. Más de 30 bandas y solistas de ambos lados de la cordillera unidos par interpretar a Victor Jara en una hermosa "juntadera" de talentos. Un proyecto que estrenado el último día del año, que representa a Argentina y Chile alzando su voz en apoyo a la ya épica epopeya del pueblo chileno, en una sola y emocionante canción, una especial versión de "Manifiesto" que une a dos países hermanados en su arte. Nuestra primer…

The The - Infected (1986)

Obra maestra de la música independiente en la etapa postpunk de mediados de los 80. Matt Johnson, líder de The The, se arranca contra la política interna y externa de la Inglaterra thatcheriana en plena crisis, con un disco que sorprende por su actualidad hoy, casi 35 años después. El más exitoso de los discos de esta banda que se mantuvo 30 semanas en el top de álbumes británicos, haciendo eco a los sentimientos de una juventud golpeada y hecha a un lado.

Artista: The The
Álbum: Infected
Año: 1986
Género: Post punk, new wave
Duración: 41:05
Nacionalidad: Inglaterra



En su reseña de Mind Bomb (1989), que reprodujimos en el blog cabezón en nuestro post sobre ese álbum espectacular, David Bennun decía que Infected tenía el pequeño problema de haber salido después de una obra maestra. Aquí tenemos esa obra maestra del The The de Matt Johnson.

Dice Bennun:

Si quieres saber cómo se veía, cómo olía, cómo se sentía Inglaterra en 1986, puedes hacer dos cosas. Puedes verla como es hoy e imaginártela c…

Captain Beefheart & His Magic Band - Safe as Milk (1967)

El disco con el que debutó Captain Beefheart & His Magic Band en 1967 no es, como parece indicar su título, nada “seguro”. Safe as Milk está lejos de ser el tour de force alucinado que fue Trout Mask Replica, pero este no hubiera sido posible sin aquel. Aquí está el germen de todo lo que Don van Vliet, el extraordinario Capitán Corazón de Bife, comenzará a transformar en la música y la poesía (y después, en las artes plásticas), con su corrosiva ironía, su rechazo a las instituciones y su personal forma de reelaborar el blues, el R&B y el folk.

Artista: Captain Beefheart & His Magic Band
Álbum: Safe as Milk
Año: 1967
Género: Rock psicodélico, RIO, experimental, poesía
Duración: 1:11:05
Nacionalidad: EUA


Cuando Don Van Vliet pasó a ser Captain Beefheart en el 65, ya amaba el blues y era amigo y rival de Frank Zappa. Realizó el par de cabriolas necesarias para lograr un contrato de grabación y después hizo lo que se le dio la gana. Moe en el post “Captain Beefheart, el Lobo que Aúl…

John Zorn - Spy vs. Spy: The Music of Ornette Coleman (1989)

Para arrancar la semana a toda máquina, un disco estridente y veloz: John Zorn en homenaje al creador del free jazz, Ornette Coleman, en el disco que precede a Naked City, una de sus mayores creaciones. Jazz e improvisación absoluta desde una posición punk grindcore, ¡una locura!

Artista: John Zorn
Álbum: Spy vs Spy. The Music of Ornette Coleman
Año: 1989
Género: Free Jazz, punk, hardcore-grindcore
Duración: 40:53
Nacionalidad: EUA


Como presagio de la explosión que sería Naked City, en 1989 John Zorn lanzó Spy vs. Spy: The Music of Ornette Coleman. Ya había realizado un álbum con música de un compositor, pero se había tratado de Ennio Morricone y, aunque estaba ahí la semilla de sus experimentos con técnicas de composición basadas en “fichas” intercambiables y en la capacidad de improvisación de los músicos, la fuente no era tan abierta a la experimentación. Fue con Ornette Coleman, el creador de free jazz, que Zorn estableció la ruta por la que recorrería “La Ciudad Desnuda”. Spy vs. Spy a…

El último viaje de Neal Peart

El 7 de enero pasado (aunque recién nos enteramos ayer) murió en Santa Mónica, California, Neal Peart, baterista de Rush, al que muchos consideramos el mejor de la historia del rock. Sus amigos y compañeros, Alex Lifeson y Geddy Lee, dijeron en un breve comunicado que había llegado a su fin una valerosa lucha de tres años y medio contra el gioblastoma, una agresiva forma de cáncer al cerebro. Con tristeza y luto brindamos al genio, que fue mucho más que un baterista, un homenaje en el blog cabezón con un relato de su sorprendente trayectoria y una selección de videos en vivo, para verlo actuar en todas sus etapas.



Neal Peart deja un legado impresionante de aprendizajes: es la más completa escuela de percusiones que podrás encontrar; es uno de los letristas más prolíficos e inteligentes del rock, al que aportó sagas de literatura fantástica y de ciencia ficción, una auténtica biblioteca de referencias literarias y una reflexión filosófica profunda; es un escritor y cronista efectiv…

Genesis. Nursery Cryme. Edición Rockarte

Un río de cabezas aplastadas por el mismo pie / juega cricket bajo la luna...




Edición Rockarte



King Crimson - The ProjeKcts (ProjeKct Three) - Masque (1999)

Para algunos el mejor de los "ProjeKcts" (realmente son discos destinados a improvisación y que están al margen del circuito "normal" de la discografía de Crimson). Pat Mastelotto, Trey Gunn y el infaltable Robert Fripp dan vida a este tercer disco, es el más complejo y oscuro, muy editado en estudio. Es también el más cercano a la arquitectura musical del doble trío, la materialización del espíritu creativo crimsoniano en sus formaciones correspondientes a esta época. Otro gran aporte de Diego que esn estos últimos días estuvo ametrallándonos con buena música, y aquí tendrán los "ProjeKcts" para quemarse la cabeza en este fin de semana tan pero tan cabezón. Diversión asegurada!

Artista: King Crimson
Álbum: The ProjeKcts (ProjeKct Three) - Masque
Año: 1999
Género: Progresivo ecléctico
Dureación: 54:39
Nacionalidad: Inglaterra


Aclaro, por las dudas que llegue hasta aquí algún deseoso de conocer la discografía crimsoniana, que los "ProjeKcts" no son dis…

Suzanne Vega - 99.9 F° (1992)

¡No me cuelguen cabezones! Seguro el Mago Alberto me va a hacer bullying por postear pop, va a decir que lo hago bajo la influencia de Luismi el del yate... Pero ¡esto no es cualquier pop!, es una poeta que canta de maravilla y este es probablemente el mejor álbum de su discografía. Pop que excede sus fronteras, inteligente y versátil, con aires desde el folk hasta el new wave y el techno y una poética intensa y profunda que explora lo más recóndito del alma humana. Este es un discazo de Suzanne Vega en el que no falta experimentación sonora; el más explorador y avezado de todos sus trabajos, que confirma la gran compositora que ya sabíamos que era desde aquellos famosos hits, “Tom’s Diner” y “Luka”.

Artista: Suzanne Vega
Álbum: 99.9 F°
Año: 1992
Género: Pop, new wave, techno, folk
Duración: 39:38
Nacionalidad: EUA


Suzanne Vega nos viene a la mente porque es una exitosa cantante pop desde fines de los ochenta. Al menos dos de sus canciones llegaron a niveles de popularidad que hubieran soña…

Joe Jackson & Friends - Heaven & Hell (1997)

Otro transfuga del pop, Joe Jackson, en una de sus más ambiciosas producciones, con invitadas de la talla de Suzanne Vega y Dawn Upshaw, en un abordaje satírico y muy actual (entonces y ahora) de los “siete pecados capitales”. Un disco estupendo en la frontera de la música popular, el jazz y la música académica.

Artista: Joe Jackson & Friends
Álbum: Heaven & Hell
Año: 1997
Género: Rock fusión, jazz, clásica contemporánea
Duración: 50:31
Nacionalidad: Inglaterra, EUA


A mediados de los 90, Joe Jackson se cansó de la etiqueta pop que se había ganado —a pulso— como parte de la “segunda invasión británica” a los Estados Unidos de principios de los 80. Había colocado álbumes y sencillos de corte new wave en los puestos más altos de las carteleras estadounidense, europeas, australiana, pero para él, un músico formado en la Academia Real de Música de Londres, fan de la movida progresiva de los 70 (por ejemplo, de Soft Machine), y conocedor de la música académica, el pop ya había dado todo l…

Unordered List

"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.

Entradas populares de este blog

Denuncia en Primera Persona. El Desprecio a la Discapacidad

Quizás el rostro más duro y paradigmático de la política se pueda captar con precisión con las personas más vulnerables de la sociedad y el respeto que reciben por parte del poder político. Y esto va mucho más allá de las ideologías: es simple humanidad, o anti-humanidad. Aquí nos deja su mensaje, reclamo y denuncia nuestra amiga cabezona Natalia, quien partiendo de su historia personal, toca la problemática de la precarización laboral existente en el Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires en general, y repasando las actuales dificultades para la obtención del Certificado Único de Discapacidad, enfatizando la necesidad del pase a planta permanente de las y los integrantes del colectivo que actualmente se encuentran precarizados. Los datos demuestran que la crisis afecta de manera más significativa a las personas que pertenecen a colectivos que ya venían sufriendo discriminación. Por eso la crisis también ha empeorado las condiciones laborales y sociales de las personas con discapacidad…

NatGeo: Documental de Luis Alberto Spinetta

Para los que no pudieron ver este documental del Flaco, emitido por un canal de cable, aquí lo compartimos, una hermosa biografía de un gran artista. La biopic sobre el artista que falleció en 2012 tuvo varios momentos destacados, con Catarina Spinetta como conductora, la biografía, de casi dos horas, reconstruye la vida y obra de Luis a través del testimonio de los que más lo conocieron: sus familiares, amigos y compañeros de trabajo. Dante comentó: "Mi viejo es inmortal, porque te sigue hablando a través de las canciones y te sigue enseñando". Y como yapa, les damos las coordenadas del mural "Luis Alberto Spinetta" (Grand Bourg, Provincia de Buenos Aires). Y gracias al Mago Alberto por pasar el link...





Hawkwind - All Aboard The Skylark (2019)

Ya presentamos a Hawkwind en el blog cabezón, ese delirante y salvaje grupo del que saliera, entre otros, un jovencísimo Lemmy Kilmister. Incondicionales del rock espacial desde hace 50 años, mixturando punk, garage, rock espacial, rock psicodélico para crear sonidos de una fiesta interplanetaria con bastante adrenalina de a momentos, pero también con otros de inclinaciones acústicas.  Un disquito donde tendrán muchas cosas del viejo Hawkwind pero embebidas en el presente, detrás de esa vital energía multicolor que los hiciera conocidos. Los vibrantes sintetizadores y la atmósfera astral a veces reemplazados por suaves pasajes, pero todavía suenan como una especie de repertorio de sonidos asombrosos. Aquí, lo último de Hawkwind, y aclaro que con él volvemos a la sección de los discos que amas o que odias sin términos medios.

Artista: Hawkwind
Álbum: All Aboard The Skylark
Año: 2019
Género: Rock psicodélico / Space rock
Nacionalidad: Inglaterra



Cincuenta años después, solo Dave Brock siga en…

Esbjorn Svensson Trio - Live In Hamburg (2007)

Artista: Esbjorn Svensson Trio Álbum: Live In Hamburg
Año:2007
Género: Jazz
Duración: 1:58
Nacionalidad: Suecia
Lista de Temas:
1. "Tuesday Wonderland"
2. "The Rube Thing"
3. "Where We Used To Live", 
4. "Eighthundred Streets By Feet"
5. "Definition Of A Dog"
6. "The Goldhearted Miner"
7. "Dolores In A Shoestand"
8. "Sipping On The Solid Ground"
9. "Goldwrap"
10."Behind The Yashmak"
Alineación:
Esbjörn Svensson / Piano
Dan Berglund / Contrabajo
Magnus Öström / Batería
Lino, nuestro cabezón venezolano, se pega una vuelta por el blog y resube este buen disco de jazz contemporáneo. Si te gusta el jazz, no dudes de escuchar este trabajo. Gracias Lino!

Las 100 Mejores Canciones del Prog

Aquí, las 100 mejores canciones de rock progresivo de todos los tiempos, según la revista "Prog". Y aunque habitualmente no le damos bola a la lista de mejores discos o canciones de rock progresivo de la historia ofrecida por algunos portales, webs y demás publicaciones, quizás está bueno darle importancia a la lista que ofrece ahora la revista "Prog" (esa misma que da los premios que mencionamos el otro día) ya que es armada según la opinión de gran parte de su público. En concreto, la revista "Prog" ofrece un total de 100 canciones y la lista la ha elaborado a partir de una encuesta muy trabajada donde han participado tanto lectores como expertoso, artistas y autores de música consultados por la publicación. Una recopilación de lo más compleja que creo merece la pena.

Aquí está la lista de las mejores canciones de rock progresivo del puesto 100 al 1:

100) Inca Roads - Frank Zappa & The Mothers Of Invention
99) The Life Auction - Strawbs
98) In The Ca…

Tool - Fear Inoculum (2019)

Lo presentamos como sorpresa incluso antes de que salga a la calle, gracias a los incomparables aportes del Mago Alberto. Recién salido, ya adelantamos un poco lo que se notaba, Tool aportaba un nuevo / viejo estilo, con los mismos elementos de siempre pero dispuestos de otra manera, lo que generó primero la incógnita, luego la patada en el culo y el desgarro de ropajes de sus seguidores más incondicionales, acérrimos y fanáticos. Pero con un resultado completamente diferentes para aquellos que lo escucharon con las mentes abiertas. En el momento de publicar el disco hablamos aquí de disrrupción. ¿Ocaso? ¿Renacimiento?. En todo caso más bien de alternativa y desafío. Oprobio y quizás nueva gloria. Quizás... Y ahora, más escuchado y con más idea de todo lo que se mueve aquí adentro, le damos una revisión a este disco, que no es ninguna continuación de "Lateralus" (que era lo que todos los fans esperaban). Todo ello igual a lo nuevo de Tool.

Artista: Tool
Álbum: Fear Inoculum
Año…

La Barranca - Eclipse de memoria (2013)

Artista: La Barranca
Álbum: Eclipse de memoria
Año: 2013
Género: Rock poético mexicano
Duración: 45:04
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. El alma nunca deja de sentir
02. Ante la ley
03. Garzas
04. Flores de invierno
05. En cada movimiento
06. La tercera joya desde el sol
07. El futuro más distante
08. Campos de batalla
09. Sequía
10. Siempre joven
11. El tiempo es olvido


Alineación:
- Federico Fong / bajo, piano, percusión.
- José Manuel Aguilera / voz, guitarras, órgano, charango.
- Adolfo Romero / guitarras.
- Navi Naas / batería.
Invitados;
Enrique Castro / marimba, percusión, piano, kalimba.
Alfonso André / batería.
Cecilia Toussaint / coros.
Yamil Rezc / percusión, juno, batería.
Agustín Bernal / contrabajo.
Darío González / rhodes, mellotron, hammond.
Daniel Zlotnik / sax soprano, sax tenor, flauta, hulusi.
Erick Rodríguez / trombón.
César Barreiro / trompeta.
Magali / piano.
Mónica del Águila Cortés / cello.
Arturo González Viveros / violín.
Erika Ramírez Sánchez / viola.

Y ya p…

Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos - Duas Vozes (1985)

Artista: Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos Álbum: Duas Vozes
Año: 1985
Género: Jazz Fusión / Latin Jazz
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
1. Aquarela do Brasil
2. Rio de Janeiro
3. Tomarapeba
4. Dancando
5. Fogueira
6. Bianca
7. Don Quixote
8. O Dia, À Noite

Alineación:
- Egberto Gismonti / guitar, piano, dilruba, wood flutes, voice
- Naná Vasconcelos / percussion, berimbau, voice



Robert Dimery, Editor - 1001 Albums You Must Hear Before You Die (2006)

Libro de referencia de la música pop aparecida entre 1955 y 2005, abarcando los géneros desde el rock, blues, folk, jazz, pop, electrónica y world music. Las reseñas fueron realizadas por un equipo de unos 90 críticos de distintas latitudes y gustos. El trabajo se basa en discos originales, quedando así por fuera las recopilaciones de varios artistas, quedando excluido así, el mítico álbum de Woodstock. Sin embargo el panorama es muy amplio y uno siempre encontrará artistas que no ha oído.

Editor: Robert Dimery Prefacio: Michael Lydon
Primera Edición: 2005
Cubierta:Jon Wainwright
Género: Catálogo
Páginas: 960
Nacionalidad: EEUU Editorial:Universe Publishing
Reediciones:2008, 2011, 2013 Otros Idiomas: español, portugués, noruego, finés, sueco, y otros.



Presentación del Editor de libros de Amazon.com 

The ultimate compendium of a half century of the best music, now revised and updated.1001 Albums You Must Hear Before You Die is a highly readable list of the best, the most important, and the most in…

La Barranca - Denzura (2002)

Artista: La Barranca
Álbum: Denzura
Año: 2002
Género: Rock alternativo
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. fascinacion
02. animal en extincion
03. hasta el fin del mundo
04. donde la demasiada luz forma paredes con el polvo
05. la vision
06. no mentalices
07. denzura
08. montana
09. la rosa
10. madreselva
11. minotauro
12. kalenda maya

bonus ep: cielo protector
13. cielo protector
14. rendicion
15. tsunami
16. el agua que cae
17. cielo protector (demo)


Alineación:
- José Manuel Aguilera / guitarra, voz, órgano
- Alejandro Otáloa / guitarra, piano, teclados
- José María Arréola / batería
- Alonso Arréola / bajo, guitarra acústica
Músicos Invitados:
Federico Fong - piano eléctrico (6)
Cecilia Toussaint - voces femenina (2,10)
Marco Antonio Campos - percusiones (2, 4, 9, 10)
Joe D'Etiene - trompeta (8 )
Cherokee Randalph - viola (3, 6, 7)
Mónica del Aguila - chelo (3, 7, 6)
José del Aguila - violín (3, 6, 7)
Arturo González - violín (3, 6, 7)
Eduardo del Aguila - platillo tibetano (1)