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Arti e Mestieri - Tilt - Immagini Per Un Orecchio (1974)


Una excelente banda de Jazz rock proveniente de Italia, en un disco fenomenal, lleno de potencia y virtuosismo, con un batero que lo compararon con Neil Peart y uno de los mejores violinistas inmersos en el rock, seguidos por grandes músicos en el resto de los instrumentos interpretando canciones que son para caerse de culo.

Artista: Arti e Mestieri
Álbum: Tilt-Immagini Per Un Orecchio
Año: 1974
Género: Jazz Rock/ Fusion
Nacionalidad: Italia
Duración: 37:26

Lista de Temas:
1. Gravità 9,81
2. Strips
3. Corrosione
4. Positivo / Negativo
5. In Cammino
6. Scacco Matto
7. Farenheit
8. Articolazioni
9. Til

Alineación:
- Furio Chirico: bata y percusión
- Beppe Crovella: pianos eléctrico y acústico, sintes, Mellotron, Hammond
- Marco Gallesi: bajo
- Gigi Venegoni: guitarras, sintes
- Giovanni Vigliar: violin, voces, percusión
- Arturo Vitale: saxos soprano y baritono, clarinetes, vibrafono




Un disco que Juaco, de la primera horda de primigeneos cabezones que crearon este blog, dejó a medio publicar y que hoy revive gracias al aporte del Mago Alberto. Un disco genial, y acá el comentario de Alberto:

Se termina el año y la Escuelita de Moe sigue dando clases de recuperación, por lo tanto acá vamos con una gran banda tana: Arti E Mestieri, de la cual vamos a presentar no toda su discografía sino algunos de sus muy buenos discos, y éste es precisamente uno de ellos. Corría el año 1974 cuando en plena ebullición progre surgían al mundo los AEM, y lo novedoso de su propuesta fue el protagonismo de el violín, pero en un contexto más de banda, con fraseos originales, y despojados de clichés típicos del momento, armonías deliciosas, solos inspiradísimos, un álbum que da puntapié a una seguidilla de albumes que marcaron una trayectoria muy definida, ambiciosa, y llena de matices muy atractivos. Quien no conoce a esta banda los va a sorprender la calidad musical, su estilo. Es una banda que hace mucho tiempo tendríamos que haber presentado pero que la voragine del mundillo ciudadano fue postergando. No es nada fácil conseguir material de AEM, pero acá damos el inicio de subidas que ojalá sigan, y digo ojalá porque si el Vampiro sigue así le va a caer la Gestapo amable y condescendiente de M&M y lo mas probable que el blog pase a otro plano, pero eso no importa, las ideas y la música no mueren jamás.
Este es un grupo tano que bien podría ser considerado como uno de los mejores de todas las épocas del rock progresivo italiano, pero que por esas cosas de los medios siempre estuvo tras bambalinas, pero no va ni fue en detrimento de su altísima calidad. Banda que si le abrís el corazón se quedará allí por siempre como novia incondicional.
Alberto

El comentario que vale es el de Alberto que nos trae el disco pero aquí tenemos otra opinión:

El día de hoy traigo una banda de la corriente del Jazz Fusion italiano. Arti E Mestieri (estilizada como Arti+Mestieri), fundada por ahí de 1974 o quizá un poco antes (yo supongo) y que suele resaltar por su baterista Furio Chirico (uno de los mejores de Italia si no el mejor, se suele comparar mucho con Neil Peart) y el violinista / vocalista Giovanni Vigliar. Al principio sólo tocaban con Area y mostraban tintes de jazz rock, y no les fue muy difícil llegar al estudio de grabación teniendo los amigos de Area y el público de éstos mismos.
Con los nombres de los miembros más alabados acabo de citar lo más sobresaliente de la música de Arti E Mestieri, muy en común con Mahavishnu Orchestra: voces, violínes y tambores, agregados a elementos jazz como saxofones y clarinetes. Nunca salieron del término "gema obscurecida" pero llegaron a abrir más de un concierto de Premiata Forneria Marconi y de Gentle Giant. Fuese como fuese, nadie puede negar que esta banda llegó a colocar una obra maestra en la escena de 1974, titulada "Tilt", y aunque no se esperaba mucho de la banda por parte del público en general, resultó ser un disco que hoy es leyenda en el progresivo, una referencia obligada para cualquier fan de RPI y un gran tesoro para los coleccionistas.
Aquí lo tienen, un muestrario ambicioso de lo que era la italia "rock-jazzera". un álbum lleno de increíbles tonadas e instrumentación agresiva. Es un trabajo obligatorio para todo fan del prog, sin mencionar que es una de las portadas más icónicas del progesivo italiano. Recomiendo las canciones Strips (veradero arranque con voces geniales), Positivo / Negativo (trabajo genial del violinista) y Articolazioni (casi 14 minutos de jazz rock sin precedentes). Me ha costado horrores el decidirme por este o por su otro magnífico trabajo Giro Di Valzer Per Domani. Realmente creo que éste último esta mucho mejor armado y con muchos más elementos de jazz fusion, pero ¿qué he de decir? Tilt es Tilt señores, y eso es la única verdad.
Darling95

Y si no creen en nuestras palabras, acá les dejo una serie de comentarios en inglés...

Excellent debut album, whose re-mastered version earns a lot, in comparison to the original issue. It's a fusion progressive, with some music elements already included within a few albums by some jazz progressive bands such as PERIGEO and AREA, but these latter are often more experimental or harsh,sometimes less pleasant too, in a lot of circumstances... The use of the violin is very clever as well as balanced, in the whole production of ARTI & MESTIERI!! The new re-mastered version is highly recommended!!
Lorenzo

"Tilt" is the amazing debut album by a band whose members were not newbies at all. The six musicians' combined former experiences had led them to the roads of jazz and prog rock (even the very young, masterful drummer Furio Chirico had played in The Trip's last two albums) for some time, so their expertise was quite obvious and quite impressive as well by the time "Tilt" introduced Arti + Mestieri to the eyes of the world. The jazz-rock oriented sound delivered by the band serves as an appropriate field for the expression of every individual's skill, while the compositions and arrangements are cleverly ordained in order to create an "orchestral" feel that keeps all individuals united in a fluid rapport with each other. It is precisely that "orchestral" feel which allows their sound not to be restricted by the habitual standards of regular jazz rock, but makes the band draw a bit closer to that special sensibility, that typical mix of baroque and Mediterranean folk so frequent in Italian symphonic prog. Some of this magic is expressed by the mellotron layers, the classically oriented lines that the violin and wind instruments indulge in at times, and the "suite-like" sequence of the linked tracks (1-4, 7-8). Given the immense diversity of the instrumentation (saxes, clarinets, violin and vibes join the usual ensemble of guitar-bass-keys-drums), it can be easy to rely on some extremely free stuff and go with a chaotic flow, but these guys prefer to act similarly as a small orchestra, giving every part for each instrument a proper place in the sonic landscape exhibited on each number. But again, Chirico's superb (which some may consider over-played, but I simply label as genius) drumming, Venegoni's cadence on his guitar leads and picks, and Crovella's subtle use of his piano/electric piano parts (a times complemented by the vibes, occasional courtesy of saxophonist/clarinetist Vitale), keep the listener well reminded of the jazzy essence of Arti + Mestieri's overall sound. That's where Vitale and Vigliar get some space to expand themselves on - in both the prog and jazz sides of the band's sound, the violinist and the wind player play almost all leading roles. As for drummer Chirico, he clearly relies on Gallesi's precise bass playing so he can beat and roll endlessly and become the other leading man. The weird title track closes down the album with a disturbing touch of dissonant layers of mellotron and ARP synth, occasionally accompanied by a few ad-libitum parts on bass clarinet and violin: this is AM emulating Area, which should not come as such a big surprise, since Area's guitarist Paolo Tofani (together with Venegoni) produces the album. I actually like this Cage/Stockhausen-inspired stuff, but I feel that it would have found a more suitable place in the middle, as a curious rarity, instead of the closure, which eventually kills the captivating splendour displayed in the final section of 'Articolazioni'. Apart from that, let me tell you that it's hard for me to pick a particular fave in a mostly homogeneously great repertoire; anyway, I will mention tracks 1-4 and the 13-minute long 'Articolazioni' as the most impressive and significant examples of what this band is all about. All in all, I regard "Tilt" as a masterpiece of 70s Italian prog.
César Inca

A great album, to be sure. I just wish that someone would have given the drummer some downers before each recording session. And that's coming from someone who played LOUD drums in several rock bands before I took up electronic music. He's a wonderful, gifted drummer, but his "fill every nook and cranny with a loud sound" philosophy distracts the listener away from what the other musicians are doing, and from the music itself. Furio obviously doesn't know the meaning of the words "nuance, subtlety and delicacy". And the other musicians DO, which is what makes it an issue. I bought the LP when it came out, and boy, what a crappy press!! I went through two or three copies, and they were all scratchy, though obviously new. So, although I don't have a remastered copy of the CD, I'm "contented".
soundsweird

Compared to their Italian progressive rock contemporaries PFM and American based groups like MAHAVISHNU ORCHESTRA, ARTI & MESTIERI were an excellent but overlooked band. These Italian purveyors of prog-rock deserve further consideration as Tilt proves to be an archetypal interpretation of a sound that was still in the developmental stages at the time.

In very small-italicized print underneath the album's bold title are the words "Immagini Per Un Orecchio", translated it means "Images For An Ear." I find that very insightful as I am always saying how good instrumental music has the ability to create images inside my head, thus eliminating the need for vocals.
This was the group's first release in 1974. For a maiden voyage into the world of recorded music, they faired quite well. Although they use vocals sparingly, they really did not need them at all. Their music was very visually stimulating. By using all of their talents to their fullest capacity, a pleasing mixture of keyboards, guitars, bass, percussion, violins, saxophone, clarinet, and vibraphone became part of their final creation. Because they used so many different instruments, their music gradually pushed itself to another level of complexity, in so doing it transformed their compositions into progressive quests that were a captivating treat for your ears and mind.
As per usual, the 180-Gram vinyl LP format never lacks for sound and quality.
Keith Hannaleck

"It seems there's no time to wait for science and for losing doubts. It needs too much patience..." (excerpt from "Articolazioni").
I'm not really a jazz-rock sub-genre's great amateur. Probably I've never been and I'll never be that! Despite this, I enjoy to listen to Arti & Mestieri's 1974 musical debut in its fresh (and always excellent) Akarma re-issue!
I have to admit Tilt is a strong release wisely builded up by jazz, classic symphonic prog and mixed with a folkish delicate taste. Musicianship offers enough pleasure to the exigent ears of any prog-lovers! Violin, clarinet, guitar, mellotron and hammond organ are the most relevant instruments. All the band's members are talented musicians and played live supporting other historic bands as Premiata Forneria Marconi and Gentle Giant.
Vocals are very sparse and feature in only two songs: "Strips" and the memorable long track "Articolazioni" (13,41 mns), the best of the album in my opinion. Close second is the instrumental opener "Gravità 9,81" (only 4,06 mns).
Another excellent album from the vast and deep ocean of the seventies' impressive italian prog scene!
Andrea Cortese

Arti+Mestieri's debut album titled "Tilt" was Italy's answer to the Mahavishnu Orchestra. Layer on top of an album full of high energy and high creative explosions the masterful drumming of Furio Chirico and you have a recipe for great success. With varing styles and major tempo and mood swing this band unleash a truely wonderful album that will light the ital-prog veins in you! I should also mention that there is a good dose of Mellotron work here too. The addition of Saxes, piano, and vibraphone also give this album a stong polarity into the jazz genre. The violin wok of this album (Giovanni Vigliar) reminds me very much of Jean Luc Ponty and when combined with the band in full sounds truely majestic. Strongly recommend this album to all fans of Fusion and Ital-prog genres.
James Unger

The Italian jazz-rock scene is a solid subsection of the famed Prog tradition, with numerous bands of extraordinary virtuosity, none more so than the undisputed leader of the pack, Arti+Mestieri. Unquestioningly led by the dazzling (an appropriately named) Furio Chirico, one of the greatest stick "n skins men ever and revered by many prog drummers, the band kicks some serious butt, a fast-paced, intense prog-fusion that rivals anything by anyone in the same genre. At times quite symphonic due to Beppe Crovella's sweeping keyboards, shouldered by some frenetic fretting provided by Gigi Venegoni and the wild sax ramblings of Arturo Vitale , doubling on violin and flute, the main focus remains on the overpowering and hyperactive Furio, leaving one to wonder about his propulsion pack (first nuclear drummer?) . Neil Peart is not unique, dear Rush fans! This is not just all technique, the material is original, distinctive and highly infectious.. No wonder this album retains a hallowed place in many a Prog collection and deservedly so. 4 furious drumsticks
Thomas Szirmay

This is the best album that i've heard in a while. They remind me of MAHAVISHNU ORCHESTRA at times, but during the mellow sections I think of PFM. Lots of mellotron too, and a drummer who reminds me of Peart and Cobham the way he is so fluid and powerful. Lots of sax and violin as well. This was apparently co-produced by AREA's guitarist Paolo Tofani.
"Gravita 9,81" opens with a blast of horns before it settles with mellotron, clarinet and violin. Amazing sound when the keys and drums come in. Gorgeous. I like the violin that follows.The bass and drums sound fantastic after 2 minutes as mellotron then sax comes in. The violin returns late. What a song ! My favourite off the album. "Strips" opens with keys as a brief guitar melody comes in. Check out the drumming and mellotron that follows. Violin, sax then vocals 1 1/2 minutes in. This reminds me of PFM, the gentle vocals and acoustic guitar. Beautiful. Mellotron before 3 minutes and violin follows.
"Corrosione" opens with mellotron as keys, drums and sax follow. A short but good instrumental. "Positivo / Negativo" opens with strummed guitar as violin comes in. Drums, bass, piano and vibes join in. It kicks into gear before 2 minutes with drums and violin leading the way. Guitar then comes in ripping it up. Nice. "In Cammino" opens with mellow sax lines. Electric piano, drums and violin 2 minutes in as the tempo picks up.The violin starts to rip it up. Mellotron before 3 minutes. Love the drumming and piano after 4 minutes. Guitar 4 1/2 minutes in is killer as the bass throbs. "Farenheit" is the only track without mellotron but then it's only 1:15 long. Piano opens before clarinet, drums and a fuller sound follows.
"Articolazioni" is almost 13 1/2 minutes long and it's a ride. It's led early by piano before violin and drums become prominant. Fantastic drumming here ! Nice bass too. Sax starts to lead. It settles before 3 minutes as sax and mellotron take over. Vocals follow. The drumming is so impressive before 5 minutes then it settles with mellotron. The tempo picks up as vocals return. Violin follows then a powerful section after 6 1/2 minutes comes in. It settles briefly with mellotron then kicks back in. Guitar, vocals and mellotron 8 1/2 minutes. Tempo picks up again. A great flood of mellotron 10 minutes in then it turns jazzy. Love the vocals 11 minutes in as it turns mellow. Mellotron is back. "Tilt" is the 2 1/2 minute closer. It's experimental with some dissonance but check out the mellotron !
Nothing less than 5/5 stars will do for this fantastic recording.
John Davie

Arti & Mestieri are one of the best known Italian prog bands and have been active since 1973. They come from Turin and were formed on the initiative of Furio Chirico (former drummer of The Trip) who met with keyboardist Beppe Crovella (former member of a band called The Mystics) and four musicians coming out from a jazz rock band called Il Sogno di Archimede, Gigi Venegoni (guitar), Giovanni Vigliar (violin, vocals), Marco Gallesi (bass) and Arturo Vitale (sax, vibraphone). In 1974 they released their debut album for the independent label Cramps, "Tilt ? Immagini per un orecchio" (Tilt ? Imagines for an ear), a brilliant mix of rock, jazz, classical, Mediterranean influences and melodic passages. The art cover by Gianni Sassi, featuring a flying funnel in a blue sky among white clouds, in some way describes the overall sound of this work where many influences floating in the air are caught and channelled through this conical utensil having a narrow tube at the apex to be blended and conveyed on the tracks of the album.
The title of instrumental opener "Gravità 9,81" (Gravity 9,81) is inspired by the law of gravity formula. Ignoring air resistance, an object falling freely near the Earth's surface increases its velocity with 9.81 m/s (32.2 ft/s or 22 mph) for each second of its descent. As gravitation causes dispersed matter to coalesce, on this track the creativity of the band perfectly blends the Mediterranean touches of colour evoked by the violin with a pulsing rhythm section and a jazzy sax solo. This piece is an authentic trademark of the band by now.
Next comes "Strips", where the dreamy and romantic mood of the music contrasts with the bitter disenchantment of lyrics condemning a reality of empty conventions, of absurdities filling your head, of languid songs and artists whispering useless words, of faded stories about planets, wizards and gods...
"Corrosione" (Corrosion) is a kind of short bridge leading to the beautiful instrumental "Positivo / Negativo" (Positive/Negative) where a first solar and dreamy part, featuring acoustic guitar and violin, gives way to a second part full of energy, featuring a great rhythm section and a good electric guitar work.
"In cammino" (On walk) is another excellent instrumental that opens with a melancholic sax introduction, then rhythm takes off and melancholy melts in joyful passages where the members of the band showcase their musicianship. On the original LP it was the last track of side A.
Next comes the short instrumental "Farenheit", where the rhythm goes slowly up like the temperature of a thermometer introducing "le plat de resistance" of the album, the long and complex suite "Articolazione" (Articulation), a piece about the necessity to live the present facing the reality. There's no time you can waste waiting dreaming for better days while the Death is leading into the grave all her dear lovers... "It's not because you think to have understood / That your future is going to change / In the mirror you must see / What is harder seeing...".
The experimental "Tilt", almost an example of concrete music, concludes an excellent album where music flows away without weak moments. A must for every Italianprog lover!
Andrea Parentin

Like their Cramps label-mates Area, Arti e Mestieri are a Zappa-influenced Italian fusion group, but they distinguish themselves from the other band by having less influence from avant-garde rock and chamber music and more influence from sources such as the early Mahavishnu Orchestra albums. Tilt is an electrifying fusion masterpiece played at breakneck pace by the band, with exceptional musicianship displayed throughout - Giovanni Vigliar's violin playing being, to my mind, a particular highlight. Composed and performed with amazing confidence for a debut album, Tilt is a fusion classic which sets the band apart from the rest of the Italian progressive rock scene of the era.
W. Arthur

A lost classic of the 70s golden era
Arti E Mestieri are an obscure band from Italy who focus on jazz rock fusion unlike many other Italian prog artists. Their debut primarily is an instrumental with moments of Italian singing. The title of the album is "Tilt: Immagini Per Un Orecchio", and this is translated as "Images For An Ear" which seems profoundly appropriate. The tracks blend together beautifully in places, such as the stunning 'Strips', 'Corrosione' and 'Positivo / Negativo', and jump wildly about with odd time sigs and virtuoso musicianship. At other times, on tracks like 'In Cammino' the sound becomes rather subdued and tranquil.
The band are consummate professionals at their craft consisting of Furio Chirico on drums, Beppe Crovella on acoustic and electric pianos, synths, mellotron, Hammond organ, Marco Gallesi on bass, Gigi Venegoni on guitar, synthetizers, Giovanni Vigliar on violin and Arturo Vitale on soprano and baritone saxes, clarinets, and vibraphone. Vitale's sax work on 'In Cammino' is an incredible tour de force and of note also is the guitar lead break of Venegoni. This track is a definitive highlight along with the spine tingling opener 'Gravità 9,81'.
'Articolazioni', the mini epic that takes up most of side 2, features vocals along with 'Strips', the only occasions, and these are rather a nice break from all the musicality. This track features stunning clarinet and some very heavy passages mixed with moments of peaceful serenity. These dark and light sections are balanced perfectly with the amazing drumming skills of Chirico. The time sigs are everchanging and it even locks into a 6/8 rhythm and beautiful vibraphones are heard from Vitale. Vigliar's violin is absolutely gorgeous and sings sweetly in the melancholy soundscape. This really is a masterpiece track with some of the finest musical structures in the 70s golden era of prog.
Overall, Arti E Mestieri's debut is a lost classic in Italian prog and really deserves more recognition. The music is similar to Mahavishnu Orchestra and at times just as astonishing in terms of virtuosity. There is never a dull moment and it is packed solid with inventive musicianship and creativity.
Scott Tuffnell

109 ratings and 17 reviews don't serve this Italian Jazz/Symphonic band justice. If classified as a Jazz/Fusion album, then it's my favorite album in the whole extensive genre. I'll explain why...
Aggressive at times, but never out of control. Peaceful at times, only to build to an opus of Giovanni's violins and Furio's furious drumming. (Not to mention hypnotic keyboards adding depth to the already dense songs). Despite the rarity of finding this album cheap, every dollar you pay goes towards the infinite replay value you'll get from this musical gem.
Some reviewers discredit the album closer, veering from the flow of the album. Though, after the confused techno-babble, there's melodies recalling previous songs. It's an amazing reprise, reminding you of all the great melodies you may have forgotten. In my take, these distorted reprises reminds me of a bubbling cauldron containing each melody only to be swooped up by the everlasting mellotron. I won't evaluate each song since they all flow into each other, ending (what seems like) abruptly. Clocking in at 37 minutes, you wish it would last just a bit longer. Any jazz- enthusiast or prog-enthusiast would find something special in this album. Hell, anyone would. If you've yet to hear this due to the jazz/fusion classification, LISTEN TO IT. It took me years to finally venture into the jazz/fusion realm, and it sickens me to think I could've missed out on this.
Brandon

Like Area and Perigeo, Arti e Mestieri blended jazz rock and fusion elements with traditional symphonic flair. Tilt may be the best representation of this movement, and along with the debut albums by Etna and Il Volo, one of my favorite fusion albums of all time. Anyone familiar with Mahavishu Orchestra will have a frame of reference here, but Arti e Mestieri takes the concept one step further by not just integrating jazz music with rock instrumentation, but also western classical and Mediterranean influences as well. A near-perfect listen from start to finish, a masterpiece of the genre, and necessity for any Prog collection.
"Gravita 9, 81" starts the album off with an attention-grabbing motif that fades quickly to a deceptively melancholy intro...the combination of clarinet, violin and synth here is celestial. Then after the electric piano kicks in and sets the tempo, the world is introduced to Furio Chirico. Italian prog stalwarts will recognize the drummer from The Trip, but to the uninitiated, hearing Furio play drums the first time is like your first kiss - a little scary at first, somewhat sloppy, and WAY TOO FAST. But then you get that feeling; that warm buzz in your stomach like hot chocolate on a winter day. It courses through your veins and fills your entire nervous system with dopamine. That's what Furio Chirico's drumming is like. Bill Bruford will always have a special place in my heart, but if I had to pick one drummer as the "best," it would be Chirico.
Nowhere is his mastery of the drum kit more evident than in "Strips." An absolute monster beat, so carefully and thoughfully composed to accentuate (not overstate) the arrangement. "Corrosione" gives us our first taste of Mellotron, and again the woodwinds playing against violin is a combination of sheer brilliance. Nothing groundbreaking, but usually intonation suffers between these two particular instruments - not here. Giovanni Vigliar and Arturo Vitale play in perfect unision, often switching instruments not just mid-song but mid-phrase! A real show of virtuosity but also restraint. We then segue into Positivo/Negativo, another amazing showcase for what the band has to offer. "In Cammino" solemnly rounds out the first side.
"Fahrenheit/Articolazioni" is one of those songs that, once you hear it, is like a part of you. I will seriously just be sitting in traffic and it pops into my head, and get goose bumps every time. The first two-thirds of the suite is structured much like the rest of the album, but the third act is where the symphonic influences really take over...an orchestral feast for the ears that tugs at your heart strings and doesn't let go. I always get a little sad at this point because I know the album is almost over. A case for quality over quantity if there ever was one. Arti e Mestieri would go on to record many albums, but none as fine as this one.
coasterzombie

Excellent crossover prog......... or whatever you want to call this music.
Fusion/Jazz it is then. Truth to be told, it is fusion, with both feet firmly grounded on Planet Jazz. But the rest of the body is all over the place. Italian Symphonic Prog, Canterbury Scene, Folk Prog etc etc. Arti E Mestieri has really created something special here. Most of all a very playful album with some very good nods towards the likes of National Health and Hatfield & The North. Some Soft Machine flirting can also be found here. Not to mention Return To Forever which is a good reference point. The songs are strong and based on various instruments. The drumming is excellent. The various instruments I refer to is both violins, guitars (electric and accoustic) and all sorts of classic tangents like moog and hammond. The result is a very warm sound. This is pretty much underlined by the lush, inviting vocals. This makes it a surprisingly poetic and pastorial album. But the music are still firmly rooted in jazz. Which makes this a very lush album and a true gem. It is also a unique album and I have never heard anything like it in my life.
It would be unfair to single out a special song here. I regard this as one single piece of music and I recommend this album.
4.25/5 stars
toroddfuglesteg

Man this is a debut album and you can hardly believe it: the sound is already so mature and complex that looks like the result of a 10 years passion for a project by the whole group.
The violin is really excellent, the drum work is incredibly powerful, but maybe it's the less mature, being too furious (as the name of the drummer, Furio, recalls); it makes a good contrast which sometimes is too much, though.
Since I'm italian, I can also talk about the lyrics: sometimes they give me the feeling of going nowhere, some others I'm able to find a deep meaning for them.
This is one of my favourite albums, with all its defects.
Fabio Napodano

The first work released in 1974 "Tilt". Album recorded by six members including violin and wind instrument. It is a present from Italy. Extraordinary masterpiece where rich music is enclosed. The sound is symphonic jazz-rock. There is a rich poetic sentiment in all melodies. It is keeps straight, simple, and there no complex construction though it is variegated music. It is a great masterpiece of symphonic jazz- rock, and one of the eminent masterpieces of Italian rock.
braindamage

Excellent band from Italy. Their music? Jazz rock with a progressive flavour. This is their best effort, showing a dreamy violin sound (in the same vein of Quella vecchia locanda) and the powerful drumming of Furio Chirico, who had jaust left The Trip. Definitely recommended.
bonzo1969

Que disfruten este discazo, otro de los grandes recomendados del blog cabezón.

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El continente parece estar entrando en ebullición: estado de rebelión en Haití y en Chile, rebelión "controlada" en Ecuador, amenazas de rebelión en Colombia y golpe de Estado en Bolivia. En medio de ese caos, las dictaduras no están muy lejos, ya lo dijimos en un post anterior y Bolivia lo viene a ratificar. Los bolivianos acaban de derrocar de manera golpista al mejor gobierno de su historia. Un golpe urgido desde el norte para compensar la caída de Macri, Lula da Silva en libertad y el levantamiento chileno. Cae Evo Morales sin reprimir a los golpistas, aún poniendo en riesgo su propia vida, mientras e aferra al poder Piñera tras un mes de represión del ejército con al menos 23 muertos y 2 mil heridos graves a manifestaciones pacíficas. La potencia extranjera que voltea a uno sostiene al otro. Y nuestros gorilas encuentran inspiración en esas hordas bestiales y nos debe alertar acerca de una realidad innegable.  Desde Argentina, el régimen amarillo del saliente Macri, jus…

Historock: 50 Años de King Crimson

El próximo lunes 25 de noviembre a las 19 hrs. se emitirá el clásico programa "Historock", conducido por Julio Guichet y con Andrés Valle como invitado (responsable de la disquería Discover), donde repasarán el reciente show de King Crimson en Argentina y los 50 años de su formación y de su obra más influyente, el espectacular "In the Court of the Crimson King". Lanzado el 10 de octubre de 1969, exactamente cinco décadas antes que los instantes finales de su segundo show en el Luna Park, este disco marca sin dudas el inicio de lo que se conoció luego como "Prog Rock". Muchos se preguntan ¿por qué es considerado como el primero del movimiento? ¿Y los álbumes previos de The Nice, Pink Floyd, Moody Blues, Procol Harum y tantos más? En el programa analizarán lo que sucedió desde los primeros años de la psicodelia hasta la aparición del seminal disco debut de King Crimson, para recorrer las diversas etapas que derivaron en el surgimiento del Rock Progresivo.

P…

Tarkus - ELP - Collage Art 360. Edición Rockarte

Kül - Ait Ve Dair (2019)

Desde Turquía, acá llegan estos Küliados que se mandaron un flor de disco, otro de los discos de bandas desconocidas que hacen un trabajo de gran calidad. Cantado en su idioma natal, con un estilo sumamente interesante, musicalidad, buenas ideas, conceptos bien armados y buenas composiciones. Aquí no vas a encontrar una carga orientada a la destreza individual sino que, por el contrario, aquí hay múltiples universos que interactúan entre sí para dar un resultado donde prácticamente no hay fisuras. Aquí, otro de nuestros hallazgos en nuestra interminable búsqueda de buenos aportes a la buena música desde cualquier parte del mundo. Y dentro de esa investigación les presentamos a Kül, y creo que les será de agrado a muchos cabezones con sed de experimentar con sonidos novedosos.

Artista: Kül
Álbum: Ait Ve Dair
Año: 2019
Género: Heavy prog
Duración: 40:58
Nacionalidad: Turquía



Cuando escuché el disco por primera vez, que comienza con un despliegue rítmico del bajo, pensé que esto sería otra de …

La Dictadura No Está Muy Lejos, La Caída del Muro Tampoco

Por las tardes las patotas recorren las calles de Santiago. Detienen, golpean y torturan. Abusan sexualmente de las chicas. El Instituto Nacional de Derechos Humanos de Chile presentó 149 denuncias en 19 días. En estas semanas de manifestaciones populares, la policía chilena ha asesinado, golpeado, torturado y abusado sexualmente con una brutalidad que remonta a los tiempos de la dictadura de Augusto Pinochet. Entre las víctimas hay más de 160 personas con graves traumas oculares, incluyendo pérdida de la vista y de globos oculares, reviviendo las historias más brutales de violencia policial del Estado contra la población civil. Los carabineros han actuado con una creciente violencia, episodios registrados por centenares de cámaras de teléfonos móviles que circulan por las redes sociales. Acciones aparentemente innecesarias, como una violencia que impresiona e indigna al país, se presume que responden a una estrategia de amedrentamiento previamente planificada. Han aparecido vehículos…

Signos Contra el Neoliberalismo

El sábado 19 de octubre se lanzó "SIGNOS. Pronunciamiento global por un NO al Neoliberalismo", un disco virtual para descarga gratuita desde la web, del que participan Silvio Rodríguez (Cuba), Isabel Parra (Chile), Cristina Banegas (Argentina), Martirio (España), Liliana Herrero (Argentina), Mariem Hassan (Sáhara Occidental), Roy Brown (EEUU), Kumbia Queers, Teresa Parodi (Argentina), Gabriella Lucia Grasso (Italia), Nacho Vegas (España), Ana Prada (Uruguay), Bidinte (Guinea-Bissau), e Inti Illimani (Chile), entre otros artistas de quince países (y con una ilustración de tapa de León Ferrari) en oposición al avance de las políticas neoliberales a escala planetaria. No tiene ninguna finalidad de lucro ni se enmarca en ninguna estructura partidaria política sino que se propone como producción de actores culturales en respuesta a la actualidad de nuestros territorios, las raíces de la misma, su proyección, su drama y su esperanza...

En el contexto del desastre generalizado, hac…

Medios: Tragando el Propio Veneno

Medios oficialistas argentinos y dirigentes de Corporación Cambiemos (no todos) utilizaron herramientas linguisticas y semánticas rebuscadas desde este fin de semana último para señalar que en Bolivia no hubo un golpe de Estado, diciendo que el fascimo es en favor de la democracia y de la libertad y los derechos humanos. Hasta que los muchachos la pasaron mal. Los enviados de prensa de TN, Telefé, Crónica y Amércia TV, así como otras delegaciones de distintos países que corrieron la misma suerte represiva. Algunos de ellos manifestaron que por primera vez en su experiencia de coberturas tuvieron realmente miedo por su integridad física. Hasta la autoproclamada ministra de Comunicación habló de seudoperiodistas que estaban identificados y era parte de sediciosos factible de aplicarles las leyes represivas del país. Todos los periodistas tuvieron que ser evacuados con operativos de película poniendo en ridículo las dudas sobre la realidad institucional del hermano país.



Y lo que aún no…

La Cofradía De La Flor Solar, Por El Mono Cohen

En 1996, cuando se reeditó por primera vez el primer álbum de La Cofradía de la Flor Solar en CD, le hice un reportaje a Ricardo "Mono" Cohen para el Suplemento No del diario Página 12. Una parte del texto también integró el sobre interno del CD. En 2009, dicho CD se volvió a editar por Sony Music, con comentarios del bajista, cantante, compositor y miembro fundador de la banda, Morcy Requena, y también con abundantes "bonus tracks" y con el dibujo original del Mono Cohen que engalanaba la edición de vinilo de dicho álbum. Celebrando esta nueva reedición de un álbum legendario del rock nacional, publicamos ahora aquella entrevista con el Mono Cohen, donde Rocambole recuerda la gestación y los primeros años de la Cofradía. Desde que se publicó esta nota, la Cofradía de la Flor Solar, en nuevas encarnaciones, publicó tres álbumes más de material nuevo, El café de los ciegos (1997), Kofrádica (1998), Kundabuffer (2007) y una recopilación de rarezas e inéditos titulada…

Unordered List

"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.

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Denuncia en Primera Persona. El Desprecio a la Discapacidad

Quizás el rostro más duro y paradigmático de la política se pueda captar con precisión con las personas más vulnerables de la sociedad y el respeto que reciben por parte del poder político. Y esto va mucho más allá de las ideologías: es simple humanidad, o anti-humanidad. Aquí nos deja su mensaje, reclamo y denuncia nuestra amiga cabezona Natalia, quien partiendo de su historia personal, toca la problemática de la precarización laboral existente en el Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires en general, y repasando las actuales dificultades para la obtención del Certificado Único de Discapacidad, enfatizando la necesidad del pase a planta permanente de las y los integrantes del colectivo que actualmente se encuentran precarizados. Los datos demuestran que la crisis afecta de manera más significativa a las personas que pertenecen a colectivos que ya venían sufriendo discriminación. Por eso la crisis también ha empeorado las condiciones laborales y sociales de las personas con discapacidad…

NatGeo: Documental de Luis Alberto Spinetta

Para los que no pudieron ver este documental del Flaco, emitido por un canal de cable, aquí lo compartimos, una hermosa biografía de un gran artista. La biopic sobre el artista que falleció en 2012 tuvo varios momentos destacados, con Catarina Spinetta como conductora, la biografía, de casi dos horas, reconstruye la vida y obra de Luis a través del testimonio de los que más lo conocieron: sus familiares, amigos y compañeros de trabajo. Dante comentó: "Mi viejo es inmortal, porque te sigue hablando a través de las canciones y te sigue enseñando". Y como yapa, les damos las coordenadas del mural "Luis Alberto Spinetta" (Grand Bourg, Provincia de Buenos Aires). Y gracias al Mago Alberto por pasar el link...





Esbjorn Svensson Trio - Live In Hamburg (2007)

Artista: Esbjorn Svensson Trio Álbum: Live In Hamburg
Año:2007
Género: Jazz
Duración: 1:58
Nacionalidad: Suecia
Lista de Temas:
1. "Tuesday Wonderland"
2. "The Rube Thing"
3. "Where We Used To Live", 
4. "Eighthundred Streets By Feet"
5. "Definition Of A Dog"
6. "The Goldhearted Miner"
7. "Dolores In A Shoestand"
8. "Sipping On The Solid Ground"
9. "Goldwrap"
10."Behind The Yashmak"
Alineación:
Esbjörn Svensson / Piano
Dan Berglund / Contrabajo
Magnus Öström / Batería
Lino, nuestro cabezón venezolano, se pega una vuelta por el blog y resube este buen disco de jazz contemporáneo. Si te gusta el jazz, no dudes de escuchar este trabajo. Gracias Lino!

Las 100 Mejores Canciones del Prog

Aquí, las 100 mejores canciones de rock progresivo de todos los tiempos, según la revista "Prog". Y aunque habitualmente no le damos bola a la lista de mejores discos o canciones de rock progresivo de la historia ofrecida por algunos portales, webs y demás publicaciones, quizás está bueno darle importancia a la lista que ofrece ahora la revista "Prog" (esa misma que da los premios que mencionamos el otro día) ya que es armada según la opinión de gran parte de su público. En concreto, la revista "Prog" ofrece un total de 100 canciones y la lista la ha elaborado a partir de una encuesta muy trabajada donde han participado tanto lectores como expertoso, artistas y autores de música consultados por la publicación. Una recopilación de lo más compleja que creo merece la pena.

Aquí está la lista de las mejores canciones de rock progresivo del puesto 100 al 1:

100) Inca Roads - Frank Zappa & The Mothers Of Invention
99) The Life Auction - Strawbs
98) In The Ca…

Tool - Fear Inoculum (2019)

Lo presentamos como sorpresa incluso antes de que salga a la calle, gracias a los incomparables aportes del Mago Alberto. Recién salido, ya adelantamos un poco lo que se notaba, Tool aportaba un nuevo / viejo estilo, con los mismos elementos de siempre pero dispuestos de otra manera, lo que generó primero la incógnita, luego la patada en el culo y el desgarro de ropajes de sus seguidores más incondicionales, acérrimos y fanáticos. Pero con un resultado completamente diferentes para aquellos que lo escucharon con las mentes abiertas. En el momento de publicar el disco hablamos aquí de disrrupción. ¿Ocaso? ¿Renacimiento?. En todo caso más bien de alternativa y desafío. Oprobio y quizás nueva gloria. Quizás... Y ahora, más escuchado y con más idea de todo lo que se mueve aquí adentro, le damos una revisión a este disco, que no es ninguna continuación de "Lateralus" (que era lo que todos los fans esperaban). Todo ello igual a lo nuevo de Tool.

Artista: Tool
Álbum: Fear Inoculum
Año…

La Barranca - Eclipse de memoria (2013)

Artista: La Barranca
Álbum: Eclipse de memoria
Año: 2013
Género: Rock poético mexicano
Duración: 45:04
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. El alma nunca deja de sentir
02. Ante la ley
03. Garzas
04. Flores de invierno
05. En cada movimiento
06. La tercera joya desde el sol
07. El futuro más distante
08. Campos de batalla
09. Sequía
10. Siempre joven
11. El tiempo es olvido


Alineación:
- Federico Fong / bajo, piano, percusión.
- José Manuel Aguilera / voz, guitarras, órgano, charango.
- Adolfo Romero / guitarras.
- Navi Naas / batería.
Invitados;
Enrique Castro / marimba, percusión, piano, kalimba.
Alfonso André / batería.
Cecilia Toussaint / coros.
Yamil Rezc / percusión, juno, batería.
Agustín Bernal / contrabajo.
Darío González / rhodes, mellotron, hammond.
Daniel Zlotnik / sax soprano, sax tenor, flauta, hulusi.
Erick Rodríguez / trombón.
César Barreiro / trompeta.
Magali / piano.
Mónica del Águila Cortés / cello.
Arturo González Viveros / violín.
Erika Ramírez Sánchez / viola.

Y ya p…

Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos - Duas Vozes (1985)

Artista: Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos Álbum: Duas Vozes
Año: 1985
Género: Jazz Fusión / Latin Jazz
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
1. Aquarela do Brasil
2. Rio de Janeiro
3. Tomarapeba
4. Dancando
5. Fogueira
6. Bianca
7. Don Quixote
8. O Dia, À Noite

Alineación:
- Egberto Gismonti / guitar, piano, dilruba, wood flutes, voice
- Naná Vasconcelos / percussion, berimbau, voice



Robert Dimery, Editor - 1001 Albums You Must Hear Before You Die (2006)

Libro de referencia de la música pop aparecida entre 1955 y 2005, abarcando los géneros desde el rock, blues, folk, jazz, pop, electrónica y world music. Las reseñas fueron realizadas por un equipo de unos 90 críticos de distintas latitudes y gustos. El trabajo se basa en discos originales, quedando así por fuera las recopilaciones de varios artistas, quedando excluido así, el mítico álbum de Woodstock. Sin embargo el panorama es muy amplio y uno siempre encontrará artistas que no ha oído.

Editor: Robert Dimery Prefacio: Michael Lydon
Primera Edición: 2005
Cubierta:Jon Wainwright
Género: Catálogo
Páginas: 960
Nacionalidad: EEUU Editorial:Universe Publishing
Reediciones:2008, 2011, 2013 Otros Idiomas: español, portugués, noruego, finés, sueco, y otros.



Presentación del Editor de libros de Amazon.com 

The ultimate compendium of a half century of the best music, now revised and updated.1001 Albums You Must Hear Before You Die is a highly readable list of the best, the most important, and the most in…

La Barranca - Denzura (2002)

Artista: La Barranca
Álbum: Denzura
Año: 2002
Género: Rock alternativo
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. fascinacion
02. animal en extincion
03. hasta el fin del mundo
04. donde la demasiada luz forma paredes con el polvo
05. la vision
06. no mentalices
07. denzura
08. montana
09. la rosa
10. madreselva
11. minotauro
12. kalenda maya

bonus ep: cielo protector
13. cielo protector
14. rendicion
15. tsunami
16. el agua que cae
17. cielo protector (demo)


Alineación:
- José Manuel Aguilera / guitarra, voz, órgano
- Alejandro Otáloa / guitarra, piano, teclados
- José María Arréola / batería
- Alonso Arréola / bajo, guitarra acústica
Músicos Invitados:
Federico Fong - piano eléctrico (6)
Cecilia Toussaint - voces femenina (2,10)
Marco Antonio Campos - percusiones (2, 4, 9, 10)
Joe D'Etiene - trompeta (8 )
Cherokee Randalph - viola (3, 6, 7)
Mónica del Aguila - chelo (3, 7, 6)
José del Aguila - violín (3, 6, 7)
Arturo González - violín (3, 6, 7)
Eduardo del Aguila - platillo tibetano (1)

Manantial - Manantial (1977)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Manantial, algo así como los Arco Iris de Bolivia (incluso en su historia hay puntos de contacto con la banda de Santaolalla). Manantial fue una de las bandas mas representativas del rock boliviano producido en la decada setentera, con una clara influencia inclinada al rock progresivo y experimental, creando una verdadera joya perdida del rock boliviano (no van a encontrar referencia alguna por ningún lado de esto, salvo lo escrito por el cabezón Julio) que ahora presentamos en el blog cabezón gracias al trabajo investigativo de Julio Moya.

Artista: Manantial
Álbum: Manantial
Año: 1977
Género: Rock progresivo / Rock psicodélico
Nacionalidad: Bolivia


Este tiempo Julio estuvo viajando de lado a lado, ahora se encuentra en Bolivia consiguiendo material para "Años Luz", y nos deja la reseña de este disco, una nueva banda que damos a conocer en el blog cabezón, una …