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Ars Nova - The Goddess of Darkness (1996)


Artista: Ars Nova
Álbum: The Goddess of Darkness
Año: 1996
Género: Hard rock sinfónico
Duración: 47:26
Nacionalidad: Japón


Lista de Temas:
1. Morgan - The Fate Awaits Inevitable
2. Fury - The Daughter And The Simoom After The Simoom
3. The Gorgons - Never Look At Her Eyes
4. Ainsel - A Mad Little Girl
5. Kali - In The Name Of Demolition And Massacre
Extra Track:
6. Not Of This Earth (Itary 1999)

Alineación:
- Keiko Kumagai / all compositions, keyboards
- Kyoko Kanazawa / bass
- Akiko Takahashi / drums


Escuchen que buen disco les traigo de las niponas ELP! Siempre con su estilo enreverado, ecléctico, frenético. Aunque algunos quizás no estén tan de acuerdo con su estilo ELP (ojo, aunque hablo de "estilo" y en ningún momento digo que es una copia, pero ni por asomo, ellas tienen su propio estilo). Lean el siguiente comentario de alguien que dice que las chicas niponas no se influencian tanto por ELP.


Sorprendente trío instrumental de damas japonesas que causaron gran impacto por su presentación en el Prog Fest 95 y de las cuales solo conociamos un disco de nombre Fear and Anxiety que por cierto al saber que se presentarían en dicho festival este disco avaló su prestigio.
Aunque mucho críticos han tratado de encontrarles influencias de Emerson, Lake y Palmer no estoy del todo de acuerdo.
Mas relación les puedo encontrar con Goblin, pero poca y mucho menos en este disco donde la aventura musical que nos proponen es mucho más agresiva a lo que se pudiera pensar que tiene relación con el trío más famoso de todos los tiempos.
The Goddess of Darkness es un trabajo con amplio poder en el uso de los teclados y donde cada composición es de larga duración, lo que da un indicativo de la habilidad que tienen para la elaboración de cortes complejos.
Geniales.
El parteaguas





El video es para que vean cómo tocan los temas de este disco en vivo. Vamos con el primer comentario del disco,


Ars Nova, banda liderada por la genial teclista Keiko, es una de las mas famosas formaciones progresivas de Japon. “The Goddess of Darkness” es el tercer album de su carrera, y viene a ser la continuacion de lo que fue su gran primera obra “Transi”(2º disco), pero esta vez con mas madurez y virtuosismo por parte de estas tres bellisimas damas.
Su musica esta influenciada por el line-up clasico de Emerson Lake and Palmer(teclado, bajo y bateria), pero con un componente gotico y siniestro, evocativo de la banda italiana “Goblin”, y tambien de caracter esoterico y duro de los tambien italianos “Il Balleto Di Bronzo”. Recomendable para aquellas personas amantes de los teclados rudos y virtuosistas.
KALI: Comienzo muy siniestro(muy de peliculas de terror), con gran predominio de Strings, Mellotron y Hammond. La base ritmica es tecnica, cuadrada, cambiante; redobles bajo un manto sonoro de los teclados, precede a la siguiente parte donde todo progresa; en esta ocasion se destacan el moog y el piano. Finalizacion como al principio, con toque funebre.
FURY: Tema veloz, duro y siniestro. Aqui las influencias emersonianas son evidentes. Predominio del piano, con aportaciones al Mellotron. Realmente bello.
MORGAN: La mejor pieza del disco. Suite de 11 minutos. Pasajes mas sinfonicos, y melodicos, van transcurriendo sobre cambios constantes de tempo. Toque medieval y navidenyo en la mitad del tema. Destacar el gran solo de Moog en la parte final.(Esta cancion y “Transi” del mismo album, las mejores piezas de la banda segun Keiko)
ISIS: Seguimos con lo siniestro, pero mas sosegado en cuanto a tiempo, y un poco mas melodico. Grandes detalles con diferentes sonidos.
THE GORGONS: Principio muy gotico, destacando el bajo con pedal. Sonidos de cuervos preceden a una parte muy misteriosa, con gran predominio del moog y posteriormente del clavicordio, bajo un manto de hammond.
Solo de bajo con efectos, dan paso a un final frenetico llevado por toda la banda.
Saludos,
Antonio Gil


Si bien toda la banda suena muy sólida, obviamente se destaca la destreza y buen gusto de Keiko Kumagai, su teclista (Hammond, Mellotron y sintetizadores). Este es quizás uno de sus mejores discos, ya van a leer lo que dicen de él por todos lados, pero mientras tanto les sugiero que vayan descargando el disco... un trabajo con sobrecarga de Hammonds y el ritmo propio de las japonesitas piradas.


El rock, la psicodelia y el jazz-fusion japones de las ultimas dos decadas le han dado tanto al Occidente sin que este se entere que ya nadie debe extrañarse que ahora que Internet lo posibilita, muchos musicos de estas latitudes descubran por fin que muchas vertientes de inspiracion musical provengan de sus coterraneos orientales. Haciendo memoria me acuerdo de Tomita, de Makoto Kawabata y su Acid Mothers Temple, del influyente Ryuchi Sakamoto y su Yellow Magic Orchestra, del cantante de CAN Damo Suzuki, del pianista Masahiko Satoh y su genial “Amalgamation” (el sincretismo de Stockhausen, la estatica de radio y la musica concrete intercalando a la John Coltrane con violines, cellos, y guitarras distorsionadas al ritmo euforico de tambores hard-bop y los sonidos –atonales- de trompetas y trombones genero uno de los albumes de acid-rock mas brillantes y caoticos de la historia), Yuya Utchida y su Flower Travellin’ Band (que nos dieron el demencial “Satori”), el “Metempsychosis” o el “Red Buddha” o las “Go Sessions” del percusionista Stomu Yamashita (los ingleses le cambiaron el nombre aYamash’ta para que no suene como “I am a shitter”), y la Far East Family Band, que empezo imitando a los Moody Blues y termino creando uno de los mejores albumes de Krautrock cosmico jamas hecho (junto con Klaus Schultze) “Parallel World”, el que por desacuerdos en su publicacion, indirectamente le dio al mundo la blandengue -pero escuchada por millones- musica New Age de Kitaro, o ya mas recientemente de Motoi Sakuraba, cuyas composiciones y arreglos dan vida y ritmo a una gran cantidad de los video juegos de Nintendo, Sony y Sega.
Japon es ya una tierra consagrada por su rock progresivo/progresista. Por ahora les ofrezco una lista de nueve bandas estupendas que he tenido la fortuna de escuchar y que siguen activas el dia de hoy.
Ars Nova – Formada en 1983, ha sufrido muchos cambios en su elenco. La banda siempre ha sido personificada por tres (o cuatro como en la foto) damas que tocan un rock progresivo muy al estilo de ELP y Le Orme. Su musica suele ser a momentos intensa e impresionante, en otras demasiado empalagosa y mas que nada instrumental. Su primer album fue ‘Fear and Anxiety’ [Made in Japan Records, 1992], seguido de ‘Transi’ [Made in Japan, 1994], ‘Goddess of Darkness’ [Made in Japan/Musea, 1996], ‘Reu Nu Pert Em Hru’ (‘The Book of the Dead’) [Made in Japan/Musea/AMP/Black Widow, 1998], ‘Android Domina’ [Musea/Black Widow, 2001] y ‘Lacrimaria’ [Made in Japan, 2001], ‘Biogenesis Project’ [2003], y ‘Chrysalis’ [2006].
Jose Zegarra Holder

Bueno, podrán ver que ese comentario es medio viejo porque dice que el último disco de la banda fue "Chrysalis" del 2006 y no es así, sacaron otras cosas después...


Vamos ahora con la serie de comentarios en inglés, porque no tengo mucho tiempo como para ponerme a escribir reseña. Simplemente les digo que no se lo pierdan... discazo.


Classic keyboard-led trio prog played by three extremely talented women from Japan; musically very much in the vein of ELP, Triumvirate, and Trace. Plenty of heavy themes and blistering virtuosity from classically trained keyboardist Keiko Kumagai and petite-but-powerful drummer Akiko Takahashi. Rather over-the-top, but lots of fun!


Excellent symphonic rock! The Japanese female power trio did here their best stuff, always in the vein of their other albums: great and powerful melodies based on fast keyboards (including the loved Hammond, Mellotron and synths). Bombastic and full of energy, ARS NOVA's "The Goddess Of Darkness" wll satisfy all prog fans and, specially, ELP lovers.
Marcelo Matusevich

ARS NOVA are an all-female trio from Japan. I was introduction to their music at the 1995 Progfest in Los Angeles, and I left that night impressed with the band. Not only have the three musicians mastered their respective instruments, but the keyboardist's compositional skills are impressive. "Goddess Of Darkness" is considered one of ARS NOVA's strongest album to date. Obvious influences include ELP, IL BALLETTO DI BRONZO, and GOBLIN. The keyboard-based music is quite intense and in-your-face, and it tends to feature a sound that is uniquely Japanese in nature. Their bassist, who unfortunately quit the band a couple of years ago, is impressive here. She plays complex lines, on a Rickenbacker bass, that would blow-away most Chris SQUIRE fans. Along with Marc Miller, bassist of YEZDA URFA, I'm surprised that she hasn't been mentioned in the bass community. Overall, this is recommended to fans of intense keyboard-based prog.
Steve Hegede

Atypical for Japanese group this KB trio even though all female (and babelicious), does not escape all of the clichés started by ELP, Refugee, Triumvirat and later on Thonk , Steamboat Swtzerland. There is one number that I particularly liked on this one but the rest left me quite lukewarm/tepid, but I am at pain to say which one as my copy of this album seems on permanent loan to a friend . I saw this band in Verviers (east Belgium) and they must have been in a horrendously horrifying night , for they asked for a reverse and opened the night , with the other band (whose name I forgot probably because we left at the end of Ars's concert) closing up. I think they had just lost their bassist , and had a second KB player who tried to fiddle about a bass guitar as Keiko was visibly tired , intimitated , and reading her introduction text in an extremely tired english. Only the very spity, energetic drummer (scantily dressed) saved the night from being a total disaster. A night best forgotten. Apparently , the next time they came, it was much better.
Sean Trane

A excellent symhonic album in style of what ELP did in the past but with some great ideas add. The first track is the best from here, and shows how extrordinary is that girl named Keiko Kumagai, that's why she was invited to play keys on some Ayreon pieces later on. Maybe is not an absolute essential album in prog history but for sure is a great one to add to your collection. I give 4 stars, because is one of the fiew instrumental albums i can listen whole at once and not be bored by any piece. Maybe the weak point in here is the - Akiko Takahashi who plays on drums, she's to cold, rigid, no real feeling when she drums, and has no real skills like other drummers in prog. She plays without intrest. With all that i give to this album 4 stars. Try it, worth.
Bogdan Olariu

There are some pros and cons for this all-girl Japanese band.
On the pro side one has to admit that their ELP-ish music is way better than the one of their model in these mid-late nineties. They are bringing the fans (to which I belong) to the sounds they have forgotten (unless they endlessly listen to "Tarkus") for so many years.
When it is played with such brio, I am keen to forgive this "tribute band" attitude and if you are ready for an ELP encounter, I can only recommend this album to nostalgic persons but not really to the ones who are expecting creativity.
To appreciate this release, you need to be open-minded in terms of derivative work but even if the keyboards sounds are great, the rhythmic section just sound shy in comparison with whom you know. To recreate the pompous side of ELP is not difficult. To add all their subtlety, Keith's classical approach, Gregg's smooth vocal work (at least, one can't reproach "Ars Nova" to imitate this, since they are an all instrumental band) is another challenge.
There are some beautiful and flamboyant passages in this album of which "Isis" probably combines most of the characteristics I have outlined a little earlier (of which the most significant part is the great piano work).
On the cons side, the lack of originality of course, the average song writing and the diversification. At the time you listen to "The Gorgons", you might feel like a bit of reliefto get closer to the end of this album. Because too much is too much.
Even if I was a profound lover of those fantastic keys moments distilled by the master, their equivalent are not on par in terms of inventiveness. A good representation of works already performed, by skilled musicians.
Three stars for these Japanese godesses.
Daniel ZowieZiggy

I have the Japanese version which has a different track order and album cover. There's no question this is bombastic instrumental music inspired by ELP. Not my favourite kind of music but I tip my hat to these three ladies who can play with the best of them. It's almost too much the way the tempo and climate changes so often, and of course that bombastic element isn't something i'm fond of. Having said that I love the bass playing and the organ work.
"Morgan (The Fate Awaits Inevitible)" is the longest and my favourite song on here. I really like the sound of the organ that comes and goes that reminds me so much of Swedish bands like SINKADUS and ANGLAGARD. The song starts off mellow then bang an explosion of sound after a minute. The bass is incredible. "Fury (The Daughter Of The Simoon, And The Simoon)" is uptempo, bombastic and furious. Some sampled mellotron on this one as well. It does settle briefly before kicking back in.
"The Gorgons (Never Look At Her Eyes)" opens with pulsating sounds, and check out the powerful organ, drums and bass that take over 1 1/2 minutes in. It settles 3 minutes in. Drums before 4 minutes. Love the bass 4 1/2 minutes in. Outbreaks of bombast after 6 minutes is impressive. Is that bass after 8 1/2 minutes ! Too much. Some great organ work to end it. "Ainsel (A Mad Little Girl)" is one song I don't like at all. Lots of samples and piano in this one. "Kali (In The Name Of Demolition And Massacre)" is a great closing track. The organ early with deep bass lines is amazing. Some screams in this one too.
I feel this is worth 3.5 stars. Lots to like but there are also many sections that do little for me. Worth a listen for the Hammond and bass alone.
John Davie

Listening Japanese Symphonic bands is always an adventure and a risk, even when most of the musicians are highly skilled and the compositions based in the power of the keyboards are absolutely attractive for the traditional fan of the genre, there's the problem of the language (Not in this case, being an instrumental album) and the complex eclecticism of their sound, being that for Japanese creativity is not making something radically new, but making better what already exists.
In this line, they usually take influences from everything that may enhance the musical experience, normally they choose between Italian Prog with AOR leanings of ELP oriented sound with extreme pomp.
"The Goddess of Darkness" by ARS NOVA is in my opinion the peak of the style, Keiko Kumagai is a well trained keyboardist, with great dexterity in the Moog. Mellotron and piano, she is clearly influenced by the powerful sound of bands like ELP or TRACE, but adds an extra doze of brilliance and pomp, seems to have horror to silent spaces,. because she covers each instant with music and sounds.
But the band wouldn't sound the same without the rhythm section formed by Kyoko Kanazawa (Bass) and Akiko Takahashi in the drums, with whom they work as a metronome and form a power trio capable of big things.
Wanted to review each and every track, but it would take me hours and mare space than the one available, because here are so many complex characteristics in a few minutes of music, so I will choose the three songs that impressed me more.
The album starts with the sober and impressive "Morgan - The Fate Awaits Inevitable", after a delicate intro, the band morphs into a some sort of tortured ELP where the massive use of Synths will attract any Symphonic fan, it's almost unbelievable to see the fragile Keiko Kumagai hitting the keys with such fury, the song is like an Emersonian nightmare with echoes of Bartok and Janacek, of course the strong drumming enhances the effect.
The structure is amazingly complex, the changes are so radical that nobody will expect what comes next, pure strength and musical skills.
If Morgan broke schemes, "Fury - The Daughter And The Simoom After The Simoom" is even harder, this time ARS NOVA sounds closer to a formal style like in the case of PAR LINDH PROJECT, again no time for rest, the band bombards us with sounds and elaborate music from start to end, never taking the foot of fuel, seems like this band only knows to give all they have without rest.
This time some Baroque passages take the listener for surprise, and to make it harder, Kumagai makes the Hammond shout in pain blending the tortured screams with clear piano sections, and as surprisingly as it started, the song ends.
"The Gorgons - Never Look at her eyes" is a bit softer, more fluid but this doesn't mean the song is free of drama and strength, trying to describe it is futile because it's so dark mysterious and elaborate with an amazing piano and orchestration, but at the same time contradictory, few moments of calm and again all the strength they are capable of , really versatile band with an out of this world keyboardist.
I use to avoid Japanese Prog because of it's excessive eclecticism, a mistake I will make no more, this album is essential, so any rating bellow 4 stars is irrational.
Iván Melgar

''Transi'' gave the opportunity to Ars Nova to become known worldwide, leading to an invitation for a live at the 95' Progfest in the USA, the first ever live performance of the trio outside Japan.The bombastic music of the band led to an interest by the Musea label.As a result the third album ''The goddess of darkness'' was released in 1996 both in Japan on Made in Japan and in Europe on Musea.The two versions feature different tracklists.
Eventually the title of the album reflects perfectly to the music of Ars Nova, who now had fully developed their own haunting Symphonic Rock style.The three goddesses from Japan play again an intricate, bombastic and very complex music, led by Kumagai's unque keyboard executions and the solid rhythm section.While stylistically not much have changed, the composing of Ars Nova has become extremely solid with impressive solos, twists and breaks, resulting though to well-arranged and tightly delivered long symphonic, instrumental suites.The trio seems absolutely passionate and restless with endless changing themes and tempos in a very short time, led by majestic Mellotrons, mascular synthesizers and pounding Hammond organ.Full of Classical inspirations and a special influence from soundtracks, ''The goddess of darkness'' starts from pompous DEVIL DOLL-like orchestrations, passes from frenetic E.L.P.-influenced keyboard experiments and ends up in romantic, Baroque-inspired themes in a LE ORME vein.Absolutely efficient and compact music, reminiscent of the best moments of GERARD.The only negative point I could find are some scarce yet apparent 80's-styled synths lines with a questionable sound.
Ars Nova at their peak.Bombastic, semi-personal, E.L.P.-styled Symphonic Rock with a huge amount of great parts.An album to remember, highly recommended to all Progressive Rock fans.
apps79

I have Musea version and I admit that for who I know Ars Nova is a copy of The Nice/ ELP (P as Palmer, P as Powell)! And nothing more! "Kali - Demolition & Massacre" is not a normal song because this song not have melody but only a series of musical figures and it is a battle for a normal listener, as a pure ELP song, in my opinion. But Musea version have a diverse sequence of compositions (not present "Ainsel" but present "Isis") so it is difficult to judge this album because in real fact Made In Japan version is another album respect to Musea version. In my opinion Musea version is great, as a little gem if you are ELP fan.
"The Goddess Of Darkness" is an instrumental album, that is great also because is written and made by a female trio. But, in my last opinion, the similarity with ELP is the reason because i am not proper a fan of Ars Nova and because I think that Ars Nova killed ELP!
Andrea

How should the scene go, with three talented HEROINES?
In the first track Morgan, Keiko's keyboard say gracefully to us that our fate should be already formed stably and we cannot struggle away from here forever. The first few phrases may let us enter into the dark area of our mind. The synth string sounds and rumbling guitar ones are active, aggressive and so violent I feel. I can understand Keiko can 'imagine' the tune fit for her solemn and spiritual imagination about the land of the dead. Meanwhile about the tune itself, their play are completely steady and united without any blur. That is, Keiko's imagination is not fuzzy but strict and stable. Let me say, yes, the story is really the story and should go ahead without hesitating - should make clear visions in our brain. Not only by the approach of heavy rock but also of classic, they can play flexibly and make 'visible sounds' as it is said. Fury has very speedy stream of sounds and heavy riffs. Absolutely we can shout THIS IS FEMININE POWER! Strong and soulful intention of three ladies is only one - really an impressive bodyattack with strangling sounds. Forgive me but this song always reminds me they play with sweat gushing out. :-) More heavy and darker scene has come here by The Gorgons - a messenger from the hell. Well indeed Gorgon is a goddess, with an ability letting a people looking at her be a stone. But why? From The Gorgons here we can feel some tragedies. We, altered into stones, can weep with some teardrops. What weird, but graceful Goddesses they should be! Keiko's keyboard, Kyoko's bass, and Akiko's drum can shout, cry, and whisper with complex words to us. Ainsel gets started with dry and scattered piano noises. Avantgarde keyboard sounds follow and develop. Hm, some classical melodies we should have heard somewhere before...should knock our brain continually. May not be relaxed by the song - although there are much classical essense with their passion. I see, their passion itself should be suspicious - it should make us anxious fully. Kali should be suitable for the last track of this album. Again very speedy keyboard solo and heavy bass sounds can let us palpitate speedily. And painful scene should face the death with some parts just like Zarathustra by Museo Rosenbach.
No fantasy, but spiritual tragedy. Watch, not listen.
Keishiro Maki

Ars Nova is a band (i use the word "band" in an euphemistic way) formed, in this album, by 3 Japanese girls, lead by Keiko Kumagai, the girl behid the keyboards (yes, more than 1 keyboard); in other albums the member are 2, 3, maybe 4, but always leaded by Keiko (she's a genius, so, there's no problem at all)
This album has the classical ELP formation, and monopolized by the keyboards, but no a bad monopoly, as Wondows, with terrible results for your RAM, no, here is for good, an armonic monopoly: a good bass, great drums, but the keyboards is the principal very body of it.
It begans with an oppressive introduction, wich gives us some chorus, harmonies and strength, we can heard some voices (from the keyboard, of course) wich take you to some ritual for bring Cthulhu back, and then we can heard the screms of horror form someone who saw what was coming, silence, listen my friends, what's coming: Kieko was unleashed!, we found gamos of tunes, changes of rhythms, go and back by abysses and paradises, madness, sanity, and go back to madness, as a friend told me "between screems and angels"; i think that's a good definition to this song.
The second and the third songs are great songs, Wakeman must be excited when he listens these songs, while the cd is running, the quality grows, something essential.
The 4th song is more relaxed, more symphonyc, but excellent.
Then the 5th and last song comes: after surviving the abisses, to have seen gods born eons ago, after a walk by the wonders of the world, just to see how they turn into a face twisted, a parody of what the were, by covetous and destructives gods, just like their names; in this end we aproach to the ecstacy, the songs growns in intensity every secound, until we need to set free the tension, but, how?, it just grows!, but no, i sais keiko is a genius: she brings an end that, in unskilled hands, would be an accumulation of tension, but here it becomes in a moment of total distension, at least we can die freely: we know that the pace will never came, the chaos reign, something like a comunist goberment, but, in spite of all that, we saw the beuty of the destruction and we could understand why 1+1=10
One of the best albums i've ever heard, belive me, if you like the soloists works of wakeman this album will like you!
CGH Tompkins

I'm amazed, a few years ago a friend told me about these all girl trio but somehow I forgot all about it, and never heard anything, a couple of weeks ago I got this copy at a flea market, somehow remembered having heard something about Ars Nova. Didn't hear it then and somehow the CD went into a portfolio I rarely use which usually is in the trunk of the car. Today before leaving the office I was cleaning that portfolio when I saw it, so after leaving the office and as soon as I got on the car pushed the CD in. I didn't know what to expect, it started and right away I've got caugth by what I was hearing, a 50 minute drive in haevy traffic was wiped away so I didn´t noticed it, by now it's the fifth time I've heard the album, and can´t stop.
Since the first time I heard Inferno from Metamorfossi or Dawn from Eloy, I hadn't been so impressed by a group previusly unknown to me.
Can´t tell yet which piece I like better but the bombastic, intricate sound of keyoards, together with that precise drumming and bass makes this one CD a must have for anyone that likes Symphonic Progressive Rock, certainly it reminds of ELP, Il Balletto or Metamorfossi, but a hint of Wakeman and even Ayreon can be tracked down. Now these girls know how to compose and play MUSIC, and with their own style do.
Well maybe later I'll do a review the way it should be done with descriptions of the music and so, but now I leave you with the next advise, if you see this CD, don't hesitate, BUY IT.
aadame7


Otro gran disco recomendadísimo en nuestro blog cabezón...




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Ideario del arte y política cabezona

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Autonautas de la Cosmoogpista...


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M. I. A. Cornostipicum según Rockarte

Artista: M.I.A.
Álbum: Cornonstipicum
Año: 1978
Género: Rock sinfónico experimental
Nacionalidad: Argentina

Alineación:
- Lito Vitale / Piano, organ, synthesizer, mellotron, accordion, clavinet, celeste, percussion, vocals
- Liliana Vitale / Drums, bass, celeste, recorder, contralto recorder, percussion, vocals
- Daniel Curto / Electirc & acoustic guitar, bass, flute, contrabass, organ, mellotron, percussion
- Alberto Muñoz / Electric & acoustic guitar, bass, vocals
- Nono Belvis / Bass, electric guitar, percussion
- Emilio Rivoira / Tenor sax, chorus
- Kike Sanzol / Drums

Reseñado aquí en su momento... 



Estructura - Más Allá De Tu Mente (1978)

Otro disco que hacía rato habíamos publicado y que revivimos ahora, como para que nadie se olvide de él. Un ícono del progresivo venezolano que no puede faltar en nuestro espacio.  Una extraña combinación de estilos da vida a un grupo y un disco muy particulares, que recuerdan a veces a Rick Wakeman solista a lo "Journey to the Center of the Earth", y con alguna pizca de todo estilo que pueda reconocer. Finalmente, todo funciona bien, lo que resulta en un buen viaje a través de un proyecto y un esfuerzo ambicioso, y que nos demuestra la gran musicalidad que ha venido pariendo Venezuela desde hace bastante tiempo (hemos hecho sagas de música venezolana, aquí en el blog cabezón, no sé si los más antiguos lo recuerdan). Un buen disco que los invito a conocer.


Artista: Estructura
Álbum: Más allá de tu mente
Año: 1978
Género: Rock Sinfónico
Nacionalidad: Venezuela

Estructura fue una excelente banda venezolana, encabezada por el tecladista y compositor David Maman. Tienen el privilegi…

Federico García Lorca, Rojo y Maricón

Un día como hoy, 18 de agosto, fusilaron a Federico García Lorca. En un ejercicio de revisionismo histórico consciente, algunos especialistas lorquianos, de un tiempo a esta parte, se empeñan en desligar la implicación política y la orientación sexual del poeta, de las causas de su asesinato. Sin embargo, los hechos impugnan este empeño en blanquear y despolitizar el fusilamiento del poeta, tan comprometido con los parias por esa “comprensión simpática de los perseguidos. Del gitano, del negro, del judío… del morisco que todos llevamos dentro”.

Por Francis Reina Corbacho
Veamos, más allá del contenido social de sus obras -que, de por sí constituyen un claro ejemplo de implicación política para con la sociedad de la época-, algunos ejemplos:
En el año 1924, Lorca ya había formado parte de un sector que escribió a Primo de Rivera para defender el catalán como «idioma hermano» ante las medidas dictatoriales del Gobierno: «Es el idioma la expresión más íntima y característica de la espiri…

Prisas - Caricia de acero. Edición Rockarte

Unordered List

"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.

Entradas populares de este blog

Denuncia en Primera Persona. El Desprecio a la Discapacidad

Quizás el rostro más duro y paradigmático de la política se pueda captar con precisión con las personas más vulnerables de la sociedad y el respeto que reciben por parte del poder político. Y esto va mucho más allá de las ideologías: es simple humanidad, o anti-humanidad. Aquí nos deja su mensaje, reclamo y denuncia nuestra amiga cabezona Natalia, quien partiendo de su historia personal, toca la problemática de la precarización laboral existente en el Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires en general, y repasando las actuales dificultades para la obtención del Certificado Único de Discapacidad, enfatizando la necesidad del pase a planta permanente de las y los integrantes del colectivo que actualmente se encuentran precarizados. Los datos demuestran que la crisis afecta de manera más significativa a las personas que pertenecen a colectivos que ya venían sufriendo discriminación. Por eso la crisis también ha empeorado las condiciones laborales y sociales de las personas con discapacidad…

Esbjorn Svensson Trio - Live In Hamburg (2007)

Artista: Esbjorn Svensson Trio Álbum: Live In Hamburg
Año:2007
Género: Jazz
Duración: 1:58
Nacionalidad: Suecia
Lista de Temas:
1. "Tuesday Wonderland"
2. "The Rube Thing"
3. "Where We Used To Live", 
4. "Eighthundred Streets By Feet"
5. "Definition Of A Dog"
6. "The Goldhearted Miner"
7. "Dolores In A Shoestand"
8. "Sipping On The Solid Ground"
9. "Goldwrap"
10."Behind The Yashmak"
Alineación:
Esbjörn Svensson / Piano
Dan Berglund / Contrabajo
Magnus Öström / Batería
Lino, nuestro cabezón venezolano, se pega una vuelta por el blog y resube este buen disco de jazz contemporáneo. Si te gusta el jazz, no dudes de escuchar este trabajo. Gracias Lino!

Las 100 Mejores Canciones del Prog

Aquí, las 100 mejores canciones de rock progresivo de todos los tiempos, según la revista "Prog". Y aunque habitualmente no le damos bola a la lista de mejores discos o canciones de rock progresivo de la historia ofrecida por algunos portales, webs y demás publicaciones, quizás está bueno darle importancia a la lista que ofrece ahora la revista "Prog" (esa misma que da los premios que mencionamos el otro día) ya que es armada según la opinión de gran parte de su público. En concreto, la revista "Prog" ofrece un total de 100 canciones y la lista la ha elaborado a partir de una encuesta muy trabajada donde han participado tanto lectores como expertoso, artistas y autores de música consultados por la publicación. Una recopilación de lo más compleja que creo merece la pena.

Aquí está la lista de las mejores canciones de rock progresivo del puesto 100 al 1:

100) Inca Roads - Frank Zappa & The Mothers Of Invention
99) The Life Auction - Strawbs
98) In The Ca…

La Barranca - Eclipse de memoria (2013)

Artista: La Barranca
Álbum: Eclipse de memoria
Año: 2013
Género: Rock poético mexicano
Duración: 45:04
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. El alma nunca deja de sentir
02. Ante la ley
03. Garzas
04. Flores de invierno
05. En cada movimiento
06. La tercera joya desde el sol
07. El futuro más distante
08. Campos de batalla
09. Sequía
10. Siempre joven
11. El tiempo es olvido


Alineación:
- Federico Fong / bajo, piano, percusión.
- José Manuel Aguilera / voz, guitarras, órgano, charango.
- Adolfo Romero / guitarras.
- Navi Naas / batería.
Invitados;
Enrique Castro / marimba, percusión, piano, kalimba.
Alfonso André / batería.
Cecilia Toussaint / coros.
Yamil Rezc / percusión, juno, batería.
Agustín Bernal / contrabajo.
Darío González / rhodes, mellotron, hammond.
Daniel Zlotnik / sax soprano, sax tenor, flauta, hulusi.
Erick Rodríguez / trombón.
César Barreiro / trompeta.
Magali / piano.
Mónica del Águila Cortés / cello.
Arturo González Viveros / violín.
Erika Ramírez Sánchez / viola.

Y ya p…

Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos - Duas Vozes (1985)

Artista: Egberto Gismonti & Naná Vasconcelos Álbum: Duas Vozes
Año: 1985
Género: Jazz Fusión / Latin Jazz
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
1. Aquarela do Brasil
2. Rio de Janeiro
3. Tomarapeba
4. Dancando
5. Fogueira
6. Bianca
7. Don Quixote
8. O Dia, À Noite

Alineación:
- Egberto Gismonti / guitar, piano, dilruba, wood flutes, voice
- Naná Vasconcelos / percussion, berimbau, voice



Robert Dimery, Editor - 1001 Albums You Must Hear Before You Die (2006)

Libro de referencia de la música pop aparecida entre 1955 y 2005, abarcando los géneros desde el rock, blues, folk, jazz, pop, electrónica y world music. Las reseñas fueron realizadas por un equipo de unos 90 críticos de distintas latitudes y gustos. El trabajo se basa en discos originales, quedando así por fuera las recopilaciones de varios artistas, quedando excluido así, el mítico álbum de Woodstock. Sin embargo el panorama es muy amplio y uno siempre encontrará artistas que no ha oído.

Editor: Robert Dimery Prefacio: Michael Lydon
Primera Edición: 2005
Cubierta:Jon Wainwright
Género: Catálogo
Páginas: 960
Nacionalidad: EEUU Editorial:Universe Publishing
Reediciones:2008, 2011, 2013 Otros Idiomas: español, portugués, noruego, finés, sueco, y otros.



Presentación del Editor de libros de Amazon.com 

The ultimate compendium of a half century of the best music, now revised and updated.1001 Albums You Must Hear Before You Die is a highly readable list of the best, the most important, and the most in…

Manantial - Manantial (1977)

Nuestro amigo Julio Moya sigue con su tarea de palentólogo del rock latinoamericano y ahora nos presenta la historia de Manantial, algo así como los Arco Iris de Bolivia (incluso en su historia hay puntos de contacto con la banda de Santaolalla). Manantial fue una de las bandas mas representativas del rock boliviano producido en la decada setentera, con una clara influencia inclinada al rock progresivo y experimental, creando una verdadera joya perdida del rock boliviano (no van a encontrar referencia alguna por ningún lado de esto, salvo lo escrito por el cabezón Julio) que ahora presentamos en el blog cabezón gracias al trabajo investigativo de Julio Moya.

Artista: Manantial
Álbum: Manantial
Año: 1977
Género: Rock progresivo / Rock psicodélico
Nacionalidad: Bolivia


Este tiempo Julio estuvo viajando de lado a lado, ahora se encuentra en Bolivia consiguiendo material para "Años Luz", y nos deja la reseña de este disco, una nueva banda que damos a conocer en el blog cabezón, una …

La Barranca - Denzura (2002)

Artista: La Barranca
Álbum: Denzura
Año: 2002
Género: Rock alternativo
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. fascinacion
02. animal en extincion
03. hasta el fin del mundo
04. donde la demasiada luz forma paredes con el polvo
05. la vision
06. no mentalices
07. denzura
08. montana
09. la rosa
10. madreselva
11. minotauro
12. kalenda maya

bonus ep: cielo protector
13. cielo protector
14. rendicion
15. tsunami
16. el agua que cae
17. cielo protector (demo)


Alineación:
- José Manuel Aguilera / guitarra, voz, órgano
- Alejandro Otáloa / guitarra, piano, teclados
- José María Arréola / batería
- Alonso Arréola / bajo, guitarra acústica
Músicos Invitados:
Federico Fong - piano eléctrico (6)
Cecilia Toussaint - voces femenina (2,10)
Marco Antonio Campos - percusiones (2, 4, 9, 10)
Joe D'Etiene - trompeta (8 )
Cherokee Randalph - viola (3, 6, 7)
Mónica del Aguila - chelo (3, 7, 6)
José del Aguila - violín (3, 6, 7)
Arturo González - violín (3, 6, 7)
Eduardo del Aguila - platillo tibetano (1)

Argentina Kamikaze

La Fiesta Amarilla (a la que no estás invitado, dicho sea de paso) sigue su curso y no va a parar hasta el iceberg. Después de los tristes anuncios desmentidos sobre los horizontes inflacionarios de 2018 llegan las primeras atenciones del gobierno PRO para con sus gobernados y a partir del 1 de febrero (2018) rigen los primeros aumentos del año: boletos de colectivos, boletos de trenes, facturas de luz, facturas de gas, medicina prepaga y peajes. Aumenta todo menos tus ingresos.

Hoy entran en vigencia los tarifazos del transporte (colectivo 32% y tren 35%), luz (24%) y prepagas (4%). Decisiones que afectan a la mayoría de los argentinos de un gobierno de empresarios en un año no electoral. Casualmente.
La catarata de aumentos tiene impacto no sólo en los bolsillos sino también en los índices de inflación, lo cual complica de entrada el cumplimiento de la meta de inflación anual que puso del Banco Central, del 15%. Según las estimaciones de las consultoras, el avance de los precios pod…

The Flower Kings - Retropolis (1996)

El segundo disco de estudio de The Flower Kings refuerza su pertenencia a la más sólida tradición prog, homenajeando sutilmente a algunos de los clásicos. Con este disco la banda se dio a conocer más ampliamente, con una propuesta musical entre el reconocimiento a los gigantes que crearon el género y la recreación de sus posibilidades en su presente. Retropolis ayudó en el resurgimiento del prog de los años 90 con su propuesta ecléctica y sus acertijos: “¿De quién estoy hablando?”, parecen decir en ciertas frases del texto y la música, ¡para que respondan lxs cabezonxs!

Artista: The Flower Kings
Álbum: Retropolis
Año: 1996
Género: Progresivo sinfónico ecléctico
Duración: 1:08:45
Nacionalidad: Suecia


El título y la carátula parafrasean el clásico cinematográfico Metropolis de Fritz Lang (1927), aunque la referencia se detiene ahí (a no ser porque la temática general de aquella visionaria película —la condena de una sociedad tecnológica que oprime al pueblo— es también una de las preocupacion…