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Cast - Originallis (2008)


Artista: Cast
Álbum: Originallis
Año: 2008
Género: Rock sinfónico
Duración: 93:26
Nacionalidad: México


Lista de Temas:
CD1: 49:06
1. Originallis
2. Pulsar
3. Lagrimas De Hielo
4. Fuego y Humo
5. Vientos de Guerra
6. Tierra Honor y Libertad
7. Furia Traicion y Gloria
8. Bonus
CD2: 44:20
1. De Nuevo
2. Renacer
3. Llanto de Octubre
4. Aqui y Ahora
5. Al Final la Luz Que Llama
6. Ecos del Pasado
7. Todo Es Un Don
9. Medley I

Alineación:
- Flavio Miranda / bass
- Antonio Bringas / drums, percussion
- Guadalupe Acuna / vocals
- Alfonso Vidales / keyboard
- Alberto Vidales / vocals
- Claudio Cordero / guitars
- Pepe Torres / flute, saxophone, clarinet
- Jose Torres / guitars


Ahora dejamos uno de los álbums emblemáticos de los mexicanos Cast, que este año han sacado nuevo álbum. Discazo, uno de los mejores discos de esa banda, a mi humilde parecer, y encima disco doble. Puro derroche de virtuosismo y tensión creativa. En su mejor momento, "Originallis" coincide con los mejores momentos del grupo.



Un disco adenalítico, lleno de vitalidad y rapidez, que tiene las mejores críticas de los especialistas de todo el mundo, y cuando lo escuchen sabrán porqué. Quizás sean los Cast en su momento cumbre, no lo sé, pero les aseguro que el disco doble se lo van a clavar de un saque, salvo que no les guste el rock progresivo, odien las largas instrumentaciones, no les guste el sonido de los instrumentos tocados con virtuosismo, odien las improvisaciones,


Alimentados por los teclados de Alfonso Vidales y la guitarra de Claudio Cordero, y con el foco permanece en el rock progresivo sinfónico de gran cuerpo que rara vez se toma una respiración o un descansito en todo el trayecto de los dos discos que componen el álbum. Vidales es claramente el centro musical de la banda y es un tecladista excelente que hábilmente combina texturas sinfónicas y rockeras con precisión y delicadeza clásica y barroca, mientras que el estilo de Cordero se hacerca a las sonoridades del metal, ello le da a los más de 90 minutos de duración encantadores momentos sinfónicos junto con los poderosos machaques de guitarra, más el agragado de deliciosos toque de otros instrumentos como el saxo, la flauta y el clarinete.

"Originallis" es el nuevo material de CAST con el cual celebran sus 30 años de existencia. "Originallis" es un álbum doble, con 13 temas de nueva creación en español y conteniendo además un “Medley” en inglés en el que participaron los ex-vocalistas Dino Carlo BRASSEA y Francisco HERNÁNDEZ. Esta producción fue grabada entre junio del 2007 y febrero del 2008, la mayor parte en “Castudio” en la Ciudad de Mexicali B.C. México, continuada por Pepe TORRES en “Estudio La Bodega” en Jerez de la Frontera España y Claudio CORDERO en Santiago de Chile. La música de "Originallis" es de la inspiración del fundador y líder de la agrupación Alfonso VIDALES, mientras que los arreglos y algunas letras son de los demás integrantes. En este material se le da la bienvenida a un nuevo integrante ocupando la voz principal: Alejandro TORNERO, talentoso cantautor, artista y productor musical reconocido a nivel nacional (1).
Compuesto por Alfonso VIDALES (teclados), Alejandro TORNERO (voz principal), Antonio BRINGAS (batería), Lupita VIDALES (voz, coros), Pepe TORRES (flauta, saxo, clarinete), Flavio MIRANDA (bajo) y Claudio CORDERO (guitarra), a CAST se suman José David GUILLEN MONJE (trompeta, fiscorno), Francisco HERNÁNDEZ (voz y coros en 'Medley I') y Dino BRASSEA (voz, flauta y coros en 'Medley I') como músicos invitados, consiguiendo entre los 10 desarrollar un álbum agradablemente rock progresivo, con un buen grado de complejidad que se ejecuta limpiamente, dinámico en su consecución y balanceado con contrastes adecuados en acústica y eléctrica, tanto así como en los temas instrumentales y vocales. Aunado a lo anterior, CAST gana en calidad con el nuevo vocalista y otorga concepciones más originales por sus líricos en español, aspecto que ojalá se hiciera en cada nueva producción de este grupo mexicano, de esta banda latinoamericana tan reconocida en todo el mundo.
Efectivamente, "Originallis" nos presenta una de las mejores producciones logradas por CAST hasta la fecha –si no es que la mejor–, mucho mejor el CD1 que el CD2. “El trabajo en equipo de sus integrantes se da a notar durante todo el trabajo creando espacio para cada instrumento y apoyándose para lograr numerosas atmósferas musicales” (2), concatenadas por la calidad que otorga la experiencia y la madurez ejecutora, aunque tal vez abusaron un poquito realizando un álbum doble. Uno solo, de unos 60 minutos de duración y exigiéndose los mejores temas hubiera sido fabuloso y muy probablemente habría arrojado reseñas más favorables, colocando al grupo en un nivel aún más elevado del que goza ya en la escena progresiva internacional. Con todo y todo, "Originallis" es un álbum que sabrá recompensar expectativas amplias, sobre todo en el ambiente de sinfónico.
Alfredo Tapia-Carreto


Cast fue fundado en Baja California, México en 1978, como idea de Alfonso Vidales, su fundador y actual miembro, inspirado en crear rock con pasajes sinfónicos. Con una producción de 13 álbumes de estudio, tres en vivo y numerosas apariciones en compilaciones, Cast significa la presentación de México en el mundo de éste genero musical. A lo largo de su extensa y prolífica carrera, que se extiende hasta nuestros días, su sonido ha evolucionado y sus influencias han variado álbum tras álbum. En general, su estilo consiste en un rock progresivo melódico, con largos y numerosos pasajes instrumentales combinados con influencias barrocas, del bossanova, música clásica, heavy metal, jazz y tango. Las letras, cuando las hay, tocan temas fantásticos, épicos y existenciales.
Su sonido posee un fuerte componente neoprogresivo basado principalmente en los teclados. Su influencia primera es la etapa media de Genesis, pero también es posible identificar momentos que remiten a bandas como Camel, ELP, Dream Theater, Jethro Tull, Led Zeppelin, Marillion, Pendragon, Pink Floyd, Rush, Yes, Savatage, UK, y un largo etcétera.
Cast ha participado en conciertos en Inglaterra, Finlandia, España, Chile, Argentina, Costa Rica, Canadá, USA, Italia, Holanda, Bélgica, Panamá, Francia y México.
Con "Originallis", Cast celebra sus 30 años de carrera musical. Como es de esperar, estamos frente a un trabajo de gran madurez, pulcritud y sobretodo, mucha fuerza. Y es que este disco mantiene la atención en su punto más alto en todo momento, gracias a su estilo extrovertido y a ratos frenético (posibilitado por la maestría de sus músicos), y también por la unidad de sus composiciones, las cuales fluyen una tras otra. La voz de Alejandro Torneros es muy agradable, versátil y capaz de transitar entre matices sensibles y extrovertidos con gran facilidad. Las letras son dignas de ser escuchadas con detención, pues están dotadas de una fuerte carga dramática potenciada por el gran desempeño de los vocalistas. Los instrumentos principales son los teclados y la guitarra, los cuales danzan juntos constantemente creando momentos de una fuerza y épica extraordinarias. La flauta, el saxo y el clarinete se encargan de colorear el conjunto, logrando construir un sonido portentoso y sobrecogedor, que hace notorios guiños al estilo de Pendragon en "The Masquerade Overture". Es digno de destacarse que uno de los guitarristas principales del disco es el chileno Claudio Cordero, quién se posicionó en la escena progresiva nacional con la banda Matraz, siendo "Originallis" el segundo disco en el que aparece como integrante de esta agrupación mexicana.
En suma, un disco Neo Progresivo de nivel mundial. Muy recomendado.
Usul


Las canciones fluyen entre sí naturalmente, conectado y parecen no terminar, en un disco fantástico, emocional y potente, siempre en movimiento, que no da al oyente ningún descanso evolucionando a medida que avanza.
Hay maravillosas líneas melódicas, llenas de pasión, con un perfecto equilibrio entre lo melódico y lo complejo y dinámico de la composición. Mientras que la música puede ser compleja, en general es accesible y tiene un encanto difícil de resistir, y hasta cuenta con la incorporación de ciertas influencias folklóricas mexicanas.
Por otro lado, las voces están muy bien, y por suerte (algo raro en esta banda) esta vez cantan en español. Y lo mejor, que es que logran eso que resulta tan difícil en nuestro idioma, que es lograr que las voces suenen como un instrumento más.
Bueno, eso es lo que se me ocurre comentarles de este gran disco. Les dejo ahora algunos otros comentarios pero ahora en inglés, si los leen van a ver que todos dicen más o menos lo mismo, y lo que es más importante, todos recomiendan fervientemente a este disco:

For their latest, Mexican proggers Cast have delivered a super-sized collection of 16 songs spread across two CDs – a Flower Kings-like effort, with similar strengths and weaknesses. For some this will be an example of "less is more" and halfway through the third track "Lagrimas de hielo" you may think you've heard everything necessary to be convinced that this is a fine ensemble capable of producing excellent progressive rock, but past history holds that every Cast album is a little better than the previous one, so it's worth giving the entire set a listen. The bulk of disk one is a prog rock tour de force that storms along nicely, fueled by Alfonso Vidales' keyboards and Claudio Cordero's guitar with drummer Antonio Bringas and bassist Flavio Miranda gamely attempting to keep up the pace. Disk two is more diverse, with Pepe Torres' flutes and saxes figuring more prominently in the arrangements and singers Alehandro Tornero and Lupita Acuna appearing more frequently, though the focus remains on full-bodied symphonic progressive rock that rarely takes a breath. At its best, Originallis matches up with Cast's finest moments, though I'd rate it slightly behind 2007's Com.Union or 2004's Nimbus. Two things work against it: first, a sameness to much of the material, and secondly, a mix that pushes Vidales' keyboards and Claudio Cordero's metal-tinged guitar to the foreground at the expense of drums and Torres' flutes and saxes. Vidales is clearly the musical center of the band and, though a superb player who ably mixes symphonic textures and rock muscle with classical and baroque precision and delicacy, he would benefit from expanding his tonal palette beyond digital synths. The same can be said of Cordero whose metal shredding styling is often a straitjacket that robs the music of potential color and timbres. The better songs, like the wide-eyed "Aqui y ahora" are reminders that this is a band capable of surprising you with compositional maturity that the prog histrionics tend to smother. This song – and others – ultimately reveal Originallis to be a worthy addition to the Cast canon.
Paul Hightower

I have heard of Cast before and got curious about them, but never heard more than snippets of their music. I read a few favourable reviews of their previous album, Com.Union but didn't pick it up. So, Originallis is my first proper listen to the music of Cast, this long-time active Mexican band.
And what and album it is!
A double album, this 2008 release is over 90 minutes long, filled with lovely symphonic rock moments, embracing keyboards, powerful lead guitar playing and delightful playing of other instruments such as saxophone, flute and clarinet.
The songs flow into each other naturally, connected and seem to not end. The music changes mood and pace from a relaxed opening song named after the title of the album to the highly energetic, fun and enthralling instrumental piece that is Pulsar. It is a fantastic piece, emotional and powerful, shifting from a slightly melancholic state to an optimistic and positive mood, always on the move, not giving the listener any rest, but not in an exhausting kind of way; simply it just goes on and on, evolving as it goes on, adding structures and changing instruments as it develops. The sax solo, the use of the female vocalizations, and the rest of this expanded lineup take this track one notch up than it would have been, showing the importance of knowing how to not only construct your song but also how to orchestrate it, "paint" it with ingredients that will take it further on.
There are wonderful melodic lines, filled with passion and which sound powerful thanks to the enhanced lineup and the female vocalization. The balance between the melodic and the complex and dynamic is at a good position, as the switching occurs seamlessly and the result can proudly stand in line with other current great lineups of progressive rock bands. The male vocals by Alejandro Tornero are delicate and soft, matching the music and melodies and do not overshadow the rich sound of the band and the full gamut of instruments played upon. The female vocals and vocalization adds another magical layer to the already thrilling basis and fit very well.
I have also to mention the wonderful artwork of the album, magnificent drawings that are a delight to look at while listening to the music.
As said above, this is a long album, but for some reason I could get into it quite quickly and surprisingly for an album of this length, already from the second listen. While the music can be complex at times, it is quite accessible and bears a charm hard for me to resist. You may want to use the natural division of the two cd's to have separate listens and make it easier to grasp. If you like current and 90's Italian symphonic prog bands you might recognize some similarities in the style.
The album mixes very well the wonderful symphonic-prog sound with lush keyboards alongside heavy, almost metal-like guitar solos. If you like symphonic-prog that travels between the soft and heavy the tender and powerful, this is a very worthwhile album to get. A fantastic album.
Assaf Vestin

Is Cast the western hemisphere's answer to The Flower Kings ?
If their other albums sounds like this album, the answer is a definate yes to that question. This double album is very much in the Roine Stolt mould, but not a copycat.
The ninety minutes here takes us from Genesis via Yes, King Crimson, Kaipa and ELP to today's retro symphonic prog scene. Magic Pie and Flower Kings is references. The Tangent to springs to mind. In other words; this double CD is a very tasty symphonic prog smorgasboard.
I guess you will now have sniffed out the type of music we find here. Long keyboard runs over some superb melodies. Some klarinet, saxophones and flutes can also be found here as snacky details. The vocals are superb. It helps that those are sung in Spanish. A language I do not understand, but the vocals in itself is like an extra instrument. Superb stuff. The superb sound is a mix of neo-prog and old symphonic prog.
My only gripe with this album is that is may feel a bit sameness after a while. Ninety minutes is a long time and I am afraid the band may have bitten over more than they, and I, can chew/swallow. But the music is very beautiful and it seriously impresses me. I am on the search for more albums from this band. Cast is a criminally ignored band and they deserve more recognition from my fellow progheads. This album is as good as any The Flower Kings albums and it can be compared to both Retropolis and Flower Power. It is that good.
toroddfuglesteg

I can not understand why this band is not huge. They are the The Flower Kings of the western hemisphere. There sheer output is breathtaking, especially when there are if ever any bad tracks on any of their albums. They really should be considered one of the premier progressive rock bands of the last quarter century. Anyone who likes Swedish/Italian/Classic British Symphonic rock should definately get their hands on as much of their output as possible, you will not be disappointed. This album is amongst album. A double concept album, comparable with any of the greatest. One complaint, I would love to see an english translation of the lyrics. That goes double for their web site which is entirely in Spanish.
Brian Steffensen

This is one of the best Cast albums.
Very complex, it shows in all its splendour the virtuosity of all their musicians.
I think that with this album they show they are completely alive .
Cast is the symphonic rock band of these days. The new Emerson,Lake and Palmer because of the virtuosity of their musicians and the complexity of their music, but also and of course in the music issue the Genesis,Yes and Pink Floyd influences are clear.
I have alwyas,nevertheless, miss good vocals and i think is the weakest thing in Cast.
With the incorporation of Mexican folk influences ,this album is very pleasant to hear.
Robert Sargent

Don’t ask me how they do it, but I never cease to be amazed at not only the amount of music Cast create but the quality as well. In between their day jobs and the mammoth task of staging BajaProg, the band still finds the time to release an album every year it seems. And as I say they keep setting a higher benchmark for themselves, taking their identifiable sound into more mature areas and even throwing in ample amounts of musical experimentation. On Originallis Alfonso Vidales (keyboards) works with Antonio Bringas (drums), Claudio Cordero (guitars), Pepe Torres (sax, flute, clarinet, woodwinds), Flavio Miranda (bass), and on vocals are Lupita Acuna (percussions) and Alejandro Tornero. Cast alumni Franisco Hernandez and Dino Brassea are called upon to provide vocals on the track “Medley I” (12:24) which as the name implies is a selection of tracks from the Cast catalog.
The 2 discs include some 15 compositions many of which are on the longer side, although many of the others segue into one another making it seem like they’re actually longer than they really are. While there are a number of vocal tracks it must be said there are plenty of longer instrumental segments and compositions where the band gets to display their musical prowess and tight performance style. Without describing each and every track, let me just say that the more I listened to the music on these two CDs, the more convinced I became that this is the best work Cast has ever done. The melodies are pure, the recurring musical motifs are powerful, hair-raising in fact, the arrangements provide depth and perhaps best of all these are all great songs be they ten-minutes long or three-minutes in length. Over the years Cast have really developed a trade-mark sound and style that is in full bloom here. Their music will change musical time and tempo many times over but they make great use of recurring themes, allowing their music to grow grander and more majestic. Then they’ll fly off in a busy, almost jazzy direction with everyone lending their musical abilities to make the song just jump off the disc. In addition the mix of male and female vocals is another element that makes the music so varied. I was hooked right off the bat as the title track “Originallis” (4:20) slides right into the instrumental “Pulsar” (10:01). In fact I’d say that “Pulsar” has become my favorite individual piece of music. I love the way it has that recurring march-like section that’s followed with a ‘pregnant pause’ that keeps getting more and more pronounced each time you hear it.
Readers of my work will know that I am an unabashed Cast fan! And just when I think I’ve heard their best stuff they surprise me with yet another moving and dynamic release. Originallis is just that kind of a record, perhaps their grandest yet. I have no idea how they can keep up the pace writing so much music. Symphonic prog fans will love this record. I know I did and so I highly recommend Originallis.
Jerry Lucky

Remember that I told you about Baja Prog Fest? Well, we can say that Cast are the guests and organizers of that festival. This is a prominent band which has been active for at least 20 years, having released at least 15 studio albums so far. Originallis is my favorite, and one of their most-acclaimed records. The combination of English with Spanish lyrics has been helpful to the band, so they have had a better acceptation around the world. In this 2-CD album you will have a feast of symphonic prog, keyboard driven music with complex compositions, ambitious tracks full of nuances and textures that will make you have a great time. Believe me!
Guillermo Urdapilleta

This prolific Mexican progressive rock band has been together since 1978 but their first release was not until 1994. I had not listened to this band before their new album Originallis. This is a double CD set with a tremendous amount of music to absorb. Upon my first listen it was clear that these are some fabulous musicians who have put together a very listenable yet intricate album. There are a variety of instruments used including saxophone, flute and clarinet played by Pepe Torres and trumpet provided by guest musician Jose David Guillen Monje. The music is well executed and if I were to give it a label I think the neo progressive tag would fit, although with a heavy classical influence. There are a myriad of keyboards used, courtesy of Alfonso Vidales, creating plenty of symphonic elements for us prog heads to digest. Guitar, played by Claudio Cordero, is also prominent with lots of delicate and heavy passages found throughout. Vocals (in Spanish) are provided by Alejandro Tornero and Lupita Acuna, both having pleasing voices making them easy to listen to.
With this album, as is the case with many progressive releases, I recommend listening to the album in one sitting to get maximum enjoyment as many of the songs blend together, some rather seamlessly. There is too much music to give a run down of every song but I will touch on a few highlights. The album's first song, "Originallis", has an excellent beginning with plenty of keyboards and some nice electric guitar reminding me of something IQ might perform. A pleasant piano melody runs through the song creating a classical atmosphere. "Pulsar" is a prog rock tour de force featuring the exceptional drumming of Antonio Bringas. His drum fills and tempo changes are a definite highlight. This is just good melodic progressive rock and all the instruments are given the necessary room to shine. "Lagrimas de helio", the first cd's longest song, features excellent drum work, fluid guitar runs, some nice flute and saxophone and plenty of tempo changes all incorporated in a nice hummable melody. This is pretty intricate stuff but is surprisingly accessible. This is not an easy feat for any band, but Cast really has a knack for mixing melody and complexity.
The album's last and longest song, "Medley 1", ends the album on a high note. This epic has a little bit of everything and the band's playing reaches a fever pitch at times creating some of the heaviest music on the album, although there are quieter moments as well. The music takes plenty of twists and turns and makes for an exciting listen. Flute is very prominent, but all the instruments really get a work-out.
So there you have it folks. This is a well-rounded, classic-sounding, progressive rock disc that should have fans of symphonic rock salivating at the mouth. With so much going on musically it never sounds boring and there is something new to be heard even after repeated listens. Highly recommended.
Jon Neudorf

I review albums for the Progressive Ears website, from which I receive promotional copies. One day (sometime during 2008), I saw the list of available promos and was thinking about which ones I'd like to listen and review. One name that was there was Cast and their then latest album Originallis, released earlier that year. I only knew they are a progressive rock band from Mexico and I had previously only heard snippets of their songs. That was enough for me to decide to go ahead and get ahold of the album.
That was one of the unknowingly wisest "musical picks" I've made. This album is now one of my favourite albums ever (along with Discipline's Unfolded Like Staircase, Opeth's Orchid, Morningrise and Blackwater Park and U Totem's s/t album).
Here's the review I wrote for the album in 2008, but reading it now, it doesn't do the album justice. My words fall short of my appreciation and love for this album.
I have heard of Cast before and got curious about them, but never heard more than snippets of their music. I read a few favourable reviews of their previous album, Com.Union but didn't pick it up. So, Originallis is my first proper listen to the music of Cast, this long-time active Mexican band.
And what and album it is!
A double album, this 2008 release is over 90 minutes long, filled with lovely symphonic rock moments, embracing keyboards, powerful lead guitar playing and delightful playing of other instruments such as saxophone, flute and clarinet.
The songs flow into each other naturally, connected and seem to not end. The music changes mood and pace from a relaxed opening song named after the title of the album to the highly energetic, fun and enthralling instrumental piece that is Pulsar. It is a fantastic piece, emotional and powerful, shifting from a slightly melancholic state to an optimistic and positive mood, always on the move, not giving the listener any rest, but not in an exhausting kind of way; simply it just goes on and on, evolving as it goes on, adding structures and changing instruments as it develops. The sax solo, the use of the female vocalizations, and the rest of this expanded lineup take this track one notch up than it would have been, showing the importance of knowing how to not only construct your song but also how to orchestrate it, "paint" it with ingredients that will take it further on.
There are wonderful melodic lines, filled with passion and which sound powerful thanks to the enhanced lineup and the female vocalization. The balance between the melodic and the complex and dynamic is at a good position, as the switching occurs seamlessly and the result can proudly stand in line with other current great lineups of progressive rock bands. The male vocals by Alejandro Tornero are delicate and soft, matching the music and melodies and do not overshadow the rich sound of the band and the full gamut of instruments played upon. The female vocals and vocalization adds another magical layer to the already thrilling basis and fit very well.
I have also to mention the wonderful artwork of the album, magnificent drawings that are a delight to look at while listening to the music.
As said above, this is a long album, but for some reason I could get into it quite quickly and surprisingly for an album of this length, already from the second listen. While the music can be complex at times, it is quite accessible and bears a charm hard for me to resist. You may want to use the natural division of the two cd's to have separate listens and make it easier to grasp. If you like current and 90's Italian symphonic prog bands you might recognize some similarities in the style.
The album mixes very well the wonderful symphonic-prog sound with lush keyboards alongside heavy, almost metal-like guitar solos. If you like symphonic-prog that travels between the soft and heavy the tender and powerful, this is a very worthwhile album to get. A fantastic album.
Hanging Sounds


Estos quizás deben ser los dinosaurios del rock sinfónico latinoamericano. Cast es la prueba viva de que excelentes proyectos musicales de nuestra América Latina (y seguramente también sucederá lo mismo con los grupos de Africa o Asia) son criminalmente ignorados aunque se merezcan más reconocimiento local e internacional. Este álbum es tan bueno como cualquier disco de las mejores bandas internacionales.
Un disco impresionante e imperdible, un disco complejo, que muestra en todo su esplendor el virtuosismo de todos sus músicos, y otra de las joyitas que sumamos a nuestro querido blog cabezón, un álbum fantástico....







Comentarios

  1. Download: (Flac + CUE + Log + Scans)
    http://pastebin.com/MtJaDcYD

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  2. gracias por este material, proximamente se presentara en ensenada este grupo y me gustaria saber que es parte de lo que voy a presenciar, saludos!!!

    heavy.

    ResponderEliminar

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Otra aportación del Mago Alberto que se va ahora a territorio poético con este clásico de Posdata. Para alimentar las ideas, buscando encontramos sobre este disco un material de lectura muy interesante que se puede descargar de acá: http://revistalacentral.com.ar/pdfs/13/6-9-posdata.pdf





Pure Reason Revolution - Eupnea (2020)

#Músicaparaelencierro. "Nos apegamos a nuestro manifiesto de no tener límites musicales y el resultado es ‘Eupnea’. Regresamos a un sonido más progresivo con guitarras feroces, baterías que parecen tormentas y unas armonías propias de nuestra marca. Estamos muy contentos de empezar a tocar estos temas en directo". Y un buen día volvieron. Y el tiempo pasó pero todo lo que los definió sigue allí, intacto: la mezcla de géneros, el dueto de voces, la voz subyugante de la bajista Chloe Alper y esa frescura musical tan propia de ellos. Durante una década no supimos nada y pensamos que la historia había terminado, y sin embargo aquí están, continuando la cosa como si nada. Si te gusta una simbiosis entre Pink Floyd, Porcupine Tree y una variedad de estilos, no te puedes perder este último disco de un proyecto que renace y, hoy como ayer, se las trae.

Artista: Pure Reason Revolution
Álbum: Eupnea
Año: 2020
Género: Crossover Prog
Duración: 47:49
Nacionalidad: Inglaterra


Pure Reason Revol…

Alejandro Medina - Alejandro Medina y La Pesada (1974)

#MúsicaParaElEncierro Con Alejandro Medina en bajo y voz, Claudio Gabis y Kubero Díaz en guitarras, Jorge Pinchevsky al mando del violín, Isa Portugueis, Juan Rodriguez, Pomo y el Zurdo Roiztner en batería y Billy Bond en voz aparece este disco en el blog cabezón, un trabajo con mucha búsqueda y la libertad creativa, esta vez resubido por La Lágrima, que nos invita a ir completando el recorrido musical del rock argento. El disco es un reflejo desgarrador de la dura realidad politico social que vivía el pais en aquellos años, y también de los horizontes que la juventud de aquel entonces podía vislumbrar aún en medio de tanta oscuridad. Mucha agua pasó bajo el puente y tenemos las mismas angustias pero menos esperanzas y menos salidas (pero ojo que yo no soy pesimista, solamente que socialmente estamos más condicionados, sobretodo mentalmente). Todo un documento histórico del rock argento, otro más dentro del blog cabezón.

Artista: Alejandro Medina
Álbum: Alejandro Medina y La Pesada
Año:

La Noche del Liberalismo Desde París

La cuarentena en una París que recuerda a la de antes de la explotación y la gentrificación. Aquellos tiempos regresarán, con su invasión, dentro de poco. Ahora la noche es auténtica, libre, emancipada de los neones, los comercios y las boutiques con los que el capitalismo colonizó la vida nocturna. La noche volvió a su regazo transgresivo, a ser espacio-tiempo de fronteras. El liberalismo hizo de la noche una prolongación financiera del día. Extendió lo exquisito, lo caro, la norma, el código, la marca, el decorado pretencioso, la actividad, hasta el rincón más modesto de la aventura nocturna de París.

Por Eduardo Febbro
En estas horas confinadas, su respiración insumisa a las reglas del mercado acompaña a quienes atraviesan París en un eje Este-Sur-Norte. Son muy pocos los anarcos bohemios que la transitan y demasiadas las mujeres y hombres que duermen en la calle. Se juntan en grupo y defecan a orillas de las veredas. Comen y beben lo que la generosidad del día les dejó entre l…

Ideario del arte y política cabezona

Ideario del arte y política cabezona


"La desobediencia civil es el derecho imprescriptible de todo ciudadano. No puede renunciar a ella sin dejar de ser un hombre".

Gandhi, Tous les hommes sont frères, Gallimard, 1969, p. 235.