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martes, 5 de enero de 2016

Govea - Danza Urbana (2009)


Sandy resube un disco del grupo de Salvador Govea (Iconoclasta, entre otros): música clásica, jazz y rock para dar forma a un sonido interesantísimo. Si no lo conocen, no se pierdan esta gran obra.

Artista: Govea
Álbum: Danza Urbana
Año: 2009
Género: Rock sinfónico / Jazz Fusión
Duración: 40:37
Nacionalidad: México

Lista de Temas:
01. Danza Urbana
02. Continuum
03. Claroscuro
04. Convergentes
05. Falsa Dicotomía
06. Intersecciones
07. Concertino

Alineación:
- Salvador Govea / Keyboards
- Luis Arturo Guerrero / Bass
- Victor Baldovinos / Drums & Percussion




Un viaje a través de diversos territorios sonoros y paisajes acústicos, realizado a partir de la fusión de la música clásica, el jazz y el rock, tres músicos demostrando la diversidad de matices que puede generar a partir de las fusiones del rock progresivo, ofreciendo la riqueza de sonidos que pondera las bondades de la experimentación, desde una gran versatilidad y ágil y eficaz interpretación, tomando como modelo a los pioneros del progresivo británico e italiano, y desarrollando elementos musicales de los mismos para ofrecer un sonido actual que se apoya en la intención de avanzar hacia el futuro.



Dicen que el progresivo es un asunto arriesgado. Salvador Govea, líder del grupo, lo define así (y me parece una excelente definición con la que estoy totalmente de acuerdo): "Complejo es equivalente de 'riqueza' y no de dificultad. Riqueza de imágenes, de interpretaciones, en cada nueva audición de la misma pieza se podrán descubrir sutilezas y detalles que pasaron inadvertidos la primera vez. Entonces, el público experimentará diferentes experiencias sonoras. En el progresivo hay también riqueza de emociones, casi siempre muy intensas". Así, esta música es rica porque cae en los terrenos de la experimentación y en un género relativamente underground como el jazz. Aunque me retracto de ésto último: en México el jazz debe ser tan under como lo es en Argentina y me imagino en cualquier país latinoamericano. Pero sea como sea, la propuesta del trío Govea destaca por su osadía. El grupo, que mezcla el jazz con el rock progresivo, propone música que lleva a una viaje de estimulaciones sonoras muy diferentes a las que estamos acostumbrados, siendo bastante personal su sonido y propuesta, aunque existan muchos grupos que combinen sinfónico con jazz, ellos lo hacen desde su particular estilo.
Quizás lo que quite un poco de puntos al disco (y creo que al mismo grupo) es que todos los temas son bastante similares entre sí, cosa que cansa un poco cuando uno escucha el disco entero, pero no por ello las composiciones y ejecución son menos ajustadas, y siendo ésta su primer producción en el 2009, bien vale ponerles unas cuantas fichas en su próximo trabajo.
Paradójicamente, pareciera que los Govea son más reconocidos fuera de latinoamérica, al menos yo no conocía de ellos hasta hace unos dias.


Después de haber transitado por Similares y Conexos e Iconoclasta, Salvador Govea decide formar su propio grupo ?Govea?, integrado también por Victor Baldovinos, su ex compañero en Iconoclasta en las percusiones y el bajista Luis Arturo Guerrero.
Su ópera prima deja muy buen sabor de boca, logrando un rock progresivo efectivo y de buena manufactura. A través de todo el disco se aprecia el bagaje que ha desarrollado el tecladista a través de los años y múltiples batallas. La obra comienza a tambor batiente con la pieza que da nombre al disco, con un tono siniestro y gran manejo de teclados. En grandes lapsos de la producción, su sonido nos recurda al Maestro Keith Emerson.
Claroscuro es un portento de pieza con tonalidades infecciosas y gran compenetración entre el bajo y los teclados. La progresión de la pieza seguramente encantará a los fanáticos del buen rogresivo.
La obra concluye brillantemente con el tema ?Concertino?, que es un arreglo con tonalidades progresivas a la conocida obra del músico Miguel Bernal Jiménez. El único punto flaco es que no todas las piezas contienen la calidad de las mejores, pero siempre resulta difícil encontrar una obra sólida de principio a fin.
En resumen, Danza urbana es un destacable trabajo que debe ser explorado y disfrutado.
Luis Mario Riva Palacio

Salvador Govea es un músico inquieto y alquimista, que ahonda su propuesta en la tenue línea de la música, mejor conocida como rock progresivo, a estado en las filas de: “Similares y Conexos”, con quiénes participó en la grabación: “De Flor y Fauna”, una obra ávida de búsqueda con las raíces mexicanas como el son huasteco, las coplas, el rock, la fusión y la música de cámara, después y buscando sus propios términos en su inquieta búsqueda, se integra a las filas de uno de los grupos que ha forjado historia en el rock progresivo mexicano: “Iconoclasta” con quiénes participa en varios festivales y presentaciones y en la grabación: “Live in France”, con muy buenas interpretaciones de la famosa: “Suite Mexicana” y su versión a: “Chispas” (Sparks) de la opera rock “Tommy” de Pete Townshend, con está trayectoria y decidido a marcar la diferencia nos presenta su proyecto en solitario: GoVea, con el que logra la grabación de : “Danza Urbana” realizada en el 2009, y que lo llevo a Mexicali siendo presentado como GoVea progressive trío mismo que está integrado por Salvador GoVea, Víctor Baldovinos baterista inconfundible de la agrupación de Iconoclasta, y de otros proyectos, quiénes junto al bajista Luís Arturo Guerrero, conforman este proyecto en donde el sonido se vuelve materia prima, y lo abordan de manera genial, resumiendo al escándalo como un juego de armonías en un vaivén rítmico y sobretodo libre, siendo una agrupación sólida y de interpretación pulcra, en la grabación también cuentan con la participación de David Sánchez quién interpreta el bajo eléctrico en la pista 1, Luís Octavio Cervantes quién toca la guitarra eléctrica en la pista 4, y en la pista 7, una pista de ejecución impecable y que ha acompañado a GoVea ya en un largo recorrido sonoro de lo que es la década de los 2000miles, estamos hablando del tema llamado: ”El Concertino”, composición del maestro: Miguel Bernal Jiménez, y quién es el que acompaña a Salvador GoVea en esta pista además de Baldovinos y Guerrero, es Jorge Velasco en el bajo eléctrico.
Danza Urbana es una grabación que consta de 7 piezas que son tratados con una interpretación mesurada, impecable y con in fino oído en la búsqueda del sonido y del silencio, el juego es infaltable, además de que las piezas son ricas en texturas no son del completo oscuras, si acaso la primera es la composición más pagana, y la tercera pieza que se llama Claroscuro, que son composiciones que manejan mucha tensión, con un Baldovinos consumado a dar rostro a la pulsación consumada en las composiciones de Govea, estas primeras piezas GoVea nos enseña ese mundo caótico, denso, desesperado y apasionado de la semisombra, pero a partir de la Pieza 4 Convergentes el juego se empieza a liberar de la sombra y abraza abiertamente a una luz, que puede tener un dejo infantil y humano, la Falsa dicotomía nos demuestra abiertamente la inquietud teniendo, una serie de altibajos que son muy de la credibilidad y de la incredulidad, en la pieza de intersecciones la búsqueda es un cruces de cuatro caminos, en donde mas que una orientación, existen unas ganas de movimiento en serie, que la pieza parece pintura de Pollock, esta pieza es curiosamente la que coquetea mas con el Jazz, y demuestra a un GoVea de plano versátil, sin embargo la danza Urbana llega a una estación proverbial de languidez espiritual: “El Concertino” es una pieza barroca y del nacionalismo sacro, que pone en bullicio a las almas que se despiden de éste mundo terrenal en la interminable búsqueda de Dios o ente divino según como le quede al lector el saco, en está pieza GoVea nos demuestra su habilidad para llevarnos en su recorrido musical para llevarnos a su entidad divina, de manera digna y ejemplar.
JOEL GUSTAVO


Hace poco he descubierto a GOVEA y su disco debut "Danza Urbana": lanzado al mercado progresivo de su natal México en 2009, recién en este mes de mayo me he podido agenciar un ejemplar de este disco, y bueno, aunque impuntual, mi experiencia ha sido bastante grata. Teniendo en cuenta que GOVEA es un power-trío centrado en el teclado, la tentación de esperar una remodelación de las herencias de ELP, THE NICE y/o TRIUMVIRAT es muy grande – sobre todo cuando uno se entera que el grupo ha versionado algún que otro tema del combo de Jürgen Fritz en concierto – pero al escuchar con detenimiento la oferta plasmada en “Danza Urbana”, nos podemos percatar directamente de que el teclista y compositor Salvador Govea desarrolla tendencias más inclinadas hacia estilizadas elaboraciones melódicas (a lo Wakeman) en alternancia con juegos de contrapuntos y amables texturas disonantes (a lo Minnear). No busquemos aquí un equivalente latinoamericano de ARS NOVA o GERARD, por ejemplo. Por otro lado, como Salvador también tiene un lado jazzero pronunciado, Chick Corea y el Emerson pianista de tendencia jazzera son las influencias más notables en esta faceta específica del sonido GOVEA. Añadamos también su sesudo análisis de ritmos propios del folclore mexicano, y contaremos también con el elemento fusión dentro de su estilo personal, el cual ha de marcar al resto del equipo. Pero no pasemos por alto al resto del equipo. A la batería está Víctor Baldovinos, veterano y diestro artesano de exigentes ritmos y cadencias cuyos aportes más reconocidos a la escena art-rock de su país se basan en su membresía en ICONOCLASTA (grupo donde el mismo salvador estuvo por unos 4 o 5 años). Él y Salvador articulan a las mil maravillas los dos polos de un esquema ágil y versátil donde se arman y despliegan las melodías y atmósferas del repertorio de “Danza Urbana”, siendo así que entre ellos se sitúa el bajista Luis Arturo Guerrero (colega de Salvador en el Conservatorio de Música) como el experto a cargo de completar la columna vertebral del sonido grupal. La labor de grabación y producción de “Danza Urbana” fue larga y ardua, marcada además por ciertas inconstancias en la formación: eso explica que los temas primero y último cuenten con bajistas distintos (David Sánchez y Jorge Velasco, respectivamente). En fin, el hecho de que este disco sea ya un ítem físicamente tangible revela que el proceso creativo no fue en vano y llegó a buen puerto.
Los primeros 6’20” del disco están ocupados por la pieza precisamente homónima. Los platillos abren la secuencia de 5/4 que habrá de ocupar bastante espacio durante el primer desarrollo de la pieza, mientras que el bajo y el teclado hacen una entrada gradual de tonos emparentados con los estándares de GENTLE GIANT y KING CRIMSON. Poco a poco, el swing se hace más directo hasta que llega un interludio misteriosamente sobrio, concentrado en una languidez casi cósmica – pasado el interludio, las cosas vuelven a la extroversión inicial, incluso realzando la dosis de fastuosidad. Estos primeros 6 minutos del disco dejan una huella gratamente impresionante como pare que el oyente mantenga el estímulo por dejarse llevar aún más por la curiosidad y seguir navegando por el segundo tema, ‘Continuum’, pieza donde predomina el compás de 7/8. El trío se manda ahora hacia sonoridades sinfónicas sabiamente alimentadas de amable colorido y atractivas sofisticaciones armónicas. En este momento del disco, el trío ya agarró vuelo, y para demostrarlo está el tercer tema, ‘Claroscuro’, el cual se impulsa desde las atmósferas ya introducidas en el tema precedente y las lleva hacia una expansión melódica más nutrida y ambiciosa. También está estructurado sobre un compás de 7/8, manejado con esa agilidad que la banda sabe exhibir diestramente. Para los últimos 50 segundos, la pieza vira hacia un frenético 3/4 a fin de elaborar una estupenda coda psicodélica. Se trata de uno de mis favoritos personales del disco, y eso que no me estoy refiriendo a un disco lleno de altibajos ni mucho menos: las dosis de ingenio en los arreglos y robustez en las interacciones entre los tres músicos se mantienen firmes a lo largo de todo el repertorio. ‘Convergentes’ comienza estableciendo un sendero dentro del terreno de la fusión del jazz con ritmos folclóricos mexicanos: el teclado dominante es el piano, lo cual aprovecha Salvador para elaborar atmósferas jazz-rockeras bajo un revestimiento sumamente elegante. La presencia de un guitarrista invitado que toca un incendiario solo en el medio permite a la pieza explicitar una energía que casi todo el tiempo permanece elegantemente matizada. En la última sección del tema, la pieza se enmarca directamente en lo sinfónico bajo la guía de un etéreo solo de sintetizador. ‘Falsa Dicotomía’ va más lejos para establecer un compromiso más consistente con el estándar del jazz-fusión: Baldovinos se erige en protagonista principal en algunos pasajes en los que el grupo explora vías más libres aparte del motivo central. Por su parte, ‘Intersecciones’ es un solo de piano en el cual Salvador Govea explora una alternancia de dibujos pulcramente académicos y suaves cadencias jazzeras: en esta composición s mezclan lo intimista y lo colorido. En fin, el disco concluye con una adaptación de una pieza académica compuesta por Miguel Bernal Jiménez, gran renovador de la música sacra durante la primera mitad del siglo XX. Para la gestación y desarrollo de este arreglo, el grupo decide recuperar el tenor sinfónico a todo dar, e incluso se nota un compromiso más directo con el estándar de ELP (y tal vez también algún parentesco con TRIUMVIRAT). Enérgico sin ser chocante, robusto sin exageraciones, este ‘Concertino’ cierra el disco con un oportuno tenor épico.
El balance general que propongo para “Danza Urbana” es muy positivo, con lo cual recomiendo su adquisición para todos los interesados en explorar lo que se ha hecho y se sigue haciendo dentro de la vanguardia artística rockera en latitudes hispanoamericanas. GOVEA es una realidad surgida desde tierras mexicanas para seguir alimentando la vitalidad de la herencia del rock progresivo en el transcurso del nuevo milenio mientras va abandonando su primer decenio.
César Inca


Govea es una banda mexicana de rock progresivo y jazz que, a través de su música, lleva a sus oyentes a través de un viaje por territorios sonoros y paisajes acústicos que estimularán su intelecto de una forma distinta a lo convencional.
Integrado por Luis Arturo Guerrero en el bajo, Pedro Galindo en la batería y Salvador Govea en los teclados, Govea estará presentando su primer DVD, titulado Danza Urbana, en el Teatro Casa de la Paz de la ciudad de México.
Producido por Salvador y Jorge Govea, este DVD consta de 70 minutos de música divididos en 8 interpretaciones en las que el trío presenta tracks de su álbum Danza Urnaba (2009), acompañados de juegos visuales que se suman a la riqueza de sonidos para conformar un extraordinario viaje sensorial y consolidan el esfuerzo de una banda independiente que se rehúsa a seguir los caminos de lo establecido y, en cambio, pondera las bondades de la experimentación.
En su corta historia, Govea ya ha compartido escenario con los grandes del género, como los italianos Banco del Mutuo Soccorso, los húngaros After Crying y los franceses Eclat. Además, presume otros logros como haber obtenido la beca FOCAEM 2010 (Fondo Especial para la Cultura y las Artes del Estado de México) para desarrollar el proyecto Rock sin Prejuicios. En marzo de 2010, la revista Músico Pro nombró a Govea ganador del concurso Estrella Independiente. En 2011 la banda obtuvo nuevamente la beca del FOCAEM, con la que comenzará a grabar su segundo disco de estudio.
Además del contenido, el DVD de Danza Urbana ofrece una extensa entrevista realizada al trío por el periodista David Cortés, autor de libros como El Otro Rock Mexicano y La Vida En La Barranca, una visión histórica del grupo La Barranca.
Rock 101

Keyboardist Salvador Govea has incorporated the assistance of bassist Luis Arturo Guerrero and drummer/percussionist Victor Baldovinos to present to the world his eclectic world of music. It is a music style that incorporates jazz, blues, fusion and elements of classical. David Sanchez and Jorge Velasco offer up guitar on Danza Urban and Concertino retrospectively, which I might add are the two outstanding tracks, tonally adding depth and atmosphere.
Salvador has been heavily influenced by ELP taking on board a similar approach to Keith Emerson. The accompanying musicians more than adeptly match his fascinating keyboard dalliances perfectly adding the building blocks to his strong structures.
Throughout there is quirkiness and there is no doubt as to who is the alpha musician with the keyboard being the prominent instrument. In saying that, it must be noted that the contributing musicians do at times get a stage to be heard too, musical conversations that are just as rewarding. The clean and precise production more than highlights this allowing each note played to be perfectly heard.
The listener is challenged throughout as the meter changes, to decipher what is being offered. At times the influences are noticeable and on other occasions they are very subtle, which for me is the beauty of the seven instrumentals on offer.
Absorbing and dynamic music is always a bonus for the listener and Govea hits the bullseye, keeping everything fresh for the word go. The more you listen to the album, the deeper you get drawn into his world.
At times the music sounds simplistic and retro, but that is the cleverness of his compositional skill, that element of familiarity yet still retaining uniqueness and originality. The album can definitely be broke down into two halves though, with the second half being the stronger element on offer.
Whatever instrumental you listen to on this album, there is always fascination and intrigue even on the less stated approaches. Dynamics and melody were definitely at the forefront of Govea’s mind.
John O'Boyle

Excellent prog from Mexico!
It is always a pleasure to me when I review albums from my country, because I feel proud of the bands that are willing to create original and good music, and of course, willing to gain recognition here and all over the world, that is why the least I can do to help them is reviewing their music. This time the turn is for Govea, a trio composed by Salvador Govea on keyboards, Luis Arturo Guerrero on bass and Victor Valdovinos on drums (who sadly has left the band). So they gathered together a couple of years ago and created this first album entitled "Danza Urbana".
The first thing that caught my attention was precisely the name of Valdovinos, which is one of the best drummers I have ever known, he is the leader of Iconoclasta, an iconic Mexican prog band.
Well, so then I decided to get this album and now I am happy with it. So "Danza Urbana" features seven compositions and a total time of 40 minutes.
It kicks off with "Danza Urbana", drums and bass first and seconds later keyboards appear and put the mood and the colours; worth mentioning that this band does not features guitars, so go figure.
The communication between the instruments is wonderful, they start talking to each other until they create an intimate relationship that can be listened almost every moment.
"Continuum" is the shortest composition here. It starts with some bass lines and then keyboards appear, later drums join and the three of them begin to build up a structure. This song has very nice short passages, and the mixture of diverse keyboards make it good.
"Claroscuro" has a dark sound, atmospheric keyboards and bass for the first minute. Later changes, the dark feeling is still there but now the keyboards add new elements and textures, so there are different moods and emotions in a single song. Here you can fully appreciate the band's compositional skills that will make the listener enjoy what is listening to. I love that this is an instrumental band, first class symphonic prog with some avant-garde hints.
"Convergentes" is a happy song, full of sympathy that may put a smile on you. There are classical elements here, but later the band surprises us with a rockier sound, thanks to the apparition of a guest electric guitar played by Luis Octavio Cervantes. After four minutes there is a new change in the song, keyboards appear but now with a fusion style, bass and drums accompanying it, all create a calm but delicious sound.
"Falsa Dicotomía" follows a little bit that fusion style implemented in the previous track. The track is composed very intelligently, I mean, things are not that easy, but they manage to create a sound in which it seems to be easy, but well, the three of them are trained and talented musicians, so three prodigy minds together can't help but creating wonderful things.
"Intersecciones" is like the Salvador Govea solo track. Piano-based song with nice figures and textures that willmake you have a nice time. Though I honestly prefer the three-piece songs, this solo track has its great moments.
And finally "Concertino", which is an extraordinary arrangement of the "1st movement of concertino for organ and orchestra" composed by Miguel Angel Bernal Jiménez. The sound here reminds me of ELP and also some Italian symphonic bands of the 70s. Govea uses those old elements and translate it to the actual scene, so we can appreciate some kind of new-retro-prog.
What a great debut of Govea, a new reason for me to be proud about Mexican progressive rock. I strongly recommend it especially for those who like symphonic instrumental prog. My final grade will be four stars.
Enjoy it!
Guillermo H. Urdapilleta

Salvador Govea is the mastermind behind this Mexican band.Govea had played with prog bands Similares y Conexos and Metaconciencia during mid- to late-90's and also had a short career as a member of veterans Iconoclasta at the dawn of the millenium.After leaving Iconoclasta he studied composition and in 2007 he formed this project with Iconoclasta/Muros De Agua drummer Victor Baldovinos and bassist Ernesto Mendoza.Mendoza left after the first gig to be replaced by Luis Arturo Guerrero and this new trio recorded and released indepedently Govea's debut ''Danza urbana'' in 2009.
Quite reasonably the compositions are led by Salvador Govea's keyboard ideas, drawing influences from Classical Music, Jazz and Rock.So the listener will be captured in the storm of these influences, which have a strong E.L.P. vibe and often they remind of Brazilian band DIAPASAO.The compositions of Govea are interesting and very versatile, far from boring keyboard/bass/drums trios.Plenty of piano passages, either having a jazzy approach or Classical inspiration, bearing down the rhythm section of Baldovinos and Guerrero, strong symphonic tracks with lots of sudden
breaks, intricate melodies and bombastic moments, even some hypnotic Avant Garde soundscapes can be found in this release.Salvador Govea's performance is more than satisfying, this is a man with talent, delivering strong piano improvisations, grandiose organ solos and atmospheric synthesizer lines.A couple of tracks though do not work very well among the better ones, ''Claroscuro'' is too long and monotonous with atmospheric synths which fail to impress and both ''Falsa dicotomía'' and ''Intersecciones'' are heavily depended on Govea's piano with little else going on.
Interesting debut with a couple of flaws, but the majority of this album is nicely inspired keyboard-based Progressive Rock with a diverse sound and well-accepted virtuosic solos. Recommended.
PSarros

Govea is a young symphonic prog band from Mexico taken the name from the main composer and the master of the band keyboardist Salvador Govea. They put so far 2 albums, first named Danza Urbana releasesd in 2009. This trio who plays some very intreguing instrumental symphonic prog with jazzy overtones, sometimes very similar with ELP from Tarkus period specialy in Concertino. (Arrangement of the First Movement of Concertino for Organ and Orchestra by Miguel Bernal Jiménez). The album is quite intresting from the cover art to the music, Govea really manage to come with some refreshing arrangements in prog music. Specially the great amount of diversity in keyboards arrangements make them so unique, really almsot original in places, that is something for today prog rock music. The pieces flows from more up tempo to slow space symphonic prog combined with jazzy elements here and there. The title track, Falsa dicotomía and Concertino are the best, the rest are ok too. Salvador Govea is a great keyboard player who have a big contribution on this album, the most important, even the drumer has some share to, and put Govea on the map of prog rock in a very good manner. I definetly like this first album, thay know to play and aswell to compose intresting passages that worth to be investigated by any prog rock listner. 3.5 actualy, not quite a 4 because of couple of pieces who were little boring but not band, specially Claroscuro. A band to keep an eye on for the future.
Bogdan Olariu

A few months ago a friend and Prog Archives Collaborator suggested the Mexican band GOVEA to the Symphonic team of which I'm a member. After listening some samples we found that even when their music has huge Neo-Classical elements and for that reason could be in Symphonic, the jazzy and Mexican ethnic influences that made them so unique, needed to be considered, so we sent the band to the Eclectic Prog Team because of the versatility.
After a few days we all agreed that the best place for GOVEA was Symphonic Prog, so we added them and almost immediately the classically trained keyboardist and new friend "Salvador Govea" contacted me trough Facebook and offered a copy of "Danza Urbana", their instrumental debut, which I accepted with interest and curiosity.
The album reached Lima yesterday and since then I haven't been able to retire the CD from my car and house stereos. As I expected when I saw the formation of Keyboards (Salvador Govea), Bass (Luis Arturo Guerrero) and drums (Victor Baldovinos), the name ELP came to my mind, and as a fact they owe some of their sound to the famous trio, but GOVEA is much more. Even when the Modern Classical influences make them as powerful as the most famous Power Trios, the ethnic influence is perfect to create extremely beautiful melodies and the Jazz elements makes their music flow gently from start to end in an ocean of dissonances and complexity, but too much chit chat, so lets go to the album.
"Danza Urbana" (Urban Dance) is opened with the title song, and after a short drums and bass intro, Salvador Govea attacks us with a huge doze of Moog and electric piano, this guys don't save anything for the end they give their audience all what they have from the first second.
The complex Synth sections are perfectly supported by an extremely accurate "rhythm section" where Victor Baldovinos as a human metronome keeps a perfect timing while Luis Arturo Guerrero adds excellent sounds that cover the absence of guitar perfectly,excellent opener.
"Continuum" starts with a bass solo that soon is joined by the electric piano and the jazzy drumming of "Baldovinos", of course ELP comes again to the mind when the Moog is added, but GOVEA takes more risks, blending the past with the present in an allegory of sounds and radical changes.
Again I'm surprised by the capacity of the Mexican band to be extremely complex and elaborate but never loose the sense of melody, which allows them not to be complex foe the sake of complexity exclusively. Another wonderful track with an outstanding bass performance.
"Claroscuro" (Light-and-shades) begins with a keyboard and bass intro that soon is complemented by subtle percussion and leads to a mysterious passage with KING CRIMSON and influences, the piano performance is simply delightful, gives an impression of Neo Classical and Avant Garde blended with Progressive Rock of the best kind.
But as usual the band keeps changing and jumping from one genre to another, but always keeping the dark atmosphere intact, and to crown the song, an ethnic closing with synthesised flutes, again GOVEA hits the nail precisely in the head.
"Convergentes" (Converging) is a gem, GOVEA blends with delicacy the strong Neo Classical sound with Mexican Folk overtones and Fusion. Again the piano performance is simply breathtaking and God knows how this guys are able to mix this three different genres that honouring the name of the track, converge in a perfect fusion of moods that flows naturally and never sounds forced.
"Falsa Dicotomia" (False Dichotomy) is a piano based Jazz Fusion piece where apart from Salvador's excellent performance on the keys, Victor Baldovinos and Luis Arturo Guerrero really shine, incredibly not because an extravagant or pompous performances, but because the delicacy and subtle support of the piano , GOVEA works as a perfectly oiled machine but also show their individual dexterity when drums and piano create a delightful contrapuntal section while the bass remains unchanged, maintaining the main atmosphere.
"Intersecciones" (Intersections) is another piano based track that reminds me of ELP, specially of "Endless Enigma" but with a jazzy approach that makes it absolutely unique and hard to compare with almost any other band, after each song I like the album more.
The last track of "Danza Urbana" is the impressive "Concertino", based in the first movement of "Concertino for Organ and Orchestra" from the Mexican composer "Miguel Bernal Jimenez" who wrote a tribute to Baroque and Classical epoch musicians from a Mexican perspective. GOVEA manages to respect the original mood and atmosphere but provide a Progressive Rock new sound to the sober composition, the album is crowned with his track.
Normally I don't rate a debut album with 5 stars, because I always expect something even better for a second release, and this time I won't make an exception, so will go with 4 stars.......This is one of the occasions in which I wish we could rate an album with 4.5 stars, because "Danza Urbana" is not a perfect masterpiece, but incredibly close to that status.
I strongly recommend "Danza Urbana".
Iván Melgar

I've been a Little late at discovering this contemporary symphonic prog gem from Mexico, but how glad I am currently at having enjoyed listening to this album three times in a row during the evening of the day that the corresponding package arrived at my home. Govea's "Danza Urbana" is a lovely album that combines moderately robust sonorities and fluidly complex arrangements through which the inspired musical ideas benefit from a splendorous framework. Keeping in mind that Govea is a keyboard-based power-trio (named after the keyboardist's last name), the progressive collector's mind is tempted to assume that the band to be discovered must be heavily influenced by ELP and/or Triumvirat and/or Le Orme. The idea gets stronger as we find out that the band actually plays a Triumvirat cover in concerts? But no, Salvador Govea's composing style is more consistently leaning toward stylish melodic elaborations (a-la Wakeman) and gentle dissonant developments (a-la Minnear), plus a very evident sensibility for jazz and fusion cadences that reveal influences from Corea and piano-driven Emerson (early ELP). All in all, Salvador's own personal style remains precisely personal after years of academic training and nurturing eclectic musical loves, and that is crucial for the whole trio's sonic nucleus. Veteran drumming expert Víctor Baldovinos is the keyboardist's perfect partner (as a member of Iconoclasta, he got acquainted with Salvador during the latter's 5-year tenure in this band). His rhythmic creativity and Salvador's melodic richness state the two poles for the trio's scheme, while bassist Luis Arturo Guerrero fills the middle spaces with his dynamic playing. "Danza Urbana" took around a year to record and produce, which explains the presence of a couple of different bassists in the album's first and last tracks: eventually, as an actual physical item, "Danza Urbana" happens to be a very consistent symphonic album - further details from now on. The namesake opener starts with cymbals stating an agile 5/4 tempo that the whole ensemble soon follows in an excellent exposure of musical colorfulness. The agitation of melodic textures and clever counterpoints on the keyboards' busy developments is just brilliant, even when the swing gets a bit more straightforward. After a brief spacey interlude, the main theme is reprised for the exquisite finale. This exciting spirit is conveniently perpetuated by tracks 2 and 3, both having a dominating 7/8 tempo. 'Continuum' is a symphonic gift that has the band increasing the sonic warmth for the epic 'Claroscuro': this piece has to be an undisputed highlight of the present album, situated in an ordained place where complexity and energy are dealt with in benefit of the melodic development's inherent scheme. The psychedelic coda in the last 50 minutes is just great. The next track is also a highlight - 'Convergentes' lets go of the symphonic trend and moves towards prog-oriented fusion, with a rhythmic structure based on Mexican folk. The occasional presence of a lead guitarist allows the integral framework to gain certain aggressiveness, a very useful thing to enhance the musical expression on the run. For the last section, an eerie synth solo leads the way for a symphonic closure. 'Falsa Dicotomía' is more deeply rooted in the jazzy area: Baldovinos particularly shines on this one like the virtuosos drummer that he is. 'Intersecciones' is a piano solo that serves as a genuine Salvador Govea manifesto:
chamber airs and jazzy flairs intertwine in this lovely, mostly relaxing piece. The album ends with 'Concertino', a progressive adaptation of an academic piece originally written by Miguel Bernal Jiménez (himself a revolutionary of Mexican religious music during the first half of the XX century): for once, you can notice the influence of the ELP pattern in Govea, but there is no cloning here but a lesson in epic atmospheres learned and assumed in an original way. My personal balance for the whole "Danza Urbana" experience is very positive; Govea is a real reference of the enthusiastic progressive imagination that has been and continues to be generated from Latin American countries.
César Inca

Salvador Govea is the mastermind behind this Mexican band.Govea had played with prog bands Similares y Conexos and Metaconciencia during mid- to late-90's and also had a short career as a member of veterans Iconoclasta at the dawn of the millenium.After leaving Iconoclasta he studied composition and in 2007 he formed this project with Iconoclasta/Muros De Agua drummer Victor Baldovinos and bassist Ernesto Mendoza.Mendoza left after the first gig to be replaced by Luis Arturo Guerrero and this new trio recorded and released indepedently Govea's debut ''Danza urbana'' in 2009.
Quite reasonably the compositions are led by Salvador Govea's keyboard ideas, drawing influences from Classical Music, Jazz and Rock.So the listener will be captured in the storm of these influences, which have a strong E.L.P. vibe and often they remind of Brazilian band DIAPASAO.The compositions of Govea are interesting and very versatile, far from boring keyboard/bass/drums trios.Plenty of piano passages, either having a jazzy approach or Classical inspiration, bearing down the rhythm section of Baldovinos and Guerrero, strong symphonic tracks with lots of sudden breaks, intricate melodies and bombastic moments, even some hypnotic Avant Garde soundscapes can be found in this release.Salvador Govea's performance is more than satisfying, this is a man with talent, delivering strong piano improvisations, grandiose organ solos and atmospheric synthesizer lines.A couple of tracks though do not work very well among the better ones, ''Claroscuro'' is too long and monotonous with atmospheric synths which fail to impress and both ''Falsa dicotomía'' and ''Intersecciones'' are heavily depended on Govea's piano with little else going on.
Interesting debut with a couple of flaws, but the majority of this album is nicely inspired keyboard-based Progressive Rock with a diverse sound and well-accepted virtuosic solos.Recommended.
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En su corta historia, Govea a compartido el escenario con grandes del género progresivo, como los italianos Banco del Mutuo Soccorso, los húngaros After Crying y Janos Varga Project, Odessa de Italia y los franceses Eclat. Igualmente, su convicción y entusiasmo por explorar diversas vertientes sonoras los ha hecho acreedores a múltiples reconocimientos a nivel mundial.
Entonces presentamos otra de las promesas (además del interesantísimo presente que tienen) del progresivo latinoamericano.









4 comentarios:

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  2. Download: (Flac - No CUE - No Log)
    http://link-safe.net/folder/b5e628d6-0f65

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  3. No tuve tiempo de resubir este álbum, pero encontré un link disponible en la web, gracias al usuario "tatuk" y compañía. Ojo que está en formato WavPak. Es mejor que nada...
    Download: (Lossless WavPak + Log + CUE)
    http://link-safe.net/folder/dcdbfb43-8c36

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  4. Muy nuevos links (FLAC y mp3):

    http://pastebin.com/XcvZPhNc

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