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Tesis Arsis - Ilusões (2002)


Artista: Tesis Arsis
Álbum: Ilusões
Año: 2002
Género: Progresivo sinfónico
Duración: 60:05
Nacionalidad: Brasil

Lista de Temas:
1. Ilusões
2. Cemitério dos Vivos
3. Global
4. Num Tempo Só
5. Hale Bopp

Alineación:
- Anderson Rodrigues / keyboards & electric guitars, basses & drums programming



Estoy totalmente de acuerdo con el comentario de Manticornio donde, más allá de alabar el disco, lo presentan como "progresivo para principiantes", y es tal cual: un sinfónico agradable al oído (como les gusta a los brasileros) y melodías fáciles de digerir y escuchar, toda una orquesta llevada adelante por un sólo hombre: Anderson Rodrigues, quien además es el compositor de todos los temas, por supuesto.

Nascido em Maio de 1958, Anderson Rodrigues (Rio de Janeiro, Brasil), cresceu em uma família com a mãe e a avó tocando piano e ele costumava ir dormir ouvindo música clássica. Aos 10 anos de idade, seu tio lhe presenteou com seu primeiro violão. Na idade de 12 anos, ele começa a tocar bateria em um grupo cover, realizando apresentações em pequenos clubes locais. Em julho de 1972 sua família se mudou para outra cidade (Brasília, Brasil). Com 16 anos, começou a compor suas primeiras músicas. A partir deste momento começa a se dedicar ao violão de novo e entra na Escola de Música de Brasília, estudando violão clássico. Volta para a cidade do Rio de Janeiro (Brasil) em 1980. Nesta década, ele continua a compor músicas de forma intensiva, variando de prog rock, hard rock, new age e até baladas pop / folk e entra na Escola de Música Villa-Lobos, estudando piano clássico, teoria musical e harmonia. O período de 1989 e grande parte da década de 90 foi importante devido ao contato próximo com amigos e fãs de boa música. Este é também o tempo de Anderson compra sua primeira guitarra elétrica e seu irmão Gelson sua bateria. O resultado mais importante e rentável em termos de grupo musical foi o grupo formado por: Anderson Rodrigues (guitarra, violão e bateria), e seu irmão Gelson Rodrigues (bateria), amigos de Cláudio Fonseca (teclados) e seu irmão Maurício Fonseca (baixo ). O resultado era previsível um grande número de músicas novas. Recomendadissimo!
Contramão

Como resulmen, le puedo decir que todo aquel que guste del sinfónico clásico, de melodías dulces y gráciles, fáciles de escuchar (algo así tipo Vangelis, por ejemplo) este disco les caerá de muy buena manera, porque en la onda que apunta está muy pero muy bien, salvo que particularmente a mí me termina por resultar un poquitín aburrido (ojo que no mucho) y predecible, aunque soy conciente de que soy uno de esos enfermitos a los que le gusta la música compleja y retorcida. Más allá de los gustos de cada uno, debemos reconocer que el disco está muy bien, no defraudará a nadie.


A continuación algunos reviews y unos videos para que escuchen lo bien que suena.

El 6 de septiembre de 2002 se lanza la primera producción independiente del proyecto TÉSIS ÁRSIS: "Ilusões" (Ilusiones), que es un trabajo totalmente instrumental, compuesto, arreglado e interpretado por Anderson RODRIGUES (miembro del Club de los Todólogos) tocando la guitarra eléctrica y teclados, con bajo y batería programados.
Se trata de cinco suites compuestas bajo la luz de la libertad del rock progresivo y las atmósferas del prog-sinfónico. Libertad porque la música se mueve sin tener estructuras rígidas que la controlen y atmósferas progresivas porque éstas son creadas por teclados de interpretación estándar. No se puede decir que se trate de un sonido sobresaliente, de hecho, a veces resulta predecible. Algo así como un progresivo agreste, conocido, sin ninguna diferenciación sobresaliente. Es un progresivo simple, orientado sobre todo a la guitarra eléctrica, fundiendo técnicas “gilmour-fripp-hackettianas”... pero ello no indica que se trate de un proyecto que pase desapercibido. No es atmosférico pero queda bien de fondo, permitiendo incluso concebirse como punto de partida para dar inicio a un viaje más complejo mientras más se adentre uno a conocer de qué se trata esta grandiosa música. Vamos, es un disco con el cual se puede presentar el progresivo a principiantes. Los gringos dirían algo así como “Prog for dummies”.
Manticornio

The neatly folded colour Xerox copy and the almost obligatory photograph of wife and child immediately gives way that this little album is nothing more than a generous portion of home industry. This musical "macram&ecaute;' comes from Brasil, out of the living room of Tésis Arsis, who, accompanied mainly by guitar and keyboards, finds his way through four epics and one shorter track. Working in a studio all by yourself here means the use of a drum machine and because it's programmed on its own, here it means it lacks the enthusiasm and complexity that is so unique within "our" music. That's why the title track ebbs away in a characteristic style similar to that of Fonya. The sound of rising water has become so cliché over the years that instead of 13 long minutes, this track most certainly could've been ten minutes shorter. "Cemitério Dos Vivos" sounds much more dramatic when guitar and keys complement each other in order to introduce a dark and menacing sound, whereby certain parts will get close to being cinematic. This ominous feel takes turns, with intimate passages using an ambient atmosphere as a backdrop for nice guitar work. This atmosphere continues throughout "Nun Tempo So" and the final song "Hale Bop," which also comprises bombastic church organ next to some refined and well delivered rhythm changes. Now and then the name Ars Nova pops up whilst the music of Kurt Rongey also springs to mind. The end result is a nice collection of instrumentals that include enough interesting elements to probably fascinate even more when delivered by a full band.
John Bollenberg

Tesis Arsis is the brainchild of Brazilian Anderson Rodrigues, who plays all instruments here, primarily guitars and keyboards. Unlike most one-man productions, the use of programmed drums and bass doesn’t take away from the overall sound. The debut Ilusoes is a 5 song all instrumental album, with all tracks except one going over the ten minute mark. There seems to be a similar feel to each of the songs, which makes me think that instead “songs” each track is a “suite”.
Anderson’s guitar playing invokes a feeling that could be compared to a style done by Steve Hackett and even Andrew Latimer. As a keyboardist, Anderson comes off more like an atmospheric player rather than a soloist or virtuoso. This is fine by me since there’s so many that feel the need to be show-offs, which most of the time take away from the song composition. One thing I’m happy about whenever listening to Ilusoes is that it’s all instrumental. Not that I have anything against vocals but most of the time, vocals can take away from the overall feel for this type of album. Anderson’s instrumentation more than makes up for the lack of vocals.
After a few listens of this album, I can whole heartedly say this is by far one of the better one-man band production that I’ve had the pleasure of listening to. It should please fans of symphonic, instrumental progressive rock.
Ron Fuchs

"Ilusões" is the first record of one-man-band 'Tesis Arsis' aka Brazilian composer Anderson Rodrigues, released in 2002.The influences on "Ilusões" go from Larry 'Synergy' Fast (who is IMO the major influence for Rodrigues), for the Synth work and the overall symphonic construction, Steve Hackett for the solo guitar playing, the Italian group 'Goblin' for the organ work and the dark and 'scary' athmospheres to composer Bernard Herrman for the orchestral arrangements. All tracks, most over ten minutes, are carefully build up.
'Ilusões', the title track, is a good opener, alternating several themes among them a nice glockenspiel theme and some Hackett inspired guitar solos.
'Cemitério dos Vivos' is the most obiously 'Goblin' influenced track. It starts with the typical, syncopated heavy organ à la Goblin creating a horror film like athmosphere, followed by a guitar solo and a gong ponctuating the threatening rhythm. A gurgling synth and a string pad create a 'Psycho' like tension, leaving place to an organ/drum duo reminding Genesis.After another lead guitar line the opening 'Goblin' theme comes back, followed by a saw-tooth synth solo and a peaceful finale.
'Num Tempo Só' is the most 'Synergy' like track, a repetitive beautiful main theme alternates with a second theme creating a dreamlike athmosphere.
'Hale Bopp' is the most interesting track clocking in about 20 minutes. It is always difficult to keep the tension for such long tracks, but Rodrigues masters this exercise brillantely. He alternates different themes, one reminding again strongly 'Goblin' and another 'Oldfield' like theme with a great Hackett inspired guitar solo.
'Ilusões' is a brillant 'exercise de style' for a one-man-rock orchestra.
Martin Horst

www.myspace.com/tesisarsis






Comentarios

  1. Download: (Flac + CUE + Log)
    http://lix.in/-b8a4b8

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  2. Nuevos links de descarga:

    (Flac + CUE + Log)
    http://pastebin.com/a52YVhB3

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